Trillingen en resonantie - massavliegwiel?

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
staalfamily
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:00
Actief als: particulier

Trillingen en resonantie - massavliegwiel?

Bericht door staalfamily »

Hallo,
Ik heb een Grand Scenic uit 2055. Inmiddels ruim 200.000km op de teller. Zelf heb ik hem nog maar een jaar, maar heb er al veel aan gehad.
Al vanaf de aanschaf vind ik dat er een bepaalde resonantie in het gaspedaal zit. Een vriend die enig verstand heeft van auto's vond ook dat de motor bij stationair draaien wel erg veel 'bewoog'.
Verschillende geluiden wijzen nu op het massavliegwiel. Dit zou, als het versleten is, resonanties en trillingen kunnen veroorzaken.

Echter, men zegt ook dat als het versleten is je krakende geluiden hoort, of dat de auto dan niet meer geleidelijk optrekt. En daar heb ik dus geen last van.

Zou het iets anders kunnen zijn?

En als het wel het vliegwiel is, hoe schadelijk is het dan om er nog even mee door te rijden? Of nog lange tijd?
Ook las ik iets van een vast vliegwiel van Valeo? Scheelt dat bij vervanging t.o.v. een 'normaal' twee massavliegwiel?

Ik hoop dat jullie me wat kunnen informeren. Naar de dealer of is dit ook een klus voor de gemiddelde beun?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultmonteur
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:11
Actief als: professional

Re: Trillingen en resonantie - massavliegwiel?

Bericht door renaultmonteur »

ik denk niet dat er in 2055 nog dubbelmassa vliegwielen worden gebruikt :mrgreen:


als je de motor uitzet hoor je dan ook een klapperend geluid ?

een vast vliegwiel advieseer ik NIET te monteren, de motor zal veel onrustiger rond draaien, en je zult veel meer trillingen in de auto hebben

een DMV (dubbelmassa vliegwiel) zit meestal rond de 600 euro, dit is ex montage btw en dan komt er nog een koppelings set bij (drukgroep, lager en koppelingsplaat)

en defect DMV kan voor motor schade zorgen, als deze vast slaat, volgens de fabrieks documentatie mag er 6 CM speling op het DMV zitten, dit is enkel te controleren als de versnellingsbak uit gebouwd is

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
staalfamily
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:00
Actief als: particulier

Re: Trillingen en resonantie - massavliegwiel?

Bericht door staalfamily »

renaultmonteur schreef:ik denk niet dat er in 2055 nog dubbelmassa vliegwielen worden gebruikt :mrgreen:
Moet 2005 zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
staalfamily
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:00
Actief als: particulier

Re: Trillingen en resonantie - massavliegwiel?

Bericht door staalfamily »

Ik hoor geen gerammel als ik de motor aanzet of uitzet. En volgens een aantal anderen 'leken' die net als ik eens naar de auto hebben geluisterd, klinkt er niets bijzonders aan de motor.

Er is, voor zover ik weet, geen gerammel of niets, en alles loopt ook prima, maar er zit resonantie in het pedaal, dat is zeker.
Als ik b.v. 120 rijd, en ik zou de koppeling intrappen, dan nemen de toeren van de motor dus af, en dan voel ik het trillen in het pedaal ineens minderen, bij lage toeren komt het dan nog eens op, en als de motor helemaal stationair draait, met koppeling in, voel ik niets. Mijn conclusie is dat het pas resoneert als je ingeschakeld bent en meer bij lagere toeren.

Als ik een complete set voor het massavliegwiel zou moeten laten vervangen, wat kost zoiets dan?

En hebben jullie nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Trillingen en resonantie - massavliegwiel?

Bericht door Hema »

Misschien zijn de motorsteunen niet helemaal fris meer.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in