Lampen en matten

Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Wat betreft lampen vind ik het sowieso jammer dat de Zoe geen Xenon kent, als je dat ooit gewend bent wil je niet meer anders, maar deze zullen denk ik teveel stroom vreten. Daarom ook maar niet aftermarket erop zetten (dat mag sinds 2012 weer zonder wissersysteem). Desalniettemin vind ik de kleurstelling dagrijverlichting/ leds ten opzichte van de gelige verlichting niet mooi.

Iemand ervaring met het plaatsen van 'witte' lampen? Kan ik 'H7' compatible lampen gebruiken?

Verder heb ik een setje weinig gebruikte orginele Zoe matten liggen. Zijn die witte/ doorzichtige. Ik vind ze niet heel mooi en heb ik daarom een ander setje 'zwarte' gekregen van Bochane. Mocht deze meenemen maar bij nader inzien ga ik er niets mee doen en liggen ze in de weg. Gratis af te halen in Amsterdam (bij Badhoevedorp); anders gaan ze naar het grofvuil :fp:
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Xenon kan op de Zoe, is al gedaan op Franse forum, het mag ook tegenwoordig weer (is dus legaal). Op het Ampera forum hebben verschillende rijders dat ook al gedaan. Je hebt waarschijnlijk een CAN-bus set nodig, H7 lamp, mooiste is 6000K, vermoedelijk vodoet de Q-Line Xenonset H7-6000K Canbus kit: http://harvest.mamutweb.com/Shop/List/Q ... chting/3/4 . Wat je ook nodig hebt is een adaptor voor de lamp mount (daar ook te krijgen). Volgens het Franse forum gelijk aan die van de VW Polo dacht ik en paar andere types. Ik heb al aan Harvest via FB gevraagd voor advies, die verwezen naar email, email gaf geen reply. Dit bericht zou jij wel moeten kunnen zien:
Ze geven beetje korting aan Ampera forumleden, was me iets teveel werk om dat te gaan doen.

Het kost je ongeveer de helft of minder aan stroom (omdat ze nauwelijks warmte produceren) en gaan normaal veel langer mee (je haalt de kosten eruit), plus dat ze 3 keer zoveel licht geven.

Dus ja, het kan, mag en is in alle opzichten beter. Vraagt heel klein beetje handywork om de ballasten ergens op te bergen. Wellicht leuk idee om er een xenon onbouw dagje van te maken (als iemand een beetje overdekte ruimte heeft).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Dat is een interessant verhaal! En minder stroomverbruik???? Dan snap ik niet waarom Renault het niet als optie levert??

Ikzelf heb in mijn andere auto de ombouw door een officiële Volvo dealer laten doen zeg een jaar geleden; ik zou niet meer terugwillen wat een verschil is dat. Al zou ik dan wel opteren voor een bi-xenon set (dat lukte helaas niet).

Overigens heeft de dealer 4 setjes van verschillende merken getest; het blijkt dat de ene 6000kelvin de andere niet is. Terwijl standaard lager wordt geleverd door (oa.) Volvo.

Afbeelding

Zal eens aan Bochane vragen of ze interesse hebben in dit avontuur :-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Bochane zal alleen fabrieks-xenon opties willen doen. En het is een zeer simpel klusje dat we heel makkelijk zelf kunnen, totaal kosten wellicht 160 euro totaal. Als Bochane dat voor je wil doen kost het je waarschijnlijk 200-250 euro totaal vermoedelijk. Maar vragen kan altijd. 6000K is de warmste optie, zoals je op het Franse forum kan zien is dat zo goed als dezelfde tint als de dagrij-LED's:

http://renault-zoe.forumpro.fr/t1361p15-phares-bi-xenon

Dat ze het standaard niet leveren snap ik, omdat ze op heel veel dingetjes natuurlijk wilde besparen om dit een zo goedkoop mogelijke auto te maken.

Overigens is bixenon niet meer dan een H4 lamp met een magnetische verschuifbare sleeve die zorgt dat de onderkant van de reflector (het groot licht gedeelte dat normaal door een apart gloeidraadje (H4 heeft 2 gloeidraadjes) met spiegeltje belicht wordt) wel of geen licht krijgt. De Zoe heeft 1 enkele H7 met lens die zowel dimlicht als grootlicht doet. Bij veel andere auto's is zo'n H7 lens enkel voor dim en een andere lamp voor grootlicht, maar bij de Zoe is dat gecombineerd. Dat betekent dus dat de lens verdraait moet worden voor grootlicht, of wellicht ook een soort blinderings schuif heeft voor grootlicht. Je hoort dat ook duidelijk als je heen en weer switcht tussen groot en dimlicht (vette klaks). In feite heb je dus nu al een soort bi-halogeen unit. En dat is een groot voordeel, want dan heb je niet de extra complexiteit van een bi-xenon unit omdat je de extra regelaar voor de magnetisch geregelde schuif mist. Veel simpeler dus. En in feite heb je na vervanging lamp dus echt bi-xenon (dat wil zeggen xenon die zowel dimlicht als grootlicht regelt) 8) .

Zin om zelf wat te knutselen op een middagje of avondje? We hebben alleen een droge plek nodig om te werken.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Helaas moet ik eerst maar even afwachten totdat mijn Zoe gerepareerd is en om eerlijk te zijn zou mijn eerste optie zijn een Renault dealer e.e.a. te monteren ivm garantie maar dit is wel errug mooi!!!! Al lijkt het toch dat de LED lichten nu een tikje minder wit zijn dan de Xenon lampen???

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

BTW: mijn Volvo dealer heeft destijds Target Automotive spullen gemonteerd. Was een tikje duurder dan het gemiddelde te koop op Marktplaats maar naar zijn zeggen kwalitatief hoogwaardig.

http://www.target-automotive.nl/xenon-t ... travision/

Het meeste boeit me dit: Een UltraVision Xenon lamp verbruikt 40% minder energie
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Garantie op de lampen heb je sowieso. Of je er nou andere H7's of xenon in doet. Wat voor reparatie? Paaltje geraakt?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Neen die lampen geloof ik wel. Maar je gaat klussen aan het elektrische systeem door middel van 2 trafo's en ontstekers? Uit jouw reactie begrijp ik weinig kans op ellende?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Ik verwacht geen enkel probleem (zie ook Frans forum). Is lamp vervangen met een adapertje, ballast is plug and play met de lampstekker. Het probleem is een plek vinden om de ballast te securen met tie rips, maar zo te zien op het Franse forum is dat ook redelijk goed op te lossen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Ik ga anders zelf wel vervangen, maak ik daar een duidelijke turorial van. Heb het al meerdere keren bij verschillende motorfietsen gedaan en mijn oude Safrane.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

" Is lamp vervangen met een adapertje, ballast is plug and play met de lampstekker. Het probleem is een plek vinden om de ballast te securen met tie rips"

Afbeelding

Mis ik dan het plaatsen van 2x transformator, 2x ontsteker? Daarnaast begrijp ik moet je ook nog wat klussen met de lampfitting?

Bedoel jij overigens met ballast ontsteker?
De ballast is een belangrijk onderdeel van uw xenon ombouwset. Een xenonlamp brandt niet op 12 Volt maar op een veel hogere spanning. De bedrijfsspanning van een xenonlamp is ongeveer 85 Volt, maar om de lamp te ontsteken is een veel hogere spanning noodzakelijk. Deze spannings- aanpassingen worden door de ballast gedaan. De ballast is een apparaatje ter grootte van een pakje sigaretten dat tussen de oorspronkelijke aansluiting en de nieuwe xenonlamp geplaatst wordt.

Zodra u de xenonlamp inschakelt, wordt er door de ballast een zeer hoge spanningspuls opgewekt (20.000 Volt). Dit is te vergelijken met de spanning die nodig is om een bougie te laten vonken. Zodra de lamp brandt (na een fractie van een seconde) daalt de spanning onmiddellijk naar de werkspanning van omstreeks 85 Volt. Deze ontsteekinrichting zit in de meeste ballasten geïntegreerd, maar soms wordt er ook een externe ontsteekunit geleverd (ballast type B-01). De ontsteekunit wordt tussen de ballast en de lamp geplaatst.
Ik weet niet of ik dat wil oplossen met een tie wrap??? Kan dat niet gemonteerd worden?

Hebben wij mogelijk hier nog last van?
Veel moderne auto's zijn voorzien van een boardcomputer die een indicatie geeft wanneer een van uw lampen defect raakt. Deze boardcomputer is ingesteld op de halogeenlampen die oorspronkelijk in de auto aanwezig zijn. Een xenonlamp heeft echter een ander elektrisch gedrag dan een halogeenlamp. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de boardcomputer een "valse melding" geeft. Er wordt een defecte lamp gemeld terwijl de lamp gewoon brandt en er feitelijk niets aan de hand is. Het verschilt per type auto hoe de boardcomputer deze detectie doet, maar in het algemeen kan gezegd worden dat hoe meer de xenonlamp zich "gedraagt" als een halogeenlamp, hoe minder problemen u zult ondervinden met de boardcomputer. Het elektrisch gedrag van een xenonlamp wordt hoofdzakelijk bepaald door de ballast.

Carlight heeft uitvoerige metingen gedaan aan de inschakelverschijnselen van onze verschillende ballasten. Enkele van deze meetresultaten treft u hieronder ter illustratie aan. Heeft uw auto geen boardcomputer dan is dit aspect van de ballast totaal niet van belang. Ook motorfietsen zijn in het algemeen niet voorzien van zo'n detectiesysteem.
160 euro is een mooi prijsje maar als een dealer het voor 250 euro all-in kan leveren ga ik niet zelf prutsen ;-)

Overigens heeft Bochane toegezegd een offerte te willen doen; ook zij vinden het vreemd dat Renault zowel pré als aftermarket geen Xenon levert (immers 35Watt ipv 55Watt én beter zicht) echter zij willen geen 'goedkope' meuk installeren dus zal het denk ik wel Philips worden oid.

Als ik meer weet hoor jij het ook :-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

De eerste link van lampen van 160 is juist een goede en dure. En omdat het een versie voor auto's met CAN bus is behoor je geen problemen te krijgen. Zo te zien op Frans forum ook geen issues, hij ziet gewoon dat lamp het doet. Alles is in ballast geintegreerd, met dikke tie rips zit alles muurvast. Bochane doet dat echt niet anders. Mijn ervaring is dat ik het zelf betet en netter inbouw meestal dan een dealer (hangt van dealer af).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Ad van der Meer »

Ik heb ook wel interesse, maar ik ga niet zelf met de auto prutsen. Ik hoop dat VKV in Rotterdam ook bereid is om een dergelijke operatie te doen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

@E-mission; bedoel je die spullen van Vega? Naar ik begrijp moet je ook 'zagen' in het plastic kapje om de bekabeling passend te maken?

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Lampen en matten

Bericht door MarcoZE »

Ik ben ook wel geïnteresseerd. Kunnen we er geen groepsacties van maken of zo? Heb bij andere fora's wel eens gezien dat leveranciers wel een groepsdeal willen maken. Mooie bestemming bij een volgende forummeeting!
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Ja zo'n idee had ik ook al opgevat. Vooralsnog de vraag neergelegd bij Bochane maar wellicht zijn er ook andere aanbieders die het netjes kunnen regelen tegen een mooie prijs.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Ik kan in de Franse (vertaalde) tekst niets vinden over zagen. Alleen dat je wellicht de metalen adapter voor de bulb wellicht bij moet buigen om hem er in te krijgen. Een ander lid had de originele adapters bijgewerkt, kan kennelijk ook. Ik ben het meest nieuwsgierig naar de mount van de ballasts, iets met een remcilinder bij de batterij (niet helemaal duidelijke Franse vertaling, maar ik kom er wel achter).

Als er iemand is met een garage of andere overdekte ruimte en het leuk vindt om te kijken hoe ik zit te kutten met m'n Zoe en HID verlichting hoor ik het graag. Vind het niet erg om proefkonijn te zijn. Als het niet lukt gaan de normale H7 bulbs er gewoon weer in, simpel zat. Bedenk me nu dat ik het ook in de hangaar van de club kan doen eigenlijk.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Electro-Cap
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:19
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Electro-Cap »

Ik rij nu 4 jaar met LED verlichting in de Lexus wat perfect licht geeft, daarvoor xenon in de Espace, dan valt het licht bij de Zoë wel tegen.

Is LED ook een mogelijkheid met laag energieverbruik en lange levensduur en misschien makkelijker in te bouwen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

LED verlichting als vervanger van 'gedimd grootlicht' en 'grootlicht'? Mij is bekend (en heb ik zelf ook) voor achterlichten, rem- en knipperlicht en kentekenverlichting. Maar ook het mistlicht wordt steeds vaker in LED uitgevoerd, al dan niet als dagrijverlichting.

Kon zo snel geen linkje vinden; heb jij daar informatie over?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Electro-Cap
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:19
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Electro-Cap »

In de Lexus auto's die wij rijden RX450H en CT200h worden ze af fabriek geleverd. Een link heb ik niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Hmmmm, @E-mission heb jij enig idee? LED lijkt me nog zuiniger dan Xenon ...
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Ik geloof dat er een paar Franse Zoe rijders al LED lampen via ebay besteld hadden, maar dat de lichtopbrengst erg slecht was. Ik heb een paar LED voorlichten die mega licht geven op m'n elektrische fiets. Maar vooralsnog lijkt er niets goeds / degelijks nog voor een auto. Ik zal het topic zo even opzoeken.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Electro-Cap
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:19
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Electro-Cap »

In de link een uitleg over de Lexus verlichting

http://www.motorauthority.com/news/1027 ... xus-ls600h

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Ah dank je. Deze zinsnede maakt het voor mij al een stukje duidelijker:
The two headlight units of the Lexus LS 600h consist of three LED lenses for the headlight low beam, two LEDS for illuminating close range and a xenon headlight for the high beam
Oftewel je hebt 3 LED lenzen nodig voor 'projectie' en Xenon voor een extra sterke straal. Als ik dat zou willen gebruiken op een Zoe dan moet je dus de lamphouder zelf compleet aanpassen en kun je niet 'simpel' een Xenon lampje en omvormer (ballast) in een bestaande armatuur plaatsen.

Vooralsnog lijkt me LED als vervanger van halogeen/ Xenon in een bestaande auto niet haalbaar.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Low beam is dimlicht, close range is meer daytime running lights, high beam is groot licht. Wat je leest in de tekst is dus dat de lichtopbrengst voor ver weg (high beam recht vooruit) te slecht is.

Je kan de Zoe dus wel een LED lamp in de lens geven (onze lens verdraait dus voor dimlicht danwel groot licht), maar de lichtopbrengst is niet voldoende.

Ik heb de Harvest H7 6000K plus adapters besteld per email, er zou een factuur bijkomen (whatever, ook goed). Hopelijk snel dus klussen, zal alle details vastleggen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Je bent ook een snelle jongen :-) Ben benieuwd!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Ik kwam het volgende setje LED-lampen voor dimlicht tegen:
http://proledlights.nl/h7-h4-1800-lumen-cree-led.html
of
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... lumen.html

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn deze geschikt voor de Zoe?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Interessant; geen idee of het past. En neen ik denk niet dat iemand hier ervaring heeft met deze LED setjes. De enige van wie ik verwacht dat 'ie het (elders) voorbij heeft zien komen is Emission. Vraag me af of deze setjes ook grootlicht ondersteunen???
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

De Zoe heeft een H7 "bi-halogeen". Oftewel 1 lamp met 1 gloeidraadje (in tegenstelling tot h4) die zowel dimlicht als grootlicht doet door een vlak in de lens weg te halen. Als je de H7 lamp vervangt door een LED lamp verzorgt deze dus zowel dimlicht als grootlicht, alleen LED heeft (nog) geen lichtsterkte genoeg voor grootlicht (minder dan de halogeen sowieso).

De oplossing is dus Xenon. Ik heb mijn adaptors binnen van Harvest, maar nog niet de xenon set raar genoeg.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

E-mission schreef:De Zoe heeft een H7 "bi-halogeen". Oftewel 1 lamp met 1 gloeidraadje (in tegenstelling tot h4) die zowel dimlicht als grootlicht doet door een vlak in de lens weg te halen. Als je de H7 lamp vervangt door een LED lamp verzorgt deze dus zowel dimlicht als grootlicht, alleen LED heeft (nog) geen lichtsterkte genoeg voor grootlicht (minder dan de halogeen sowieso).
De halogeenlampen die nu in de Zoe zitten zijn maar 1500 Lumen. Zie: http://www.osram.com/appsinfo/pdc/pdf.d ... Cat&lid=EN
Waarom zou de LED lamp waar ik hierboven naar verwijs van 1800 tot 2000 Lumen, dan niet geschikt zijn?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door MartijnEV »

2000 lumen LED lijkt mij zeker de moeite van het proberen waard.
Zou de weerstand nog nodig zijn om de CAN bus te 'foppen' ter voorkoming van melding defecte lamp?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Op het Franse forum hebben ze dat al geprobeerd, grootlicht blijkt dus heel erg slecht voor wat betreft lichtopbrengst, maar misschien zijn die lampen anders. Maar ik laat het anderen graag proberen :). Mijn xenon kit is onderweg nu, die levert 3500 lumen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Detecteert de Zoe automatisch of het dimlicht defect is? Zo ja, dan zal bij LED-lampen die extra set weerstanden nodig zijn. In dat geval levert het geen besparing op stroom meer op, en vind ik het minder interessant.
Of je zou die automatische detectie in de Zoe zelf uit moeten kunnen (laten) zetten...

@E-mission: heb je een linkje voor mij naar dat Franse forum waar staat dat iemand LED-lampen voor Dimlicht al geprobeerd heeft?

Het bedrijf waar ze die H7 CREE LED's verkopen zit redelijk bij mij in de buurt, dus misschien kan ik vragen of ik het eerst mag proberen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 32
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Lampen en matten

Bericht door avdvee »

Overigens heeft mijn Zoe nu al last van vocht .... herkennen jullie dit?
IMG_0890.JPG (2).jpg
IMG_0891.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht