Sleutel kapot
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 11 aug 2014 17:53
- Actief als: particulier
Sleutel kapot
Beste mensen,
Vandaag was ik even bezig met de auto. Renault Mégane Coupé 1996 (wordt omgebouwd tot een crossauto). Opeens zat de sleutel gebogen in het contactslot en zat er een scheur in (ik was met het dashboard bezig en heeft waarschijnlijk een klap gehad, dom dus). Puntje bij paaltje, de auto wil dus niet meer starten. Hoe nu verder? In principe hoeft hij niet meer te kunnen starten op de oude manier. Kan ik van de ''oude'' constructie een startknop maken? Of is komt hier toch nog wat anders bij kijken?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Watse
Vandaag was ik even bezig met de auto. Renault Mégane Coupé 1996 (wordt omgebouwd tot een crossauto). Opeens zat de sleutel gebogen in het contactslot en zat er een scheur in (ik was met het dashboard bezig en heeft waarschijnlijk een klap gehad, dom dus). Puntje bij paaltje, de auto wil dus niet meer starten. Hoe nu verder? In principe hoeft hij niet meer te kunnen starten op de oude manier. Kan ik van de ''oude'' constructie een startknop maken? Of is komt hier toch nog wat anders bij kijken?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Watse
Renault Mégane 1.6e Coupé '96 - autocross
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: Sleutel kapot
In de sleutel zit een transponder, een klein zwart blokje, deze zend een signaal uit dat opgevangen wordt door een "antenne" die rond je startslot zit, heel dun draad met een groot aantal wikkelingen.
De startblokkering reageert hierop door het vrijgeven ervan. Zonder transponder lukt het dus niet de wagen te starten.
mvg WillemS
De startblokkering reageert hierop door het vrijgeven ervan. Zonder transponder lukt het dus niet de wagen te starten.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 24 mar 2014 12:26
oftewel, voor een crossauto: sleutel op/bij contactslot monteren en verder een startknop maken...lijkt me wel te doen toch?
Renaults tot nu toe:
- - Nevada 1992 Manager (helaas overleden)
- Megane II ph2 2006 business
- Megane III 12-2013 bose
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Klopt, zoiets kwam zelf ook al wat in mij op alleen dacht dat dat misschien te simpel gedacht zou zijn. Het kan dus toch. In iedergeval bedankt voor beide antwoorden.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Hoe het allemaal bij die Renault auto's weet ik ook niet, maar heb het volgende verhaal.
Ben vanochtend naar de renault garage geweest om even te horen hoe het systeem in elkaar zat. Er werd me verteld dat de sleutel contact maakte met een infrarode sensor in het plafond. Als die verbinding goed is, wordt de computer vrij gegeven en kan de auto dus in principe gestart worden en dus ook de startonderbreker? Maargoed, ik zei, als ik de auto een halve dag van het slot heb en wil hem weer starten, kan ik zo de sleutel omdraaien en het ding doet het, dus er is geen sprake van onderbreking toch? Toen wist meneer het ook niet meer en ben dus niet echt wijzer naar huis gereden. Omdat ik toch geen zak te verliezen had heb ik de draden maar gewoon los geknipt en heb ik de groen/gele draad met de gele verbonden. Vervolgens daar de rode bij opgedraaid. Hup, het contact sprong erop. Oranje draad erbij gedaan en het ding liep weer als een trein. Schijnbaar is in het verleden de hele beveiliging zooi uit geprogrammeerd. Gelukkig maar, haha. Zal nu dus er een start paneel van fabriceren.
Ben vanochtend naar de renault garage geweest om even te horen hoe het systeem in elkaar zat. Er werd me verteld dat de sleutel contact maakte met een infrarode sensor in het plafond. Als die verbinding goed is, wordt de computer vrij gegeven en kan de auto dus in principe gestart worden en dus ook de startonderbreker? Maargoed, ik zei, als ik de auto een halve dag van het slot heb en wil hem weer starten, kan ik zo de sleutel omdraaien en het ding doet het, dus er is geen sprake van onderbreking toch? Toen wist meneer het ook niet meer en ben dus niet echt wijzer naar huis gereden. Omdat ik toch geen zak te verliezen had heb ik de draden maar gewoon los geknipt en heb ik de groen/gele draad met de gele verbonden. Vervolgens daar de rode bij opgedraaid. Hup, het contact sprong erop. Oranje draad erbij gedaan en het ding liep weer als een trein. Schijnbaar is in het verleden de hele beveiliging zooi uit geprogrammeerd. Gelukkig maar, haha. Zal nu dus er een start paneel van fabriceren.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 mei 2025 21:18
Kom je goed weg! Heel wat avondjes leesvoer als je gaat zoeken op: Infrarood / ECU / startblokkering.
Veel fun bij het crossen gewenst!
Veel fun bij het crossen gewenst!
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Pfffff, heb jij even geluk. De infrarood is voor de deursloten en verder niet. Tegenwoordig zit de startblokkering in de programmatuur vd ECU. ws. zat die bij jouw wagen nog los in een kastje en is door een vorige eigenaar al verwijderd.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Precies, ben ook heel erg blij dat het zo is zoals het is. Toen ik op internet keek naar dit probleem bij Renault schrok ik nogal met die beveiliging daarvan. Kan ik dus lekker de feestdagen in
Nu mooi er een startpaneel op knallen en gaan met die banaan.
Groet,
Watse

Groet,
Watse
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan