lampje koelvloeistf temperatuur

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009 10:05
Actief als: particulier

lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door rinia »

Beste mensen,
Als ik mijn Captur start met koude motor brandt het lampje van de koelvlst. temp. blauw. Na enkele minuten gaat het uit. Het instructieboekje zegt hierover: "Het gaat blauw branden bij contact aan. Als het rood wordt, stoppen en laten afkoelen.
De temp. moet omlaag gaan en het controle lampje moet opnieuw blauw worden". De dealer stelt dat in de opwarmfase het lampje blauw brandt (je zou dan de motor enigszins moeten ontzien). Maar dan zou het lampje nooit blauw worden na de roodfase. Hier klopt dus iets niet. Weet iemand hoe het wel werkt en wat fout wordt weergegeven?
Het is maar een detail, maar toch. Groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

powerboot
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 362
Lid geworden op: 26 mei 2013 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door powerboot »

Wel als hij zo koud = geworden
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door Verwijderd 18239 »

Zo'n lampje zat 'vroeger' (misschien ook nu nog) in diverse Alfa Romeo's en als dat lampje brandde, duidde dat er op dat je de motor moest ontzien totdat deze voldoende op temperatuur was, dan ging het lampje uit. Renault pas nu hetzelfde toe en werkt ook hetzelfde.
In de praktijk zal het theoretisch eerder voorkomen dat onder het rijden het lampje rood wordt dan dat het (weer) blauw wordt.
Een temperatuursensor laat het lampje rood, blauw of niet branden bij een vooraf ingestelde waarde (parameter).
In de echt koude landen rijden met de kop in de vrieswind of het parkeren van de auto met de kop in de ijskoude wind zou het lampje eerder blauw kunnen gaan branden dan in ons land met een gematigd klimaat. Als je in NL een flink aantal uren de auto parkeert koelt het koelwater ook dusdanig af dat het lampje weer (even) blauw kan gaan branden.
De vertaling van de instructie vindt plaats van het oorspronkelijke Frans naar bijvoorbeeld NL en de betreffende vertalers kunnen een tekst op een bepaalde manier interpreteren en neerschrijven zodat het in de vertaalde taal niet (meer) duidelijk over komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Wickydude
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2014 17:54
Actief als: particulier

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door Wickydude »

Oftewel: als tijdens het rijden het lampje rood brandt is de motor oververhit. Stoppen om af te laten koelen. Je kunt zien of ie is afgekoeld door naar het lampje te kijken. Als hij weer blauw is ( of in ieder geval niet meer rood), kun je weer verder.
Wel even kijken of er nog genoeg koelvloeistof in zit, als ie zo heet wordt is er meestal iets aan de hand.

Analogie met de aloude temperatuurmeter: blauw is de koude kant, uit is als de naald in het midden staat en rood is als de naald in het rood staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door Verwijderd 18239 »

Goede duidelijke vergelijking :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009 10:05
Actief als: particulier

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door rinia »

Beste mensen, mijn dank voor de duidelijke antwoorden. Ik begrijp hoe het werkt. Echter de tekst in het instructieboekje is m.i. misleidend. Er staat: "Als het rood wordt stoppen en 2 minuten stationair draaien. De temp moet omlaag gaan en lampje opnieuw blauw branden". Daar kan je dus heel lang opwachten, alleen als je de motor stil zet voor een paar uur, zal het lampje blauw branden. Is het overigens bekend bij welke temp. het lampje uit resp. aan gaat? Ik mis behoorlijke technisch documentatie, is daar aan te komen?
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Wickydude
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2014 17:54
Actief als: particulier

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door Wickydude »

Nou, ik verwacht dat er door de ecu gekeken wordt of de temperatuur weer naar normale waarden daalt, en dat de ecu dan het blauwe lampje weer even aan zet. Dat zou ik wel verwachten met die tekst.
Overigens zul je dat rode lampje als het goed is nooit zien. Bij normaal gebruik komt ie niet in dat gebied.
Als het toch rood brandt is er iets aan de hand.
Verder zou ik me er geen zorgen om maken bij welke temperatuur dat precies gebeurt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door Verwijderd 18239 »

Inderdaad, bij blauw licht motor niet overbelasten en bij rood licht meteen stoppen. Toen je nog een ouderwetse temperatuurmeter in de auto had wist je de temperaturen ook niet, de weergegeven waarden waren bij benadering net als bij een brandstofmeter, het zijn geen precisie-instrumenten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: lampje koelvloeistf temperatuur

Bericht door avdb55 »

De dealer zou over de informatie m.b.t. de inschakeltemperatuur voor het rode lamje moeten beschikken.
Maar je zou waarschijnlijk schrikken als je het wist, want dat ligt eerder bij 110 °C+ dan lager.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht