TNM vs Fastned

Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

TNM vs Fastned

Bericht door IBDL »

Zoals jullie weten is TNM met grote snelheid (30+ inmiddels, vermoed 60 voor het einde van het jaar) 43kW snelladers aan het plaatsen in heel Nederland. Fastned zal dit jaar vermoedelijk ongeveer 20 stuks hebben staan, echter doelstelling is dus 201. Fastned biedt een abonnement aan voor €100 (ex BTW) tbv onbeperkt laden. Ik kan me niet voorstellen dat TNM dit ook niet gaat doen. Immers, de afstanden tussen de TNM laders is echt niet veel, en je haalt nou eenmaal de maximale snelheid ongeveer tussen de 20-30 % en 80% van je accu capaciteit. Laten we zeggen dat je 11kW (halve accu) gaat laden iedere keer. Op 43kW is dat dus maar een kwartiertje. Belangrijk om te weten is hoe TNM de kosten gaat berekenen. Is dit net zoals de CHAdeMO (immers, is bijna net zo snel) met een vast starttarief en afrekenen per minuut, of per kW. En indien per kW, is er dan ook nog een starttarief?
Voorbeeld, huidige CHAdeMO kosten structuur:
Starttarief van €2,15 en dan €0,25 per minuut. Dan ben je zowat €6.00 per laadsessie van een kwartier kwijt. (50% bijladen) Met snelwegverkeer kan je dus stellen dat het €0,10 per kilometer stroom kost, naast je accuhuur van €0,05-0,07 (afhankelijk van je huurovereenkomst) Dat is erg kostbaar. Als ze er voor gaan kiezen om per kW af te rekenen, dan ben ik benieuwd of ze ook een starttarief rekenen zoals al eerder aangegeven.
Vergelijking:
Fastned kosten 15 minuten laden op 43kW €7,59 (ex btw) / TNM €5,90 bij de duurste berekening (weet even niet of dit in of ex BTW is, denk ook ex)
TNM wint dus deze vergelijking op kosten.
Echter, Fastned gaat interessant worden als je minstens 1x per dag gaat laden. 20 werkbare dagen maakt al gauw €150 bij 50% bijladen per sessie. Dat maakt de sessie 50% goedkoper, namelijk €5,00. GA je 2x per dag laden (wat in mijn jongens het geval zou gebeuren, 2 tot 3x per dag 15 minuten tijdens pauzes) is het €2,50. Ga je naar 3x per dag dan zit je gemiddeld op €1,65 per 15 minuten 43kW laden. Conclusie, Fastned is interessant als je minstens 1x per dag gaat laden, maar TNM kan nog steeds goedkoper zijn indien er alleen kW worden gerekend. (25% goedkoper, 20x TNM laden 11kW per sessie is €77)

Nu kom ik dan op het volgende, er vanuit gaande dat TNM ook met een abonnement zal komen tbv onbeperkt laden. Wie zal dan de beste zijn voor werkverkeer?

TNM 43kW laders worden bijna allemaal bij Horeca geplaatst, en niet zo ver van de afslagen van de snelweg. Bijvoorbeeld, AC restaurant, vd Valk, IKEA. Fastned bij tankstations. Ik ben zelf inmiddels bij 3 verschillende Fastned stations geweest, en moet bekennen dat ik het niet zo "gezellig" kan noemen. Best ver van het tankstation waar het winkeltje is, en dan kan je vaak vieze dure koffie halen in een kartonnen bekertje en dure voorverpakte broodjes. Tevens heb ik bemerkt dat ze niet zo vrolijk zijn tegen EV rijders, maar dat zal wel slijten denk ik. (ivm verloren rechtszaken tegen Fastned ivm alleenrecht tankstation)
Mijn conclusie, TNM lokaties zijn prettiger qua horeca. Vaak meer keuzes (meestal 3 verschillende) en vaak ook een Mc Donalds of Burgerking waar je voor een euro goede koffie kan halen.

Fastned direct aan de snelweg, theoretisch minder tijd kwijt, maar het lopen en weer terug naar "de shop" is stukken verder. Op dit moment heb je maar 1 laadpunt per station bruikbaar voor AC 43kW. Dit moeten er echt meer worden. Met het tempo waarmee EV's de weg op gaan, kan het nog wel eens druk gaan worden. Dat maakt het wachten bij een Fastned locatie er niet prettiger op. Bij TNM heb je vaak meerdere aansluitingen naast de 43kW, en zijn de horeca stukken dichterbij. Fastned heeft ook vaak een extra 22kW, maar ben er niet zeker van dat die er ook zullen blijven met de 43kW stations.

Ik ben dit verhaal begonnen met het idee om een eerlijke vergelijking te maken, maar betrap mezelf al snel op de (huidige) voorkeur voor TNM. Maar het is naar mijn mening wel een eerlijke. Ik ben echt blij met het initiatief van Fastned, maar ben toch bang dat met het tempo dat TNM bezig is om 43kW laadpunten uit de grond aan het stampen is, zij een paar stappen voor lopen op Fastned. Fastned zal moeten oppassen niet uit de markt geprezen te worden door TNM. Ik zou adviseren om bijvoorbeeld koffie automaten te plaatsen, dan hoef je niet naar de shop te lopen en bijvoorbeeld WiFi aan te bieden.

Mogelijk maak ik fouten in berekeningen en/of beredeneringen. Ik verneem ze gaarne, want ik ben voornemens om in 2015 met minimaal 8 100% EV voertuigen op de weg te hebben, waarvan 6x een 43kW en 2x een 50kW CHAdeMO. Ik zal een keuze moeten maken tussen TNM en Fastned... mits TNM met een vast maandbedrag gaat komen uiteraard...

Alvast dank voor jullie op/aanmerkingen of discussie punten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: TNM vs Fastned

Bericht door avdvee »

Kun je via TNM wel zien of de laders beschikbaar zijn (via oplaadpalen.nl enzo)? Want volgens mij kan dat via Fastned niet!

Jouw ervaring over Fastned herken ik; zowel bij Palmpol als de Wilp stond ik naast roffelende trucks waar chauffeurs stonden te pissen in de bosjes. Ongezellige bende waar ik 's nachts niet graag zou stilstaan.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door IBDL »

Dat is een goeie, met TNM kan je idd zien of ze wel of niet bezet zijn. Dan kan je bij bezet besluiten om er één verder te pakken.... Lijkt me dat Fastned toch ook dit zal gaan faciliteren?

Aangaande vervelend gevoel bij Fastned locaties.... Bij mij hing er een foto van een vies, goor fatsige... euh, dame van lichte zeden met weinig verhullende kleding en aanwijzingen dat ze 50 meter verderop zou liggen te wachten (:puke: emoticon is niet beschikbaar op dit forum) ... Echt goor. Gewoon een afwerkplek.. Ook heb ik het vermoeden dat op een andere locatie het een homo ontmoetingsplek was. Stond te laden en heb wel 3 mannen de bosjes in zien gaan... Naast een vreemd gedoe van overstappen van wat Turkse medemensen in te groot net pak vanuit een BMW in een bestelauto, was dat het wel zo een beetje.

Nu Fastned in de Randstad gaat komen, denk ik wel dat dit zal verbeteren overigens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door BB-One »

Volgens mij is de tariefstructuur bij TNM voor snelladen: €2,42 starttarief en € 0,25 per kWh (incl BTW)
Gevonden via Flowcharging.com maar daar staat bij "nog geen nieuwe tarieven ontvangen"

Overigens bij fastned is er wel (gratis) wifi, weliswaar beperkt maar mail-app ed werken wel. Ik heb overigens voor de wachttijden een paar films op een usb stick gezet, kan ik die mooi kijken in de auto als ik aan het laden.

haha @IBDL: Parkeerplaatsen langs de snelweg altijd garantie dat je wat ziet, maar vaak ziet het er vreemd uit, maar valt het wel mee. Ik heb wel eens mijn nichtje (slapend) van mijn auto in de auto van haar vader gelegd 's nachts om 2 uur op een parkeerplaats langs de snelweg....Voor een ander ziet het er dan wel erg vreemd uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 18
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: TNM vs Fastned

Bericht door HarmOtten »

Misschien zorgt concurrentie dan voor lagere prijzen :D.

Wat betreft parkeerplaatsen langs de snelweg, daar vind ik het zelden een frisse bedoening. Overvolle afvalbakken, stinkende fossiele voertuigen, en over de toiletten wil ik het al helemaal niet hebben. Tuurlijk, er zijn ook uitzonderingen, maar ik was erg blij dat ik mijn vakantiereis vorig jaar vrijwel alleen over provinciale wegen heb gemaakt, en van eet- en drinkgelegenheden in de buurt van oplaadpalen gebruik heb gemaakt.

Ooh, dit is mijn 100ste berichtje :D
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door BB-One »

Prijszetting bij TNM:
http://www.thenewmotion.com/actieradius ... snelladen/
" Er wordt een starttarief gerekend van €2,50, aangevuld met een bedrag van €0,25 per minuut."

Dit gaat dan redelijk in de papieren lopen... Als het maximaal gaat dan krijg je dus 1% erbij in 22 seconden. (dan moet je dus echt niet verder laden dan 80%). Dat houdt dus in dat je afgerond 3% in een minuut laadt. 3% is 0,66kw. Ik schat zo in dat je meestal een 50% gaat laden (met 30% aankomen, en met 80% weer weg) dat houdt dus in dat je voor deze 11kw ongeveer 17 minuten staat --> EUR 2,50 + 17 * EUR 0,25 = EUR 6,75 (is EUR 0,62 per geladen kw)

Bij mij was het overigens vorige week in 14 minuten 37% opgeladen, dat is dus 8,14 kw --> EUR 2,50 + 14 * EUR 0,25 = EUR 6 ( EUR 0,73 per geladen kw) Maar gelukkig was dit nog kosteloos... Vooral dat start tarief nekt je. Ik denk dat ze beter dat iets omlaag kunnen doen en de prijs per minuut wat hoger. Het gaat namelijk (ik spreek even voor mezelf) de keuze worden: ga ik even snelladen of ga ik de zoe straks ergens parkeren bij een laadpaal (zoeken...) en dan opladen. Met een dergelijk starttarief denk ik dat ik dan vaker bij mijn besteming op zoek ga naar een laadpaal en daarmee lopen ze wel inkomsten mis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door E-mission »

Flink duur inderdaad. Staat niet bij of het incl BTW is. Komt in de buurt van Fastned. Ik snap alleen geen reet van de tarieven. Op die pagina staat iets over een abonnement, maar als je op de site zoekt is de pas gewoon gratis. Dan staan er wel wat tarieven, maar voor de meest actuele kan je niet op de site kijken maar moet je per laadpunt via een app kijken. Vaag allemaal.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door VanAssen »

Tarieven heen en weer. Voor de mogelijk aankomende e-rijder geen echte motivatie om over te stappen.
Ik ben blij met de opties om onderweg te kunnen laden en met een mooie snelheid, maar is geen "reclame" voor de e-auto.
En voor die a sociale metsubsidie Outlanders, wordt het nu toch wel heel duur. 30 km e rijden met de genoemde tarieven en daarna 1 op 10? :lol:
Sorry, kon het even niet laten. :oops:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 18
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: TNM vs Fastned

Bericht door HarmOtten »

@BB-One, de link naar het artikel van TheNewMotion is van 2013 en volgens mij achterhaald. Er is namelijk geen aparte pas meer voor snelladen met abonnementskosten.
Zie de meer recente link: http://www.thenewmotion.com/laden/vanaf ... ew-motion/
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door BB-One »

hmm dat lijkt inderdaad zo te zijn...
Maar wat worden dan de tarieven per 1 oktober aanstaande voor de TNM snellaadpalen?

Aan de ene kant ben ik een groot voorstander van betalen per minuut (mits een bepaalde capaciteit gegarandeerd wordt) in plaats van betalen per kwh. Voordeel van betalen per minuut is dat men niet langer dan noodzakelijk blijft staan en daarmee meer ruimte is voor andere EV's. Bij een snellaadpaal is dat natuurlijk beter te regelen dan bijvoorbeeld bij een 3 kw paal.

We wachten maar even af wat de uiteindelijke prijsstelling gaat zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door VanAssen »

Helemaal eens met betalen per tijdseenheid en met gegarandeerde laadcapaciteit.
Ook voor de beschikbaarheid van de laadpaal.
Weet niet geheel de snelheidsverhouding bij een vollading met 43 kW, maar laatste 20% gaat beduidend langzamer en zou dus een duur tariefje elke keer kunnen worden.
Zou dat ingeregeld kunnen worden met de meettechniek in de laadpaal? Zoiets bij dalende Ampères minder tarief per tijdseenheid.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

HIer mijn "testje" over vertraging na 85% post113698.html#p113698

Ik veronderstelde daar overigens dat 96% -> 100% doorgaat op 15kW. Dat is niet waar. Bij tijdgebonden palen niet voorbij 95% gaan zou ik zeggen als het op de knaken aankomt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ieism
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2014 10:39
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door ieism »

Wat zijn de ervaringen met New Motion Snel-Laadpalen ondertussen? Misschien heb ik gewoon pech, maar bij mij gaat het allemaal niet echt lekker.

Eén keer stopte de lader compleet en kreeg ik ook mij kabel er niet meer uit. Gelukkig had ik op de zaak nog een kabel en kon ik die nog ophalen. Helpdesk kon er in het weekend niets aan doen, maandag bent u de eerste.

Een volgende rit twee snelladers geprobeerd. De eerste sloeg na een aantal minuten af, terwijl ik binnen aan de koffie zat en dus voor niets heel lang heb zitten wachten. Toen door naar een andere paal die mijn pas (essent) maar ook die van de New Motion zelf niet meer accepteerde. Helpdesk niet bereikbaar, pas de volgende dag belden ze terug. Dus met 0km range doorrijden naar een langzame lader en daar 3 uur wachten. Dat is niet ideaal als je aan het werk bent.

Bij Fastned is het ook niet altijd probleemloos, maar ik krijg wel altijd iemand aan de lijn met een oplossing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

Nare ervaring! Ik heb zelf bij twee TNM snelladers geladen, bij elkaar een stuk of 6 keer denk ik. Absoluut probleemloos.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Luc Weide »

Paar weken geleden bij TNM 't Harde: 4 kWh geladen waarbij de paal 4 x afsloeg. Gelukkig genoeg om thuis te komen. Maar voorlopig dus GEEN koffie tijdens het opladen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door E-mission »

Heb een keer of 3 bij verschillende Fastneds opgeladen. De eerste keer wilde het laden niet inschakelen en moest ik uitwijken naar de 22 kW die daar gelukkig ook zit. De support lijn loopte terug naar zichzelf waardoor dat ook nutteloos was (natuurlijk ook op een zondag). Andere keer kapte hij een paar keer tussendoor er mee en moest ik weer opnieuw inschakelen. Heb sinds ze er geld voor vragen niet meer geladen daar, heb dan ook nu de voorkeur voor de TNM palen die ineens over de hele Randstad verschijnen :-).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rgr
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door rgr »

Ik maak tijdens lange ritten graag gebruik van de 43Kw laders, recent dus ook weer, maar beide plekken bezet door Outlanders die daar meer dan 1 uur stonden. Het laden was allang voltooid. Heb een "bedank" briefje achtergelaten onder de ruitenwisser.

Daarnaast viel me het volgende op. De 23KW laders in de TNM app, zijn eigenlijk 2x11,5Kw. Terwijl in de app beide aansluitingen als 23Kw worden vermeld. Door schade en schande kom je daar dus achter (en achteraf gezien, had ik het ook kunnen weten ook). Maar het mooie is nog, dat er wel de tarieven voor 23Kw vermeld staan. Een lader met een enkele 11,5Kw aansluiting heeft ook een ander tarief. Ik heb dit aangekaart bij TNM, maar daar kreeg ik in eerste instantie te horen, dat ze het van de laadpaalexploitant aangeleverd krijgen en dat ze daar niks aan kunnen doen. Ik heb gebeld met evnet... moet je bij TNM zijn. Zo gaat ie lekker ja. Des te meer reden om de ac-lader.nl te gebruiken.
De prijzen zijn ook niet mals te noemen idd, maar wil je snel door, dan kun je niet anders.

Ik las recent op dat Fastned de nieuwe Shell/Esso wilt worden in NL, maar daar maak ik uit op dat het ook "dezelfde" prijsstelling wilt hanteren. Ik snap ook wel dat die laadstation incl. personeel betaald moet worden, maar de auto blijft een melkkoe zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door NielsTn »

vandaag bij Fastned geladen (A73, locatie Hondsiep, lader 00903) en dat zou 22kW AC moeten wezen.
Na een half uur slechts ca 4,5kWh op het display getoond. (en van SoC ca 10% naar 30% gegaan).
Ga ik later in Gennep laden op een laadpunt op het terrein van Dichterbij (Zwerfheide), daar staat een 11kW lader die beduidend sneller tankt (met TNM pas).
Heb Fastned maar feedback gegeven dat het van verre 22kW laden is.
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door NielsTn »

fastned wijt het trage laden aan de Zoe... lijkt me sterk, want de auto was 6 dagen oud. en laden elders gaat wel volgens snelheid...

Update 14 oktober, 19:20:

Zojuist nogmaals geprobeerd. Ik had de eerste keer verzuimd de versnellingspook in de Park-stand te zetten (hij stond in Neutral). Daardoor duurde het laden veeel langer dan van 22kW AC verwacht mocht worden.

Nu dus netjes in Park-stand, laadkabel aangesloten en via de app hetzelfde laad-station (00903) geselecteerd.
Nu was in ca 15 minuten de laad-accu indicator (SoC) van 68% naar 84% gestegen. Ook was de eigen laadkabel iets warmer dan handwarm. Dus het bleek een foutje mijnerzijds te zijn, de lader werkt toch op 22 kW AC.
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Mee eens. Ik denk dat Fastned een andere leverancier moet gaan zoeken voor de AC controller in de oude ABB Terra 52 laadzuilen met bolt-on AC 22kW laadcontactdoos. De huidige leverancier heeft kennelijk nog steeds geen pro-actieve R&D om de Zoe goed te ondersteunen, helaas. Controllers van andere leveranciers kunnen het wel: juist communiceren met de Zoe en écht 22kW (of 43kW) leveren (met name Chargepoint en Efacec, die van Greenflux en Allego).

De 43kW stations van Fastned met ABB Terra 53 CJG laadzuilen werken overigens wel prima met de Zoe. Maar daar zal wel een hele andere controller inzitten, ik vermoed eentje van ABB zelf.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

Eens Martijn! En ik zeg heel eerlijk, ik snap er echt geen pepernoot meer van.

1. AC-laden is technisch gezien het makkelijkste van de drie standaarden (voor de paal dan).
2. Met de prijsstelling komen er zeker geen hybrides (vinden we niet erg, maar centjes moeten verdient worden)
3. Toegegeven, de Zoë is geen bestseller, maar ik vertrouw het steeds minder om bij Fastned te willen laden
4. Tesla's hebben bij mijn weten geen CCS of Chademo, en alleen optioneel 22kW (!) AC.
5. Dus? Voorlopig de Leaf's met Chademo en de i3's en Volkswagens met CCS?

Ben ik te negatief? Ik wil het niet zijn, want hoe meer hoe beter natuurlijk voor ons.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

De smart ED gen3 is optioneel (voor 3000 euro) ook met een 22kW AC-lader verkrijgbaar.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

Martijn, zeg je nu eigenlijk: mijdt de 22 kW laders van FastNed, maar de 43 kW laders kun je tamelijk behoorlijk "op rekenen"?

En gekoppeld aan die vraag, heb je voor ac-lader.nl voldoende informatie? Bij Hondsiep zie ik "ABB Terra, 22kW". Ik denk nu op basis van het bovenstaande dat dat dan per definitie een 52 is, maar is dat ook zo? En als 22 kW Fastned NIET per definitie de "slechte" 52 betekent, kunnen wij dan iets doen om je aan informatie te helpen?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Mijden zeker niet. Voor mij bijvoorbeeld ligt Palmpol heel handig op mijn route, en daar werkt de 22kW lader voor mij prima. Maar van anderen begrijp ik dat er Fastned 22kW locaties zijn waar hun Zoe te langzaam / of niet laadt. Soms ligt het aan de Zoe, als daar nog oudere software in zit: niet kunnen laden. Maar het lijkt vooral / meestal aan niet goed uitgebalanceerde software in de AC 22kW controller van Fastned te liggen: beneden 22kW laden.

En ja: de eerste 5 stations (Palmpol, Geulenkamp, Hondsiep, Lokkant en 't Harde) van Fastned hebben deze ABB Terra 52 laadzuil met een apart ingebouwde AC 22kW aansluiting (contactdoos, eigen laadkabel gebruiken).
Alle stations daarna hebben een ABB Terra 53CJG multimode laadzuil met daaraan een AC 43kW, vaste laadkabel. Deze heeft een geïntegreerde controller van ABB en die werkt prima.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

Glashelder, thanks!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Ping!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door NielsTn »

Fastned reageerde met een aantal details van de logging op mijn laad-sessie.
Ik herinner me dat ik de auto aangesloten had, doch de versnellingspook in N (Neutral) had staan, ipv P (Park).
En het laden is daardoor verlaat gestart. Kennelijk schakelt de paal terug naar een (veilige) 11kW versie.

Ik ga deze week (misschien vandaag) dezelfde paal nog eens proberen, en eerste op P te plaatsen en daarna te koppelen.

Kan gebeuren, door de nieuwigheid. Maar dit wil ik wel even delen :) 'wordt vervolgd'
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

@NielsTn: Ik zou dat zeker even testen, ook "thuis". In mijn ervaring laadt de Zoë gewoon NIET (dus ook niet langzaam) als de pook niet in de P staat. Daar ben ik door schade en schande achter gekomen. Ze moppert wel als je uitstapt met de pook niet in P, maar als je dat negeert in de drukte, tja, geen lading.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door NielsTn »

even een update gepost bij mijn eerste laadervaring bij Fastned.
Oorzaak bedieningsfoutje van mijn kant. Laadpunt doet toch 22kW AC. aan de Hondsiep/A73 (#00903)
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: TNM vs Fastned

Bericht door electronaut »

Dat Outlander-verhaal komt mij bekend voor. Een keer vond ik ook zo'n mastodont aan een TNM-snellader. Gedurende de 25 minuten dat ik er stond, was er geen spoor van de bestuurder, dus waarschijnlijk vond die dat ook wel een mooi privé-parkeerplekje, nog dichter bij de deur dan de invalideplekken...

Ik vind daarom het tijdstarief van TNM ook beter, maar alleen als ze meten hoe lang de auto aan de lader verbonden is, wat wil zeggen dat ze doortellen nadat het laden gestopt is. Sterker nog, ze zouden een dubbel tarief moeten rekenen nadat de 30 min voorbij zijn. Maar ja, de baas betaalt voor al die lease-Outlanders, dus of dat veel gaat helpen...

Aan de andere kant, de Fastned-stations zien eruit en voelen aan als een tankstation en daar zul je niet zo gauw je auto gaan parkeren. Uit de hierboven beschreven onbehaaglijke gevoelens maak ik op dat de lokaties van Fastned er ook niet naar zijn. Laten we hopen dat ze flink wat drukker worden in de komende tijd. Wie weet, wordt het nog gezellig :) Wat mooi is bij Fastned, is dat je droog staat als je moet inpluggen.

Dus voor nu denk ik dat beide partijen de goede keuze gemaakt hebben voor wat betreft hun tariefstelling.
_______________________________________________

Tot zover wat algemeen commentaar naar aanleiding van de bijdragen hierboven. Nu wil ik wat over laadsnelheid vragen.

Nu er een Fastned-station bij mij in de buurt is geopend (Elsgeest, A44) ben ik vanochtend voor het eerst bij Fastned geweest. Het enige dat me opviel was de lage laadsnelheid. Ik mat ca. 28 s per %, terwijl ik op de Efacec laders van TNM 22 s per % haal.

Aan de temperatuur van de accu kan het niet gelegen hebben. Het was ochtend, dus mijn accu was steenkoud en het station is maar 5 km van mijn huis. De laadtoestand was rond 73%, dus voordat het BMS ingrijpt en het vermogen terugschroeft. Ik kan niets anders bedenken dan dat de ABB-laders minder vermogen toestaan. Is iemand anders dit ook opgevallen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

melangezaal
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2014 15:21
Actief als: professional

Re: TNM vs Fastned

Bericht door melangezaal »

@electronaut Dit verbaasd mij zeker niet. Als je met een koude accu aan komt dan moet deze eerst opwarmen voordat deze de volle laadstroom aankan. Als vervolgens ook nog eens de batterij al een aardige state of charge heeft is dit effect nog groter. Zeker in het geval van de ZOE is het heel simpel. De lader zit in de auto en de AC 43 kW aansluiting is echt niet meer dan een aansluiting. Als er langzamer wordt geladen is dat op opdracht van de lader of het battery management systeem.

Hartelijke groet,

Michiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Roy-ZOE »

De nieuwe TNM 43KW paal bij Goudreinet Barneveld werkt niet goed met mijn ZOE; lijkt wel 3,7 KW maximaal.
Inmidels 2x gebeld erover met Allego na 2 bezoeken met 14 dagen ertussen, maar ik heb niet de indruk dat ze er echt iets van willen maken.
Uw ZOE moet aan de Chademo of CSS meneer......? :doh: :cry2: :fp:

Afijn. 2e kerstdag opnieuw gebeld toen het niet werkte en ze zouden gaan kijken. Ik moest er maar niet op rekenen dat dat dit jaar nog zou gebeuren.....

Ik denk dat we op termijn het prijsverschil tussen de diverse landarbeiders gaan terugzien in de service. Eigenlijk zie je dat nu al.
Ik rijd er speciaal nogmaals langs: enerzijds om te testen, anderzijds omdat ik toch echt stroom nodig heb voor mijn 150 km rit, maar beide zaken lijken aan de andere kant geen issue te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Verwijderd 18461 »

Na de rekening en rekeningcorrectie van TNM voor het snelladen heb ik nagevraagd wat nu eigenlijk de kosten voor het gebruik van de AC-aansluiting zijn: die zijn op kWh gebaseerd en niet op tijd!
Tarif is 0,25 € / kWh (+ 0,35 € transactiefee) en daarmee dus zeer schappelijk. Voor de DC-aansluiting gelden wel de tijdstarieven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 45
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door GertjanVB »

Interesting! Heb jij dan al een rekening gehad voor de snelladers op AC van TNM?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 45
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door GertjanVB »

De eerste rekening van TNM voor snellaadpalen is binnen! De rekening betrof de snellaadsessies van begin november. Een aparte rekening, naast de reguliere. Snel gevolgd door een credit nota, waar ⅔ van het bedrag weer werd gecrediteerd! Het totaalbedrag stelde weinig voor. Vermogens die geladen zijn worden niet gegeven, ook op de TNMsite vind je de snellaadsessies (nog) niet terug.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in