Waar op letten bij aankoop Scenic?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BMK
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mar 2015 17:26
Actief als: particulier

Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door BMK »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie Scenic vanaf 2007.
Dit omdat ik graag het model met de nieuwere voorbumper wil en wil graag een Tech Line ivm de opties die daar opzitten.
Was eerst van plan om voor een 1.6 16v ivm met het verbruik en het gewicht te gaan maar nu ben ik een mooie 2.0 16V Tech Line met panoramadak uit 2007 tegen gekomen.
Ik ga hier een proefritje in maken en zou graag willen weten op welke punten ik extra moet letten.

Heb hier op het forum iets gelezen over de raammechanisme's waar iets aan kan mankeren en dat je moet vragen of die aangepast zijn.

Had ook iets gelezen over de bobine maar dat schijnt meer bij de 1.6 16v voor te komen begreep ik.
zijn er verder nog punten die extra aandacht nodig hebben?

Ga sowieso vragen of ze de onderhoudshistorie hebben voor me en of de distributie vervangen is enz.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door Harm »

Het model na de facelift waarin je gaat rijden is sowieso beter dan het model voor de facelift, dus goede keuze. En de Techline is heel mooi aangekleed. Het panoramadak geeft veel licht in het interieur en maakt deze ruime auto nog ruimtelijker. Al met al op papier alvast een hele mooie auto!

De bobines zijn eigenlijk geen probleem meer bij Scenic's en Megane's uit die tijd. En mochten ze het een keer begeven, dan is vervanging niet ingewikkeld of erg prijzig. Wat wel prijzig is is de distributieriem, dus vooral goed nagaan of die vervangen is en of toen ook de waterpomp meegenomen is. In principe elke 5 of 6 jaar of 120.000 km, dus het zou bij een auto uit 2007 in ieder geval al 1x gedaan moeten zijn.

Verder alles goed uitproberen: gaat het dak soepel en zonder schokken open en dicht, doet de handsfree bediening van de deuren het op alle portieren en de achterklep? Je hand achter de handgreep is ontgrendelen, drukken op het knopje in de handgreep is op slot. Die handsfree knopjes willen nog wel eens stuk gaan, vooral als je er een hogedrukspuit op zet (of de vorige eigenaar dat gedaan heeft).

Daarnaast even checken of de vloervakjes droog zijn en of het onder de mat aan de passagierszijde voorin droog is, soms is er lekkage als de afvoer van de paravan (plastic plaat onder de voorruit) verstopt is door blaadjes etc en in een slecht geval komt dat binnenin de auto terecht. De paravan moet dan gereinigd worden.

Kijk ook of de airco goed werkt, geen speciaal probleemgeval, maar airco reparaties zijn vaak duur.

En verder gewoon lekker rijden en kijken of de auto goed rechtuit rijdt, of er rare rammels of geluiden zijn en of je lekker zit etc.

Veel plezier met de proefrit!
Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door mechanic »

Elke auto heeft zo zn eigen kwaaltjes, de scenic ook. Het is dan ook slim om een aankoopkeuring te laten doen. Of koop de auto elk geval met garantie.
De airco is zeker een punt van aandacht, met het mooie weer wat weer op komst is. Hier op het forum zeer veel info over te vinden, vooral over de df1070 storing. Oplossing is een nieuwe aircopomp en software, erg prijzig.
Maar over het algemeen is de werking goed als je geen bijgeluiden hoort. Hoor je achter het dashbord een suizend geluid, dan is de airco niet voldoende gevuld. Kijk altijd even door de openingen in de voorbumper naar de staat van de condensor. Dit is oorzaak nr1 bij lekkage. Veel steenslag of loslatende koellamellen betekent een nieuwe condensor op den duur. Imitatie voor €100 te krijgen.
Vanaf dat bouwjaar is de 6bak volgens mij standaard, neem deze ook zeker,de 5bak is een toerenmaker en ongunstig voor het verbruik. De 2.0 16v zou mijn voorkeur hebben boven de 1.6 16v.
Grote manco's heeft dit type niet, wel veel aan slijtage gebonden klachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BMK
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mar 2015 17:26
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door BMK »

Bedankt voor jullie reacties! Zijn nu onderweg voor de proefrit. Het is idd een 6 bak.
Ik heb nog even een kentekencheck gedaan en hij is van de eerste eigenaar geweest, staan geen schades geregistreerd en de km stand van ongeveer 60k klopt.
Hij staat bij de dealer en zit 6 maanden garantie op.
Zal op alle punten even goed letten..
Had ook nog wat gelezen over de veerpootlagers, dat je een knak kan horen bij het insturen.
Dat heeft mijn huidige xsara ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door mechanic »

Als de auto als top occasion verkocht wordt bij de dealer, kan je er geen bult aan vallen.
Stuur even met stilstaande motor het stuur op en neer rond de middenstand, hoor je dan een kloink geluid zijn de veerpootlagers hoorbaar en kunnen ze vervangen worden.
Meld bijgeluiden etc goed bij de verkoper, vaak worden deze auto's pas verkoopklaar gemaakt als er een klant voor is. Dan kunnen jou opmerkingen mooi meegenomen worden.
Maak de verkoper duidelijk dat er een beurt conform voorschrift word uitgevoerd. Dus bougies bij 60,000km als dat nog niet gedaan is. Neem aan dat de distributieriem al gewisseld is, maar dat kan de dealer je zo vertellen.
De koppeling slipt vaak in de 6e versnelling, check dit dus even bij je proefrit. Bij hoge toeren van 5 naar 6 schakelen, blijft dan vaak even slippen.
Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BMK
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mar 2015 17:26
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door BMK »

Hij staat niet als Top Occasion maar krijg er wel 6 maanden garantie op.

Vandaag een proefrit van dik een uur gemaakt en moet zeggen dat het heerlijk rijd, hebben hem dan ook gelijk maar gekocht.
Koppeling is lekker licht en hij schakelt heel soepel. Op een parkeerplaats ff paar keer in en uit parkeren en wat achtjes gedraaid maar kan geen knakje ontdekken in de ophanging. Helaas je bericht te laat gelezen om het stuur bij stilstand op en neer te bewegen.
Airco maakt geen vreemde geluiden en is goed koud.
Alle deurgrepen en knopjes werkten goed, alles was netjes droog binnen.

Wel een paar kleine puntjes ontdekt..
Het dakraam loopt niet helemaal soepel en gaat niet lekker dicht.
Het raam aan de passagierszijde gaat niet open en het rubber van de antenne was blijkbaar vergaan en daar heeft de vorige eigenaar zwarte kit langs gesmeerd, zag er niet uit :fp:
En er zit een piepend geluid in het dashboard tijdens het rijden,maar had snel gevonden wat de oorzaak was.
Dit wordt allemaal netjes verholpen.
Verder krijgt hij een 60k beurt met alles er op en er aan en een nieuwe apk.

Wat ik wel jammer vond was dat hij niet bij de dealer onderhouden is en ik dus niet de onderhoudshistorie heb.
Er was wel aangegeven dat de distributie vervangen was bij iets van 42k en er hing een kaartje in van een universele garage van de vorige beurt.
Maar goed, hij krijgt nu een goede beurt en krijg er garantie op dus hoop dat ik er veel plzier van ga hebben.

Enige wat wat ik wel een beetje jammer vind is dat de klak van de zilverkleurige handgrepen wat slijtplekjes vertoond, maar dit heb ik bij meer auto's gezien. Eens kijken of ik dat kan laten spuiten ofzo.
Verder ziet hij er echt super uit, het interieur is ook echt supernetjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door DHL »

Op 60 k slijtageplekjes op die handvaten is wel snel vind ik... Vroeger ook zo ene gehad voor de vrouw, maar op 60 k nog niets te zien...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BMK
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mar 2015 17:26
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door BMK »

Tja, ik vond het ook wel vreemd. Het is voornamelijk bij de bestuurdersdeur op het slotkapje.
Hij heeft dan maar 60k gelopen maar blijft wel 8 jaar oud.
Lijkt er op de deurgreep vaak met de linkerhand open is gemaakt is en dat er met de duim over die plek is geschuurd ofzo.
De rest van de auto ziet er heel goed uit, in het interieur is nauwelijks iets van slijtage te zien.
Of misschien hebben ze te hard gepoetst op de deurgrepen ofzo, er zit geen blanke lak overheen dus het lijkt me dan wat gevoeliger. Maar wilde hem daar niet voor laten staan.

Dit is hem trouwens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door Harm »

Mooie auto, mooie uitvoering, ziet er helemaal af uit :wink: :D .

Dat brokkelige antennerubber (voet van de antenne) heb ik ook gehad, dan moet de hele voet vervangen worden, het is fijn als je dat onder garantie kunt laten doen.

Wat de slijtage op dat knopje betreft: bedoel je het knopje aan de buitenkant van het portier? Dus dat kleine drukknopje middenin de handgreep? Dat kan volgens mij los vervangen worden.

Wellicht kun je zelf nog even contact zoeken met de universele garage op het kaartje in je auto en navragen wat er door hen aan onderhoud is gedaan. Maar met een goede beurt en een half jaar garantie door de dealer moet het goed komen, eventuele euveltjes heb je meestal binnen een maand of 3 wel door en kun je dan nog mooi op tijd laten verhelpen. Eventueel kun je ook nog een einde garantiekeuring laten doen, 1 a 2 maanden voor het einde van de garantie, dat kan o.a. bij de ANWB. Dan kijken ze of er nog gebreken aan de auto zijn of bijna aankomen, die kun je dan nog onder garantie laten verhelpen.

In ieder geval veel plezier met je auto!
Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 839
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door GTMart »

gefeliciteerd met je aankoop.

Het klopt dat die van eerste eigenaar is, de dealer heeft hem van 19 februari in de handelsvoorraad.

Als je ophttp://www.zomoto.nl/SearchMyCar.aspx kijkt en je kenteken in geeft kun je dat zien :wink:
Puntje van opmerkzaamheid is dan de daar vermelde km stand ! die is 98K !

Weet niet wáár zomoto die gegevens vandaan haalt maar het zet toch een vraagteken?

Heeft de dealer geen uitdraai NAP? Niet dat dat heilig is maar de historie ontbreekt én je constateert in jou ogen overmatige slijtage punten bij 60K km. Persoonlijk wilde ik dan wel weten hoe het precies zit :wink:

Verder mooie auto :thumb:
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door mechanic »

Dit is gewoon slijtage,komt vaak voor met de deurgrepen.
Het is geen superkwaliteit,blijft Frans.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BMK
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mar 2015 17:26
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door BMK »

Bedankt allemaal, kan ook niet wachten om hem op te halen! Wilde ook speciaal een tech line met alles er op en er aan.
Dus dat maakte de zoektocht een stuk lastiger..

Dat hij van de eerste eigenaar was had ik ook al op de site van de rdw gezien, vind ik wel een voordeel.
De dealer heeft de stand gecheckt voor hij hem te koop heeft gezet zei hij, ik krijg een NAP pas bij de auto en ik heb zelf
ook op autoverleden.nl een betaalde kentekencheck gedaan.
Hier kreeg ik de melding dat de opgegeven stand logisch is en klopt met de geregistreerde standen van de beurten en APK.

Ik heb even op dat zomoto gekeken en volgens mij geeft die site een geschatte waarde op basis van de leeftijd, je kan de km stand zelf handmatig aanpassen. Heb mijn huidige auto ingetikt, die heeft 190k gelopen en volgens zomoto 158k, niet erg geloofwaardig dus.

Bedankt voor de tip van de einde garantiekeuring, die ga ik onthouden!

De ergste slijtageplek op de handgrepen zit aan de bestuurder zijde aan de bovenkant en volgens mij dan nog het meest op het kapje wat over het noodslot zit. Misschien is dit wel los te krijgen.
En anders kijk ik in de toekomst of ik het kan laten spuiten ofzo.
Het is natuurlijk maar gespoten kunststof en volgens mij is het mat gespoten zonder blanke lak.

Hij krijg nu in ieder geval een goede beurt en hij wordt vanaf nu weer dealer onderhouden.
Nu nog op zoek naar mooie originele dakdragers voor de dakkoffer..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door Harm »

Het kapje over het noodslot kun je er zo afklikken, wellicht is er gewoon een nieuw kapje te bestellen?
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door mechanic »

Even de dealer vragen. Zijn een tijd alleen incl handgreep te krijgen geweest. Dus ook best prijzig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BMK
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mar 2015 17:26
Actief als: particulier

Re: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bericht door BMK »

Morgen gaan we hem eindelijk halen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht