Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Reis naar Bulgarije ("Belgian becomes Bulgarian?") ultieme uitdaging en gelukt: Van grens in Genk na tankbeurt pleinvol bij schuinhellende wagen dat er 110 liter in kon i.p.v. 90 liter) tot Bulgarije, Sofia in één ruk met volgende gegevens:

Afstand van Lukoil Genk naar Bulgarije Sofia: 2020,5 km
Getankt: 90 liter te Sofia, maar echt verbruik 109,0 liter
Geeft 4,

Zie volledige verslag (enkel Facebook nodig, mijn profiel is altijd 113% publiek geweest):
Deel 1:
https://www.facebook.com/jeanmarc.vanbe ... 680&type=1
Deel 2:
https://www.facebook.com/jeanmarc.vanbe ... 0263994680

Eindfoto met detailgegevens over volle rit en alle boordcomputergegevens:



Leuk toemaatje:

Ik liet zaterdagavond de Bulgaarse 'parkingportier' Bobi ook eens rijden met mijn wagen naar hem thuis in de hoop dat ik eens een pintje zou kunnen drinken, maar de remslijtage, bandenslijtage en algemene slijtage door zijn rijstel, die het gemiddelde verbruik na mijn tankbeurt meteen optrokken naar 8,5 liter/100 km (dus verbruik van 10 liter/100 km wellicht, iets dat ik zelf nog nooit gehaald heb en ook niet voor mij is om te experimenteren omwille van de kostprijs), toont dat het wel degelijk anders kan. Hij zei: "Wow, Renault much better than my Volkswagen". Denk het niet, met zijn rijstijl zou de Trafic op 160 à 170 duizend kilometer ook dat niet meer geweest zijn en deze tweede set remblokjes zullen nu sneller versleten zijn dan mijn geplande 200.000 km onderhoud).

PS: Heb nieuwe 1.6 Opel Vivaro dus op het oog hoewel dat Renault motoren zijn van de derde generatie (nu het lichtste type, als ik dan nog eens een derde chauffeur heb, zal die niet de biturbo ter beschikking hebben die bij de Astra al leidde tot nieuwe software door schade aan oliedrukfouten van de biturbo/twinturbo)... Is iets nieuws, dus opletten toch. Uit een 1,6 liter hetzelfde vermogen halen als een 1,9 of 2 liter, kan niet zonder snellere slijtage, maar met mijn verbruik zou dat wel moeten kunnen 'even' goed zijn als ze dezelfde andere 'hardware' gebruiken als mijn huidige topmodel Renault Trafic ECO2.

PS: De opmerking van auto insmeren en gleufjes dichtmaken, zou dan toch niet echt geholpen hebben. Ik had geen enkele file door Duitsland, Oostenrijk, Slovakije, Slovenië, Kroatië, Servia tot aankomst in Bulgarije, Sofia (op een kleine kilometer na bij tussenstop en tussenverblijf bij mijn zoon en plusplusdochter in Nuernberg waar zij een gigantisch 30 glijbanen zwembad of zo ontdekten maar ik al weer moest doorrijden om op tijd hier in Sofiaa te zijn, is werk+geloofslevensevolutiereis of zoiets; dus ik kom nog gekker terug dan ik al was).

Liefs en geniet met mate en soms zonder mate. Anders weet je niet wat mate is en heb je geen bewustzijn meer (verbitterde mensen zijn dode mensen; there is no choice but being happy... for others).

Wees in elk geval allemaal fier op Renault.

Misschien klacht voor de rechtbank indienen nu dat mijn Renault véééél minder verbruikt dan op het boekje (180 gram per kilometer is toch ruim 7 liter bij mijn weten en ik kom op 5,4 liter uit)...
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door WillemS »

Jean Marc, ik mag uw humor wel :lol:
Houdt het wel altijd veilig voor anderen en uzelf :clap:
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door mechanic »

Een van mn eerste auto's,een golf gtd gekieteld en wel uit 1990 reed met gemak 1:24. Bij normaal gebruik.
De dieseltechniek vergeleken met 1990 heeft een beste slag gemaakt,dus eigenlijk is het wonderbaarlijk dat een nieuwe auto met diesel moeite heeft om dat verbruik ye halen.
Neemt niet weg dat het een keurig verbruik is!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Kan intussen melden dat ik op een 'normale' manier teruggekeerd ben (straks ga ik 15 uurtjes slapen): Vertrok vrijdagmorgen om 7h in Sophija en doorgereden via Roemenië en Hongarije ditmaal en door tot Oostenrijk zo. Daar geslapen van 1h30 vannacht tot ongeveer 7h30. Hier aangekomen rond 16h (15h huidige tijd, daar zit je een uurtje meer naar het Oosten).

Verbruik soms boven de 8 liter, zeker in Hongarije, Oostenrijk en natuurlijk meest in Duitsland. Intussen gezien dat mijn topsnelheid met de duurdere diesel (die we hier niet hebben) in Duitsland op 164 km/h werkelijke snelheid ligt (170 op de teller) voor de 2.0 dci versie nog afgesteld op zo'n 115 PK (kan iets meer of min zijn).

Dus, ja dit is normaler. Bovendien is het ook dodelijk vermoeiend om zoveel uren meer te rijden aan veel lagere snelheid.

Maar de wagen die ik onderweg zag, daar zijn wellicht doden in gevallen door de te hoge snelheid. Dat heb je dan weer veel minder aan 90 km/h... Aan alles is pro en contra.

Probeer het nog in een tekstje te gieten, maar nu schreeuw ik om mijn bedje (was enige chauffeur, mijn Tervuerense Herder heeft geen rijbewijs B).
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door WillemS »

@mechanic, die golf van 1990 was ook een heel stuk lichter dan de wagens van tegenwoordig.
Mooist is om een dieselTDI van nu in te bouwen in een Golf 1(+/- 800 kg) ken iemand die dat gedaan heeft, daarmee kan je zo het circuit op, bloedsnel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door mechanic »

Die woog net geen 1000kg,golf 2.Verhouding gelijk aan het kleine segment. Vergelijk bijv met de twingo dci.
Dan is er in de loop de jaren aan verbruik weinig veranderd terwijl ze nu pronken met zuinige modellen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door DHL »

yep, deel ook die gedachte... Heb een periode voor de vrouw een seat ibiza 1.2 tdi gehad, zogezegd het zuinigste ongeveer op de markt. Op papier ja of bij abnormale rijstijl. Eenmaal je 120 reed verbruikte die ook 6 a 6,5 liter terwijl fabrieksopgave rond de 4 was gemiddeld. Kon je enkel halen als je zo snel schakelde in lage toeren dat hij bromde, op perfekte asfaltweg, en zonder wind. Wind tegen was direct naar de 5 liter toe gaan.
Volgens mij is de grens meer dan bereikt...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door mechanic »

Het 1.6 turbodiesel met interkoeler blok in die golf had 140pk,en toch ruim 1:20.
Het klonk als een oude trekker,dat is nu dan wel anders.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door DHL »

Heb nog een Passat 1.5 diesel gehad met 50pk of zo. Moest je altijd plankgas mee rijden. Kwam niet boven de 5 a 5,5 liter.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Zijn de Audi A1's op papier nu niet ongeveer de zuinigste diesels? Vond er een paar waar ik mijn tankbeurten ingeef (https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 77524.html) die echt onder de 5 tot zelfs onder de 4 liter gaan, en dat is niettemin een Duitse website, waarmee ik bedoel dat ze daar niet 'zuinig' rijden met de stukken autostrade zonder snelheidsbeperking.

Ik schakel in elk geval wellicht eind dit jaar over naar de nieuwe Vivaro/Trafic 1.6 liter omdat die nog meer dan een liter zuiniger zou zijn (155 gram ipv 180 gram uitstoot, hoewel die gram uitstoot waanzin is, want ze wegen meer lucht dan koolstof en we spreken al snel over 4 kg benzine erin en 10 kg 'vervuiling' eruit, terwijl koolstof net de bron van ons leven is; gekke arrogante moderne mens die dringend tot nederigheid terug moet gebracht worden en zelf opwarmt door zijn onbeheerste angsten i.p.v. een natuur die zou opwarmen met 0,3 graden binnen een normale zonnecyclus gemeten over honderd tot vierhonderd jaren en zoals de Nederlandse Easton al in de 19de eeuw voorspeld had door zijn levenswerk over alle koude winters sinds... de jaren 1200 en zo alle wetenschappers uit het heden ver achter zich laat qua wetenschappelijke degelijkheid)...
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door DHL »

Die 1.6 twin turbo, da's toch een echte Renaultmotor he? Ergens schreef iemand dat dit een Mercedesmotor zou zijn, maar dat klopt toch niet? Het is volgens mij Mercedes die deze Renaultmotor gebruikt in de c classe.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ja hoor, die 1,6 liter motoren zijn zuiver ontsproten aan de Formule 1 stallen van Renault, vanuit een intense samenwerking tussen Rob WHITE (directeur Renault Sport F1) en Gaspar GASCON (Directeur van Renault Motor Engineering). Hun doel met deze motor was het brandstofverbruik met 35% terug te dringen maar ook het dagelijkse rijplezier van Renault te maximaliseren. Het is een typische combinatie van twee gedreven MANiakken (sorry voor de vrouwiakken onder ons, er zijn er van deze laatste nog vééél te weinig in emancipatietijden) waarin 1 + 1 = 5 of meer...

Maar het klopt: Als je een Mercedes "New Vito" wil kopen omwille van zuinigheid, dan moet je voor de voorwiel aangedreven versie kiezen zoals het instap model 111 dacht ik (daarom verliet ik overigens mijn Mercedes Vito, kan niet rijden met achterwielaandrijving en redde ooit zo'n mijn Vito van een total loss op olie op het rondpunt in Kortrijk bij de Kinepolis, dus hou ik het graag daarbij) en dan krijg je... inderdaad Renault motoren. De zwaardere achterwielaangedreven versies komen dan weer nog met de Mercedesmotoren.

Idem voor Mercedes A: als je de zuinigste versie wil, dan kies je voor die met... Renault motoren.

Idem voor mijn Opel Vivaro waarbij ik wellicht nu een lichtste motor (jawel van Renault dus) zal kiezen zonder biturbo maar wel met ECO knop zoals mijn Kawasaki 1400 GTR die daardoor een idealer 'verbrandingskoppel met iets andere inspuiting' krijgt (vind dat een 1.6 in kinderschoenen wellicht erg zware oliedrukken zal te verduren krijgen met dubbele turbo's en volgens mij dan toch ook iets sneller zal verslijten, terwijl de zuinigheid volgens mij vooral van de kleinere motor komt en de variabele krachtafnemers op 'dynamo'), maar dat zal ik dus nog proefondervindelijk moeten ondervinden.

Bravo gewoon voor Renault, in concreto voor de teams van Rob White en Gaspar Gascon. Deze motoren mag je zeker tot de 'beste van 2015' ter wereld beschouwen, volgens mijn technisch geïnspireerde visie (maar ook mijn liefde voor hard werken en de daarbij horende camionettes).

De opties voor de nieuwe Vivaro/Trafic (Nissan lijkt niet meer mee te doen!) lijken mij ook de moeite: werkbank die onderaan open kan voor langere laadlengtes (weet iemand of ik de L2 moet nemen om bijvoorbeeld een surfplank IN de wagen met mast te kunnen schuiven, of moet ik dat nog zelf eens uitrekenen? Nu was de Vivaro/Trafic de enige die mijn Kawa kon herbergen in de L1H1 versie, de Vito was net iets te laag geworden daarvoor en viel nu ook daardoor uit als optie, maar is gewoon veel te duur voor mij in een vechtscheidingssituatie waarin ze mij helemaal financieel uitzogen, maar ik emotioneel en intellectueel rijker werd dan ooit mogelijk zou geweest zijn in een 'normaal' leven), en als ik moe ben en me op de zijbank wat neerleg, zag ik in de proefrit dat ook het gordelaansluitpunt niet meer in je zij uitsteekt). Van de NAV 50 en NAV 80 zijn niettemin veel klachten als je van een TomTom komt, maar ik denk dat ik daar wel zelf als informaticus minder problemen mee zal hebben, en je kunt niet alles hebben... TEGELIJK! (wel na elkaar, ik ben een true believer in the 'and + and' i.p.v. the "or minus or" psychologische grondhouding.

Jammer vind ik wel de verkleining naar een 80 liter tank, ze hadden beter met deze zuinigere motor die opgedreven naar 110 liter (optie die wel bij Vito beschikbaar is) om ook het absolute record te kunnen breken dat ik hier vestigde met 'hun oude' Renault ECO2...

PS2: Heel zware leveringsproblemen met LED lichten momenteel bij Opel Vivaro Luton (wellicht zoeken ze naar een andere leverancier, maar blijkt een universele leverancier te zijn voor LED lichten)... Weten zeker niets tot in de grote vakantie daarover, klanten werden al gevraagd om gewone lichten te nemen hiervoor.

Ook nog bij Opel even uit de biecht spreken: De Insigna had volgens mij dezelfde Renault motor en heeft een paar héél ernstige problemen gehad met die oliedruk overigens bij de biturbo, maar dit zou nu opgelost zijn door aangepaste software. Straf dat we in een tijd komen waar de software de motor al dan niet kapot kan maken... Let wel: Bij Opel zowel als Renault liggen de kwaliteitseisen echt heel hoog. We kunnen zeker niet klagen, nog minder als je de aankoopprijzen van camionettes nu ziet vergeleken bij vroeger en wat je ervoor terug krijgt aan comfort. Dit zijn geen camionetten meer (rechtuit stabilisatie leek me ook nog beter, maar met 4 nieuwe banden, leek dat probleem van kleine trillingen bij bepaalde snelheden op de autostrade ook weer ten volle opgelost op mijn huidige camionette en hij/zij reed nog nooit zo goed als op mijn huidige fiscale werkreis zonet van meer dan 7.000 km van België naar Bulgarije met alle landen daartussen inbegrepen (drie dagen superzuinig heen, twee dagen redelijk snel terugrijden waarbij ik zag dat de echte topsnelheid op 164 km/h lag of op 170 km/h op de wijzerplaat). Moet dit nog extra checken met mijn gps-logger IgotU 200.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wellicht Trafic wereldrecord: 2020,5 km met 109,0 liter

Bericht door DHL »

Ge kunt inderdaad niet alles hebben... een dikke vrouw en veel plaats in uw bed bvb.
Opgelucht dat het toch weer Renault is die het hem doet. Alhoewel de moderne Ford benzinemotoren ook respect afdwingen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht