Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bugboy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:23
Actief als: particulier

Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Bericht door bugboy »

De Twingo van mijn vriendin (Initiale 2001, 1.2, 16V) heeft waarschijnlijk problemen met het gasklephuis. De auto slaat af en toe spontaan af en ik heb begrepen dat rond de 100.000km vaak het gasklephuis bij dit type het begeeft. Ik heb al een video gevonden (YouTube link) waarin getoond wordt hoe je deze kunt (de)monteren.

Ik vraag me alleen af of schoonmaken helpt. De monteur waar we de auto meestal in onderhoud hebben gaf aan dat schoonmaken niet veel helpt en zelf repareren van het gasklephuis niet te doen is. Ik zat te denken om het toch eerst te proberen en als het niet werkt, dan te laten reviseren (bijv. hier).

Zijn er hier mensen met ervaringen met het schoonmaken/vervangen van de smoorklep van dit model? Ik klus redelijk veel aan mijn kever en motorfiets, dus dit durf ik ook wel aan.

Verder zit de distributieriem er aan te komen. Is dat een klusje voor de doe-het-zelver of is het bij een Twingo echt een flink karwei? Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed WPH. Ik kwam wel wat losse bladzijden tegen, maar een net (liefst doorzoekbaar) WPH ben ik nog niet tegengekomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Bericht door mechanic »

De riemset zit er met een uurtje op. Neem de waterpomp ook mee,die lekken vrijwel altijd. Dat is weer een 20min extra tijd.
Het gasklephuis is goed zelf te vervangen. Maar zou je niet eerst een goede diagnose stellen? Bijv uitlezen op fouten. Wanneer slaat deze af? Vuile bdp sensor kan ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bugboy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Bericht door bugboy »

Kan ik de Twingo met een generieke OBD lezer uitlezen of heb ik daar speciale software voor nodig? Voor mijn Audi heb ik een Rosstech kabel, maar die is redelijk VAG-specifiek.

De wagen sloeg een keer af bij het stoplicht. Daarna nog een keer bij het starten en kreeg mijn vriendin hem niet meer aan de praat. Ik heb de auto een uur later opgehaald en toen was er niets meer aan de hand (lampje brande wel). Volgens de garagist was er een storing van de lambda sensor. Volgens hem konden die wel een vuil worden en dan kon dit probleem optreden. Verder niets aan de hand. Ik hoefde ook niets te betalen (we komen er wel vaker, prettig adres). Bij het ophalen vertelde hij dat bij deze km-stand ook vaak de gasklep een probleem gaf. Gezien het bouwjaar en km-stand leek hem dit aannemelijk.

De krukas-sensor (is toch de BDP-sensor) is vorig jaar vervangen. Toen wou de auto ook af en toe niet starten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Bericht door mechanic »

Is toen ook de bdp stekker vervangen?
In hoeverre je deze met een uni obd reader kan uitlezen weet ik niet. Een gasklepfout moet wel lukken gok ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bugboy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:23
Actief als: particulier

Re: Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Bericht door bugboy »

Geen idee... De krukassensor was kapot en die heeft hij gemaakt. Daarna was het probleem verholpen, dus heb ook niet verder gevraagd. Zal eens op zoek gaan naar zo'n universele OBD lezer...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henny
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jan 2007 20:00
Actief als: particulier
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: Twingo 1 - Vervangen gasklephuis (1.2, 16V, 2001)

Bericht door henny »

Hoi bugboy, Is de krukassensor (of BDP sensor) "gemaakt" of vernieuwd? Bij twijfel zou ik beginnen opnieuw te vernieuwen..
Rosstech vag heeft idd de optie OBD (in het laptop programma) en hiermee kan je de Twingo>2001 op EOBD diagnostic trouble codes uitlezen. Dan zal wel het lampje aan moeten zijn, anders is er niets te lezen. Je kan in ieder geval met rosstech de gasklep niet opnieuw inleren.. Dit wil namelijk ook wel eens helpen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht