Na vijf jaar met veel plezier en volle tevredenheid in een Lexus CT te hebben gereden is het weer tijd voor een andere auto. Het huidige leasecontract verloopt en ik ben op zoek naar een waardige opvolger. Als eerste loop je bij de Lexus dealer naar binnen, want bekend terrein. Wat is zo’n Lexus IS, naast z’n sublieme wegligging, indrukwekkende prestaties, stil en luxe interieur, toch een mooie verschijning. Sleutels mee en rijden maar, wat een verademing en sprong vooruit ten opzichte van mijn huidige auto. Dit gaat hem worden, in het zwart met grijs interieur! Op een zaterdagmiddag toch maar even kijken waarom mijn collega’s allemaal vallen voor de Nissan Qashqai. Mooi design, ruimte te over en alles erop en eraan, ik begrijp ze wel. Proefritje? Nou nee, dan moest ik volgende week maar even bellen. Brochure? De verkoper overhandigde me enkele uitgeprinte vellen papier. Lopen we toch even bij de buren, een Renault dealer, naar binnen. Daar stond ie dan; de Talisman! In het grijs als Intens uitvoering met het Bose systeem. Wat een machine! Proefritje? Nou nee, dan moest ik volgende week ergens maar even bellen. Brochure? We krijgen een prijslijst mee. Wat een verschil ten opzichte van mijn (geweldige) ervaringen bij de Lexus dealer. Ik ben er helemaal uit; het gaat de IS300h worden.
En toch, stiekem, laat die onverwachte ontmoeting met die Talisman je niet los. Een geval van liefde op het eerste gezicht? Hoop het niet, want liefde maakt blind, zegt men.
Via de website een brochure aangevraagd, reviews opgezocht via youtube, renault forum geraadpleegd en het gehele Internet afgespeurd naar informatie (apparently I have got a little Sherlock in me). Wordt je ineens gebeld met de vraag of ik een proefrit wilde maken in de Talisman. Graag! Uiteindelijk heb ik twee proefritten gemaakt; in de dCi 130 EDC Initiale Paris uitvoering (Noir améthyste, 19” Initiale velgen en Noir/Gris lederen interieur) en in de dCi 110 Intens uitvoering (Noire étoilé, 18” Duetto velgen, standaard interieur, pack easy park). Gezien mijn beperkte leasebudget en de wens om maximaal 21% bijtelling te “genieten”, valt de Initiale Paris uitvoering op voorhand af. Hieronder mijn ervaring.
Exterieur:
Zoals gezegd, wat een auto! Er staat een grote auto voor m’n neus welke klasse en exclusiviteit uitstraalt. Oké, de Initiale meer dan de Intens, maar dat lag aan de verschillen in configuratie. In beide gevallen is het een indrukwekkend geheel. Breed, lang, grote velgen, chique, wat een voiture! De “daytime running lights” laten de auto nog breder ogen en de brede “always on” achterlichten geeft het een sportieve slag. Overigens wist de verkoper mij te melden dat de achterlichten bij de Life en Zen uitvoeringen niet geheel verlicht zijn. Bij de door mij gereden Intens ontbreken de (nep) uitlaten, dat vlakt het geheel een beetje af. Dit is blijkbaar alleen het geval bij de dCi 110 motorisering. Over smaak valt niet te twisten, maar de donkere kleur staat de Talisman bijzonder goed.
Mijn keuze: Intens uitvoering in Noire étoilé.
Interieur:
Je opent de deur en neemt plaats achter het stuur. Het eerste wat opvalt is de ruimte en overzichtelijkheid. Over het algemeen mooie materialen, maar hier en daar toch wat goedkoop ogend en aanvoelend plastic en imitatie leder, maar een kniesoor die daarop let en daarmee het gehele interieur afschrijft. Lederen bekleding in de Initiale met een mooi afgewerkt dashboard in grijstinten inclusief imitatie (?) hout. Ook de standaard bekleding in de Intens weet me te overtuigen, het ziet er allemaal smakelijk uit. In de Initiale valt met name het grote 8,7” scherm op, wat een ding! Voor de gemiddelde gadgetfetisjist absoluut the way to go, al helemaal omdat je bij dit scherm ook nog een Bose surround systeem krijgt (of andersom in het geval van een muziekfetisjist). Toch kleven er hier enkele ongemakken aan. Ieder touchscreen lijkt vingerafdrukken aan te trekken als een malle, hier is het niet anders. Kwestie van schoonmaken en bijhouden dus. De ventilatie kan enkel bediend worden via het menu, wat al rijdend niet echt handig is. In dat geval is het standaard 7” scherm gebruiksvriendelijker, aangezien de ventilatie daar met knoppen bediend kan worden die onder het scherm gepositioneerd zijn. Daarbij is ook het geluid van de standaard Arkamys speakers dik in orde. De verschillen tussen het Bose systeem en het standaard systeem zijn absoluut merkbaar, maar voor die mensen die enkel naar de radio luisteren is het eerstgenoemde overkill.
Via het menu kun je de “ambient lighting” in verschillende kleuren instellen, dimmen of zelfs uitschakelen. Leuke feature, maar ook niet meer dan dat.
De stoelen zijn zeer comfortabel, zitten meer dan uitstekend en zijn zo ongeveer in alle richtingen verstelbaar. Bij de manuele verstelling viel me op dat je moeilijk bij de verstelling van de rugleuning kan. Bij de Initiale is alles elektrisch verstelbaar inclusief “easy access” waarbij de stoel naar achteren gaat bij het uitstappen. In beide uitvoeringen zijn de stoelen voorzien van een massagefunctie, die je, verwacht ik, in praktijk niet vaak zult gebruiken. Meer dan het opblazen en leeglaten van een kussen is het eigenlijk niet. Bij de lederen bekleding zijn de stoelen ook nog voorzien van ventilatie, wat tijdens warme zomerdagen naar verwachting bijzonder aangenaam zal zijn.
Mijn keuze: standaard R Link 2 systeem in combinatie met lederen bekleding “Riviera Marron” (want mooi).
Rijeigenschappen:
De dCi 130 EDC rijdt geweldig en geeft de Talisman, door de automaat, nog meer grandeur. Hij schakelt soepel en is goed bij de les op het moment dat je meer vermogen vraagt. Je moet echter daarbij het systeem (EDC in combinatie met start/stop) even het geduld gunnen om zich klaar te maken om te gaan rijden. Indien je dit geduld niet hebt wordt je getrakteerd op een onprettig aanvoelende “schok”. Dit euvel komt ook in verschillende reviews naar voren die online te vinden zijn. Maar dat is dan ook het enige minpunt! Het vermogen is in deze combinatie meer dan voldoende. De sportievere rijders zijn beter af met de 160PK diesel of 200PK benzine motoren. De dCi 110 wist mij te verbazen met zijn souplesse, trekkracht en stilte, iets wat ik totaal niet verwacht had. De verschillen tussen de twee zijn merkbaar, met name inhalen op de snelweg, maar deze zijn niet zo groot als op basis van de getallen op voorhand verondersteld worden. Ik verwacht dat de dCi 110 in combinatie met de EDC een zeer prettig rijdende auto zal zijn.
Een veelbesproken feature is het Multi-SENSE & electronic damper control. Je merkt duidelijk de verschillen in settings, waarbij ik persoonlijk de “comfort” stand als het meest prettige heb ervaren. Je kunt daarnaast alle variabelen (onderstel, sturing, bak, verlichting, etc.) naar wens samenstellen. In verschillende reviews werd gesproken over een te hard onderstel, ook in comfort stand. Ik heb dat niet als zodanig ervaren.
Vanaf de Intens versie wordt de Talisman uitgerust met 4Control vierwielbesturing. De eerste bochten en rotondes moet je even wennen, maar daarna is het een prettige aanvulling. Met name in parkeergarages en krappere bochten bewijst het meteen zijn meerwaarde; de auto voelt kleiner aan.
Mijn keuze: dCi 110 EDC
Features:
De Initiale beschikt over een “head up display”. In eerste instantie leek het me niets, zo’n ding voor je neus, maar in praktijk is het verrekte handig! Al helemaal in combinatie met het navigatiesysteem.
Standaard beschikt de Intens over cruise control. Wat mij bevreemd is dat deze functie verdwijnt indien men pack “cruising” aan vinkt als optie. In plaats daarvan krijg je adaptive cruise control, geen vooruitgang imho.
De door mij gereden Intens beschikte over pack “easy park assist”. Daarbij kan de auto zichzelf inparkeren, nice feature, maar in de praktijk zal je het weinig gaan gebruiken. Het systeem werkt, maar je bent wel veel langer bezig met parkeren. Je bent binnen no time meerdere beschikbare parkeerplaatsen voorbij gereden voordat het systeem herkent dat er een plek vrij is. Daarnaast denk ik niet dat je hiervoor de tijd neemt indien er een rij ongeduldige automobilisten achter je staan. In het pakket zit ook een mogelijkheid om handsfree de kofferbak te openen. Kijk, dat is dan wel iets wat ik de afgelopen jaren echt af en toe gemist heb.
Het pack “winter” is meer dan welkom. Als je eenmaal verwarmde stoelen (en stuur) gewend bent, dan wil je niets anders meer. Nog mooier in combinatie met lederen bekleding, dan is er ook nog sprake van stoelventilatie. Hoe nice is dat!
Ik verwacht binnen 4 weken de bestelling daadwerkelijk te plaatsen, en eind September de sleutels in ontvangst te kunnen nemen.
Tenzij ik in de tussentijd verliefd wordt op een ander…
PS: De Talisman dCi 110 EDC Intens valt in alle redelijkheid niet te vergelijken met de Lexus IS300h basis uitvoering. Het is meer de vraag waar je meer waarde aan hecht binnen het beschikbare budget. Goede prestaties, ongekende betrouwbaarheid, fantastische wegligging, geweldig stuurgedrag, mooie afwerking, uitmuntende service…versus…emotie! Hopelijk niet emotie in al zijn vormen