Het Allego snellader prijzencircus

Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

Edit 06-01-2017:

Afbeeldingen op last van Allego verwijderd.

Iedereen die weleens bij een Allego snellader heeft moeten laden weet dat dit sinds April 2016 een kostbare aangelegenheid kan zijn.

Sindsdien hebben ze namelijk de tarieven van 0,25 / kWh omgegooid naar een niet kinderachtig tarief per minuut. Dit zou een soort ontmoedigingsbeleid moeten zijn om langparkeerders bij snelladers te weren. Wat je daar inhoudelijk van vindt lijkt me mooi voor een ander topic, feit is dat je voor de Zoe rijder kunt vaststellen dat een half uurtje aan de snellader bij de A12 woerden met een laadpas van The New Motion zomaar een euro of 12 kost. Dit is in de praktijk grofweg €0,10 per kilometer, waardoor op diesel of zelfs op benzine rijden goedkoper wordt.

De tarievenstructuur is volgens Allego glashelder. Per paal staat het in een tabel uitgelegd op deze pagina.

Maar omdat je te maken met hebt met kosten van de netbeheerder, de exploitant, en de laadpas aanbieder, etc, blijven de daadwerkelijk afgerekende tarieven onduidelijk en verschillend. De meeste mensen hebben verschillende laadpassen, en zo loont het dus te bekijken welke laadpas jouw Allego paal het voordeligst zijn werk doet. Er zijn Allego Snelladers van The New Motion, van Allego zelf, van Mr. Green en Fast-E.

Volgens Allego zijn de kosten van deze vier aanbieders als volgt:

Allego/TNM €0,50 per min zonder starttarief
Allego / Allego €0,30 per min / €2,25 starttarief
Allego / Mr. Green €0,36 per min / € 2,72 starttarief
Allego / Fast-E €0,30 per min / €2,25 starttarief

Ik heb nu drie laadpassen.

1) NUON, (vooral voor gebruik in NL, gratis pas, geen starttarief, goede kWh tarieven)
2) The New Motion, (backup pas buitenland vanwege goede roaming)
3) Plugsurfing key (Buitenland)

Snelladen bij Allego kost je bij Nuon een 'Starttarief van €2,75 en €0,28 per minuut'

The New Motion rekent altijd een starttarief van €0,35 en voor Allego is het 'lokatie afhankelijk/zie app'. (link)
Snelladen bij de Allego / The New Motion paal kost €0,50 per minuut + het starttarief van €0,35. (link 1 en link 2)
Het tarief van de overige Allego palen blijft onvermeld. De lagere minuut tarieven en starttarieven van Allego palen van andere aanbieders kan je bij TNM op de site als in de app nergens terugvinden. Als je ze opzoekt in de app dan staat er als tarief altijd €0,50 per minuut vermeld.

Plugsurfing rekent voor de Allego snelladers een starting fee van €2,38 en daarnaast €0,28 per minuut dat er geladen wordt. (Prijslijst)
Voor een 'The New Motion' fast charger wordt €2,50 starting fee en €0,25 per minuut gerekend. of dit nu ook Allego/TNM palen kunnen zijn is niet echt duidelijk.

Kortom omdat er verschillende soorten Allego snelladers zijn, vinden ook de laadpas aanbieders het moeilijk hier een eenduidig prijsbeleid voor te hanteren. Het lijkt er daarom op dat de laadpas aanbieders alles op 1 hoop gooien wat betreft de Allego Snelladers en allemaal een hoog starttarief hanteren + daarna een minuuttarief van tussen de 27 en de 31 cent.

Behalve TNM, die rekent altijd 0,35 starttarief en lijkt alle Allego's dus voor 50 cent per minuut door te belasten.

Ik ga een prijsvergelijk maken met deze drie laadpassen. Ik heb een scenario A: 'halve lading' (10 kW) en B: 'hele lading'. (20 kW) waarbij ik er gemakshalve even vanuit ga dat je voor de halve lading ongeveer 15 minuten aan het laden bent op 43 kW en voor de hele lading zo'n 30 minuten.

Scenario ------------------------A------------------------------------------------------------------ B --------------------------------------

Nuon €6,95 - TNM €7,85 - Plugsurfing €6,58 - Flow €6,79 -- Nuon €11,15 - TNM €15,35 - Plugsurfing €10,78 - Flow 11,43

Prijs per kWh:

Nuon €0,70 TNM € 0,79, Plugsurfing €0,66, Flow €0,68 -- Nuon €0,56, TNM €0,77, Plugsurfing € 0,54 - Flow €0,57

Voorlopige conclusie n.a.v. dit korte praktijk onderzoekje:

Voor het laden bij een Allego snellader kan je het beste een buitenlandse laadpas provider gebruiken, in dit geval dus plugsurfing, die zijn goedkoper dan de goedkoopste Nederlandse provider voor de overige laadpalen (NUON).

TNM maakt er echt een potje van met hun 50 cent per minuut, vanaf 14 minuten laden zijn zij ALTIJD duurder dan alle andere laadpas aanbieders. Echter, laad je minder dan 14 minuten (ongeveer 8 kW / €6,35) dan zijn ze net iets goedkoper vanwege het ontbreken van het starttarief. Het is niet duidelijk of dit ontbreken van het starttarief ook voor bijvoorbeeld de GreenFlux palen geldt.

Disclaimer: Het gaat me er niet om Allego te bashen, alleen om aan te tonen dat de theorie en de praktijk rondom het betalen van Allego snelladers nog behoorlijk veel hiaten bevatten die opgelost moeten worden.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Casss »

Bedankt voor deze info!
Gebruik altijd de TNM pas, heb nog een Ecotap pas, werkt die ook op Allego snellaadpalen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door BB-One »

Met een flow charging pas betaal je geen extra start tarief behalve dan de gebruikelijke 15 cent en natuurlijk gewoon de door de laadpaal provider doorbelaste kosten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Nivve »

Ik heb de link naar deze thread even gedeeld met mijn vrienden. Niet om Allego te bashen of zo, maar omdat het zo prachtig laat zien wat voor een potje de partijen ervan maken... Ik vind het bijna knap hoe ultiem verwarrend ze het maken. :?

Overigens voor mij persoonlijk een reden om een Nuon pas te halen, dank voor de uiteenzetting :thumb:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AlexZoe
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 sep 2014 11:55
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door AlexZoe »

Duidelijk overzicht, waarvoor dank. Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom mensen aan deze laders zouden willen laden?

Zelf woon ik in het Zuiden van het land en zijn er in België en Duitsland veel gratis alternatieven.( Wij doen ook met regelmaat boodschappen/ andere trips naar het buitenland Voor mij persoonlijk zou laden aan een Allego paal dus vooralsnog niet voorkomen.

Overigens bizar te noemen wat het prijsverschil is per laadpas...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door BB-One »

@hachy Volgens mij heb je een rekenfoutje gemaakt met Nuon en scenario A. 15 minuten laden = 15 * 0,28 = € 4,20 plus start tarief van € 2.75 geeft totaal € 6,95 (= 0,69 per kWh)
Bij Plugsurfing klopt het volgens mij ook niet, ik kom uit op: 15 * 0,28 + 2,38 = €6,58

(en nog even de flowcharging pas promoten :) : Met een flowcharging pas kom je bij Allego uit op 15 * € 0,30 + € 2,25 + € 0,18 = € 6,79)
Blijkt dat de transactievergoeding van 0,15 excl BTW was, inclusief BTW dus 0,18)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

@Alex Voor de mensen die in west, midden of noord wonen is Allego soms gewoon noodzaak of ligt het vaker op de route.
@BB-One bedankt, heb je aanpassingen verwerkt en Flow toegevoegd.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door jdgh72 »

Prijs per minuut is per definitie onduidelijk. Als je aan een laadpaal staat koop je geen tijd maar kilowatts. Hoeveel kilowatts per minuut binnenkomen is van teveel factoren afhankelijk om dat een helder tarief te kunnen noemen.
- AC / DC (43/50)
- temperatuur omgeving
- temperatuur batterij
- ℅ lading batterij
- alleen of samen met DC afnemer aan de lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

Ja, dat klopt. Om een beetje vergelijking te maken neem ik daarom ook aantal standaard uitgangssituaties. Renault Zoe Q210, alleen aan de lader, met accu halfvol of bijna leeg. Je moet ergens vanuit gaan wil je het tarievenverschil per laadpas / provider onderzoeken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door fivari »

Ik zie twee verwijten: te duur en op voorhand niet duidelijk wat de kostprijs van een laadbeurt zal zijn.
Mocht het alleen onduidelijk zijn, maar qua prijs beperkt dan was er waarschijnlijk geen probleem.
Een tijdstarief vind ik persoonlijk erg logisch: zo voorkom je dat een Tesla MS met een single charger (11kW) de snellaadpaal uren bezet houdt. Of dan een plugin hybride de laadpaal als parkeerplaats gebruikt.
Voorts mag onderweg snelladen wat duurder zijn dan het traagladen thuis, dat is voor de spuitwater die je drinkt op een terrasje ook het geval en je koopt comfort want een aanvaardbare laadtijd.
Het valt mij op dat veel aanbod gratis blijft. Op onze trip naar Duitsland slechts 2 betalende laadpalen gehad, waarvan één eerder symblisch want 1€ voor 30' @ 22 kW.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Daar hadden we het draadje "Prijzen laden onduidelijk voor gestart. Er zit een rekenhulp in die je voor elke provider uitrekent wat je kwijt bent bij welke laadpaal (klopt dan ook een beetje?)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

@Gertjan, in dat topic wordt dit probleem inderdaad ook onderkend. Maar dat topic gaat over nog veel meer problemen, en wijdt ook uit naar betaalsystemen, marktoplossingen etc. En hoewel dat een mooi topic is wilde ik even de focus leggen bij specifiek de Allego snellaad palen en de waarschuwing / kanttekening daarbij maken omdat hier het probleem volgens mij het grootst is qua tarief verschillen plus dat de meeste beginnende EV rijders hier tegenaan lopen.

Voorts gebeurt er al maanden helemaal niets bij Allego om dit probleem op te lossen, dus een keer extra aandacht daarvoor vragen kan geen kwaad lijkt me. Bij Fastned heb je dit probleem niet zo snel omdat zij duidelijk zijn in hun tarievenstructuur, veel meer grote aanbieders van snellaadpalen heb je in NL niet. Zie het al een aanvullend topic zonder technische insteek, dus niet zozeer of je met een warme of koude accu en/of TNM of Flow pasje een kwartje meer betaalt bij een willekeurige laadpaal, maar meer waar het echt om de snellaad-euro's gaat.

@Fivari 'te duur' is natuurlijk relatief. Maar als je je spuitwater op een terras met €10 betaalt ipv een briefje van €5 dan wordt het niet duurder, wel? Dat is een beetje wat er nu bij Allego speelt. Het tijdscomponent in snelladen is zeker logisch, het gaat met name om de verwarring die de verschillende partijen (en niet in de laatste plaats Allego zelf) zaaien door de ingewikkelde tarievenstructuur. Bij normale laadpalen is die discussie niet zo relevant vanwege de nochtans kleine verschillen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

OK, fair enough. Maar ik denk dat wat je nu op Allego projecteert, voor de hele markt geld: ondoorzichtig en complexe tariefopbouw. Kijk maar in de tabel. Allego is een grote speler en zit op diverse niveau's in de laadpaal uitbaterij (alle type laders op diverse locaties) en dan wordt alle ellende bij hen "duidelijk" zichtbaar.

Mn het gevoel dat ontstaat door verrekenen per tijd, waarbij een schappelijk (laag) bedrag kan leiden tot hoge kosten en het vooraf onzeker zijn over het uiteindelijke bedrag geeft een gevoel van "genaaid" te worden. Vooraf duidelijk zijn over een (hoog) tarief, laat je vooraf zelf accepteren, waardoor de acceptatie er is na dat besluit.

Neemt niet weg dat de kosten ook dan hoog kunnen zijn. 20kW * 0,85 = 17,00 of 30 min * 0,50 = 15,00 alleen bij die laatste weet ik niet of er dan ook 20kW in zit, wil je dat onder slechte omstandigheden, dan is het einde zoek. Mijn Fastned abbo van 12,00 per maand + 0,35 per kWh onlangs geëvalueerd en ik kom effectief uit op 0,84 per kW ;-) Snelladen is niet goedkoop maar ik ben blij dat ze er zijn.

Duitsland is nu nog goedkoop (heb zelf 4,00 in de brievenbus bij Hämmelmann gegooid anders hadden 4 snelladers me niets gekost) maar de betaalautomaten zitten er al in, dus dat komt er aan. Consumentenprotest dwingt de leveranciers hopelijk wel tot nadenken en concurrentie houdt hopelijk de tarieven beheerst en aantrekkelijk.

De onduidelijkheid wordt bij Allego dus alleen maar groter door (als je schetst) de hoeveelheid verschillende tarieven. Deels tgv Allego zelf ivm de locatie (niet alleen de snelladers), deels door de diverse manieren waarop de laadpasproviders die tarieven doorberekenen. Dinsdag zit ik bij Allego dus kan ik eea nog eens mooi overbrengen en bespreken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

Ja, daar heb je gelijk in, de hele markt is nog turbulent op dat vlak. En juist omdat Allego zo'n grote speler is kunnen ze trendsetter zijn op dit vlak en zullen hopelijk de andere partijn volgen. Al was het alleen maar je eigen informatie niet tegenspreken.

Er worden veel verschillende tarieven genoemd:

Link 1
Link 2
Link 3
Link 4


Teksten als

Code: Selecteer alles

"Bij Allego betaal je voor elke laadsessie een start- en een tijdstarief. Onze reguliere laders bieden verschillende vermogens aan, variërend van 3,7 kW tot 22 kW. Genoemd start- en tijdstarief zijn afhankelijk van het gemiddelde afgenomen vermogen tijdens het laden. Deze zijn berekend per uur en is de daadwerkelijke laadtijd. Allego brengt deze tarieven in rekening aan uw Mobility Service Provider (MSP), deze kan hier extra kosten voor in rekening brengen."
Zijn te complex voor de startende consument. Die wil gewoon weten wat het kWh tarief is.
  • Wat is een reguliere Allego lader?
  • Wat is een variabel start tarief welke afhankelijk is van het gemiddelde vermogen?
  • En hoe hoog is dat dan met mijn EV?
  • Wat houdt een tijdstarief in wat afhankelijk is van het afgenomen vermogen?
  • Wanneer worden er extra kosten in rekening gebracht door mijn MSP en wanneer niet?
Met andere woorden, de vraag 'Hoeveel moet ik betalen?' Daar moet m.i. een helder en concreet antwoord op gegeven kunnen worden. Als het complex wordt met mitsen en maren gebruik dan een tabel.

Misschien moeten ze beginnen met het gelijk trekken van alle prijzen die ze aan de verschillende MSP's in rekening brengen. Dan kan je daarna met eenvoudige rekenvoorbeelden aan de consument laten zien wat het kost (en haal je de verschillende tarieven per laadpas eruit)


NB, leuke woordspeling, 'laadpaal uitbaterij' :lol:
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

@GertjanVB "Dinsdag zit ik bij Allego dus kan ik eea nog eens mooi overbrengen en bespreken."

Nog feedback gehad?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Zeker wel. Positief gesprek. Het verslag komt zo, bepaalde dingetjes nog even goed afgestemd met Allego voordat ik het op het www slinger.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Afgelopen dinsdag dus langs geweest bij Allego en 1,5 uur gesproken met 3 medewerkers van Allego (Marketing and product development, E-mobility infrastructure & concepts, Uptake Manager en Marketeer) over de verschillen van opvatting over het tijdtarief dat Allego sinds enige tijd toepast. Binnen het forum is veelvuldig gefulmineerd tegen dit tijdtarief dat tot onevenredig hoge kWh prijzen kan leiden. Met name de ZOE rijders met hun 43 AC snelladen komen hier zeer ongunstig mee uit.

Uit het gesprek komt naar voren dat Allego werkelijk de bedoeling heeft om met tijdtarief de lader zo snel mogelijk vrij te krijgen en niet om snel te cashen. Voor de klant goed omdat de kans dat geladen kan worden zo groot mogelijk is, voor Allego goed omdat hiermee het rendement van de lader verbetert en de noodzaak voor een volgende snellader wordt uitgesteld. Al in een eerdere sessie bij Allego heeft Allego de vraag gesteld hoe af te komen van (PH)EV rijders die onnodig lang voor de snellaadpaal staan. Die gevallen blijken er te zijn: EV-rijders die snelladen en dan gaan car-poolen, maar ook PHEV rijders die van de AC laadmogelijkheid op de snellader gebruik maken (op 3,7kW)! In die sessie is onder andere tijdtarief genoemd, maar er was geen overeenstemming over 1 maatregel. Sinds de invoering van het tijdtarief is het onnodig bezet houden afgenomen volgens Allego, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat de laders minder bezocht worden.

Vragen
De vragen die we hebben proberen te beantwoorden zijn:
  1. werkt het tijdtarief
  2. is het eerlijk
  3. hoe kan het anders
Typen klanten
Voor het beantwoorden van die vragen is het goed te beseffen dat we met verschillende soorten klanten te maken hebben:
  1. zij die het allemaal niets kan schelen
  2. zij die diep in de EV-(laad)techniek zitten
  3. zij die nieuw en onwetend zijn aangaande EV-rijden
In een open gesprek zijn we vervolgens heen en weer pratend door de materie gegaan om en antwoord op de vragen te krijgen. Hierna een samenvatting wat allemaal de revue is gepasseerd. Van belang is te noemen dat Allego geïnteresseerd is in de opvattingen van de gebruikers en en hoort die ook graag. Wat ik heb begrepen is mn. het variabel laadgedrag van in ieder geval de ZOE onderschat. De idee dat de ZOE zolang hij aan de snellader hangt met 43kW laad was er natuurlijk niet, maar hoe het werkelijk gaat is nog vaag, maar minder positief dan men dacht. Daartoe zijn er wat laadcurven verstrekt en is er contact gelegd tussen Allego en zoe2goe.

a. Werkt het tijdtarief:
Die eerste groep zal het een zorg zijn, de tweede groep zal de snelladers ontwijken als de omstandigheden slecht zijn of conform de wens efficiënt kort laden. De laatste groep is slachtoffer en zal onevenredig veel betalen, zonder dit direct te weten en zal vervolgens negatieve gevoelens overhouden aan EV-rijden. Allego geeft aan dat de cijfers aantonen dat het werkt, maar dat met name de 3e groep (veelal PHEV-rijders) helaas leergeld betaalt. Het kan net zo goed zijn dat er minder geladen wordt.

Bijkomend punt is dat de laders op punten staan die niet uitnodigen tot zsm doorrijden. Meestal voor/bij restaurant-achtige etablissementen. Je moet dan van je koffie of biefstuk af om je auto van je lader af te halen. Waarschijnlijk meerdere malen omdat er geen betrouwbaar signaal gegeven wordt (ZE-app Renault heeft 20min intervallen, als het al werkt) en je jezelf ter plekke moet overtuigen van het laadnivo. Een van de doelen van de introductie van de Smoov-app door Allego is de EV-rijder realtime inzicht te geven in de laadstatus en direct te informeren op het moment dat laden is voltooid. Ook TNM heeft deze functionaliteit inmiddels. Wellicht een alternatief voor de ZE-app. De eerste doelgroep kiest voor gemak en zal blijven zitten en gewoon betalen voor extra laadtijd. Allego onderzoekt momenteel de mogelijkheden om bij genoemde etablissementen andere laadstations bij te plaatsen, zodat ook regulier of semi-snel kan worden geladen en de EV-rijder kan kiezen.

De plaatsen voor de laders komen over als gewone parkeerplaatsen. Sinds april voorziet Allego al hun snelladers van een sticker naast het scherm en een schermafbeelding, die wijst op tijdtarief en adviseert de laadbeurt zo kort en efficiënt mogelijk te houden. Zelf heb ik ze nog niet opgemerkt en mogelijk zal de laatste doelgroep toch onbewust blijven staan en de rekening nadien thuis krijgen. Allego geeft aan dat deze rol ook met name bij de MSP ligt: Allego biedt laadinfrastructuur aan aan de klanten van MSPs; de MSP heeft de keuze om Allego (snel)laadinfrastructuur te ontsluiten middels haar passen/apps als deze het eens is met de bijbehorende pricing. Verantwoordelijkheid van de MSP is vervolgens om haar klanten te voorzien van de juiste (prijs)-informatie.
Allego Sticker.png
Amsterdam_Overschiestraat_IMG_20160526_144006.jpg
  • Dus
  • Theoretisch klopt de theorie van het tijdladen, maar zonder verdere ondersteuning, anders dan een mailtje "we gaan tijdtarief doen" zal de klant niet in grote getalen het gewenste gedrag gaan vertonen.
b. Is het eerlijk
ZOE rijders laden "snel" op 43 kW en dat is de laagste snellaadsnelheid, ze doen er dus altijd langer over.

Vervolgens zal laden beperkt moeten worden tot ca. 80% om de maximale laadsnelheid te gebruiken. Heb je meer bereik nodig dan zul je ervoor moeten betalen door teruglopende laadsnelheid, na die 80%.

Zijn de omstandigheden minder ideaal (kou) dan loopt de laadsnelheid ook dramatisch terug en zal de eerste en de laatste groep er gewoon lang staan en betalen, de tweede groep zoekt een ander laadpunt. Er valt door de berijder niets aan de laadsnelheid te doen en die kilometers moeten er in.

Het onnodig blokkeren is niet fair, groep 2 en 3 zullen dat altijd willen voorkomen.
  • Dus
  • Met tijdtarief wordt het bruikbaar spectrum van de snellader fors kleiner. Daarbuiten is het een niet eerlijk tarief voor de groep 2 en 3: straf voor iets wat je niet kunt vermijden. Hoe groot is die eerste groep nu eigenlijk en hoe groot die andere twee? Hoe ver moet je de laatste twee benadelen om die eerste in het gareel te krijgen.
c. Hoe kan het anders
Allereerst heb ik het forum aangeboden om als panel te werken voor mogelijke tariefplannen (Zo heeft Fastned hun keuze destijds ook bepaald voor de splitsing in 22 en 43kW laders)

Allego is met het voorgaande in gedachten bereid te denken aan alternatieve tariefplannen. Het enigste reële plan op korte termijn is het bepalen van een redelijke laadtijd, daarbinnen een vast kWh tarief verrekenen, daarbuiten een tijd tarief. Naar de redelijke laadtijd wordt al gestudeerd binnen Allego en enkele CanZE grafieken zijn overlegd voor de beeldvorming en contact is gelegd tussen zoe2goe en Allego ivm expertise op dit vlak van zoe2goe. We zijn in afwachting van ontwikkelingen op dit vlak.

Maar naast tarief als sturingsmechanisme om snelladers vrij te spelen zijn er nog andere maatregelen.
  • De lay-out van de laadplaats markeert de plaats nu niet als een zeer speciale plekje. Ze ogen als een van de vele parkeerplaatsen. Daardoor is er ook een gevoel dat men en gewone parkeerplaats gebruikt. Een laadeiland dat apart ligt en speciaal gemarkeerd en uitgelicht is zal onbewust tot een bewuster gebruik leiden door de laatste twee groepen. Er zijn al locaties die een doorrij-eiland lay-out hebben.
  • Plaats de snellader in een vierkant met 4 laadplaatsen en ontgrendel de stekker na einde laden. Positioneer die laadplaatsen niet op de beste plaatsen (bv. voor het restaurant) om ICE-ing te voorkomen.
  • Ontgrendel de stekker na laden en geef een wegsleepregeling aan. De bergingsbedrijven die nu al afspraken hebben voor bepaalde wegvakken kun je hiervoor gebruiken. Juridisch kader af te stemmen.
  • Dus
  • Als dit zou werken is het tijdtarief niet nodig als maatregel om de snellaadplaatsen vrij te spelen.
Met wie hebben we afspraken voor het verrekenen van kosten?
Allego is genegen andere prijsplannen te onderzoeken en bestudeert hiervoor de laadcurves van mn. de ZOE. Feit is dat Allego niet direct met de klant afrekent (ook in de SMOOV –App wordt muv de SEPA de direct-payment-optie via energieleverancier "Van de Bron" aangeboden in de SMOOV-app) en er altijd een laadpas provider tussen zit die het uiteindelijke tarief bepaald. Allego kijkt ook naar mogelijkheden om een laadpakket aan te bieden bij aanschaf van een EV (gedurende x-jaar gratis gebruik van Allegoladers). In een poging open te zijn, worden tarieven wel gepubliceerd op de Allego-site, maar dit heeft de duidelijkheid niet bevorderd. We zijn ook niet geïnteresseerd in wat Shell betaald aan de huur van de terrein infrastructuur en wat de inkoop van de benzine is, wel in de prijs die wij bij de kassa afrekenen. Vervolgens maakt Shell zo nu en dan de keuze om op speciale locaties een ander prijsniveau door te berekenen aan de klant dan de kostprijs rechtvaardigd. M.a.w. TNM hoeft de tarieven niet 1:1 over te nemen. Dit is ook te zien aan hoe andere laadpasproviders anders met Allego tarieven omgaat.

Wie kan wat doen aan de complexiteit van de tariefopbouw?
De prijs is nu eenmaal opgebouwd uit diverse componenten. Daar heeft Allego alleen geen invloed op (er wordt door Fastned en anderen al problemen van gemaakt dat Allego onderdeel is van Alliander en dus meerdere componenten in grip heeft). Die complexiteit heb je ook bij fossiele brandstof, je wordt er alleen niet mee lastig gevallen en de prijs wordt duidelijk aangegeven. Dat laatste gebeurd bij laadpalen niet, daar zijn er ook veel meer van dan tankstations. Via app's wordt gepoogd hier inzicht in te geven, maar zelden compleet en zelden eenvoudig en snel toegankelijk. De SMOOV-app geeft prijzen van laders die met de app te starten zijn, de TNM-app schat de kosten van een laadsessie in m.b.v. start en eind SoC (jammer dat de TNM allen de 22kW ZOE kent).

De diversiteit is groot omdat de prijscomponenten veelal bij diverse partijen zijn ondergebracht. Shell heeft de hele keten in grip; winning, raffinage, distributie, verhandelen. In de laadpalen uitbaterij zal regelgeving van de overheid of EU nodig zijn om dit te versimpelen of te stroomlijnen. Allego komt dus al in de buurt; geen opwekking van electriciteit, maar wel een open netwerk van laadpunten bieden waar verschillende MSPs hun laaddiensten kunnen aanbieden. Ook zijn er initiatieven binnen moeder Alliander die zich richten op marktmodellen voor ‘slimme energie’. De netwerkdiensten en distributie zijn in Nederland gereguleerd. Allego heeft dezelfde plichten tav de netbeheerder als andere laadpaaloperators en gebruikt het netwerk van alle netbeheerders. Zowel van zusje Liander als van Enexis, Stedin en Enduris.

Op het terrein van versimpeling van tariefopbouw of het vermelden van duidelijke prijzen zullen we niet bij Allego moeten zijn. De markt is zich snel aan het ontwikkelen en het bedrijfsleven zal bij gebrek aan regulering zijn meest rendabele methodiek inzetten. Of de klant beslist (Betamax vs Video2000) of de overheid reguleert. De huidige klant zal zich sterk moeten maken middels een belangenvereniging (VER?)

Wat leert ons dit gesprek?
Allego is bereid te kijken naar alternatieve prijsplannen, maar dit is geen garantie dat de EV-rijder hier ook van profiteert, de MSP's bepalen uiteindelijk. Met verstand gebruik maken van de snelladers kan de kosten al beperkt houden. Allego onderzoekt andere methoden om de beschikbaarheid van de lader te vergroten, als dat lukt dan zou de noodzaak voor een tijdtarief vervallen. We moeten bij MSP's zijn voor het afdwingen van scherpe en aantrekkelijke tarieven en die ons moeten ontzorgen ten aanzien van de complexiteit van de tariefopbouw. Zij zijn degenen die druk zouden moeten zetten op de laadpaalexploitanten om hun klanten gunstige tarieven te kunnen aanbieden. Ook zij kunnen wat creatiever zijn in het aanbieden van contractvormen.

Wij als klant kiezen uiteindelijk en zolang er keuze is, is er concurrentie. Gezien de complexiteit van de materie en de beperkte omvang van het aantal EV-rijders is het wenselijk dat er een steuntje in de rug komt door de VER, Renault NL en/of de Overheid. Goed dat we met elkaar over de kwestie van gedachten kunnen wisselen, we hebben wederzijds stof tot nadenken en er wordt ook nog het e.e.a. onderzocht, maar het tijdtarief gaat er dus (morgen) niet af.
Op naar de MSP's, wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door zoe2goe »

Korte samenvatting: "it's complex". :D Serieus, dank voor het verslag en de inzet.

Toch is het, denk ik, niet vreselijk moeilijk. Alles "IMHO" uiteraard.

1. de complexiteit van de samenhang van de partijen is fijn om te weten, maar uiteindelijk dus echt niet het probleem van de rijder. Als daar niks gebeurt, zul je inderdaad zien dat a) sterk wordt uitgeweken (zie ook punt 3), en/of b) er op een of andere manier gereguleerd gaat worden. Je noemt dit al, dus geen reden om dit nog eens uit te werken. Kern is dat je dan een passieve partij bent, en we weten wat er dan gebeurt.

====> Waar Allego zich kan onderscheiden is door die informatie ook daadwerkelijk te verstrekken, en meer. Op het moment dat de pas er langs gaat is alles bekend. Niet te moeilijk om dat op het display te zetten. Of te appen of zo.

2. Tijdtarief is eigenlijk geen fundamenteel probleem, zeker niet met de snelst (AC) ladende auto op de markt. Probleem is dat het eindbedrag gewoon aanzienlijk hoger is geworden. Nog hoger voor langzaam ladende auto's (en dat vinden wij dan weer niet zo vervelend ;-) ).

=====> Gewoon nog eens naar de tarieven kijken.

3. Ik denk dat uiteindelijk weinig mensen er op zitten te wachten om lang te laden bij een snellader, of (de 1% horken daargelaten) expres blijven staan. Sterker, ik denk dat de meesten echt zo kort mogelijk willen laden, niet eens om het geld, maar op de tijd. Dus de vraag moet eigenlijk zijn: hoe krijg je ze weg? "Ze" is denk ik toch hoofdzakelijk jouw categorie 3.

======> Daar helpt, met alle respect, natuurlijk geen sticker tegen, je jaagt alleen maar mensen weg. Operatie geslaagd, patient overleden. Ik ben van de informatie-voorziening. Probeer de bereider te informeren wat nodig is om "er te komen". Daar is maar een heel klein beetje extra informatie voor nodig, wat in ons geval via Renault te bemachtigen is, en waar ook nog eens veel meer mee te doen is. Voor DC laden is de meeste informatie zelfs bekend bij de lader. Laten we wel wezen, we hebben het over snelladen exclusief Fastned, en dat is 99% Allego dacht ik, één partij. Wat er moet gebeuren is innovatief zijn, en niet verschuilen achter de MSP's, want dan gaan ze het echt niet winnen van FastNed.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door BB-One »

@gertjan: Dank voor de update en uitleg. Maakt in ieder geval duidelijk men er over nadenkt.

Wellicht ben ik te simpel van geest, maar men kan wel in een keer de snellaadpalen omzetten naar een tijdstarief van 50 cent p/m omzetten maar men is niet in staat om een nu een ander systeem in te voeren ivm 'te veel' partijen?

De snelladers hebben allemaal een scherm waarop informatie getoond kan worden, hoe moeilijk kan het zijn om daar aan te geven 'Na 30 minuten gaat u een €1 per minuut betalen, door op start te drukken gaat u daar mee akkoord'

De onduidelijkheid van de tarieven van andere laadplekken is natuurlijk wel een wat ingewikkelder verhaal, maar heel moeilijk zal het niet zijn om een database op te zetten waar je via internet kan zien wat het laden gaat kosten, QR code op de paal, aflezen met je mobiel en klaar (mooiste zou natuurlijk zijn als de tarieven op de paal zelf staan, maar ik begrijp dat dat in de praktijk niet haalbaar is).

Het probleem is meer dat men de tariefstructuur (bewust?) onduidelijk heeft gemaakt, namelijk starttarieven en aanvullend een tarief per kWh danwel per minuut. Wat is er mis met een tarief per kWh voor een langzamere paal? Dat ik dan nog wat aan mijn laadpas provider moet betalen, dat is iets tussen mij en mijn laadpasprovider maar maakt het systeem niet moeilijker. Als ik iemand vraag om mijn brood bij de bakker te halen en daar moet ik hem/haar voor betalen, maakt de prijssystematiek van de bakker niet moeilijker/makkelijker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

@Gertjan, Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg, hulde daarvoor en erg goed dat Allego in elk geval in de meewerkstand lijkt te zitten. Toch heb ik net als Zoe2goe en BB-one wel wat kritische kanttekeningen.

Voor 1 april was het tijdstarief €0,25 / kWh. Kortom, betalen naar gebruik. Toen waren de tarieven in elk geval een stuk duidelijker dan nu. Dat er een wens is een (langparkeer-ontmoedigings)tarief per minuut te vragen begrijp ik wel, maar waarom vanaf minuut 1 en niet vanaf minuut 30? (BB-one's voorstel)

Volgens mij waren het niet de MSP's die deze beleidskeuze gemaakt hebben maar was dit toch echt Allego. Nu ineens claimen dat alle verantwoordelijkheid bij de MSP's is te kort door de bocht.

Dan nog even over de locatie; voor een uitgebreid diner ga je echt niet langs de snellader, dan kies je een tragere (goedkopere) lader, zeker als je van te voren geinformeerd bent dat je per minuut betaalt. Dus dat de locatie bij restaurants bijdraagt aan langparkeren daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van. Als de doelstelling van het tijdstarief echt zo oprecht is als ze zeggen, lees: om de lader zo snel mogelijk vrij te krijgen, werkt dat ook wel met een minuut tarief van 10 of 15 cent, zoals dat in het buitenland wél kan. (Nota bene op snelladers van Allego zelf).

Waarom in Nederland het kWh tarief in sommige gevallen dan de €1,- grens passeert (ivm starttarieven, toeslagen etc) en daarmee meer dan 400% duurder wordt dan thuisladen is mijn insziens zeer buitenproportioneel.

Het argument wat ik van Allego op Twitter kreeg ('hoge kosten, er rijden nog te weinig EV's) is natuurlijk een drogreden, je hebt als laadpalen-boer uiteraard te maken met opstartkosten maar dat hoeft niet direct ons probleem te worden. In het buitenland kan Allego dit ook, dus waarom zou dat in Nederland ineens een probleem zijn?

Consumenten verleiden met snelladers = retail. Dat betekent de consument verleiden, overhalen om bij je te komen laden en zo enthausiast worden dat het iedereen gaan adviseren. Allego is een nieuwe speler in de retail wereld, zo blijkt, want zoals zoe2goe terecht aangeeft lijken ze het tegenovergestelde te bereiken.

Als het zo blijft gaan ze het mijn inziens echt niet winnen van de abonnementsvormen van Fastned, die in allerlei vormen een marktconforme kWh prijs weten te realiseren, passend bij ieders' laadgedrag.

25 tot 50 cent per kWh of 15 cent per minuut (eerste 30 min) is denk ik een scenario wat -marktconform- bijdraagt aan exact dezelfde doelstellingen. En zelfs dan zit je al op minstens 200% van de thuislaad-tarief.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Smartrix-Zoe »

Het resultaat van het Allego snellader prijzencircus is dat ik inmiddels mijn routes plan zonder de laders van allego waar het mogelijk is.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Ben uitbundig in mijn verslaglegging geweest om aan te geven dat de materie van diverse kanten is belicht en besproken en dat vind ik positief en van belang te melden gezien het begin van dit onderwerp.

Conclusie is simpel dat Allego tijdtarief als de minst slechte manier ziet. Argument daarvoor is dat de lader dan niet langer gebruikt wordt dan noodzakelijk. Daarbij hebben ze naar mijn idee de nadelige gevolgen in een aantal situaties te licht ingeschat. Dat is de reden, en enig resultaat van dit gesprek, dat er nader onderzoek wordt gedaan naar de reële laadtijd. Daarbuiten moet je volgens Allego gewoon wegwezen. Van enige opzet om op basis van lange verblijftijd een lucratief verdienmodel te hebben ingezet, blijkt mij niets.

"Te veel partijen" is geen argument van Allego voor deze tariefvorm, maar een verklaring voor mij waarom het blijkbaar lastig is om met duidelijke prijsinformatie te komen en de grote diversiteit aan tarieven, ook buiten Allego.

Vooral de keuze van de klant blijft belangrijk. Als we, ook al begrijpen we de argumenten of zijn ze legitiem, wegblijven bij die laadpalen omdat het ons niet aan staat of omdat er alternatieven zijn, dan zal er best wel wat veranderen. We hebben niet met filantropische instellingen van doen, wel met de principes van vraag en aanbod en daarbij worden de grenzen opgezocht en soms overschreden. Dan moet er wat aangepast worden, dat zou dat tijdgelimiteerd (reële laadtijd) kW tarief kunnen zijn.

Wanneer laden we snel? Nog even en het wordt minder ipv meer. Hierover heeft Harm Jan Idema een interessant artikeltje gepost. Vanaf batterijen met 40kW heb je weinig snelladers nodig, ook als veelrijder.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

Ja, het belangrijkste is uiteraard dat 'men' wel in gesprek blijft met de user-base.

Volgens mij heeft verder ook niemand iets tegen het tijdstarief als instrument, alleen op de manier van implementatie en/of de hoogte van het tarief is inhoudelijke kritiek.

Dat artikel van Harm-Jan is inderdaad interessant, wel wat theoretisch maar ik denk dat zijn theorie hout snijdt. Je wilt eigenlijk zeggen dat dit probleem vanzelf kleiner wordt?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door BB-One »

@Gertjan Ik ben ook positief wat betreft de insteek van van Allego, begrijp me niet verkeerd. Maar wat ik begrijp uit je verslag is dat Allego het totale laadpalen landschap mee neemt in de overwegingen. Het blijkt echter dat de consument dit totale plaatje niet kan/wil of wellicht hoeft te overzien.
Ik zie dit wel vaker bij bedrijven/ondernemingen dat men het totaal plaatje wel ziet maar eigenlijk geen oog heeft voor de daadwerkelijke problemen van de consument op een heel klein onderdeel van het geheel. Terwijl vaak dat kleine onderdeel heel makkelijk aangepast kan worden. In dit geval heb ik het in ieder geval niet over alle laadpalen die er zijn, maar heb ik het over de tarifering van de snelladers van Allego.
Het andere probleem is de onduidelijkheid van de tarieven in het algemeen, dat is wat minder makkelijk op te lossen omdat men probeert het voor de volle 100% goed te doen oftewel de consument wil exact weten wat het gaat kosten, maar dat kun je waarschijnlijk als bedrijf niet voor elkaar krijgen omdat er te veel variabelen zijn, laat staan de vraag hoe je dat gaat communiceren. Dan denk ik ga dan eerst voor de next best oplossing. en dat is een QR-code of een laadpaal nummer o.i.d. waarbij degene die het tarief bepaalt aan geeft wat hij daarvoor rekent en dat ik dan nog iets moet betalen voor mijn laadpas gebruik o.i.d. dat is iets voor mij (De bakker geeft ook niet de prijs van het brood inclusief mijn eigen bankkosten voor een pinbetaling)

Maar laat ik voorop zetten dat ik het een positieve ontwikkeling vind dat men in gesprek gaat/is en op basis van je verslag ook op een constructieve manier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Nivve »

Dank voor het uitgebreide verslag GertJan, ik vind het een goed initiatief zo om de tafel te zitten!
Je meldde de VER als partij in je stuk. Ik heb zelf aan de VER gevraagd of ze nog achter de (onduidelijkheid van) laadtarieven aangingen. Toen (3 maanden terug of zo) zeiden ze dat het hoog op de agenda stond. Niets van gehoord sindsdien overigens. Dus dit is al onder hun aandacht gebracht, maar ik weet niet in hoeverre zij ook dit soort nuttige gesprekken zijn aangegaan.

Ik vind wel het afschuiven van de schuld naar de laadkaartproviders een beetje slap van Allego. Ze kunnen gewoon aangeven dat ZIJ de 50 cent/min rekenen, maar dat het uiteindelijke bedrag varieert per kaartprovider ('your mileage may vary'). Elke snellader heeft een display, dus dat kan ook geen probleem zijn.
In dat opzicht ben ik het eens met wat er wordt gezegd over de Bakker vergelijking.

Ik hoop overigens dat ze naar het boetetarief idee gaan kijken en ik ben positief gestemd over hoe het verslag aangeeft dat ze dit gaan overwegen (als ik het goed lees). Of het duur is maakt me niet zo veel uit, maar dan is mijn principiële horde (oneerlijk tarief) om daar niet te laden weg.
Tot die tijd ontwijk ik ze wanneer het kan, zoals Smartrix-Zoe ook aangeeft 8)
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

FlowCharging heeft vlot hun mening gegeven. Het blijkt dat het front van MSP's als onderhandelingspartij jegens de Chargepointproviders verboden is, dwz. men zou niet met elkaar over tarieven mogen overleggen.
image.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 41
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door Hachy »

Punt is natuurlijk dat lang niet altijd duidelijk is wat een kWh bij een bepaalde laadpaal kost.

Je kan het er niet aan zien. Tot die tijd is het lastig om met je Portomonnee de markt te dwingen, tenzij je direct complete laadpas providers (MSP / Mobility Service Providers) of CPP's (Charge Point Providers) (Dank GJ) uitsluit zoals in dit voorbeeld dus Charge Point Provider Allego.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Allego is geen MSP (Mobility Service Provider = de laadpassen club) maar een Chargepointprovider (= de laadpalenplaatser/leverancier).

Iemand een mooi plaatje bij de hand om die structuur en naamgeving te tonen (heb ze wel ooit gezien, maar niet bij de hand)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door zoe2goe »

Ik zeg eerlijk dat ik helemaal niets van die tweets begrijp (zat wel aan mij liggen). Er is toch nog niks gereguleerd? Wat is er verboten? De MSP koopt toch "sessies" in (ik koop brood bij de bakker), en hoewel het niet zo "done" is in Nederland om met de bakker over de prijs van zijn brood te praten, snap ik niet wat er aan te verbieden is. Confused.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Praten tussen MSP's onderling zou verboden zijn. Dat een MSP met een CPP praat en onderhandeld is onderdeel van het spel lijkt me. Vanwege het feit dat 1 grote CCP blijkbaar zijn visie doordrukt of oplegd aan de MSP's, zou je verwachten dat zij hun krachten bundelen om zich daartegen te weer stellen en een voor hun klanten aantrekkelijker optie te onderhandelen. Dat is dus niet het onderling afspreken van prijzen (wat in het algemeen niet mag), maar wordt zo wel gebracht. Misschien is dat helemaal niet interessant als het enigste wat je doet is een toeslag gooien over het tarief wat je als MSP krijgt doorbelast van de CCP en dat doorberekenen aan je klant.

[minder positief modus=] Begint verdacht te lijken op de situatie van de automobilist als melkkoe van de overheid, nu de EV-rijder als melkkoe van al die clubjes die zich met de laadinfrastructuur bezig houden. [/minder positief modus]
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door zoe2goe »

AH, helder, zo las ik het dus niet. Ergo, de MSP moeten een inkoopcombinatie oprichten. Dat mag volgens mij dus wel ;-) Een soort energieveiling in het groot zeg maar.

Wat ik eigenlijk hoor is onwil. MSP willen / moeten roamen met iedereen, dus laten ze het maar zo.

Ik moet het allemaal nog zien.
1. Met de groter wordende accu's gaat de noodzaak voor snelladen omlaag;
2. Ik laad liever 8 uur als ik lig te pitten dan een half uurtje terwijl ik sta te wachten.
2. Met dit prijzencircus (en uitgaande van de mogelijkheid bij de woning) is financieel thuisladen steeds aantrekkelijker. I know, kan niet iedereen.
4. Met de aanstormende versobering (reken op 01-01-2020) van de terugleververgoeding voor eigen opwekking wordt dit financiële effect versterkt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Tja, maak me onnodig druk, lost zich vanzelf op. :?

Idd grote accu's, groot bereik, dus in 95% van de gevallen hoef je niet te laden onderweg. Restaurants en verzorgingsplaatsen langs de snelweg bieden straks de laadpalen aan om klanten binnen te krijgen. Thuis een laadpaal, op je werk een laadpaal, bij het winkelcentrum een laadpaal. Opgelost, MSP''s kunnen inpakken, CPP moeten in de concurrentie om een paaltje te mogen plaatsen. :mrgreen:

Even geduld nog. :D
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door zoe2goe »

Nee nee Gerjan, dat bedoelde ik niet. En ja, ik zag de smilies. En ja, ik gaf eerder mijn waardering!

Wat ik bedoel is dat de ontwikkelingen die ik noemde de druk op de providers zal doen toenemen (ontwijk gedrag consumenten), en dat er geheid ook reguleringsdruk van de overheid komen, bijvoorbeeld over prijsinformatie. Dat laatste zal mijns inzien het "het zijn zoveel partijen" gezwam geforceerd doorbreken.

Ik denk dat er nog stevig nagedacht moet worden, en de toekomst voorspellen is niet makkelijk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

:D (smilie!)
In ieder geval mooi topic voor de ZOE-lunch! Met zo'n ouderwets medium (een gesprek) kun je veel sneller gedachten uitwisselen dan steeds maar berichtjes tikken :wink:

Over media: heb dus diverse tweetjes rondgestuurd (Flow, TNM, ANWB, Renault NL, VER, Leaf clubs NL en B), van TNM, ANWB, VER en Renault NL, nog geen teken van leven, Flow reageerde direct.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 34
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Het Allego snellader prijzencircus

Bericht door GertjanVB »

Ze krijgen er mogelijk een concurrent bij: Tesla zou zijn stations vrij gaan geven voor andere gebruikers dan Tesla Link
Dit als resultaat van de strategie om de supercharger kosten uit de aanschaf prijs te halen en daarmee de aanschaf van een Tesla (ook model 3) te verlagen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in