1.6 TCe op komst?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
chateauscenic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:39
Actief als: particulier

1.6 TCe op komst?

Bericht door chateauscenic »

In versie 4 van de Kadjar gebruiksaanwijzing wordt anders dan in versie 3 bij hoofdstuk 6.5 melding gemaakt van een 1.6 TCe motor met een cilinderinhoud van 1618 cc. Voor zover ik weet wordt de Kadjar nog nergens met deze motor aangeboden maar is deze variant kennelijk wel op komst.
Ben benieuwd of en wanneer deze motor leverbaar wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door renault15.17 »

Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
chateauscenic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:39
Actief als: particulier

Re: RE: Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door chateauscenic »

renault15.17 schreef:Is er al, zie: http://www.autoweek.nl/nieuws/nieuwe-be ... lt-kadjar/
Dat is snel..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door Hans C »

De tijd van downsizing is voorbij, de fabrikanten beginnen meer en meer weer naar grotere motoren te kijken. Het zou gemakkelijker zijn om de no x en co onder controle te krijgen.
Bovendien zijn die motors niet zo opgepept en zouden er minder problemen zijn. De huidige motoren zijn zodanig geknepen dat ze beginnen te horten en stoten.
Er zou zelfs een brandnagelnieuwe motor worden ontwikkeld die richting 2L gaat, Mercedes gaat zo wie zo naar 2L voor zijn nieuwe diesel en BMW gaat de 3 cilinder niet monteren in zijn nieuwe 5.

Waar is de tijd dat we met 6 cilinders reden, Volvo, Rangerover .............. zucht :(
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door zandbak »

Hans C schreef:De tijd van downsizing is voorbij, de fabrikanten beginnen meer en meer weer naar grotere motoren te kijken. Het zou gemakkelijker zijn om de no x en co onder controle te krijgen.
Bovendien zijn die motors niet zo opgepept en zouden er minder problemen zijn. De huidige motoren zijn zodanig geknepen dat ze beginnen te horten en stoten.
Er zou zelfs een brandnagelnieuwe motor worden ontwikkeld die richting 2L gaat, Mercedes gaat zo wie zo naar 2L voor zijn nieuwe diesel en BMW gaat de 3 cilinder niet monteren in zijn nieuwe 5.

Waar is de tijd dat we met 6 cilinders reden, Volvo, Rangerover .............. zucht :(
Downsizing was een mooi middel voor gunstige uitkomsten op de corrupte rollerbank testen.
Als je kijkt dat Mazda met een 2.0 icm Sky-activ (hoge compressie) ook gewoon zuinige motoren kan maken blijkt de noodzaak van turbo's en kleine blokjes niet meer zo hoog, een turbo kost immers ook energie en is weer een extra onderdeel dat stuk gaat. Wellicht kan Renault via partner Nissan straks ook de variabele compressie techniek gebruiken van Infinity.
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renos
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door Renos »

Downsizen stilaan verleden tijd ? Ik dacht het (nog) niet als je ziet dat de nieuwe Peugeot 3008 leverbaar is met de benzineslurpende 1,2 puretech 3 cilinder.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door DHL »

Downsizen... ik heb er nooit echt in geloofd dat dit de manier was om verbruik naar beneden te halen. Twee uitersten: ik had ooit een Seat Ibiza driecilinder diesel 1200 cc voor mijn vrouw (trouwens na 8 maanden weggedaan, dat was geen motor voor een wagen maar voor een zitmaaier) en die verbruikte 5,5 op 100. Mijn huidige is een 3,0l 6 cilinder en verbruik gemeten over 10000 km is net 7 l op 100. Dus kan je wel stellen dat de laatste zuiniger is als je gaat rekening houden met gewicht en frontaal oppervlakte.
De grootste winst zit hem volgens mij in de overbrengingen. Ook voor de prestaties. Een goede automaat doet het beter dan een handgeschakelde. Dat is de richting waar we naartoe zouden moeten. Een normale cilinderinhoud (hoeft natuurlijk geen 3,0 te zijn maar een 2,0 is zeker voldoende) met een goede automatische versnellingsbak.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



keurbaas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 nov 2016 09:20
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door keurbaas »

Ik zou ook erg ongelukkig worden van die 1.0 drie cilinders van VW. Alleen het geluid al, lijkt inderdaad op een zitmaaier. De 1.2 TCE 3 cilinder van Peugeot was wel fel in rijden maar of het prettig rijdt op lange termijn, ik betwijfel het.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door zandbak »

keurbaas schreef:Ik zou ook erg ongelukkig worden van die 1.0 drie cilinders van VW. Alleen het geluid al, lijkt inderdaad op een zitmaaier. De 1.2 TCE 3 cilinder van Peugeot was wel fel in rijden maar of het prettig rijdt op lange termijn, ik betwijfel het.
In de VW UP doet ie het prima hoor en de 1.0 ecoboost is na 100000 ook nog helemaal in orde volgens Autobild.
Een 1.6 met turbo is trouwens ook gewoon het downsizen van een 2.0 a 2.2 atmosferische motor. Indien Renault niet gewoon de krukaslagers van een atmosferische 1.6 monteerd is er niets aan de hand. Het is echter niet zuiniger in brandstof(behalve op EU rollerbank test), omdat een turbo energie kost.
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2013
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door nikk »

Ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen. Zelf tijdelijk wat "downsize" Fords gereden, dat viel niet tegen. Benzineverbruik was echter niets bijzonders in vergelijking met non turbo
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

76-er
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 186
Lid geworden op: 28 mei 2009 13:03

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door 76-er »

Stomme vraag misschien, maar deze nieuwe 1.6 is toch van Nissan afkomstig?

Niet dat dat goed of slecht is, gewoon nieuwsgierig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door Pleiades »

Als het de M5M is wel, dat is hetzelfde blok als de MR16DDT van Nissan. Die werd voor het eerst gebruikt in de Nissan Juke.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door zandbak »

Dit is de motorcode van het blok: MR16DDT
Het is een blok wat gezamenlijk ontwikkeld is, dus dat zie ik enkel als een pluspunt (2 zien meer en kunnen meer dan 1).
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_MR_engine
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

76-er
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 186
Lid geworden op: 28 mei 2009 13:03

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door 76-er »

Aha, had al zo'n vermoeden. Op de site van Renault is het erg moeilijk zoeken. Is dit de zelfde motor die verkrijgbaar is in de Espace en Talisman? In de PDF brochures kom ik niet verder dan dat deze motoren door Renault Sport zijn ontwikkeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: 1.6 TCe op komst?

Bericht door zandbak »

De MR16DDT zit ook in de talisman, kan mij haast niet voorstellen dat het blok in de Espace van een ander type zal zijn.
Tja dat Renault sport zich er mee bemoeid heeft kan best, dat noemen ze ook wel marketing ;-)
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in