EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 14 dec 2016 11:44
- Actief als: particulier
- Locatie: Antwerpen (B)
EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
Beste forummers,
Ik heb nu 5 maanden een Kadjar met EDC versnellingsbak (1.5 DCi) die op zich redelijk fijn rijdt, maar er zijn dingen die me toch verbazen.
1) Als je de start/stop functie aan hebt (standaard zo) en je laat je rem los, dan heb ik het gevoel dat er toch een soort van vertraging op zit eer de auto vertrekt (gewoon op vlakke grond). Ik reed afgelopen weekend met een BMW 2 met automaat en daar vertrekt de auto van zodra je de rem loslaat en de motor start. Op zich geen groot probleem, maar het mist wat aan vlotheid vind ik in het vertrek aan een stoplicht.
Ook bij m'n vorige wagen, Peugeot 308SW leek dit toch een pak vlotter te gaan, zoals bij de BMW.
2) De manueel stand, voor zover iemand die gebruikt werkt gewoon fout lijkt me.
Bij de EDC moet je naar voren duwen om op te schakelen en trekken om terug te schakelen. Dit is eigenlijk helemaal fout want het zou omgekeerd moeten zijn. Maw: duwen is terugschakelen (door de gewichtsverplaatsing naar voren is dat ook normaal) en naar achter trekken is opschakelen.
3) Geen sport-stand: op zich ook geen grote ramp, maar ik mis het "vlotte" toch wel een beetje
Zijn er mensen waarbij dit ook al is opgevallen?
Ik heb nu 5 maanden een Kadjar met EDC versnellingsbak (1.5 DCi) die op zich redelijk fijn rijdt, maar er zijn dingen die me toch verbazen.
1) Als je de start/stop functie aan hebt (standaard zo) en je laat je rem los, dan heb ik het gevoel dat er toch een soort van vertraging op zit eer de auto vertrekt (gewoon op vlakke grond). Ik reed afgelopen weekend met een BMW 2 met automaat en daar vertrekt de auto van zodra je de rem loslaat en de motor start. Op zich geen groot probleem, maar het mist wat aan vlotheid vind ik in het vertrek aan een stoplicht.
Ook bij m'n vorige wagen, Peugeot 308SW leek dit toch een pak vlotter te gaan, zoals bij de BMW.
2) De manueel stand, voor zover iemand die gebruikt werkt gewoon fout lijkt me.
Bij de EDC moet je naar voren duwen om op te schakelen en trekken om terug te schakelen. Dit is eigenlijk helemaal fout want het zou omgekeerd moeten zijn. Maw: duwen is terugschakelen (door de gewichtsverplaatsing naar voren is dat ook normaal) en naar achter trekken is opschakelen.
3) Geen sport-stand: op zich ook geen grote ramp, maar ik mis het "vlotte" toch wel een beetje
Zijn er mensen waarbij dit ook al is opgevallen?
Renault Kadjar Intens - 1.5 dCi EDC - 2017
Formula Renault Northeren European Cup: http://necup.com/
Formula Renault Northeren European Cup: http://necup.com/
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
- Actief als: particulier
Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
Nummerke 2.... heb altijd gehoord dat BMW een patent had op de logische bediening. Vandaar dat andere merken 'omgekeerd' werken.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
- Actief als: particulier
Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
Bij mijn Talisman werkt handschakelen volgens de correcte manier. Achteruit trekken is opschakelen en vooruit duwen is terug schakelen met de EDC bak.
Sportstand zit bij de Talisman in de Multi-sense bediening.
Sportstand zit bij de Talisman in de Multi-sense bediening.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
- Actief als: particulier
Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
Ja kan wel, patent BMW is verlopen...
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
- Actief als: particulier
Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
Inderdaad, maar waarom Renault het telkens weer anders doet is me niet duidelijk. Ze kunnen hun EDC bakken blijkbaar niet allemaal op dezelfde manier maken. Er zijn zeker al 2 verschillende bakken een 6 bak voor de diesels en een 7 bak voor de benzine versies.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
- Actief als: particulier
Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
bij een diesel is een 6 bak denk ik voldoende door het andere motor karakter van de diesel, veel koppel onderin. eigenlijk heel logischDomi1963 schreef:Inderdaad, maar waarom Renault het telkens weer anders doet is me niet duidelijk. Ze kunnen hun EDC bakken blijkbaar niet allemaal op dezelfde manier maken. Er zijn zeker al 2 verschillende bakken een 6 bak voor de diesels en een 7 bak voor de benzine versies.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 14 dec 2016 11:44
- Actief als: particulier
- Locatie: Antwerpen (B)
Re: EDC versnellingsbak (Kadjar 1.5 DCi)
Zou de volgorde van schakelen niet softwarematig aan te passen zijn door de garage?
Ik snap echt niet dat Renault dat anders heeft gedaan
Ik snap echt niet dat Renault dat anders heeft gedaan
Renault Kadjar Intens - 1.5 dCi EDC - 2017
Formula Renault Northeren European Cup: http://necup.com/
Formula Renault Northeren European Cup: http://necup.com/
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 835 Weergaves
-
Laatste bericht door larsdijkstra 16v
-
- 0 Reacties
- 118 Weergaves
-
Laatste bericht door fibi_18
-
- 3 Reacties
- 122 Weergaves
-
Laatste bericht door EspaceVI_driver
-
- 0 Reacties
- 54 Weergaves
-
Laatste bericht door Eteraverst
-
- 9 Reacties
- 419 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 551 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 6 Reacties
- 431 Weergaves
-
Laatste bericht door MJMannes