Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Plaats reactie

Topic author
Zohee
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2018 09:20
Actief als: particulier

Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door Zohee »

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Frans, 30 jaar en kom uit Nijmegen. Ik ben enthousiast geworden van elektrisch rijden door de verbazingwekkende prettige manier van rijden. Vlot meekomen met het verkeer maar toch bijzonder stil in de auto, hoe gaaf!
Afgelopen weekend bij een Renault/Nissan dealer geweest om zowel de Leaf als de Zoe te zien en uit te proberen. Eigenlijk was de keuze al snel gemaakt, de Zoe vind ik prettiger rijden en ziet er vlotter uit dan de Leaf. Daarom ben ik nu in de markt voor een mooie occasion.

Het forum lees ik al een paar weken en heb ik al meerdere malen doorgespit naar aankooptips (er zijn wat draadjes) maar die geven nog niet op al mijn vragen antwoord. Ik kijk naar een dealer-onderhouden Zoe met een quick charge ondersteuning, bij voorkeur in uitvoering Intens. Nu worstel ik met de grootste vraag: is een Zoe uit 2014 met lage km stand net zo’n betrouwbare aankoop als een Zoe uit 2016 met lage km stand? Of is er in de tussentijd aan de techniek significant veel veranderd waardoor ik beter in een jongere occasion kan investeren? Het lijkt een inkoppertje (jongere auto vaak beter) maar ik kan niet echt ergens terugvinden dat er vanaf een bepaald bouwjaar vernieuwde techniek is toegepast die het de moeite maakt om rekening mee te houden bij de afweging tussen de bouwjaren. Heeft iemand hier beter kijk op?

Een paar andere dingen zijn me ook nog niet duidelijk, hopelijk kan iemand hier me hiermee helpen:
  • De Zoe is uitgerust met een R of Q motor. De R is geproduceerd door Renault, de Q door General Motors. Zijn er kwaliteitsverschillen van de motoren bekend naast het verschil in capaciteit van laden?
  • Ik lees dat sommige leden de accuverzekering mee hebben verzekerd met de autoverzekering bij Centraal Beheer of FBTO. Is er bekend of meer verzekeringen dit doen? Scheelt toch bijna een tientje per maand. Ik heb de vraag ook bij Allsecur uitgezet.
Daarnaast wellicht goed om te benoemen wat ik tot nu toe gevonden heb aan aandachtspunten bij de aankoop (corrigeer me als ik het fout heb):
  • Problemen met de ophanging van de deur(en) wat hoorbaar is tijdens het rijden.
  • De motor kan een vreemd schurend aandrijfgeluid veroorzaken (niet het voetgangersgeluid) tussen de 25-30 km/h wat duidt op problemen met motorlager (alleen de Q210?). Dit is hoorbaar wanneer er zowel vooruit als achteruit gereden wordt.
  • De 12V accu gaat niet bizar lang mee en wordt preventief om de 2,5-3 jaar vervangen. Controleer voor aankoop wanneer de accu voor het laatst vervangen is.
  • Het weerspiegelende beige dashboard is bijzonder storend en vaak al vervangen.
  • Zoek altijd tijdens de proefrit een snellaadpaal op om het snelladen te testen.
  • Controleer status van de remschijven en banden.
  • Als mogelijk: check met een OBD II dongle (wel de juiste) en CanZe de status van de auto en batterij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door zoe2goe »

Q/R Nooit wat van gemerkt/gehoord. Men zegt dat de R een fractie efficienter is maar dat is echt marginaal. Een R laadt wel efficienter op bij lagere vermogens.

Correctie op lagerprobleem van de Q: die hoor je NIET bij achteruit.

Rij even stevig over een paar drempels. Drop links is een bekend euvel. klinkt alsof de hele bodemplaat over de weg schuurt.

Ik zou persoonlijk geen enkele moeite hebben met een 2014 t.o.v. 2016.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door PieterZoe »

Eens met Jeroen. Auto slijt vrijwel niet. 12v accu zou ik me geen zorgen over maken. Is maar een paar 10tjes. Goede banden levert je meer op
Een opmerking over leeftijd: oude Zoes hadden een kwetsbare BCB. Even navragen of die ooit vervangen is geweest. En zorg dat de batterij een software update krijgt voorafgaand aan aanschaf. Dan heb je weer de maximale range

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door Sordone »

Hi Frans. Welkom bij het forum. De laatste updates voor de firmware van de Zoe is sowieso aan te bevelen. Oude laadsoftware geeft problemen bij o.a. Ev-box (met led ring) palen. Bij een goede ZE dealer kan dit verzorgen. Nog een verschil is dat de Q watergekoeld is en de R luchtgekoeld. Ik denk niet dat dat veel verschil maakt, mogelijk is luchtgekoeld iets simpeler. We komen regelmatig in de buurt van Nijmegen. PM me als je een Canze dongle (BT of Wifi) wilt lenen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Zohee
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2018 09:20
Actief als: particulier

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door Zohee »

Bedankt voor de reacties en extra tips! Goed om te horen dat het er eigenlijk op neerkomt dat ik ook net zo goed een Zoe uit 2014 kan kopen als deze in goede staat verkeerd. Het prijsverschil tussen een jonge (2016-2017) en een iets oudere (2014-2015) is vaak al significant. Ik ga de komende weken nog wat rond kijken en testritten maken. Wanneer de aankoop rond is, zal ik een kleine update doen in het voorstel-draadje.

@Sordone: Een paar weken geleden op voorhand zelf al een dongle besteld voor proefritten. Ik verwacht 'm binnen een week te hebben. Toch bedankt voor het attente aanbod om je dongle te lenen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door Wytze »

Is de garantie periode op een Zoë ook niet gewijzigd per 1-7-2016? Van 5 jaar naar 2 jaar?
Dat lijkt me een heeeeel belangrijk argument om er 1 van voor die afleverdatum te nemen.
Of vergis ik me nu?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



chrisgui1974
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2017 13:23
Actief als: particulier
Locatie: Terneuzen

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door chrisgui1974 »

De garantie is nieuw nu algemeen twee jaar en 5 jaar op de aandrijflijn als ik me niet vergis. Als hij vroeger 5 jaar was op alles dan heb je nog steeds volledige garantie op een Zoe uit 2014. Maar ik weet dat niet zeker, zou ik in jou geval navragen wanneer je een auto bekijkt bij de verkoper.

Op je grote accu heb je in ieder geval tijdens de gehele lease/huur garantie dat ie minimaal 70% capaciteit heeft. Heb zelf ook eerst een tweedehands overwogen maar vanwege de bijgeleverde laadpaal en 40KW batterij uiteindelijk toch gezwicht voor een nieuwe.......
Zoe Life R90 rijder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door Wytze »

De garantie op remmen en andere standaard zaken geloof ik wel.
Het gaat mij om alles mbt de elektrische aandrijflijn, laad hard en software, besturing van de batterij en alle electronica daarom heen.
Als ik het hier nu een tijdje volg zijn de problemen met name bij deze onderdelen steeds weer terugkerend. Als die garantie nu 2 jaar is dan is dat een No Go. Dat risico kan je niet lopen. Je loopt er op leeg als het mis gaat. En je kunt alleen bij de Renault dealer terecht. Er is nog geen industrie die zich ook op deze EV gerelateerde componenten heeft gericht. De industrie die zich al wel op reparatie van elektronica in de ice heeft ontwikkeld. Die industrie zal ook nog wel even op zich laten wachten. De markt is nog te klein.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjka
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2014 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door mjka »

zoe2goe schreef:Q/R Rij even stevig over een paar drempels. Drop links is een bekend euvel. klinkt alsof de hele bodemplaat over de weg schuurt.
Dat enorm schurend geluid als je iets harder over een vluchtheuvel rijd, heb ik ook. Wat zou dat dan zijn?
Renault Zoe Intens - Kleur: Noir Étoilé - 17 Inch Tech Run Velgen - December 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Afweging keuze bouwjaar bij aankoop Zoe

Bericht door zoe2goe »

Drop links en de stabilisator stang. Zit in rubbers die loslaten. Klinkt verschrikkelijk. Kan meen ik alleen in zijn geheel vervangen worden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • aankoop R25
    door janpk » » in Algemene zaken R25
    1 Reacties
    297 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • aankoop nieuwe austral
    door candlebe » » in Austral
    23 Reacties
    1027 Weergaves
    Laatste bericht door Marcel.G.
  • aankoop advies Laguna PIII
    door ruspek » » in Algemeen Laguna
    7 Reacties
    349 Weergaves
    Laatste bericht door larsdijkstra 16v