Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Plaats reactie

Topic author
Yannis
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2018 10:39
Actief als: particulier

Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Yannis »

Na lang wachten wachten was het zo ver, de Talisman werd geleverd (eind september 2018).
Doordat mijn werkgever enkel Renault toelaat als bedrijfswagen en ondertussen 2 Megane Grandtours III (2013 - 2015 & 2015 - 2018) opgereden heb, was het eens tijd voor iets anders.

Ondertussen rijd ik een maand met de Talisman Grandtour TCe 150 EDC, na 5000 km wou ik hier even mijn bevindingen neerpennen en enkele vragen stellen aan de community;

Enkele plus-punten in vergelijking met de Megane;

+ de geluidsisolatie is veel beter, geen last meer van storend windgeruis, rolgeluiden uit de wielkasten & motorgeluid.
+ zitpositie en comfort van de zetels, ruimere zetels die nog steeds voldoende steun geven
+ kwaliteit van het koetswerk, geen deuren en carrosserie meer die klinken alsof ze gemaakt zijn van gerecycleerde cola-blikjes.
+ kwaliteit van afwerking. In eerdere threads lees ik over de plastic afwerking van de middenconsole, ed. Ik mijn Talisman merk ik dit niet op, vermoedelijk is dit issue door Renault aangepakt want dit is nu bekleed met kunstleder.
+ wegligging + rijcomfort is stukken beter dan de Megane, de 4Control maakt de rijbeleving alleen maar aangenamer, zeker op rotondes en in steden met kleine straatjes.
+ De R-link 2 is een grotere verbetering tegenover de R-link 1, het grafische vind ik minder...een toevoeging van verschillende 'themes' zou leuk zijn.


Enkele issues na 5000 km;

- Delay op parkeersensoren -> bij het inparkeren of dicht bij een obstakel komen vind ik de parkeersensoren (te) traag reageren.
Dit is zeer vervelend waardoor mijn vertrouwen in de sensoren volledig verdwenen is.
Heeft nog iemand deze bevinding, en is dit een issue die kan opgelost worden bij de dealer?
- Kofferklep (niet automatisch) -> soms moet ik de knop van het kofferdeksel blijven indrukken om het kofferdeksel te openen, na 1 klik blijft deze vasthangen in het slot.
- EDC versnellingsbak -> schakelt soepel maar bij de eerste 2 versnellingen schakelt deze schokkerig (zeker bij koude motor). In de file is dit storend omdat de versnellingsbak constant tussen 1ste en 2de schakelt waardoor de wagen lichtjes 'schokt'.
- Vertrekken vanuit stilstand -> men moet echt het gaspedaal 'strelen' om niet springerig te vertrekken, is dit een issue dat door de dealer kan worden opgelost?


Algemeenheden

- Capaciteit benzinetank -> Voor iemand die +/- 1000 km/week rijdt is deze te klein (42l), met een gemiddeld verbruik van 8,3l/100km (op 5000km) moet ik 2x week tanken.
- Doordat mijn wagen voorzien is van 19" velgen rijdt deze iets harder dan een 17" of 18", een kennis van mij heeft de Talisman met 17" velgen en ik vind het zachter rijden. Doordat ik hoofdzakelijk op de snelweg rij stoort mij dit niet.
- Bij volledig overdraaien, blijft het stuur wat hangen
- Bij kruipen aan 1-3 km/h (met lichte druk op het rempedaal, omdat de 'ralentis' 6 à 7 km/h is) heeft de motor niet voldoende koppel waardoor deze soms klinkt alsof hij gaat afslaan.
- Ik las op dit forum dat de rechter zijspiegel zou kantelen wanneer de wagen in de achteruitversnelling staat, bij mij is dit niet het geval.
Is dit enkel in combinatie met een bepaalde optie of bij de IP uitvoering?
- Digitale Radio verliest regelmatig de connectie, na 1 week was ik dit grondig beu waardoor ik terug naar FM & Spotify luister.
- Bose geluidsysteem voldoet.


Naast deze opmerkingen zijn er natuurlijk talloze positieve punten aan de wagen, elke dag is het een plezier om in de wagen te stappen en de dagelijkse kilometers af te leggen.
Hopelijk kan deze community mij wat meer feedback geven op de aangehaalde punten!
Renault Talisman Grandtour Intens 2018 - TCe 150 - Cassiopeia Grey - 19" Alizarine

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rudi63
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 dec 2016 19:34
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Rudi63 »

Ik heb ook een Talisman Estate TCe 150 en heb ook min of meer dezelfde opmerkingen als jou.
Positief: de goede afwerking, hoogstaand comfort, zeer tevreden van de Rlink, ruimteaanbod en voldoende opbergmogelijkheden, goede klank Bose systeem.
Negatief: ik heb 18" en vind de ophanging zeker bij korte oneffenheden hard, storend is het gebonk van de ophanging, voorste parkeersensoren reageren inderdaad te traag, moeilijk schokvrij vertrekken met de EDC-bak maar dit hebben andere merken ook is blijkbaar eigen aan een dubbele koppelings-versnellingsbak.
Ik inmiddels 17000 km gereden en vind de kleine benzinetank geen groot probleem, als je veel kilometers doet kan dit wel een probleem zijn. Hier in Belgie heb geen problemen met DAB ontvangst, als ik in het buitenland rij is de ontvangst wel iets minder, betere dekking in Belgie?? Verder vind ik de EDC-bak heerlijk zacht en snel schakelen en kan ik hem zelden op een foutje betrappen.
Talisman Grandtour 150Tce Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door berenburg »

Schokkend wegrijden kan worden voorkomen
Door stationair iets hoger te zetten.
Hierdoor kruipt hij eerder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Yannis
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2018 10:39
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Yannis »

@Berenburg, heeft u dit laten uitvoeren?
Renault Talisman Grandtour Intens 2018 - TCe 150 - Cassiopeia Grey - 19" Alizarine

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door berenburg »

Mijn auto heeft hoog koppel ( 160 pk diesel)
Als ik mijn rem loslaat vertrekt hij reeds.
Na de vorige onderhoudsbeurt was het toerental iets hoger en ging het nog soepeler.
Dan grijpt de koppeling reeds aan bij het loslaten van de rem.
Is ook een kwestie van gevoel krijgen voor de auto

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ghia
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 762
Lid geworden op: 15 apr 2017 11:12
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Ghia »

berenburg schreef:Mijn auto heeft hoog koppel ( 160 pk diesel)
Als ik mijn rem loslaat vertrekt hij reeds.
Na de vorige onderhoudsbeurt was het toerental iets hoger en ging het nog soepeler.
Dan grijpt de koppeling reeds aan bij het loslaten van de rem.
Is ook een kwestie van gevoel krijgen voor de auto
Is hier een sw update van gebeurd misschien? Ik heb nu last als ik vertrek: ik rij achteruit van de oprit, schakel in 'D' en heb het gevoel dat hij bijna stilvalt. Voorheen was dit niet?
[Renault Talisman - Initiale Paris - 1.6dCi 160 EDC - Gris Cassiopee - 4D - Cruising Pack 2 - Easy Park Assist - kofferspoiler]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door berenburg »

Is voor mij gissen, bij een onderhoudsbeurt worden er soms updates gedaan maar wat die inhouden wordt niet altijd vermeld.
Net de 60k beurt laten doen maar geen zaken meer gevonden of aangepast.
Auto rijd prima en geen problemen meer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DeVisdude
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 apr 2018 23:12
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door DeVisdude »

Ik heb de zelfde auto en kan ongeveer de zelfde conclusies trekken.
De combinatie van trage parkeer sensoren en een springerige koppeling heeft bij mij in het eerste weekend al gezorgd voor een deukje in de achterbumper...
De automatische zijspiegel bij achteruit is inderdaad een IP feature.
Renault Talisman Estate TCe 150 EDC Intens | Gris Cassiopee | 19" Alizarine met Eibach spoorverbreders | Donkerbruin leder | Intens Business Pack | Pack Winter Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Knippie »

Even een vraagje, ik maak me al ruim een jaar druk om die parkeersensoren. Renault weigert verantwoordelijkheid en doet het af als conform en verder geen klachten. Hebben jullie dit gemeld? Ze zullen toch eens verantwoordelijkheid moeten nemen??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frankko
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 aug 2016 20:26
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Frankko »

Ik vertrouw de sensoren voor geen meter en terecht want al 2 keer een paaltje geraakt en hij gaf geen kik.

Grote misser en onnodig want op een megane uit 2008 werkt het prima

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Knippie »

Het zijn ook waardeloze dingen. Overigens begint die hele Talisman me na ruim een jaar te irriteren. Steeds meer zie ik dingen loslaten, rammels, electronica die totaal niet stabiel is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rcupra
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 209
Lid geworden op: 23 mar 2017 16:19
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Rcupra »

allemaal herkenbare zaken. Je leert er mee leven. Wat mij wel steeds meer stoort is het compleet onvoorspelbaar gedrag van de bak bij wegrijden en de wispelturigheid bij bepaalde snelheden. Bij het pedaal flink intrappen, gebeurt er eerst van alles (niet soepel) om dan er hard vandoor te gaan. Dit gebeurt de eerste 4 seconden met horten en stoten.

Zijn overigens allemaal bekende kwalen van de Talisman in het algemeen. Nogmaals, je leert er mee leven (lees; op anticiperen).
Renault Talisman Initiale Paris 1.6 TCE 200 EDC 2016-1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Knippie »

Tja ermee leren leven is een groot woord, maar de onwelwillendheid, onkunde en arrogantie van Renault om serieus met dergelijke klachten om te gaan is ongehoord. Je wordt gedwongen om er mee te leren leven...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door berenburg »

Paaltje was op de camera niet te zien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Knippie »

Ja want dat zou het slecht functioneren van de sensoren goed maken... Je kunt ook je radio harder zetten als je een rammel hoort.. zijn dat constructieve oplossingen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door berenburg »

Klopt maar als je weet dat ze niet altijd betrouwbaar zijn ?
Het automatisch inparkeren gaat wel goed en die gebruikt ze ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Knippie »

Automatisch inparkeren gaat idd prima, maar gebruik ik echt zelden. Iets te omslachtig. Die parkeersensoren zijn een crime. En dat kan je niet goedpraten. Tuurlijk let je beter op, de camera ziet helaas niets wat er aan de zijkant (bij de achterwielen staat). Het is echt van de gekken dat Renault het probleem met de sensoren negeert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door berenburg »

Misschien wel teveel sensoren dat ze elkaar beinvloeden?
Hoezo omslachtig automatisch inparkeren?
File parkeren kan ik zelf niet beter en sneller.
Maar dan moet idd het stationair goed staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018

Bericht door Knippie »

Omslachtig in die zin dat de tijd voor een complete manoeuvre met die functie bij mij langer duurt. Eerst langzaam die plek voorbij met knipperlicht aan. Soms rij ik er dan te dicht op if ver van af en herkent het systeem geen plek. Doe ik zelf allemaal sneller.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht