Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?


Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ik heb problemen om mijn zoe Q90 (2017) thuis op te laden
Mijn laadpaal is van Bluecorner en staat ingesteld op 380V/16A/11kwh
Zoe doet de controle en begint met laden, na een tiental minuten stopt het
laden , tiental seconden later herbegint het laden en dit herhaalt zich een
aantal malen en na vijfde maal een rode neus.
Alle mogelijke oorzaken zijn onderzocht (wallbox is vervangen , neuter en
aarding zijn getest , mijn elektriciteitsverdeelkast is afgekoppeld-walbox rechtstreeks
aan inkomende leiding gekoppeld. Niks helpt.
Zoe is meerdere malen nagekeken bij Renault.
Conclusie van Renault, probleem zit in de kabels van Electrabel ondergronds.
Ik heb thuis nog nooit problemen ondervonden inzake elektriciteit.
Indien dit het geval is wie is hiervoor dan verantwoordelijk ?
Electrabel is gevraagd dit na te kijken en zegt dat er geen probleem is.
Renault zegt dat aan de wagen niks mankeert.
En nu ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door birdibird »

Wij hebben dit vaak hier in zuid Spanje. We dachten eerst dat het door het locale electriciteitsnet kwam, aangezien in een ander dorp er geen probleem was. Het blijkt vrijwel altijd te liggen aan een slechte aarding. Bij mensen die onlangs gerenoveerd hebben en daarbij de electra hebben vernieuwd met eigen extra aarding hebben we geen probleem met laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ik heb een bestaande aarding die in lus onder het huis ligt en
ik heb 2 koperen aardingspinnen met 5 meter tussenafstand
en met mekaar verbonden bijgeplaatst .
Wat kan ik nog meer doen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door Sordone »

Wat zout naast de aardingspin strooien en met water oplossen. En dan kijken of het verschil maakt met het laden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ik heb ene emmer water met zoutoplossing naast mijn aarding
staan en elke dag giet ik daar water rond maar helpt niks

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door Sordone »

Dan zou je verwachten dat de aarding goed is. Ik zou voorstellen om een Renault ZE specialist met de Clip tool te monitoren tijdens het laden. Zonder kosten. Anders moet Renault maar een beter diagnostics scherm maken. Of heb je al met Canze geprobeerd ?
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door birdibird »

Weet je zeker of de aarde-neutraal connectie goed is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Aarding is goed want als ik deze loskoppel begint Zoe zelfs niet met laden
(melding is dan "laden niet mogelijk")
ZE technieker is al 2x langsgeweest met zijn meetapparatuur
Weet niet wat de oorzaak is - Renault Frankrijk wil hem niet helpen
Zij zeggen dan maar dat het in de kabels van elektrabel zit.
Ik denk eerder dat het een structureel probleem van de Q90 is (omdat
ge hier veel dezelfde problemen met laden terugvind.)
Maar dit gaat Renault zeker niet toegeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

De vervangwagen een Zoe type R110 die heb ik al meermaals
thuis opgeladen met dezelfde configuratie zonder enig probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Het is me niet helemaal duidelijk wat je verwacht. NIemand hier kan je helpen als je van het kastje naar de muur wordt gestuurd want er is niet "DE" oorzaak, voila. Dat het "gewoon moet werken" is iedereen het wel over eens, maar daar heb je niks aan. Volgens mij valt België onder Renault Benelux op Schipholrijk. Er zitten daar een paar mensen die echt weten hoe het werkt en mijn advies is dan ook om als je er met de dealer niet uitkomt het via Customer Services te spelen. Dat is soms een langdurig proces maar in mijn persoonlijke ervaring laten ze niet los tot het geregeld is.

De rest van mijn betoog is simpelweg inhoudelijk.

Aarding
RaoulVT schreef:Aarding is goed want als ik deze loskoppel begint Zoe zelfs niet met laden
Raoul, je gaat een beetje te kort door de bocht met wat stellingen. Het feit dat ze wel begint met laden wil niet zeggen dat de aarde goed is. Ook de stevige aardconstructie die je lijkt te hebben zegt veel maar niet alles. Wat de ZOE feitelijk meet is de de weerstand tussen N en aarde. In moderne TN-C-S netwerken wordt aarde niet door lokale aardpennen geleverd, maar door het netwerk, verbonden met Neutraal. In jouw situatie lijkt het een TT netwerk te zijn waarbij op het verdeelstation N is geaard, en dat je een eigen aardvoorziening hebt. Dan ben je dus afhankelijke van wat er in de bodem gebeurt. Aarding is ondanks wat je schrijft dus wel degelijk een kandidaat, zeker als je wat "achteraf" woont. Overigens beweer ik niet dat dat gegarandeerd het probleem IS: ZOE test vooraf deze aardweerstand en kennelijk vind ze hem goed. Maar het kan wel degelijk dat tijdens het laden alsnog een te groot potentiaalverschil optreedt tussen N en PE (aarde). Als je zelf een "handige jongen" bent kun je altijd de spanning tussen N en PE meten. Deze moet relatief laag zijn. Verder is het aardingsprobleem testbaar, maar vereist gerommel met stroomvoerende draden. De vraag is zeer of je zelf zo ver wilt gaan.

Q90
Er is geen structureel probleem met de Q90 (maar het kan natuurlijk dat er met die van jou iets mis is). Een R110 heeft een vergelijkbare, maar niet dezelfde lader. Dat zegt dus te weinig.

Firmware
Laatste firmware van de lader en de batterij is wel belangrijk, want ze hebben de aard-controle iets verruimd. Kan CanZE of de dealer je vertellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Bedankt voor reactie
Potentiaalverschil tussen aarding & neuter is gemeten = 0,06v
weerstand tussen neuter & aarding = 14 ohm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

op 2 januari komen ze van mijn elektriciteitsmaatschappij kijken of er misschien met de 3fasen/380v iets mis is (onballans)
waarop de zoe slecht reageert (dat is het enige dat nog niet uitvoerig is getest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Dat zijn zeer keurige waarden en dat komt niet in de buurt van wat de ZOE als te veel beschouwd (afhankelijk van model en firmware 150 of 200 ohm).

Ik heb op de CanZE blog een post klaarstaan over de stroom golfvorm zoals ZOE de stroom afneemt als ze is aangesloten op 3 fase. Ik wil nog wat verifiëren maar ik zal zorgen dat deze vóór 2 januari is gepubliceerd.

EDIT ==> inmiddels gepubliceerd.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ben nu reeds 5 maanden in contact met Renault Belgie/lux maar hier komt ook geen oplossing uit of ben ik te ongeduldig ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door fivari »

Ik ben een tweetal maanden geleden bij Raoul langsgeweest.
Zelfs met de nooit falende Fivari-laders was het na enkele minuten prijs: laden wordt onderbroken.
Met de eigen Zoe, nog een Q210 van de eerste generatie, waarmee ik tegenwoordig overal probleemloos laad. Was het ook na enkele minuten prijs. Laden wordt onderbroken.
Wat ons ertoe liet besluiten dat het probleem zich enkel maar algemeen voordoet bij de 43 kW ladende versies.
Uiteindelijk hebben we toch een oplossing gevonden in enkelfasig laden, maar het blijft natuurlijk jammer om een driefasige aansluiting te hebben (3x400V met nulgeleider, dus dat is in orde) en toch maar enkelfasig te kunnen laden.
Ik houd het bij hogere harmonischen op het 50 Hz spanningssignaal. Vergelijkbaar bij wat bij Fastned nogal eens het probleem was/is. De problemen deden zich ook voor na belangrijke werken op het net en bij laden op een publieke laadpaal in de buurt doen zich af en toe gelijkaardige problemen voor.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

@Fivari, ik heb laatst met twee lieden in de UK, waarvan een daadwerkelijke metingen heeft uitgevoerd, behoorlijk uitgedokterd hoe het nu echt werkt. Wellicht handig de laatste paar CanZE blogposts te lezen.

Bij Fastned schakelde de laadpaal uit, en hoewel geen van de partijen ooit eenduidige inhoudelijke uitleg heeft gegeven wat het werkelijke probleem was, is mijn conclusie dat het grootste probleem daar òf de N (onwaarschijnlijk) of de lekstroom in de PE was, en wel in de derde harmonische van de netfrequentie (omdat die elkaar niet uitdoven). Ik begrijp dat bij Raoul het niet de lader / aardlek is die uitschakelt maar de auto. Als ik dat verkeerd heb begrepen, laat me dat dan alsjeblieft weten. In ieder geval, als mijn stelling klopt, is het zeker niet hetzelfde probleem.

Maar als je denkt dat de lekstromen te groot zijn kun je die in CanZE in het experimentele scherm in grafiekvorm opvragen. Een "gezonde" indicatie van de 4 waarden is bij 22 kW respectievelijk: <3 mA, 5 mA, 170 mA, 100 mA. Deze lekstromen zijn capacitief gekoppeld en weinig afhankelijk van het opgenomen vermogen. Ik ken de grenswaarden die de auto zelf hanteert niet, maar dit is in ieder geval een "ball park".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ja, het heeft volgens Renault technieker iets met lekstromen te maken
Een bepaalde waarde (vraag me niet welke) staat bij mij thuis steeds boven de 300 (zowel bij mijn Zoe als een andere test Q90)
indien deze wagens aan de lader in de Renault garage oplaadt staat deze waarde steeds op 1
Wat wilt dit zeggen ?
weten jullie dit ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door fivari »

Het is inderdaad de auto die het laden afbreekt. In de Fivari zitten niet al te veel controles, al zeker geen lekstroomcontrole.
Het vreemde is dat mijn Zoe bij Raoul thuis ook problemen kende en nergens elder is dit het geval.
Lekstromen die afhankelijk zijn van de plaats van laden? Lijkt me toch bizar. Dan moet er toch iets zijn (toch hoog frequente ruis?) dat ervoor zorgt dat de situatie bij Raoul thuis anders is.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Raoul:
- heb je een (flinke) zonnepaneel-inverter, zo ja, wil je eens proberen met die hele groep echt helemaal afgeschakeld (dus het liefst de automaat in de meterkast voor die installatie uit).
- en ja, ik vraag natuurlijk juist WEL welke waarde boven de 300 staat, want dat is een belangrijke hint. Als je CanZE hebt, check scherm Harmonischen in de experimentele afdeling.

Fivari:
Het laadcircuit met al zijn 10 kHz (en harmonischen daarvan) is capacitief gekoppeld naar PE (aarde) via de motorwindingen en dat is niet te voorkomen. Ongeveer 2 nF. Ik vermoed een (relatief) hoogfrequente storing op de de netkabel, bv via een PV installatie die dwars door de filter en gelijkrichtermodule gaan en via die route in de PE terecht komen. Maar het kan natuurlijk bv een frequentiegeregelde motor zijn in de spreekwoordelijke loods ernaast. Test: zo veel mogelijk van dat spul uitzetten. Als ik gelijk heb is de oplossing: extra filter in de feed.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Heb geen canze , is vastgesteld door Renault ZE technieker maar hij weet niet wat dit betekend (hij denkt lekstroom)
heb reeds GANS mijn elektrische installatie afgekoppeld -inkomende 3 fase elektriciteitskabel + neuter rechtstreeks verbonden
met dispo type B en zekeringen voor wallbox.
Zelfde resultaat Zoe stopt het laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

heb ook 3 aardingen één via het netwerk van mijn huis
één via 2 koperen staven met mekaar verbonden
één aangesloten op de aardgasleiding
alle drie geprobeerd Zoe stopt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Helder over afkoppelen en aarde. Ik denk persoonlijk niet meer dat dit een aardprobleem is. Als het een hoogfrequente storing is, komt deze dus niet uit je eigen installatie, en dat is goed nieuws; je zit niet te wachten op NOG een partij in het gevecht.

Vooralsnog LIJKT het op OF een ernstige onbalans tussen de fases; dat kan op 2 januari gemakkelijk worden vastgesteld lijkt me. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk.........

OF om een te grote aardlekstroom in de hogere frequenties (10KHz en hoger) die binnenkomt via het net. Het is goed denkbaar dat de heren daar geen apparatuur voor bij zich hebben.

Er moeten me wel een paar dingen van het hart, vergeef me me mijn directheid.

1) De "ZE technieker" is ofwel zelf onvoldoende gekwalificeerd, of weet onvoldoende de weg te vinden naar de mensen die het wel weten. De diagnosecodes geven aan waarom het laden is gestopt en wat daarvan de oorzaak kan zijn. Ook zijn de labels in zijn CLIP tool zeer duidelijk, bijvoorbeeld "Lekkage-Indicator Lage-frequentie stroom". Dat hij niet begrijpt wat dat betekent is hem niet kwalijk te nemen, maar wel als hij zegt als hij niet weet of dat lekstroom is of niet. Hoe dan ook, bij mijn beste weten kunnen garagisten niet rechtstreeks "naar Frankrijk bellen", moet dit altijd via de landen-organisatie. Zoals ik eerder zei, mijn eigen ervaringen met de mannen op Schipholrijk zijn zeer positief, weten waar ze het over hebben en laten niet los totdat het gefixt is. Deze jongen volgt volgens mij gewoon niet de juiste route. Zie hier een voorbeeld waar een goedwillende dealer er ook langdurig niet uitkomt en een Renault technicus binnen enkele minuten de diagnose rond heeft https://canze.fisch.lu/only-single-phas ... g-failing/

2) Diverse lieden hebben nu moeite gestoken in je probleem. Bij iedere suggestie komt er een reactie waarin er méér informatie boven water komt. We hadden vroegtijdig een hoop kunnen uitsluiten van denk- en schrijf-energie. Zijn er nog meer dingen die ik/we moeten weten misschien die je nog niet vertelt hebt?

3) Zonder CanZE of CLIP tool is de auto een zwarte doos met een "lukt wel/niet" lampje, en zelfs die kunnen we niet zien. Het is wel erg moeilijk om je op deze manier te helpen. Ik begrijp wel dat het uit mijn mond verdacht kan klinken, maar het wordt wel tijd wat data boven water te halen i.p.v. te proberen. Aan de prijs van een dongeltje zal het toch niet liggen (zei de Hollander :D :D )
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Sorry daarvoor , maar ben zelf technisch zeer beperkt
Het enige dat ik weet is dat de ZE technieker iemand is van een grote Renault garage in Mechelen.
Hetgeen hij mij verteld is dat alle gegevens doorgestuurd zijn naar Frankrijk en dat hij totaal
geen hulp hiervan krijgt.
Renault Belgie/Lux zijn nochtans steeds in contact met hem.
Ik denk dat ik persoonlijk met mijn beperkte kennis mijn best heb gedaan.
Ik heb de wallbox laten vervangen toen hij dacht dat deze het probleem was en heb als laatste test mijn verdeelkast zelf afgekoppeld (eergisteren)
zodat ik nu zeker weet dat het probleem niet bij mij thuis is.
Het enige dat ik nog weet is dat deze configuratie 8 maanden perfect heeft gewerkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ik ben het wel niet eens met uw "directheid"
In mijn inleidende post staat duidelijk in (niet gedetailleerd)wat er reeds allemaal
is gebeurd.Dat de ZE technieker niet voldoende kennis heeft is toch mijn schuld niet.
Als Renault klant ben ik hiervan wel afhankelijk.
En ik blijf het zeer raar vinden dat de "R110" hier totaal geen last van heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Fair enough.

Zoals eerder gezegd, de R110 is echt een andere auto wat dit betreft. Andere lader, andere motor (die deel uitmaakt van het laadcircuit). Het heeft simpelweg geen zin of toegevoegde waarde die vergelijking te maken.

Voor mij is het gegeven dat Fivari's Q hetzelfde laat zien belangrijk. Ik trek de conclusie dat er niets mis is met de auto. Een individueel defect was eerder een redelijke veronderstelling met een storing na 8 maanden. De gedachte dat er fundamenteel iets mis is met het design is na 5 jaar op de weg en 8 maanden bij uzelf onredelijk

Er is IETS veranderd / stukgegaan, en op dit moment lijkt een oorzaak buiten de auto mééŕ voor de hand te liggen dan een binnen de auto. Laten we 2 januari even afwachten.

Mocht er uit die hoek, of van de man van de garage nog meer details komen, dan hoor ik het in ieder geval graag.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Ik kijk ook uit naar 2 januari
Bij mij thuis is er in elk geval niks verandert (enkel een bijgelegde aarding daar
de meeste commentaren over slechte aarding gaan)
Wat ook aan de situatie niks heeft vebeterd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Engie heeft verkeerde technieker gestuurd.
Deze was niet opgeleid om te werken met slimme meter
die ik heb. Hij vertelde me wel dat er bij een slimme
meter een filterbox is geplaatst die problemen met
3 fasen zou moeten oplossen.(is inderdaad geplaatst)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Lekker dan weer! :-(
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

vandaag antwoord gekregen van Eandis (mijn elektriciteitsmaatschappij)
ik citeer " na onderzoek door Eandis zijn wij tot de conclusie gekomen dat de spanning bij deze klant
voldoet aan de norm EN50160.
De klant woont op 100m van de cabine en de spanning is zeer stabiel.
In Leest (waar ik woon) hebben wij slimme meters staan die continu de spanning monitoren en ook hier is
niets terug te vinden."
Indien de klant wenst dat wij bij hem thuis komen testen is dit aan 250€ + werkuren + verplaatsing + btw
Ik denk dat dit mijn eerste en ook laatste elektrische auto zal zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

ben bij het citaat iets vergeten
"de extra signalen die wij op de kabel plaatsen voldoen volledig aan de norm en zitten
in de cenelec A band (35Khz-------91Khz)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Oftewel: ze hebben een verkeerd mannetje gestuurd en hadden geen zin meer om het goede te sturen, dus maar een "val-dood" briefje in plaats van even fatsoenlijk meten. Corporate BS.

De enige weg die ik nog zie is het dossier bij de Renault BE (NL) open te laten. Als de auto het laden afbreekt (iets wat overigens "van buiten" erg lastig is om te constateren, maar ik neem dat even als feit aan omdat de fivari lader ook stopte), is er intern altijd een reden code opgeslagen.

Je kunt ook nog wel een paar dingen met CanZE of DDT4All bekijken (zoals lekstromen), maar dan zit je al wel in de zelf-doen sfeer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

wat wel een zekerheid is (deze week geprobeerd)
op een externe laadpaal 4 km van mijn woonplaats is laden GEEN probleem
op nog een andere externe laadpaal 6 km verwijderd van mijn woonplaats GEEN probleem
daarna op de externe laadpaal in Leest (mijn woonplaats) 300 m van mijn huis LADEN STOPT
identiek probleem als thuis laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Maandag 28/01/019 komt Renault met 2 experts van elektrische Zoe naar
mij thuis om de reden van stoppen met laden te achterhalen.
We leven op hoop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door zoe2goe »

Je ziet wel wie er meer energie (pun intended!!) in steekt. Lekker klagen over "Franse toestanden" is tamelijk populair op de fora als er dingen misgaan, maar zo'n val-dood briefje schrijven en een verkeerde monteur sturen kan ik ook. Het kan lang duren bij Renault, maar mijn ervaring is dat ze vrijwel nooit dingen uit hun handen laten vallen.

Top dat je ons op de hoogte houdt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RaoulVT
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 21
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2018 16:51
Actief als: particulier

Re: Is Renault Zoe Q9 compatible met Belgisch elektriciteitsnet ?

Bericht door RaoulVT »

Hallo,
Zoals voorzien is Renault met 2 experts metingen komen doen bij mij thuis.
Zij stonden via skype rechtstreeks in verbinding met Renault Frankrijk.
Na 4 uur metingen zijn ze tot een volgende conclusie gekomen.
Een bepaalde parameter (die blijkbaar op lekstromen duidt) geeft met mijn Zoe
(een Q90 met oudere Continental motor) een waarde van 360 aan.
Deze waarde zou absoluut niet hoger mogen gaan dan 300 .
Dit zou de oorzaak zijn van het stoppen met laden van mijn Zoe.
Dan heeft men een meegebrachte Zoe R110 (nieuwste met Renault motor) aan mijn lader
gehangen en die gaf voor diezelfde parameter 135 . Deze laadt bij mij dan ook perfect.
Conclusie van de experts: vevuiling vd elektriciteit maar Electrabel wensen zij hierover niet aan te pakken.
ofwel een scheidingsfilter plaatsen (zwaar-groot en verbruikt zelf stroom)
ofwel een omwisseling van de wagen naar een R110 .
Ik wacht op hun voorstel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in