Aankoopadvies; 1.5 of 1.6 diesel en Xenon

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Kobus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 apr 2013 07:05
Actief als: particulier

Aankoopadvies; 1.5 of 1.6 diesel en Xenon

Bericht door Kobus »

Al weer ruim 5 jaar en 160.000km verder in mijn 1.5dCi ben ik toe aan een volgende Grand Scenic. Ik denk aan een diesel uit 2013/2014.

1.5dCi of 1.6dCi
In de bouwjaren 2013/2014 waren een 1.5dCi met 110pk en een 1.6dCi met 130pk leverbaar. Minpunt van mijn huidige 1.5dCi (105pk) is de matige trekkracht onderin. Sinds we afgelopen jaar een caravan hebben is dat best wel een puntje bij het optrekken op hellinkjes. Wat zijn de ervaringen; is een 1.6dCi duidelijk te verkiezen boven een 1.5dCI, of zijn de nieuwere 1.5jes duidelijk sterker dan mijn huidige?

Xenon
Onze Scenic beschikt over Xenon, en daar raak je aan gewend. Nu is Xenon helaas een zeldzaamheid bij occasions, zeker wanneer ik voor de 1.6dCi zou kiezen. Wat zijn de ervaringen met het achteraf in (laten) bouwen van Xenon? Ik lees elders op het forum dat dit tegenwoordig is toegestaan, ondanks het ontbreken van hoogteregeling en wasinstallaties. Renault heeft een paar jaar geleden zelfs een actie gehad. Wat te doen? Gaan voor origineel, of achteraf laten inbouwen?

Alvast mijn dank.
Nu: Grand Scenic 1.6 dCi 130 Dynamique 2014
Ex: Grand Scenic 1.5 dCi Tech Line 2008 | Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort 2005 | Megane Scenic 1.6e RN 1997

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kobus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 apr 2013 07:05
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies; 1.5 of 1.6 diesel en Xenon

Bericht door Kobus »

Klaarblijkelijk had geen enkele lezer de overstap gemaakt van een 105 naar 110 pk. For the record deel ik dan maar even mijn ervaring met een 1.6 dCi 131 pk die ik inmiddels gekocht heb.

Het verschil tussen beide motoren is groot. De 1.6 dCi heeft veel meer trekkracht en doet z'n werk een stuk rustiger dan de 1.5 dCi (105 pk). Wat wel opvalt is dat ik in de 1.6 later in een hogere versnelling rij dan in de 1.5. Reed ik in de 1.5 bij ongeveer 55 km/u al rustig in de 5, in de 1.6 lukt dat niet. Ik vermoed dat dat een gevolg is van andere (langere) overbrengingsverhoudingen van de 1.6. Qua verbruik ziet het er na de eerste 1.000 km naar uit dat de 1.6 zuiniger is dan de 1.5. Kortom, blij dat ik de overstap naar een 1.6 dCi heb gemaakt.

De auto die ik kocht had standaard geen Xenon verlichting, maar de dealer heeft alsnog Xenon ingebouwd en ik ben erg tevreden over het licht. Wel even aan denken de koplamphoogte handmatig aan te passen bij wisselende lading wegens het ontbreken van automatische hoogteregeling.
Nu: Grand Scenic 1.6 dCi 130 Dynamique 2014
Ex: Grand Scenic 1.5 dCi Tech Line 2008 | Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort 2005 | Megane Scenic 1.6e RN 1997

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



metalpe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:28
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies; 1.5 of 1.6 diesel en Xenon

Bericht door metalpe »

Klinkt als een goede koop!!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht