Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door cordesweg »

Vandaag, ineens, rook onder de motorkap vandaan, bestuurderszijde net onder de voorruit. Dus kap open en kijken. Maar bij een Modus zie je natuurlijk weinig dus keek ik ook op de grond. Er liep een flinke plas koelvloeistof onder de auto vandaan maar niet vanaf de voorzijde van de motor maar de achterzijde. Met de plaat onder de auto zie je natuurlijk ook weinig dus ANWB gebeld. Die hebben er een pil in gegooid (niet mijn favoriet) waarna ik naar huis ben gereden. Thuis plaat onder de auto vandaan gehaald maar de auto lekt niet meer. Dus, of de pil heeft zijn werk gedaan of er is een ander probleem?

Wat mij opviel was het slangetje dat onder de motor doorloopt. Dit slangetje komt ergens onder de kap, die over het klep deksel zit, vandaan. Ik heb het idee dat dit een overloop is of iets anders, waar de koelvloeistof is uitgelopen. Die slang komt namelijk uit, onder het blok, aan de achterzijde van het blok.

Iemand enig idee wat voor slangetje dit is? Het is een hard kunststof/rubber voor gevormd slangetje dat dus aan de voorzijde van de auto, tussen de radiator en het blok doorloopt, richting bovenzijde blok. Het verdwijnt onder de kunststof kap op het klep deksel.

Wie o wie weet wat voor slang dit is en waar die geen gaat? En is dit toevallig een waterslang?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door mechanic »

Koelvloeistof laat een korrelig residu achter,kan haast niet missen.
Kan de foto niet zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door cordesweg »

Het slangetje zie je hier hangen. En helaas zie ik nog nergens een korrel residu. Ik had serieus het idee dat het uit de slang is gekomen maar ik heb dus geen idee waar die slang van is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door mechanic »

Waar die slang precies van is,schiet me ook even niet te binnen maar elk geval niet van het koelsysteem.

Kun je de lekkage niet meer achterhalen kun je best toch even naar een vakman die de auto nakijkt. Zo'n lekpil als permanente oplossing ben ik geen voorstander van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door cordesweg »

Ben het helemaal met je eens, Mechanic. Maar als afgekeurde heb je niet genoeg geld voor de garage. Heb zelf bij Renault gewerkt maar dat is inmiddels meer dan 30 jaar geleden. Maar ik geef niet op. Morgen gaat hij op de brug en gaan we eens goed zoeken.

Ben sowieso net als jij geen voorstander van die pil. Maar voor ik het wist zat hij erin. Blij ben ik er niet mee. Als ik het heb gevonden laat ik het weten. Het uiteinde van het slangetjes was namelijk goed nat en een beetje bruin gekleurd. Dus had serieus het idee dat het daaruit moest zijn gekomen.

Enfin, morgen maar eens goed kijken op de brug met een flinke lamp. Want hier word ik erg nerveus van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door mechanic »

De paravan bij de Modus is met een schroefje of 10 wel eenvoudig te demonteren. Kun je wellicht zelf eea al bekijken.
Ben benieuwd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Modus 1.5 Dci 103pk lekt koelvloeistof

Bericht door cordesweg »

Gisteren dus druk bezig geweest met zoeken. Systeem onder druk gezet maar eigenlijk geen lekkage kunnen vinden. Wat wel weer opviel was dat de koelventilator niet aansloeg.

Dus kwam ik op de volgende diagnose. Koelvin is niet aangeslagen druk te hoog en werd de koelvloeistof via de overloop eruit gegooid. Moet ik bekennen, ik heb niet op de temperatuurmeter gelet tijdens het voorval.

De stekker van de koelventilator was al een probleem. Dus naar de sloop geweest en een andere stekker geregeld. Ertussen gesoldeerd en nu werkt de koelvin weer als vanouds.

Het is maar weer afwachten of dit daadwerkelijk het probleem was. Waar de slang voor is kan ik nog niet zeggen. Het lijkt inderdaad een overloop te zijn maar had geen zin om ook nog eens de kap op het klep deksel los te halen.

Dus als iemand uit ervaring weet waarvoor die slang is, graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht