Zoemende EDC versnellingsbak

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
TomOriginal
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020 15:39
Actief als: particulier

Zoemende EDC versnellingsbak

Bericht door TomOriginal »

hoi iedereen!

Ik ben sinds februari dit jaar trotse eigenaar van een Renault Megane 4 GT 205EDC van 2018.
Momenteel 32000 km en altijd goed onderhouden.
Ik ben zeer tevreden van deze wagen maar gisteren is me iets vreemd opgevallen.
Wanneer ik gewoon rij, zelfs niet hard optrek, dan hoor ik een gezoem, dit gaat weer weg als ik in hoger toerental zit, als ik de wagen in toeren jaag in neutraal dan doet hij dit niet (daarom dat ik aanneem dat dit de versnellingbak is). Je kan het geluid vergelijken met het geluid van een racewagen met een straight cut gearbox, maar natuurlijk helemaal niet zo luid.
Ik weet niet of dit geluid normaal is, als ik de radio opzet hoor je dit geluid niet, voor de rest doet de versnellingsbal niets raars en schakelt zonder problemen.

Ik dank jullie alvast!
Tom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Zoemende EDC versnellingsbak

Bericht door adinsx »

Hey Tom,

HIer nog een Tom én ook nog eens met een Mégane IV GT205 (Estate) van 02-2018. Ik zou bijna denken dat je mijn auto hebt ;)

Ik herken het geluid je wel. Ik noem het een beetje het intercity-geluid. Niet in elke versnelling, maar meestal in de drie of de vier en inderdaad niet altijd aanwezig. Ik rij er al 68.000 km mee rond, dus niets om je zorgen over te maken. Wat je nog wel even kan laten doen is kijken of de laatste software op de EDC staat Er is een update geweest (volgens mij zomer 2019) waarmee het terugschakelen wat soepeler ging en het schakelen met de flippers in sportstand juist wat sneller.

Succes, en eh... is die van jouw toevallig ook nog Iron Blue? ;)

Afbeelding
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TomOriginal
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020 15:39
Actief als: particulier

Re: Zoemende EDC versnellingsbak

Bericht door TomOriginal »

adinsx schreef: 17 jun 2020 21:58 Hey Tom,

HIer nog een Tom én ook nog eens met een Mégane IV GT205 (Estate) van 02-2018. Ik zou bijna denken dat je mijn auto hebt ;)

Ik herken het geluid je wel. Ik noem het een beetje het intercity-geluid. Niet in elke versnelling, maar meestal in de drie of de vier en inderdaad niet altijd aanwezig. Ik rij er al 68.000 km mee rond, dus niets om je zorgen over te maken. Wat je nog wel even kan laten doen is kijken of de laatste software op de EDC staat Er is een update geweest (volgens mij zomer 2019) waarmee het terugschakelen wat soepeler ging en het schakelen met de flippers in sportstand juist wat sneller.

Succes, en eh... is die van jouw toevallig ook nog Iron Blue? ;)

Afbeelding
Hoi!

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!
Mijne is spijtig genoeg niet Iron Blue maar gewoon grijs, er stond nog eentje te koop in die kleur toen ik de mijne kocht maar die had het Bose pakket niet.
Ik geloof wel dat de mijne de laatste update heeft, aangezien hij op 11/2019 nog op onderhoud is geweest bij een officiele Renault garage. Maar ik vraag het zeker eens na als ik naar da garage ga!

Bedankt!

Groetjes
Tom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Zoemende EDC versnellingsbak

Bericht door adinsx »

Hey Tom,

Bij regulier onderhoud zit niet de check op software van de bak. Die doen ze eigenlijk alleen als je er om vraagt / klachten hebt. Van wanneer is je GT?

Oh, en Bose is wel lekker inderdaad. Ik heb alleen geen ACC (werkt niet lekker vind ik), en geen alcantara (te warm) of leer (te glad) aangevinkt. Verder lekker vol. Van Bose tot panoramadak, stoelverwarming tot head-up-display.

Succes en geniet van je GT, ook al is ie grijs ;)
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TomOriginal
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020 15:39
Actief als: particulier

Re: Zoemende EDC versnellingsbak

Bericht door TomOriginal »

Hoi!

Dan zal ik dit eens vragen als ik nog eens naar de garage ga.
Ik heb geen exacte datum van wanneer de wagen gemaakt is, hij is wel voor de eerste keer ingeschreven op 04/01/2018 in het zuiden van Frankrijk, en is eind 2019 naar België gekomen.
Ik gok dat de wagen gemaakt is september/oktober 2017.

Het enigste wat ik spijtig (in mijn wagen) is aan de Bose installatie is dat mijn luidspreker in de passagiersdeur een beetje kraakt bij een te hoge bass, maar ik zal denk ik het deurpaneel eens moeten loshalen.
Komende van een VW Golf mk7 1.4tsi met weinig opties is deze GT wel een zaligheid, de mijne heeft enkel geen ACC en geen panoramadak.

Is het updaten van de software van de EDC versnellingsbak gratis of zijn hier kosten aan verbonden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht