Controleer Parkeerrem Megane 2011

Plaats reactie

Topic author
eborn
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2019 21:30
Actief als: particulier

Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door eborn »

Sinds enige tijd heb ik met regelmaat last van de melding 'Controleer Parkeerrem' als de motor uitgeschakeld wordt. Wij hebben een Megane III Grandtour Bose Editie uit 2011 met automaat. Als de melding verschijnt, gaat de handrem er altijd netjes op (je hoort het mechanisme en hij staat ook echt op de rem). Ook het automatisch eraf halen als je begint te rijden werkt goed. Functioneel lijkt alles dus in orde, behalve dus de meldingen.

De garage heeft de melding recent al gereset en toen was het even weg. Na een paar dagen kwam het echter weer terug. Een paar keer opnieuw erop en eraf werkt helaas niet. Twee dagen laden verdween de melding spontaan tijdens het rijden (zowel de melding als het sleutelicoon). Daarna heeft hij het opnieuw een aantal dagen zonder problemen gedaan. Tot zojuist. En ook deze keer verdween de melding toen de auto geparkeerd werd en het systeem doorhad dat alles goed werkte.

Het voelt aan als een los contact of een andere elektrische storing waardoor het signaal soms niet goed doorkomt. Ik kom op Internet veel topics tegen over dit probleem, maar daarbij lijkt altijd ook de rem zelf niet goed te werken.

Begin vorig jaar heb ik al een groot onderhoud gehad vanwege een hardnekkige ABS storing. Toen bleek dat in de kabelboom die onder de middenconsole loopt door slijtage een aantal aders bloot was komen te liggen. Dat veroorzaakte soms een kortsluiting, waardoor de ABS unit dacht dat er een storing was. Dit voelt heel erg als een zelfde probleem, maar loopt de bekabeling van de handrem ook door die middenconsole? Ik lees ook verhalen dat er soms een stekker onder de bestuurderstoel ligt die corrosie heeft. Maar is dat bij een Megane ook het geval?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door MadBull »

Laat de accu eens testen... Of weet je zeker dat er een
vrij nieuwe in zit? Slechte accu geeft heel veel storingen.
Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eborn
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2019 21:30
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door eborn »

Dank voor de tip. Ik heb er in ieder geval eentje in laten zetten nadat ik hem heb gekocht (eind 2015). Dus hij zal maximaal zo'n 2 a 3 jaar oud zijn. Hij wordt op zich wel regelmatig gebruikt, maar vanwege Corona wel een tijdje stil gestaan. Ik zal het iig eens laten testen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eborn
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2019 21:30
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door eborn »

Nog even een opvolging, voor het geval iemand er iets aan heeft. De melding is op een gegeven moment overgegaan in een constant sleutelicoon, maar zonder de bijbehorende zoemer en STOP AUTO melding. De handrem zelf werkt ook prima; gaat automatisch er op en er af. Mijn accu is toevallig deze week vervangen (vorige was van januari 2018, dus heeft het geen 3 jaar volgehouden) en de melding is gereset. Maar nu een dag later is hij weer terug.

De garage liet weten dat er een foutcode C10C6/C1168 is gemeten. Blijkbaar heeft dat te maken met een handremverschil: een van de twee handremmen trekt blijkbaar harder aan dan de ander. Beide remmen werken echter naar behoren, en hij is ook gewoon door de APK keuring gekomen. De garage geeft daarom aan dat als ik er geen enorme last van heb, het niet direct opgelost hoeft te worden. Totaal praat je namelijk over zo'n 250 euro materiaal plus manuren om het op te lossen. Althans, daar gaan we dan vanuit... Inmiddels weer ik uit ervaring dat het vervangen van onderdelen bij elektrische storingen lang niet altijd het gewenste resultaat heeft ;-)

Ik zal volgende keer nog eens vragen of ze de stekker onder de bestuurdersstoel hebben gecheckt, want ik begrijp dat er soms oxidatie plaatsvindt waardoor er een slecht contact kan plaatsvinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hendricus1
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2013 14:23
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door Hendricus1 »

Ook ik had met mijn Megane3 van 2012 bij km stand 310.000 een melding controleer parkeer rem. Na enige tijd leek alles weer te werken, maar na enkele ritten kwam er een verbrande rem lucht van het rechter achterwiel. Bij uitlezen was er o.a. een DTC5100 die iets zegt over het niet juist functioneren van de rechter parkeer rem. De rem bleef hangen. Met 12V direct op het motortje was de rem te lossen. Het motortje werkte nog wel maar bijna zonder geluid. Het motortje bleek vol te staan met remvloeistof. Met een schoon vel papier onder de achterrem en na stevig op het rempedaal te trappen bleek dat de remcinder lekte via het aandrijfasje, dat door de servomotor wordt bediend. De oplossing was een nieuwe remzadel met motor, die in een automaterialen webshop ca €135 kost. De remblokken en schijf hadden weinig geleden. Alles werkt weer storingvrij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eborn
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2019 21:30
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door eborn »

Bedankt voor je reactie. Wij hebben enkele weken geleden ook te maken gehad met een vastgelopen rem. Omdat we toen ook weer last hadden van deze melding, merkten we dit pas na een stukje rijden. Resultaat: een volledig verbrande remschijf..

Uiteindelijk zijn de remklauw en schijf vervangen en leek het probleem weg. Helaas maar voor een week of 2, want nu is de melding sporadisch weer terug. Hij verdwijnt nog na een keer opnieuw proberen, maar de ervaring leert dat na X keer het controlelampje permanent aan blijft. Ik moet hem nog laten uitlezen om te bepalen of het dezelfde kant is.

Ik ben benieuwd: is dit remzadel plus motor ook onderdeel van de remklauw, of zijn dit twee aparte onderdelen? Ik heb namelijk geen behoefte om nog een keer voor 600 euro de hele reminstallatie te vervangen. Bij ons waren de schijf en blokken namelijk wel weggebracht. Helaas zaten er net 11 maanden nieuwe in

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hendricus1
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2013 14:23
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door Hendricus1 »

Wat een pech. Op diverse fora gezocht; ook Engelse. Wel melding gevonden van iemand die meende een hoeveelheid water in het motortje te hebben gevonden. Ik vrees voor deze persoon, dat het hier ook remvloeistof betrof. Een nieuw motortje is dan ook weer snel defect. Een remklauw, remtang, remzadel of brake caliper is allemaal hetzelfde ding. Ik heb een nieuwe cpl met motor met 3 jaar garantie. Voor een rechtse Google maar eens op art. nr PAL4-2387. Ze zijn er van <€100 tot > €450

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
eborn
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2019 21:30
Actief als: particulier

Re: Controleer Parkeerrem Megane 2011

Bericht door eborn »

Deze auto trekt pech aan :-) Paar jaar daarvoor al veel problemen gehad met een ABS foutmelding in het boordcomputer. Toen voor veed geld de ABS pomp laten vervangen omdat men dacht aan waterschade. Bleek uiteindelijk een doorgesleten kabelboom onder het middenconsole te zijn, waardoor er vals contact werd gemaakt. Ik heb nog steeds mijn twijfels of die pomp ook echt waterschade had, maar dealer heeft uiteindelijk het onderzoek en de kabelboom op eigen kosten gemaakt.

Dank voor het delen, ik ga het meenemen als ik de garage weer benader voor de melding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht