Achterklep Espace IV gaat niet open door kabelbreuk

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar

Topic author
DeMaat
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2019 12:47
Actief als: particulier

Achterklep Espace IV gaat niet open door kabelbreuk

Bericht door DeMaat »

Recent had ik problemen met de achterklep van mijn Renault Grand Espace IV 2.0T 2008. Soms werkte deze naar behoren, en soms ging de achterklep opeens niet meer open wanneer ik deze via de knop/handel op de achterklep probeerde te openen. Erg onhandig op de camping in Frankrijk...

Op het forum wordt dit probleem in diverse topics beschreven, met verschillende oorzaken en oplossingen. Dit is wat ik heb geleerd en gedaan om het op te lossen. Doe er je voordeel mee!

De achterklep van een Espace IV kan van binnenuit geopend worden wanneer de normale bediening niet werkt. Klim via de achterstoelen in de laadruimte. Helemaal onderaan aan de binnenzijde van de achterklep kun je in het slot een klein wit kunsstof shuifje/palletje naar links schuiven/duwen. Dit zal het slot openen. Gebruik hiervoor een schroevendraaier/zakmes/balpoint. Een lampje is handig, het is moeilijk te zien. Dit wordt ook in de handleiding beschreven.

De ontgrendeling van de achterklep werkt electronisch. Op het forum worden diverse mogelijke oorzaken beschreven als deze niet meer opent (corrosie van de electronische schakelaar, defect of vervuiling en vastzitten van het electronisch slot). In mijn geval bleek de oorzaak kabelbreuk te zijn in de kabelboom van de carrosserie naar de achterklep. Dit is hoe ik het heb opgelost:

De kabelbreuk kwam in op het spoor door met geopende klep de knop voor openen steeds maar in te drukken. Dit kun je het beste door iemand anders laten doen om je te helpen. Aan de bovenzijde van de achterklep lopen twee kabelbomen van carrosserie naar achterklep. Door deze te bewegen/vouwen kwam ik de kabelbreuk op het spoor. Je kunt acoustisch horen of het slot er af gaat (klik) wanneer de knop van de achterklep wordt ingedrukt. Bij mijn auto zat de kabelbreuk in de LINKER kabelboom.

Snij de rubberen hoes van de kabelboom voorzichtig open met een mesje. Je zult zien dat er veel draadjes in lopen. Zoek de gebroken kabel door voorzichtig -stuk voor stuk- aan een kabelje te trekken onder en boven de 'natuurlijke vouw die er door jarenlang open en dicht doen in is gekomen. Is een kabel gebroken dan kun je de kunstof isolatie iets uit elkaar trekken als een elastiekje omdat de koperdraadjes binnenin zijn gebroken. Bij mijn auto was het BRUINE kabeltje gebroken. Knip de gebroken kabel door midden, en verbind deze weer zorgvuldig. Ik heb hiervoor een auto kabelschoen gebruikt, maar je kunt het bijvoorbeeld ook solderen met een nieuw/extra stukje kabel. Controleer op juiste werking. Maak de rubberen hoes van de de kabelboom weer zorgvuldig (regen)waterdicht met een rolletje ZELFVULCANISERENDE WIKKELTAPE, voor een paar euro te koop bij de beter gesorteerde doe-het-zelf winkel. Gebruik geen tape met een lijmsoort, dat zal op den duur loslaten en niet waterdicht afsluiten. Klaar.

Veel succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht