Waar let ik op bij een Espace III?

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door SKDJ »

Mijn laatste auto was een Espace I waar ik de zeer goede ervaring mee had dat ik hem van 220.000 naar 420.000 heb gereden met erg weinig problemen. Uiteindelijk begon de auto vooral slecht aan te voelen omdat de schokbrekers op waren. Toen er een as in de versnellingsbak brak heb ik de auto ingeleverd. De week daarop zag ik hem zowaar weer rondrijden. Ik ben zo dom geweest die auto om te ruilen voor een nieuwere Espace I. Ik ging van 1985 naar 1987 en van 420.000 naar 290.000. Jammer genoeg was die nieuwere Renault véél slechter dan de oude. De motor klonk slechter, schraperiger dan de motor van de voorganger en na anderhalf jaar en nog geen 80.000KM verder was de motor op. Meerdere slechte schakels die in een dikke bruine walm tegelijkertijd braken. Daarna heb ik geen auto meer nodig gehad maar dat veranderd zeer binnenkort.

Na wat rondkijken en nadenken over de te maken keuze kwam ik op Youtube een Espace tegen met 740.000 KM op de teller die in de testrit een hele waslijst aan problemen uitgezocht diende te krijgen. Na de keuring bleven er 4 wonderbaarlijk kleine problemen over. Dat is iets wat ik herken van mijn oude ideale Renault. Kijkend naar de prijzen die er voor gevraagd worden voor tweedehands, denk ik dat meer negatieve napraterij over deze auto bestaat dan dat er positieve en objectieve feiten bekend zijn. Dat laatste maakt het wel moeilijk een goeie tweedehands te kiezen.

Ik denk dat een Espace III de voorkeur heeft vanwege de carrosserie en het koetswerk dat nog geheel volgens de filosofie van de eerste is gemaakt. Ik begrijp dat een fase 2 motor ook belangrijk is. Maar waar kijk ik naar om te beoordelen als ik een uur de tijd heb? Waar vraag ik naar. Kan iemand hier me dat vertellen?
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door Valkenet »

Hoi SKDJ,

Ik zou voor een Espace 3 van 2001 tm 2003 gaan met een 2 liter motor.
Ligt eraan wat hij gelopen heeft mbt de koppeling.
Als er al flink wat km op staan zit je ook met de schokdempers dat deze een keer vervangen dienen te worden.
Verder gewoon mee gaan rijden, heb je er goed gevoel bij laten staan.
Kijken hoe hij erbij staat. Is het een bende onder de motorkap dan lijkt het op weinig onderhoud.
Kijk naar de kleur van de koekvloeistof en remvloeistof.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door maestro12 »

Ik heb een 2002 (the Race) uitvoering, nu met bijna 3 ton op de teller, eigenlijk heb ik er nu 90.000km mee gereden zonder noemenswaardige problemen, buiten het normale onderhoud (banden, uitlaat, beurt, doe ik zelf) eigenlijk één keer de krukaspositite sensor kapot gehad voor de rest niets.
Mijn vorige Espace was een '99-er en ook daar weinig problemen mee en die heb ik van 390.000 naar 510.000 gereden.
Ga wel voor een 2.0 16v, bijzonder betrouwbare blokken. Natuurlijk kent ook de Espace de elektrische ongemakken, maar het merendeel bestaat uit kabelbreuken/slechte contacten wat met een beetje handigheid zelf te repareren is.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door mechanic »

Kachelradiateur is een gekende en dure ingreep. Rotte remleidingen, airco perikelen.

Laat een aankoopkeuring doen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door maestro12 »

Als je dat allemaal moet laten doen kost het wel wat ja, maar als je het zelf kunt scheelt dat een berg centen, b.v. een kachelradiateur kost 'los' ergens rond de € 30,- á € 40,- (voor een beetje merk), de grootste klap van de kosten daarvoor is het arbeidsloon.
Remslangen kosten ook geen drol, alleen leidingen kosten ook niet veel, maar je moet ze wel zelf kunnen maken, ook hier weer het arbeidsloon.
Kortom komt het hier op neer, ben je zelf handig vallen de kosten reuze mee, moet je alles laten doen dan kost het veel geld, maar ja, ik ga ervan uit dat iemand die opzoek is naar een auto van 20 jaar oud, toch wel over enige handigheid beschikt.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door mechanic »

Zeker, kun je het zelf is er aan een espace 3 eigenlijk niets heel duur.

Maar een auto kopen waar alles aan gedaan moet worden is vaak een slecht idee, tenzij deze heel goedkoop is. Je moet de auto wel lang willen houden om te investeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bonnard
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 aug 2009 09:29

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door bonnard »

Mocht je al een Espace type 3 hebben aangeschaft.

Ik zelf rij al meer dan 10 tien jaar in de Grand Espace type 3 met de 2.0 16V op LPG.

Motorisch een goed en betrouwbaar blok waar je onderhoud aan moet blijven besteden, multiriem en distributieriem op tijd vervangen samen met de waterpomp, nokkenas versteller en de beide keringen, want als die lekken dan worden de riemen nat met als gevolg dat ze door slijten en breken.
Bougies op tijd vervangen, deze gaan soms loszitten en de penbobines vervangen wanneer nodig door originelen.

Versnellingsbak houd het meestal vol tot de 240.000 km en dat houdt in koppeling en bak vervangen is niet heel veel werk.

Kachel radiateuren zitten vaak verstopt en dit is veel werk, immitatie radiateuren hebben geen goede klikverbinding op de bestaande slangen; ervaring mee.

Goede A-merk banden monteren rijd stiller en confortabel.

Gr Espace rijder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door SKDJ »

Een beetje een late reactie. Deze is aan me voorbij gegaan. Het was zeker zo'n fijne auto als ik in de laatste reactie las. Maar het is een IV geworden die veel heeft gereisd, goed is onderhouden en nog heel erg lekker rijdt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Waar let ik op bij een Espace III?

Bericht door nikk »

Die geel/blauwe III is in ieder geval een zeer opvallende verschijning!
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht