Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Plaats reactie

Topic author
Haaren
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2020 15:46
Actief als: particulier

Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Bericht door Haaren »

Hallo,
Volgende week krijg ik mijn eerste elektrische auto en ben me nu aan het verdiepen in een thuis laadpaal.
Nu zie ik verschillende laadpallen met laadpassen zodat niet iedereen bij jou op de dam kan opladen, dat lijkt mij wel zo prettig. Ik kan alleen nergens vinden of die laadpassen uniek zijn en alleen werken op de bijbehorende lader of dat dit gewoon universele laadpassen zijn met bv een magneetje en die dan op elke thuislader met passysteem werkt. Weet iemand dit?
Of zijn er ook laders met bv een pincode of andere beveiligingen tegen misbruik?
Zoe 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Bericht door Sordone »

Er zijn twee opties voor een laadpaal met een zogenaamde RFID lezer. Een die met internet verbonden is (via OCPP backend) en dan met een publieke laadpas te activeren en gebruiken is. Andere mensen kunnen dan je laadpaal gebruiken. Dit is een keuze of je dit wilt. Het andere type hoeft niet met internet verbonden te zijn maar daar zal een eigen RFID laadpas dan intern gekoppeld moeten worden zodat jezelf daar het laden kan activeren. Je kan de laadpaal ook met een sleutelcontact (of pincode) krijgen die simpel de stroomtoevoer onderbreekt zodat niemand anders er kan laden. Of je kan een stroomschakelaar binnen (laten) maken. De RFID passen zijn verder vrij simpel en geven alleen een uniek nummer uit (LANDCODE-UITGEVER-VOLGNUMMER bij publieke laadpassen) zonder beveiliging. Ze zijn ook te kopiëren :cry2: dus is het aan te raden om RFID passen altijd in een metalen doosje te bewaren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio-fre ... en_nadelen Een goede sleutel zal hier een beter beveiliging geven.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Haaren
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2020 15:46
Actief als: particulier

Re: Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Bericht door Haaren »

Bedankt voor je post, begrijp ik goed dat ze dus niet universeel zijn maar wel makkelijk te kraken?
Anders is dat voor mij al voldoende, met sleutel of schakelaar binnen is weer zo'n gedoe als je wil laden. Een schakelaar kan altijd alsnog mocht er verdachte dingen gebeuren.
Zoe 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Bericht door Sordone »

Om te kopiëren moet iemand dicht bij je pas zijn of een laadpaal weten te manipuleren. Het is een relatief laag risico door nog weinig EV gebruikers. Je bewust zijn van de risico’s helpt al. De laadpas providers zeggen dat ze dubbele passen monitoren maar daar heb ik mijn bedenkingen bij. Bij een eigen RFID pas en laadpaal kom je er snel achter en kan je een andere pas inlezen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Bericht door zoe2goe »

Ieder zijn ding en ik hoor het argument. Ik heb een 10 meter lang pad en de lader hangt aan de muur van mijn huis. Staat gewoon altijd aan. Het duurt onwijs lang voor je die stroomboefjes hebt terugverdient met een kaartje. Maar dat ben ik. Laat die EV rijder (die ik dus nog niet ben tegengekomen) er gelukkig mee zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Thuislader met laadpas: zijn die uniek of universeel

Bericht door Mastah »

Precies, voordat iemand voldoende stroom kan 'stelen' (in de orde van een paar euro) zal die al heel lang op je oprit moeten gaan staan.
En ieder voertuig heeft een kenteken, dus men kan het ook niet anoniem doen. Waarschijnlijk is zelfs een simpele beveiligingscamera met SDkaartje goedkoper (en ook voor andere doeleinden direct praktischer) om eventueel misbruik te voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in