Parafan schoonmaken.

Plaats reactie

Topic author
Warnerkrol
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020 16:26
Actief als: particulier

Parafan schoonmaken.

Bericht door Warnerkrol »

Wie kan mij precies uitleggen wat ik allemaal los moet halen om de gaatjes te openen van de parafan en geen natte matten heb? Zoe 2016.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



joselly
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 16:12
Actief als: particulier

Re: Parafan schoonmaken.

Bericht door joselly »

Ik ben er gisteren en vandaag even mee bezig geweest, echt moeilijk is het niet.

1) Met een sleutel 16 de ruitenwissers losmaken en eraf halen (het plastic dopje wat er op zit kun je makkelijk met een schroevendraaiertje eraf wippen). De ruiten wissers zitten met veerdruk tegen de ruit, dus je zult even een beetje moeten wrikken om ze los te krijgen.
2) Het ronde afdicht rubber rubber kun je gewoon los halen.
3) Vervolgens zit het boven deel vast met 4 klipjes 2 links en twee rechts je moet eerst met een smalle schroevendraaier of twee goede vingernagels het bovendeel omhoog wippen, pak daarna het onderste schijfje vast en trek de plug er voorzichtig uit.
!!! voorzichtig, trek de deksel niet los van de ruitzijde, de plastic deksel zit met een aantal clips achter de ruit vast en je zou die zo maar stuk trekken.!!!
Je moet de deksel aan de motor kant omhoog wippen en dan voorzichtig van de ruit afschuiven.
4)Je hebt nu de boven deksel los, de onder bak zit met 5 bouten en 2 schroeven vast.
5)Verder zit er ook nog het bakje, met ik dacht de remvloeistof, op vast. Deze laatste zit met twee bouten vast, ook deze twee even loshalen en het bakje mooi horizontaal laten rusten op een blokje hout of zo, om te voorkomen dat ie omkiept.

Je kunt nu de bak eruit halen en schoonmaken.
Als je nu in het staalframe kijkt zie je rechts en links achter de flensnaad 2 grote rubberen afvoer doppen.
Rechts (bijrijderskant) is de afvoerplug relatief goed bereikbaar, wil je links (bestuurderskant) er ook goed bij dan moet je eerst de ruitenwissermotor middels drie bouten even weghalen. De kabel kun je lostrekken, wip het lipje op de stekker even omhoog, dan gaat ie er vlot uit.

Bij mij zaten beide afvoerpluggen vol met zaadjes van een esdoorn, het loshalen en naderhand weer in elkaar zetten was sneller gedaan dan de afvoerbuizen te ontstoppen.

Daar verhuizen geen optie is en de gemeente de Esdoorns niet wilt kappen en ik dus ieder jaar weer een lading van deze zaadjes op mijn auto krijg, heb ik, aan de binnen kant van de deksel van de parafan, vliegengaas op maat geknipt en dat netjes met smalle strookjes tape over de ventilatie openingen geplakt. Er wel voor zorgen dat de doorlek gaatjes open blijven en de ventilatie openingen niet met tape afgedekt wordt.
Het zou leuk zijn als Renault zelf met een "in klik baar" gaas komt om dit probleem op te lossen. In de loop der tijd komt er zoveel rommel in de Parafan te liggen dat het geen wonder is dat de boel verstopt en voor lekkages zorgt.

Het terug zetten gaat in omgekeerde volgorde, waarbij je even goed moet letten op het weer terugschuiven van de clips onder de voorruit.
Als laatste zet je de ruitenwissers terug op hun plaats, beetje druk erop zetten om de plaat waar het gat in zit goed op zijn plaats te houden, moeren aandraaien, dopjes erop en klaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Parafan schoonmaken.

Bericht door ZoeKees »

Ik heb het zelf (nog) niet nodig gehad, maar er staat sinds kort een video van op YouTube:
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WoozyFace
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 nov 2022 20:59
Actief als: particulier

Re: Parafan schoonmaken.

Bericht door WoozyFace »

Nuttige video, dank voor het delen!

Alleen why the f hebben ze dit zo ontworpen? Overflow protectie oké, maar toch niet op zo'n manier dat de binnenkant van je auto naar de mallemoer gaat. :naughty: :hammer_head
Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder, bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven. Of de knop "Plaats reactie" gebruiken.
Moderator

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in