Ongebruikelijk Achteruitrijschakelaar probleem

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mbulles
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2013 07:55
Actief als: particulier

Ongebruikelijk Achteruitrijschakelaar probleem

Bericht door mbulles »

Hoi,

Na het lenen van de Grand Scenic II BJ 2005 van mijn pa en het gebruik van een aanhanger belde hij een dag later met de mededeling dat de achteruitrijverlichting alsmede de PDCs niet meer werken.

Na enig speurwerk op het forum heb ik de test gedaan en de achteruitrijschakelaar (2polig) boven op de versnellingsbak even kortgesloten met een paperclip en voila de lampen en pdcs werken weer.

Dus conclusie....achteruitrijschakelaar, vervangen en klaar is kees....zou je denken.....helaas!

Ik heb een nieuwe schakelaar besteld, ingebouwd, maar helaas probleem blijf.

Dus de nieuwe schakelaar weer uitgebouwd, doorgemeten (maak verbreek contact getest) dat werkt! Vreemd.....

Dus ook maar even de oude schakelaar doorgemeten (maak verbreek contact getest) die er origineel in heeft gezeten, en ook dat werkt!

Dus even samengevat als ik beide schakelaars doormeet blijken ze te werken.

Ik heb als extra test nog even één schakelaar op de versnellingsbak terug gedraaid en de andere aan de kabelboom gehangen, pa de auto laten starten en dan de schakelaar handmatig bediend, dus met de hand ingedrukt, en ook dan werkt alles. Schakelaar weer ingebouwd....maar helaas werkt nog steeds niet!

Het inbouwen en uitbouwen kost altijd tijd want de accu en accuhouder zit nogal in de weg.

Ik heb het gevoel dat de schakelaars, wanneer ingebouwd/ingedraaid in de versnellingsbak niet ver genoeg, of helemaal niet worden ingeduwd!

Heeft iemand zo'n soort storing al eens gehad?
Kan hety zijn dat de pal die in versnellingsbak zit om de schakelaar in te duwen afgebroken of versleten kan zijn? Aangezien de originele schakelaar wanneer ingebouwd ook niet meer werkte , maar wanneer handmatig bediend wel?

Kort samengevat:

#beide schakelaars doorgemeten en deze werken bij handmatige bediening van de schakelaar met pdc en achterlampen aangesloten
#paperclip in de aansluiting van de pdc/verlichting gestoken om eea kort te sluiten als test, dan werken pdc en achterlichten ook

Als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik het graag.

Ik overweeg om morgen even nog de volgende test te doen:

1 motor auto uit
2 schroevendraaier in achteruitrijschakelaar gat van de versnellingsbak steken
3 achteruitgang erin leggen/schakelen
4 kijken of de schroevendraaier omhoog wordt geduwd, om zo het indrukken van de achteruitrijschakelaar te simuleren.

Als iemand nog een ander/beter idee heeft houd ik mij graag aanbevolen!

Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Ongebruikelijk Achteruitrijschakelaar probleem

Bericht door maestro12 »

Al gekeken of er in de stekker aansluiting van de trekhaak niks blijft hangen (microswitch), weet niet zeker of het bij een GS ook zo werkt, maar bij de meeste auto's met PDC zit er een microswitch in de stekkerdoos om de PDC uit te schakelen als er een aanhanger aan zit.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mbulles
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2013 07:55
Actief als: particulier

Re: Ongebruikelijk Achteruitrijschakelaar probleem

Bericht door mbulles »

Onnodig citaat verwijderd.
Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

We hebben idd ook gekeken naar de Microswitch in de aanhangerstekkerdoos.

Maar ligt het niet aan. Die zou idd wel de PDC kunnen uitschakelen, maar niet de achteruitrijd verlichting lijkt mij.
Ook is er een PDC schakelaar links van het stuur waar je de pdcs apart kunt in/uit schakelen.

Ik begin echt meer aan een mechanisch defect in de versnellingsbak te denken aangezien dat wanneer je de achteruitrijd versnelling inschakelt de pal niet wordt ingedrukt. En dat bij beide schakelaars, en wanneer ik deze handmatig indruk de verlichting en pdcs wel werken.

Bedankt voor je reactie en het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht