schokken bij constante snelheid TCe 140 - 09/2021

Plaats reactie

Topic author
Wim8100
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2021 14:31
Actief als: particulier

schokken bij constante snelheid TCe 140 - 09/2021

Bericht door Wim8100 »

Hallo iedereen,

Sinds september 2021 ben ik trotse eigenaar van een Megane IV TCe (1.33) 140 intens. Ondertussen heb ik 3200 km gereden en op ongeveer 1500 km begon ik lichte schokjes te voelen bij een constante snelheid. Deze komen het vaakst voor bij +/-1800 tr/min in 2de 3de 4de en 5de versnelling. Soms worden deze schokjes heviger zodat ik deze via de versnellingspook kan voelen en ik zie de naald van de toerenteller dan ook schommelen. Vanaf het moment dat ik opnieuw gas geef stopt dit, maar na enige tijd constante snelheid komen ze terug.

Wanneer ik van programma (My sense) verander, beïnvloed dit het schokken een beetje, maar ze gaan nooit weg. Onlangs heb ik eens benzine 98 getankt omdat ik dacht dat de E10 er voor iets tussen zit, maar dit lost het probleem niet op. Wat ik ook al geprobeerd heb is tijdens een "schoksessie" de cruise control te activeren, maar zelfs met geactiveerde cruise control blijft die leuk verder schokken.

Wat mij ook wel opvalt is dat eens bij vol gas accelereren, er geen loepzuivere versnelling plaatsvind, maar ook zeer lichte schokjes te voelen zijn.

Ik heb al 2x de dealer bezocht en zij kunnen geen fout terugvinden en vertellen me niets te voelen tijdens de testrit.. :shock: Ik heb opnieuw een afspraak gemaakt omdat ik dit niet kan aanvaarden. Een fonkelnieuwe auto moet naar behoren rijden.

Via deze weg wens ik eens bij jullie te informeren of er mensen zijn met gelijkaardige problemen en eventuele oplossingen.

Alvast bedankt!

Wim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



olivier28
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2024 09:20
Actief als: particulier

Re: schokken bij constante snelheid TCe 140 - 09/2021

Bericht door olivier28 »

Hallo Wim,

Datzelfde probleem ondervind ik ook bij mijn Megane Tce 140: schokken bij constante snelheid (met of zonder cruise control geactiveerd).
De wagen vertoonde dit al vrij vroeg na levering, maar heeft periodes waarbij het frequenter of zelfs niet voor komt. Toch - na 3 jaar en 40000km - zie ik nog steeds geen patroon, bv alleen bij kouder weer of koude start, ...

De dealer lijkt weinig gemotiveerd om het probleem te onderzoeken. Als eerste reactie gaven ze aan dat ik wellicht vervuilde benzine getankt had.
Uiteraard zit Murphy ook in het complot, de wagen hapert nooit tijdens een testritje.

Nu, na 3 jaar heb ik de indruk dat het frequenter en vooral heviger voor komt. Tijd dus om toch aan de alarmbel te trekken.

Daarom had ik graag van jou gehoord of het bij je wagen opgelost geraakte en wat de uiteindelijke oplossing was.

Alvast bedankt!
Olivier

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Wim8100
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2021 14:31
Actief als: particulier

Re: schokken bij constante snelheid TCe 140 - 09/2021

Bericht door Wim8100 »

Dag Olivier,

ik ben blij en niet blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Aangezien niemand reageerde dacht ik de enige te zijn met dit probleem. Maar nu ik jou reactie lees merk ik dat dit geen alleenstaand geval is. Mijn garage heeft wel gereageerd en ik heb mijn Megane tijdens de garantieperiode meermaals binnengebracht, maar finaal gezien is het probleem nog steeds hetzelfde.

Wat heeft mijn garage ondernomen:
-meermaals software opnieuw geïnstalleerd, maar zonder verschil.
-inlaatkanaal en kleppen zijn gereinigd, zonder resultaat.
-de garage heeft een technisch expert van Renault laten langskomen, die na een halve dag intens onderzoek zegt dat er geen probleem is... :Wall:

Na het bezoek van de technisch expert heb ik ook van Renault België een brief ontvangen dat er niets mankeert met mijn Megane, en dat ik niet verder beroep op hun kan doen :shock:

Dus de enige optie is gewoon verder rijden en er leren mee leven.

Wat ikzelf na 22.000 km vaststel:
-komt inderdaad vaker voor bij koude start of kouder weer
-na koude start draait de motor een 15 sec op hoger toerental. Als ik meteen vertrek komt het schokken vaker voor dan wanneer ik wacht op stationair toerental en nadien vertrek.
-andere tankstations en benzine 98 tanken halen niets uit.
-in sportstand rijden geeft af en toe de indruk dat het beter is..
-wat onlangs wel geholpen heeft is mijn bandendruk perfect gelijk stellen. Ik controleerde preventief mijn bandendruk en er was een heel klein verschil. Na het perfect gelijkstellen van de spanning gaf het mij de indruk dat de motor levendiger aanvoelde en tijdelijk geen schokken meer :?:
Ik heb de moeite nog niet gedaan om de spanning opnieuw te controleren.

Chiptuning zou blijkbaar ook een oplossing zijn, maar ben terughoudend omdat ik bang voor andere storingen van de motor.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1445
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: schokken bij constante snelheid TCe 140 - 09/2021

Bericht door larsdijkstra 16v »

Het schokken is een bekend probleem. Is een eigenschap van deze motor. Met een lichte tuning zou het op te lossen zijn
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Wim8100
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2021 14:31
Actief als: particulier

Re: schokken bij constante snelheid TCe 140 - 09/2021

Bericht door Wim8100 »

Zijn er goede referenties om deze motor te tunen? Het is zeker niet mijn bedoeling om veel meer vermogen te creëren, maar zou wel graag op een fatsoenlijke wijze van de schokken af willen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht