Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Plaats reactie

Topic author
theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door theritz »

Ik overweeg een road trip Amersfoort-Maastricht-Reims-Gent-Amersfoort (met een R240) en vraag mij af of wat ik aan laadsnelheid zie in ABPR, Chargemap etc. is wat ik in werkelijkheid kan verwachten. Want ik wil laden bij 22 palen, niet 11 of langzamer. Zodoende kan ik leuke stops van een uur misschien anderhalf uur maken en weer doorrijden naar de volgende stop.

In Nederland klopt het meestal wel aardig maar is het minder erg als een 22 paal 7 blijkt te zijn aangezien ik vaak wel langer op bestemming ben. Hoe zit dat in het gebied waar ik ga rijden denken jullie? Graag ervaringsdeskundigen dus :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door zoe2goe »

Ik heb alleen ervaring met Ze-MO palen maar ik dacht dat dat alleen in het zuiden was. Die deden wat ze beloofden. Ik adviseer op chargemap te kijken, daar staan ook gebruikerservaringen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door ffonz »

Ik ben de afgelopen 2 jaar vanuit Amersfoort via Reims op vakantie geweest. Is prima te doen. Soms verdelen 22 kW laadpalen het vermogen in 2x 11 kW als er een 2e voertuig op de laadpaal aangesloten wordt. Maar dat is ook hier in Nederland. Alleen in de omgeving van Charleville - Mezieres was het lastig. Hier werd bij bijna alle laadpalen geen enkele laadpas geaccepteerd. Ik heb toen een Franse Zoe-rijder om hulp gevraagd en uiteindelijk heb ik met zijn pas kunnen laden en heb hem een paar euro gegeven. :lol:
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door theritz »

Oh, dat is inderdaad net een belangrijk punt om te laden met best veel laadpalen. Had je de Plugsurfing pas ook bij je? Die zou het er moeten doen dacht ik?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door ffonz »

Nee, wel de Chargemap pas. Die deed het ook niet. In de Chargemap app stond ook een waarschuwing over een storing, maar dat had ik pas later door. Ook nu nog staat er een waarschuwing bij deze laadpalen in de Chargemap app. Zie afbeelding. Dus probeer palen van dit netwerk in dit gebied te vermijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door theritz »

Welke pas had die Fransoos?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door ffonz »

Een lokale pas. Van het gemeentelijke energiebedrijf, oid. Eerste uur laden was toen €2 en daarna het dubbele. Zoiets.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door theritz »

Inmiddels twee ritjes naar de zuiderburen gehad.

*Trip 1 Geldermalsen - Malmedy*
Temperatuur zo'n 23 graden. Geen regen. Auto vanaf Amersfoort tot Geleen beladen met mijzelf, mijn mountainbike en zo'n 15 kilo bagage. Vanaf Geleen nog een persoon erbij met zijn mountainbike en evenzoveel bagage.

Gereden via de MacDonalds in Helmond, een stop bij Geleen en eentje bij Verviers. Dit alles grofweg zoals ABRP aangaf maar omdat mijn maatje besloot te gaan rijden (zij kwamen terug van Pinkpop) bleek ik 30km extra te moeten rijden.
Opvallend, maar niet verassend, was dat het verbruik vanaf Luik door het dák ging! Omhoog naar het Ionity punt bovenaan vlogen de kilometers er af en dat bleef tot aan Malmedy zo. Ik kwam aan met ~30% over en had gezien dat er vier laders in Malmedy zouden moeten zijn. Het idee was: tijdens uitpakken, fietsen optuigen en omkleden bijladen. En dan bij terugkomst bij de auto (we deden een 3 daagse rit in de Ardennen) hetzelfde. Dan zouden we met volle accu weg kunnen rijden.
Je ziet 'm al aankomen: dat pakte anders uit. De ene laadpaal aan Rue de la Warchenne deed het niet. Een lokale bewoner vertelde mij dat die nooit werkte en verwijderd zou worden. Of er een nieuwe komt weet ik niet, hij begon vervolgens over een samenzwering van de overheid en het leger die op water konden rijden en dat elektriek rijden het noooooit zou worden. Hij wist gelukkig wel dat de paal bij Colruyt het wel deed. Dat klopte en we konden gelukkig ook laden. De auto zat op 55% toen we op de fiets stapten. De auto werd geparkeerd.
Terug bij de auto, 3 dagen later, was de paal uiteraard bezet. Dus we reden met 55% weg. Wederom opvallend, maar niet verassend: het verbruik terug naar Luik was omgekeerd evenredig aan de heenreis. Er was een stuk waar we 20km reden maar 1km aan bereik wonnen. Terug ging via:
- een stop van 10 minuten bij Ionity voor Luik
- een stop van dik een uur in Maastricht onder het Vrijthof (7kW... niet de beloofde 11) terwijl we even LPs gingen shoppen
- een stop van 30 minuten bij wederom de MacDonalds omgeving Eindhoven
- een stop van 20 minuten bij Fastned bij Vianen

*Trip 2 Geldermalsen - Brugge*
Met m'n twee dochters naar Brugge. Dit was afgelopen week dus weer dik in de 20 graden en droog. De theorie was: lange stop in Breda, lekker shoppen, ik naar het wielrenners tricot gebeuren in de Nieuwe Kerk en dan door naar Gent voor een half uur stoppen en dan Brugge. Daar laden en de dag erna met volle accu het omgekeerde.
De praktijk werd: de paal in Breda bleek 3.7kW te zijn (voor welke auto's is dit überhaupt nog bruikbaar??) dus ik hing 'm na de koffie aan een andere die dan wel 22kW moest zijn. Dat was 'ie. Maar hij klapte er ook na 2 minuten uit. De palen links en rechts ervan gingen ook uit. Dat zou geen probleem zijn ware het niet dat de paal mijn kabel vasthield. Dus ik bellen naar eerst Shell (die vond dat ik aan het laden was, maar de kabel zat niet eens meer in mijn auto) en toen gemeente Breda. Na een tijd kwamen die heren. Er werd gal gespuid over elektrische auto's en dat er geen KEMA keur op kabel en palen zat, dat er vocht in de kabel zat etc. Eind van het liedje, en na wat testen, bleek het dus gewoon de paal te zijn. Aangesloten op andere paal en laden maar. Op ... 7kW en niet 22 of 3.7 zoals in alle apps stond wat er beschikbaar zou moeten zijn.
Al met al bijna 2 uur vertraging opgelopen als ik de 40 minuten alsnog laden bij Fastned Hazeldonk mee tel. Daar heb ik wel ontdekt dat je prima met twee auto's op 1 paal kan laden (AC en CCS) al moest ik mijn auto wel euh...bijzonder opstellen om ook aan de kabel te kunnen :-)
Bij Gent ging het soepel op de 2de Allego paal (bij de eerste gaf mijn auto de melding dat de paal niet goed was) op dezelfde parkeerplek én die was daadwerkelijk snel dus na 15 minuten reden we naar Brugge. Daar konden we direct aan de 43kW (ik heb een 22kW R240) in Interparking de Biekorf en na anderhalf uur was de auto vol en kon ik 'm verplaatsen.
Terug ging over Goes (food court met veel eetgelegenheid en wat palen in de buurt) en soepel tot we in Oosterhout kwamen alwaar 5 palen zouden zijn. Twee ervan bestonden niet. Twee begonnen met geen mogelijkheid met laden en de laatste was bezet. Even lokaal op 7kW bijgeladen zodat we Allego of Fastned bij Nieuwegein konden halen. Bij de Allego in 1x raak (whoop!) en na 15 minuten door naar huis. 30 minuten langer over gedaan dan voorzien, doable! Bij Fastned aangekomen met 13km in de accu. Bijladen voor laatste stuk naar Amersfoort duurde zo'n 20 minuten. Thuis weer aan de lader.

*Conclusie*
En wat vond ik er nou van? Nou, het was wat ik er van had verwacht. Niet allemaal ellende maar ook niet allemaal 100%. De auto is prima. De palen laten te wensen over. En de apps zijn het allemaal oneens. Het wachten is denk ik nog steeds op een API waardoor apps én de daadwerkelijke laadsnelheid én de beschikbaarheid doorgeven met 100% zekerheid, precisie en real-time. Maar met een CCS lader en grotere accu zijn de problemen die ik met mijn R240 heb sowieso van een andere orde. Ik ben blij dat mijn stadsauto ook nog bestemmingen op een kleine 300km aardig goed kan bereiken. Je moet geen haast hebben en er een road trip van maken, dan kan het prima.

Verder als tip: geef feedback aan gemeentes. Ik heb dit bij Malmedy gedaan want daar staan dus blijkbaar slechts 2 werkende AC palen (22kW) wat erg weinig is voor een toeristisch dorp als Malmedy en ook nog eens een bestemming van veel Nederlanders die behoorlijk over gaan om EVs. Meer infra kan klanten trekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jacqueline1965*
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2022 09:43
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door Jacqueline1965* »

Net terug van reis Normandië,via Zeeland, België.
In België niet opgeladen. Frankrijk viel ons tegen qua mogelijkheden om te laden( in het gebied in Normandië waar wij waren)
De meeste laadpassen werkten niet( anwb,Engie)
Uiteindelijk met creditcard wel.
Vaak staan de laadpalen niet aangegeven of verkeerde plek.
Lidl en Mc Donald vaak bezet, idem IKEA.
Vaak wel bij bedrijventerrein maar daar zijn verder geen voorzieningen.
Twee keer geblokkeerde stekker waardoor hij niet meer uit laadpaal ging.
Langs de snelweg bijna niets te vinden ( 22kw).
Je moet dan echt van de snelweg af en een plaats inrijden.
Het is te doen maar je moet geen haast hebben.
We gaan zeker de tips gebruiken qua apps(er kunnen er nog wel een paar bij)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door theritz »

Mijn conclusie was ook dat alles boven de 1x laden onderweg in de categorie road trip moet komen anders is het naar.
Over een aantal jaren denken we misschien weemoedig terug aan dit geklooi ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door Andere Peter »

Afgelopen maandag zijn wij ook naar Malmedy gereden,
vanuit Alkmaar temp 14/17 graden weg met 100% 330km
Naar de Lidl in Maaseik 👍 snellader 37 -> 59% en meteen wat boodschapjes gedaan voor de eerste paar dagen voor ons verblijf.
(Als die in gebruik was konden we nog ruim door naar de Fastnet aan de a2)
Aankomst Malmedy met 20%. Gister naar het dorp gereden (weg met 18% door de koude nacht) achter het ziekenhuis staat een 2x 22 kWh lader, Shell pas geen problemen.

Tijdens shoppen nog een andere lader tegen gekomen
D39EA879-91D1-44C5-898C-5FF87487D293.jpeg
Mijn Frans is niet zo goed maar ik begrijp dat deze ook gewoon moet werken met willekeurige laadpassen, misschien probeer ik deze v/d week nog even.
De r135 heeft een 52 kWH accu dus het gaat allemaal wat makkelijker......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door theritz »

Die laadpaal op de foto is degene aan de Rue de Warchenne en geeft vele problemen. Jammer dat de gemeente die dus nog niet heeft vervangen zoals de alu-hoedje Belg mij vertelde wat zou gaan gebeuren.
Bij het ziekenhuis staat op chargemap geen laadpaal. Misschien leuk die er even op te zetten? Dan weet de community van het bestaan van dat ding. Die bij Colruyt (supermarkt) staat er al wel op.
Ja, en mijn 22kWh accu is gewoon karig maar heet nu Miss Understood aldus mijn dochter omdat de auto niet goed begrepen wordt :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door ffonz »

Je kunt in de ChargeMap app prima zelf laadpalen toevoegen. Eventjes een account aanmaken. Pas de problème.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Ervaringen laden België en (Noord-)Frankrijk

Bericht door Andere Peter »

Beetje laat🤨
Achter de supermarkt is die ik ook bedoel(geen 2x maar 1x 22kWh word verdeeld als je met 2en laad), zeg juist ziekenhuis omdat volgende week die supermarkt wel een groenteboer oid kan zijn. Staan er 3 in de app van de auto in het dorp dezelfde als in chargemap. Karig maar het is nog te doen💪🏻
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht