Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Plaats reactie

Topic author
TonJ
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 sep 2022 10:01
Actief als: particulier

Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door TonJ »

Hallo,

We hebben sinds eind augustus een tweedehands Renault Zoe R135 Intens 50 (bouwjaar 2020). Sinds begin september hebben we een eigen wallbox. Het rijden met de Zoe bevalt super. We rijden niet heel veel dus we hoeven niet elke dag (of om de dag) te laden. Nu hebben we met de wallbox wel iets raars. Als we de kabel aan de wallbox hebben aangesloten, sluiten we de kabel vervolgens aan op de auto. Je ziet dan de wit/gele verlichting in de neus van de auto oplichten (en in intensiteit als het ware "op en neer gaan"). Na een tijdje hoor je een piep en verandert de kleur van de verlichting in blauw. Het lampje op de wallbox verandert ook in blauw en het laden is begonnen. Alleen: dit lukt ons vrijwel nooit in één keer! We moeten deze handeling (dus het aansluiten van de auto op de wallbox) wel 2, 3, 4 keer (soms zelfs 5, 6 keer) herhalen voordat de verlichting in de neus van de auto verandert in blauw en dus het laden begint. Wat namelijk de eerste keren gebeurt is dat na ongeveer een seconde of 20 - 30 de auto "afslaat". De verlichting in de neus gaat dan uit. Er wordt dan niet geladen. Vanochtend zijn we er maar na 7 keer mee gestopt (maar vanacht heeft het ook behoorlijk gevroren, zou dat een rol kunnen spelen?). Nu staat gelukkig bij ons in de buurt een openbare lader, en daar lukt het allemaal wel in een keer (ook vanochtend). Bij ons thuis is kort geleden de meterkast verzwaard (van 1x35 A naar 3x25 A) vanwege de elektrische auto en vanwege zonnepanelen die sinds vrijdag op het dak liggen (maar het gedoe met het laden van de auto hebben we dus al vanaf het begin).

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De wallbox is nieuw gekocht en geïnstalleerd door het bedrijf zelf, de verzwaring van de meterkast is uitgevoerd door Enexis. We gebruiken de laadkabel die bij de auto zat (dus van Renault zelf) en we hebben een extra kabel gekocht geschikt voor 3 fase laden (van Mannesman).
We hebben zelf, ben ik bang, geen verstand van elektriciteit en hoe het werkt in de meterkast.

Alvast bedankt voor het mee-denken!

Ton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door Sordone »

Het lijkt erop dat de kabel geen goed contact maakt met de wallbox. Omdat het erop lijkt dat veel onderdelen nieuw zijn kan dit mogelijk wat stroef gaan. Wordt de kabel aan de wallbox er wel diep genoeg ingestoken? Het lijkt erop dat je 2 3-fase kabels hebt. Maakt het verschil welke je gebruikt? Zien de contacten in de kabel(s) er schoon uit (blank metaal?) 1 pin in de kabel is bewust korter.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TonJ
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 sep 2022 10:01
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door TonJ »

Dag Sordone, het maakt geen verschil welke kabel we gebruiken. Ook als ik de kabel met de hand diep ingedrukt in de wallbox houd slaat de auto "af" na 20 - 30 seconden. Inderdaad is in de neus van de auto één pin korter, maar de kabel (van Renault) zit er tot tegen de aanslag in.

Groeten,
Ton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door zoe2goe »

Van belang is of de wallbox probeert stroom te geven, met andere woorden, hoor je eerst een stevige klik in de box en stop het daarna (met nog een klik), of kom je niet tot die klik.

Met klik: meest waarschijnlijke probleem is een te hoge aardweerstand van de netaansluiting, of verkeerd aangesloten. Gaat wat ver om hier helemaal in de duistere krochten van aarding te duiken, maar laten we het er op houden dat het in Nederland een niet heel veel voorkomend probleem, maar wel een bekende is.

Zonder klik: beetje flauw om te zeggen, maar dan is er iets stuk, en is het een kwestie van door middel van eliminatie, lees, andere wallbox in de buurt of uit de buurt proberen. Waarschijnlijk zoals [mention]Sordone[/mention] zegt en vanwege het "soms" iets met een contact. Er is ook nog de wat onwaarschijnlijke mogelijkheid dat de wallbox op een erg laag vermogen is ingesteld. De ZOE moet echt minstens 10A kunnen afnemen, liefst wat meer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TonJ
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 sep 2022 10:01
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door TonJ »

Dag zoe2Goe, wat ik doe is het volgende: ik pak de kabel en stop deze in de wallbox. Je hoort geen klik of iets dergelijks. Ik open de auto en druk op de knop op het dashboard om de neus te kunnen openen. Ik stop het andere uiteinde van de kabel in de auto. Je hoort een klik in de auto. Vervolgens loop ik naar de wallbox en haal een kaartje langs het display. Je hoort een piep vanuit de wallbox. Ondertussen gaat de auto op slot (de zijspiegels klappen ook naar binnen) want ik sta nu op enige afstand van de auto. Op het display van de wallbox staat: "wacht op reactie voertuig". Er loopt op het display ook een digitaal streepje rond. Ik hoor geen klik o.i.d. vanuit de wallbox. Het licht in de neus van de auto is wit/geel. Na ongeveer 20 - 30 seconden gaat het licht in de neus uit. Er is geen elektriciteit geladen. Dit gebeuren hebben we al sinds het begin van de wallbox, maar we ontdekten dat als we deze handeling herhalen (2, 3, 4 keer) er op een bepaald moment wel elektriciteitsoverdracht plaatsvindt (het kleine lampje op de wallbox wordt dan blauw en ook het licht in de neus van de auto wordt blauw). Dan wordt er dus geladen. Alleen dat gebeurt sinds vanochtend niet meer. We hebben het vanochtend en vanmiddag 8 keer geprobeerd, maar er gebeurt nu niks meer.

Groeten, Ton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door zoe2goe »

Dat is dus helder het "geen klik" scenario. Dat zit er niets anders op dan te "elimineren" (andere kabel, andere wallbox / laadpunt).

Extra info: het protocol waarmee de box de auto informeert "ik ben er" en waarmee de auto de box informeert "nu stroom graag" is super simpel. Het lijkt er op of daar iets mis gaat. Dat help niet want alle componenten (box / kabel / auto) kunnen dat veroorzaken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door Pepone »

Zo heb ik het ook begrepen, de auto vraagt en de box levert.
In die volgorde.

Heb je al contact gehad met de provider van de lader?
Bij mij kan Joulz hem uitlezen op afstand.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TonJ
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 sep 2022 10:01
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door TonJ »

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik heb vandaag gebeld met de leverancier en ze komen langs om de wallbox te bekijken. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,
Ton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door Andere Peter »

Beetje laat...
Misschien kan je ook een 1 fase kabel proberen om de aarding problemen uit te sluiten, lenen van andere ev rijder, of een forum lezer uit de buurt 😝
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Elektriek
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2021 07:51
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door Elektriek »

Hallo,
Tot een paar weken geleden had ik (ongeveer) hetzelfde euvel en nadat de aarding van mijn huis verbeterd was (had een veel te hoge weerstand en werd een nieuwe pin geslagen), ging het laden van de Zoe weer prima.
Mogelijk (en dat is mijn hypothese) heeft de droge zomer ook een rol gespeeld, waardoor het grondwater veel lager staat dit jaar. Vorige zomer was erg nat, hetgeen zorgt voor sterke verlaging van het aantal Ohm bij de meting en de aarding dan ook beter is door de vochtige grond.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door zoe2goe »

De auto kan de aardfout niet meten totdat het contact in de wallbox is gesloten ("KLIK!"), vandaar mijn expliciete vraag. Uiteraard is niets onmogelijk maar gegeven het "geen klik" scenario lijkt het slechte aarde scenario mij onwaarschijnlijk.

Toelichting: de auto meet de weerstand tussen N en aarde, en N gaat via het zware relais.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Elektriek
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2021 07:51
Actief als: particulier

Re: Zoe laden lukt niet in één keer met wallbox

Bericht door Elektriek »

Beste Zoe2goe, daar zou je inderdaad weleens gelijk in kunnen hebben. Bij mij was er wel altijd dat klikgeluid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht