Renault Scenic III 1.5dci luide ventilator bij stationair draaien

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
wachira
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2023 14:17
Actief als: particulier

Renault Scenic III 1.5dci luide ventilator bij stationair draaien

Bericht door wachira »

Hoi ik heb een Renault Scenic 1.5dci (110pk) xmod uit 2014.

In de laatste 2-3 jaar maakt mijn scenic een heel luid geluid uit ik vermoed de ventilator van de koeler. Het begint op frequente momenten heel luidt te blazen voor zo'n 10 seconden. Dit komt enkel voor wanneer de auto warm is gedraaid en stationair draait tijdens warm weer, enkel in de zomer. Eenmaal in beweging hoor ik de ventilator niet (meer). De airco uitzetten helpt niet het ventilator slaat nog steeds aan, dus ik vermoed dat het de koeling is van de motor. Echter de motor zelf draait nog zoals het hoort, levert nog al zijn vermogen, oververhit niet tijdens het rijden of stationair draaien, de oliemeter op het dashboard is nooit boven de helft gestegen.
Tijdens die 2-3 jaar is de auto al enkele keren naar de garage gegaan voor jaarlijks onderhoud maar ze doen niks/vinden niks deels omdat ik het nooit gemeld heb over het geluid omdat mijn jaarlijks onderhoud meestal tijdens de herfst/wintermaanden is en dus wat kouder is.

Ik heb al proberen te zoeken op het internet voor hetzelfde problemen/geluid maar vind er niks over terug. Dus vroeg ik mij af is dit een normaal dingetje is van de 1.5dci? Ik wil voordat ik naar de garage ga eerst even weten of het de moeite waard is om te herstellen of niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Scenic III 1.5dci luide ventilator bij stationair draaien

Bericht door mechanic »

Er is eigenlijk geen probleem dus, buiten een geluid van de koelventilator die op maximaal draait onder condities waar dat wellicht ook nodig is.

Je zou eens kunnen nazien via obd, of laten doen, wat de temperatuur is waarop de ventilator zo snel gaat draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
wachira
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2023 14:17
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic III 1.5dci luide ventilator bij stationair draaien

Bericht door wachira »

Dankje voor je reactie

Goh nee niet echt technisch probleem maar vooral een vervelend probleem/geluid, dan sta ja aan een stoplicht te wachten spint de ventilator om de 10 seconden heel luid, maar echt hééél luid. Ik heb het nog bij geen andere Renault gehoord. Konden ze niet de ventilator op een constante hebben ingesteld?
Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of met de knop "Plaats reactie". Moderator

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Scenic III 1.5dci luide ventilator bij stationair draaien

Bericht door mechanic »

De koelventilator heeft gewoonlijk 2 snelheden, lage/hoge.
Een daarvan draait bijvoorbeeld ook wanneer de airco wordt ingeschakeld omdat die extra hitte in het motorruimte produceert. Echter heb je vastgesteld dat dit niet van invloed is op wel/niet ingeschakelde airco.

Het zou zo kunnen zijn dat er een verkeerde motortemperatuur wordt gemeten en de ventilator dus onterecht zo snel gaat draaien. Dat zou nagezien kunnen worden.
Een moderne diesel produceert over het algemeen minder hitte namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic III 1.5dci luide ventilator bij stationair draaien

Bericht door scarface450 »

Ik heb ook een 1.5 dci 110pk bj 2012 en heb helemaal geen last van overmatig koelen dmv de fan. Hij werkt wel maar dan moet ik echt moeite doen om deze aan het draaien te krijgen. @lawaai zeker niet overmatig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht