Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
CvP-Zoe
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jun 2022 14:30
Actief als: particulier

Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door CvP-Zoe »

Hallo,
Voor het geval thuis de stroom uitvalt heb ik een 12V 350W sinusomvormer. Naast een losse accu kan ik deze ook aansluiten op de 12v accu van de Zoe.
Dit met de gedachte dat er een 50kWh accu achter zit en dus lang is vol te houden.
Alleen, na 10 minuten gaat de auto in de spaar/slaap stand en wordt de 12v accu dus niet meer bijgeladen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de accu continue wordt bijgeladen vanuit de grote accu (zonder dat ik om de 10 minuten de deur open moet doen)?

Is er ergens een instelling die ik hiervoor kan aanpassen??

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken!
Renault Zoe R135 Intens 50 uit aug 2020 (koopaccu)
Toyota Starlet P9
Eerdere auto's:
Audi A2 1.4 TDI
Renault Megane model 1996-1999 5-Deurs hatchback
Renault 19 model 1994-1996 5-Deurs hatchback
Opel D Kadett

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door Pepone »

Heb het zelfde probleem als ik moet wachten ergens.
Radio aan, maar na een tijdje. auto gaat in slaap dus radio uit, verwarming ook.

Heb de oplossing ook nog niet gevonden.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door zoe2goe »

Gewoon de "motor gestart" houden? Als je de handrem aantrekt en/of de auto in N laat staan loopt er geen stroom door de motor (voor het "kruipen"). Lijkt me voor "wachten" geen bezwaarlijke oplossing, en stroomuitval toch wel min of meer incidenteel genoeg.

Persoonlijk doe ik het anders: "oude" 12 volt accu in een vaste opstelling op één gescheiden zonnepaneel. Geen gehannes met de auto.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
CvP-Zoe
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jun 2022 14:30
Actief als: particulier

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door CvP-Zoe »

zoe2goe schreef: 04 okt 2023 14:57
Persoonlijk doe ik het anders: "oude" 12 volt accu in een vaste opstelling op één gescheiden zonnepaneel. Geen gehannes met de auto.
Thnx!

Zo doe ik het nu min of meer ook. Maar het intrigeert dat er een 52 kWh accu is en dat ik met zo'n kleine accu aan het "prutsen" ben.

Zal de suggestie van "motor gestart houden" eens proberen.

Hoop eigenlijk op een DDT4all oplossing...
Renault Zoe R135 Intens 50 uit aug 2020 (koopaccu)
Toyota Starlet P9
Eerdere auto's:
Audi A2 1.4 TDI
Renault Megane model 1996-1999 5-Deurs hatchback
Renault 19 model 1994-1996 5-Deurs hatchback
Opel D Kadett

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door Andere Peter »

Er zijn modellen die terug leveren aan het om balans op het net te houden .

https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... gle.com%2F

Er is een proef (geweest) in Utrecht .
De zoe is dus om te bouwen, kosten weet ik niet.
De nieuwe r5 en nieuwere modellen gaan dat standaard krijgen.
Maar ja, hoe vaak valt de stroom uit in Nederland? En met 350W kan je ook geen wasje draaien 😁
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door zoe2goe »

De twee ZOEs voor Lombok zijn indertijd speciaal omgebouwd voor Vehicle to Grid.

Weet dat V2G, net als bij je zonnepanelen, zeer zeker niet betekent dat je bij stroomuitval vrolijk verder kan. Sterker nog, bij netuitval MOETEN deze terugleverinstallaties ook uitvallen om levensgevaarlijke toestanden bij afgeschakelde netten te voorkomen. Een aangepaste huisinstallatie die het net gegarandeerd afkoppelt zal dus zeker een eis zijn. Het is allemaal bepaald geen rocket science, maar dit zijn zaken die niet in huidige laadinstallaties zitten. Het duurt nog wel even voordat dit grootschalig beschikbaar is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
CvP-Zoe
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jun 2022 14:30
Actief als: particulier

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door CvP-Zoe »

Over deze proef had ik gelezen en ook nader naar geinformeerd. Er was idd een speciale omvormer ingebouwd maar heb niet kunnen ontdekken wie er nu inhoudelijk bij betrokken was en er technische kennis van heeft.

Over de betrouwbaarheid van het net: Die is hoog. Maar ik heb het vermoeden dat het moeite zal gaan kosten die betrouwbaarheid te handhaven.
En voor dat geval wil ik een (kleine) backup optie hebben.
Ik hoef idd geen wasje te draaien. Ik heb een watergekoelde houtkachel. Met 4 pompjes kan ik de complete installatie in de lucht houden (houtkachel, vloerverwarming, zonneboiler en warmwater, gelukkig niet allemaal tegelijk). En met 350 w kan dan ook de koelkast nog draaien.

Ik wil dus eigenlijk een V2L voor mijn Zoe.

https://www.autovanmorgen.nl/vehicle-to-load
Renault Zoe R135 Intens 50 uit aug 2020 (koopaccu)
Toyota Starlet P9
Eerdere auto's:
Audi A2 1.4 TDI
Renault Megane model 1996-1999 5-Deurs hatchback
Renault 19 model 1994-1996 5-Deurs hatchback
Opel D Kadett

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door zoe2goe »

Je kunt er van uitgaan dat een storing in NL niet meer dan 4 uur duurt. Dan gaat namelijk de vergoedingenteller voor de consument lopen en dan gaat het hard. De processen bij de netbeheerders (exclusief Tennet) zijn ook zodanig ingericht dat die 4 uur bijna altijd gehaald wordt: in die tijdspanne kan een lokale transformator vervangen worden. Kwestie van een goed monitoring systeem en goede logistiek. Overigens ten koste van onderhoud, daar doen we niet meer aan. Leuke annecdote: de twee grootste lokale problemen in het net zijn: slot van de deur vastgeroest en spinnen-invasie ;-)

Omdat je volgens je eigen berekening dan 1.4 kWh nodig hebt zijn twee uit de kluiten gewassen auto-accu's (niet het meest geschikt, maar ja, de portemonee), een 350 W inverter en een zonnepaneel meer dan voldoende. Daar kun je onmogelijk met V2H tegenaan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: Hoe 12v accu bijladen bij (nood)gebruik van omvormer?

Bericht door jorismb »

Pepone schreef: 04 okt 2023 14:53 Heb het zelfde probleem als ik moet wachten ergens.
Radio aan, maar na een tijdje. auto gaat in slaap dus radio uit, verwarming ook.

Heb de oplossing ook nog niet gevonden.

Groet, Ron.
Huh, bedoel je dat met de "contactschakelaar" op stand 2/ontsteking (ouderwets, I know) de ZOE na een aantal minuten toch uit gaat?
De mijne doet dat wel in positie 1, na het ontgrendelen en het openen van de deur. Maar het voertuig 'starten' en in P zetten zou toch ook moeten werken? Blijft wel even de vraag wat je met je sleutel doet. Als je die erin laat liggen kan je de pech hebben dat iemand je auto meeneemt. Dan heb je én geen stroom meer in huis én geen auto meer. Of je neemt de sleutel mee naar binnen maar dan kan je volgens mij nog steeds wegrijden, moet je 'm alleen niet afzetten.
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht