Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Plaats reactie

Topic author
Marcello
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2016 15:08
Actief als: particulier

Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door Marcello »

Het valt mij op dat nu het een paar dagen koud is, de wagen nauwelijks op EV rijdt!
De Batterij is volledig opgeladen (vier blauwe blokjes vol), maar er wordt niet overgeschakeld naar EV.
Bij korte ritjes schakelt hij helemaal niet over naar EV, pas wanneer de motor een beetje op bedrijfstemperatuur komt gaat hij langzaam weer over op EV.

Ik reed 5,7/100 dat is sinds dat het kouder is 7,3/100 geworden.

Wie ervaart dit ook? Kan toch niet de bedoeling zijn? Iemand die hier verstand van heeft?
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frobeltech
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2023 21:00
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door Frobeltech »

Ik merk het ook, ik denk dat het te maken heeft met het op tempeatuur brengen van het interieur, als je idd wat verder rijdt gaat ie wel op EVover. Ik rijd eigenlijk altijd lange afstanden dus maakt mij niet veel uit….
Renault Austral Iconic Esprit Alpine e-tech full hybrid 200; 4Control, Harman Kardon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Austral200user
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2023 12:44
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door Austral200user »

Die ervaring heb ik ook. Kan wellicht te maken hebben met de laatste update, maar ik sluit niet uit dat door de koude temperaturen de accu sowieso aanzienlijk minder/slechter werkt. Het verbruik ligt ook bij mij een stuk hoger dan normaal, terwijl de eco score wel hetzelfde blijft!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door A110 »

Dit heb ik ook met mijn Clio hybrid. Al 3 jaar zie ik een stijging van het verbruik in de (koude)winter maanden. Normaal zit ik op een verbruik van 4,2 / 100km en nu zit ik op 5,2 / 100km.
Heeft voornamelijk te maken met je kachel instellingen. En met kou is de accu capaciteit gewoon stukken minder.
Dus tja ik vind het niet zo erg. En zoals gezegd op lange afstanden gaat hij weer vaker op EV stand.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



lsluysve
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:43
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door lsluysve »

Ik ervaar het nu ik er op let, ook. Benzinemotor heeft gewoon meer tijd nodig om op temperatuur te komen. En blijkbaar bepaalt de software dan, dat het beter is of nog niet kan om op EV over te schakelen. Accu is al hele tijd praktisch vol, maar benzinemotor moet nog op temperatuur komen. Het doet geen afbreuk aan rijplezier maar wel aan zuinigheid, dus ja dan wordt autorijden in de winter dus (nog) wat duurder. 100% EV rijders / merken hebben in winter ook zo hun problemen; accurange neemt fors af. Daar hebben wij dan weer geen last van als full hybrid rijders.,)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

michielsanders
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2023 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Son en breugel

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door michielsanders »

Ik heb wel de ervaring dat de gebruiksmeter een positiever beeld geeft dan dat het werkelijk is.

Ik houd al mijn km’s en tankbeurten zelf bij in excel en doe hier zelf nog een keer het verbruik berekenen.

Uit mijn berekening komt gemiddeld dat ik 0,5L/100km meer heb gebruikt dan de auto weergeeft, soms zelfs uitschieters tot 0,9L/100km.

Mijn gemiddelde verbruik over 12000km is 7,6L/100km met de mild hybride met een zware rechtervoet qua optrekken en 130 op de snelweg.
Renault Austral Techno Mild Hybrid 130. 14-07-2023. Kleur Bleu Iron dak Noir Étoilé. Pack safety. Pack comfort. Pack around view camera. Elektrisch bedienbare achterklep. Draadloze oplader voor smartphone. Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit. Dakrails. Afneembare trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wildoit
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2023 12:02
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door Wildoit »

Marcello schreef: 03 dec 2023 14:13 Het valt mij op dat nu het een paar dagen koud is, de wagen nauwelijks op EV rijdt!
De Batterij is volledig opgeladen (vier blauwe blokjes vol), maar er wordt niet overgeschakeld naar EV.
Bij korte ritjes schakelt hij helemaal niet over naar EV, pas wanneer de motor een beetje op bedrijfstemperatuur komt gaat hij langzaam weer over op EV.

Ik reed 5,7/100 dat is sinds dat het kouder is 7,3/100 geworden.

Wie ervaart dit ook? Kan toch niet de bedoeling zijn? Iemand die hier verstand van heeft?
Herkenbaar ja!
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 02-2023. Kleur zwart, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tommy_M
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 02:35
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door Tommy_M »

heb dit ook ondervonden maar als ik de verwarming een beetje minder zet en niet te snel laat blazen rijd hij sneller op EV
misschien staat er een beetje teveel dingen op dat stroom nodig hebben
Renault Austral full hybrid Black

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

michielsanders
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2023 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Son en breugel

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door michielsanders »

De elektromotor heeft een gescheiden koelsysteem van de verbrandings motor.

Het koelsysteem van de verbrandingsmotor word gebruikt voor de interieur verwarming, dus als er grote warmtevraag is zal deze dus ook regelmatig draaien om hieraan te voldoen denk ik.
Renault Austral Techno Mild Hybrid 130. 14-07-2023. Kleur Bleu Iron dak Noir Étoilé. Pack safety. Pack comfort. Pack around view camera. Elektrisch bedienbare achterklep. Draadloze oplader voor smartphone. Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit. Dakrails. Afneembare trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: Wordt dit een dure winter? EV/Benzine

Bericht door scarface450 »

Ik ga hier nog ff op inpikken...
Bij vraag naar 20 ° of meer zal de motor effectief veel vaker en langer aanslaan.... Bij 19 ° heb je dit niet... en ik heb het dan ook niet koud hoor in m'n wagen. 🙃

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht