Koppelingsellende Espace 4 PHII


Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Vraagje over mijn Espace 4 PHII, 2.0 Turbo/170pk. (bj 2009)

Sinds een dag of 2 als ik opgeschakeld ben vanuit 1 naar 2 en door naar 3 merk ik dat mijn koppeling doorslipt. Testje gedaan door langzaam in 4 te rijden, vol gas te geven en de koppeling te laten 'schieten' (met beleid) en dat is wel duidelijk, duurt een seconde of 3 voor hij grijpt. Ook als de motor zijn maximale koppel bereikt in 2, 3 en 4 slipt ie door tot hij weer bij rond de 4800 rpm is en dan pakt ie weer. Als ik met beleid rij is er weinig aan de hand, maar ik gok dat het geen 5000 km meer duurt voor ik echt in de problemen kom.

Nu lees ik op buitenlandse fora ook wel over het 2-massavliegwiel dat meevervangen zou moeten worden, en wellicht nog een krukaskeerring. Al met al lijkt me dit een zeer kostbare zaak.

De vragen die ik eigenlijk concreet wilde stellen:
- Ding gaat zijn 15e levensjaar in, 213000 km gereden nu, is het nog de moeite om er zoveel aan te verspijkeren? Ik moet ook de voorschokbrekers gaan doen, die zijn op hun eindje.
- Is de koppeling een beetje zelf te doen, ik ben best handig en kan in een DHZ garage in principe al het denkbare gereedschap wel tot mijn beschikking krijgen. Alleen nog nooit een versnellingsbak gedemonteerd, die moet er helemaal vanaf geloof ik inclusief een bepaald subframe?
- Is het noodzaak om het vliegwiel ook te vervangen, is die met zo'n KM stand altijd versleten en moet ie dus vervangen worden of is dat niet per sé zo?
- :D Weet iemand een goedkoop adresje?

Ik baal er natuurlijk wel van, ik heb deze auto nu sinds augustus en de (particuliere) verkoper gaf aan dat hij zo goed als zonder gebreken was. Deels ben ik er ook wel weer klaar mee, maar ik heb natuurlijk geen andere auto voor het geld dat de reparaties kosten en dan is het ook maar weer de vraag wat je dan weer op je hals krijgt. Zoals ie nu is verkopen levert ook geen cent meer op en zo wil ik hem ook niet eens verkopen.

Help?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

De koppeling is inderdaad versleten zo het lijkt, drukgroep/voeringplaat/druklager als set vervangen.

Pas na het demonteren van de transmissie kun je het massa vliegwiel beoordelen, evenals de krukaskeerring.

Of het de moeite nog is, hangt van de rest af. Je kunt veel zelf dat scheelt geld wel..

Het is een beste klus hoor, vergis je niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ik heb het toch maar laten doen. DM vliegwiel, krukaskeerring, platen, hydrolager en een paar liter bakolie, eigenlijk dus alles wat kan en nodig was, bij elkaar voor zo'n 1500 euro. Flink bedrag maar wel weer helemaal in orde nu. Binnenkort zelf de voorschokdempers aanpakken, heb ze al in huis :-) Dat scheelt ook weer werkplaatstarief :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Ai dat is een hoop geld! Maar wel weer zekerheid daarmee nu!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ik gooi het toch maar even in dit topic, ook al ging het aanvankelijk over koppelingen en vliegwielen :-)

Ik heb gister mijn voorschokbrekers vervangen, mooie Bilstein B4 units geplaatst, de veren waren nog in erg fraaie conditie dus die heb ik behouden. Natuurlijk wel meteen de toplagers/rubbers en dingen mee vervangen en het verliep allemaal vlekkeloos. Nu hoor ik bij in-en uitsturen aan de rechterzijde nog wel wat lichte bonkjes en kraakjes. Ik vond het terugmonteren heel eenduidig en ben eigenlijk zowel links als rechts niets raars tegengekomen. Ik heb vandaag nog eens gekeken of ik wat over het hoofd gezien heb, alles lijkt er goed uit te zien. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de rubbers van de stabilisatorstangen misschien niet meer je van het zijn maar met de rechterkant op de krik en ronddraaien van het stuur kon ik geen geluiden waarnemen.

Iemand misschien een tip of een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Er is inderdaad weinig ruimte voor fouten met het de/monteren.

Liggen de veren goed in de schotels wel?

Geluiden oordelen is lastig, de stabilisator eindstukken welke aan de veerpoot zitten, hebben die speling? Die geven vaak een knakken/tikkend geluid.
De rubbers op het subframe hebben met de koude wel vaker last van kraken, mogelijk kun je die wat inspuiten om te zien of dat wat wil helpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Dank voor je snelle reactie weer mechanic!
Ik heb links en rechts echt stapsgewijs gedaan, het einde van de veer tegen het opstaand stuk gezet onderaan de demper, en boven zo strak als kon tegen dat rubber ding in het veerpootlager gezet. Daarna de ehh, kroonmoer bovenop gedaan, vastgehouden met een inbusje. Aangedraaid tot aanslag en daarna rustig aan de spanner tja, ontspannen. De bovenkant van het veerpootlager, met die 2 witte rubberen punten is symmetrisch dus die kan op 2 manieren gemonteerd worden lijkt me. Eerst de bovenkant op zijn plek gedaan, de 2 boutjes naast de witte punten met de hand ingedraaid tot handvest, daarna iets verder gedraaid met de ratel, daarna de grote kroonmoer bovenop met de schijf eronder gemonteerd en aangedraaid. Hierna de boel goed vast gezet en onder in de wiekuip alles weer op zijn plek gezet.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat de 3 componenten van (het geheel dat ik maar even) veerpootlager (noem) niet lekker in elkaar zitten waardoor het niet lekker beweegt ofzo. Enige optie die ik kan bedenken is de rechter veerpoot er in zijn geheel weer even uithalen en kijken of het boeltje gewoon lekker rond kan draaien? Ik neem tenminste aan dat stabilisatorstangen en rubbers daaromheen niet plotseling gaan kraken van de een op de andere dag als de schokdempers vervangen zijn ;-)

Overigens, bijzonder tevreden met de Bilstein dempers, het verschil is echt dag en nacht. De dempers die eronder zaten waren ook wel echt compleet op, maar ik merk nu pas hoe de auto dus eigenlijk hoort te rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Soms vallen dingen pas op na een reparatie en waren die er eigenlijk al langer. Zo van:' sinds de oliewissel piept er rechts achter wat'.

Zeg niet dat het zo is, maar het kan.

Die rubbers gaan niet zomaar defect na een schokdemper wissel nee . Ben er niet bijgeweest dus als je twijfelt of het goed zit is opnieuw demontage helaas nodig.

Fijn dat de auto weet is zoals het hoort, bij zo'n zwaar loeder als een espace lijden de dempers behoorlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ik ga in ieder geval alles wat kan rammelen en bonken maar even uitsluiten. Dus ik haal alle stoelen en losse spullen er even uit en dan morgenvroeg nog maar even de brug op. Gelukkig een goede DHZ-garage vlakbij. Dit is in ieder geval het stab-stangetje dat aan de schokbreker vast zit, lijkt me ook niet 100%
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Nee dat robbertje hoort (als als andere) goed af te sluiten, hier is vet uit en vuil in gekomen.

Maar dat wil niet zeggen dat die meteen geluid maakt of stuk is. Goed controleren op speling, maar vervangen is sowieso niet verkeerd links/rechts.
Je doet er slim aan ze ook niet met een luchtsleutel aan te rammelen, maar netjes met een inbus sleutel vast te houden en ringsleutel aandraaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ik draai in principe niets met de luchtsleutel aan, alleen los is handig. Vast gaat met handratel of momentsleutel. Ik zal er even 2 bestellen, beter meteen maar even in orde maken en dat is maar een kleine ingreep. Ik kwam nu met de stoelen eruit er wel achter waar 1 van de bonkende geluiden vandaan komt. Blijkt de achterklep te zijn. Daar zitten van die verstelbare rubber doppen aan weerszijden en 1 ervan is compleet vergaan, de andere bijna dus die klep rammelt een klein beetje in en uit. Nu nog zien te achterhalen hoe die dingen heten...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Wat een feest :') Morgen gaat mijn auto weer terug naar de garage, de koppeling is op zich prima vervangen maar er lekt een aardige lading olie uit de bak nu. Mogen ze even gaan herstellen. Ik vraag ze meteen even naar de ophangingsdelen te kijken, het geklapper van rechtsvoor is nu best hevig, ondanks de nieuwe schokdempers en dingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Wat een ellende...Benieuwd via waar het weg lekt.
Als de bak niet open geweest is dan vermoed ik via de aandrijfas keerringen maar wie weet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Daar lijkt het inderdaad heel erg op, net even op de brug met de monteur gekeken. Nu vraag ik me wel af of dit onder 'garantie' van de vervangen koppeling valt of dat dit een 'nieuw' euvel is. Eerst moest de hoes eraf maar daar kon ik even niet op wachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Dat lijkt me niet onder garantie te vallen, als het de keerringen zijn.
Eigenlijk is het de beste manier van werken om telkens wanneer er een aandrijfas uit moet de keerrint te vervangen.
Mogelijk is er met terug monteren een beschadiging gemaakt, of gewoon slijtage/leeftijd.

Bij elke koppeling wissel die ik deed zat het in de offerte, altijd keuze van klant natuurlijk.

Bakolie kan niet via heel veel plekken eruit lekken eigenlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Nee precies, ik had een stukkie op de site van de ANWB gelezen hier specifiek over, daar stond ook dat het common practice is om de keerringen meteen mee te vervangen maar soms niet noodzakelijk maar dat het zeker niet onder garantie van de koppelings-reparatie valt. Hooguit een klein beetje coulance omdat hij ervoor niet lekte en nu wel.
Youtube leerde me dat het niet een enorme klus is dus ik hoop dat het niet de hoofdprijs kost weer. Ik zit nu al op 1900 euro met de schokdempers erbij. Ben er wel een beetje klaar mee, deze money pit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Toen deze auto's net uit kwamen noemde we deze in de werkplaats 'bodemloze put', er ging heel vaak iets stuk wat enorm in de papieren liep.
Natuurlijk was het anders toen ze nog nieuw waren, maar om ze in de conditie te houden waar het voor bedoeld is is een beste opgave.

Ben benieuwd naar de afloop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Hij is zijn 15e jaar ingegaan (2009) en heeft nu 213.000 op de klok, het is wel te verwachten dat er kosten aan zitten. In de papieren die erbij zitten vond ik voor minstens 4000 euro aan werkplaatsbonnen, nieuwe ABS pomp, een veer die gebroken was, een nieuwe fuseekogel, 'standaard' onderhoud ter waarde van 1400 euro, allemaal van 2022 en begin 2023. Ik hoop dat als dit achter de rug is en het rateltje uit het vooronder ook verholpen is, ik gewoon even een jaartje probleemloos kan rijden. Zie ik dan wel verder.
Zodra ik hem heb opgehaald laat ik hier even weten hoe en wat natuurlijk, zoals altijd dank voor je interesse en reacties weer Mechanic! Wordt enorm gewaardeerd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Pepone »

Hij heeft niet voor niets de Gouden Bahco gekregen van ons. :)

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

En inderdaad, het was de aandrijfaskeerring. Ze hebben het onder garantie van de koppeling gemaakt. Erg schappelijk van ze!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Dat is héél netjes van de garage zeg! Had zeker niet gehoeven, een krat bier is vast op z'n plaats :thumb:

Hopelijk kun je vanaf nu inderdaad even genieten van de auto zoals het zou moeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ik heb ze inderdaad wat toegeschoven voor hun moeite en hoe netjes ze dit opgelost hebben. Ik zag vanmorgen wel weer een druppel olie onder de afdekplaat hangen maar ik ga zaterdag toch nog even de brug op dus dan check ik het nog even. Wel frappant dat nu mijn achteruitrijlichten het niet meer doen haha, die schakelaar zit vast boven op de bak, dus ik gok dat daar iets niet helemaal lekker gelopen is. Gelukkig weet ik hem te vinden dus ik kan er zo een nieuwe indraaien als de bedrading nog oke is.
Wel enorm blij dat ik nu gewoon lekker met het ding kan rijden inderdaad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Wellicht is het 'oud zeer' en niet helemaal correct zuiver gemaakt.
Zijn allebei de keerringen vervangen, lees links en rechts?

Bij de pk6 zit die schakelaar inderdaad boven op de bak, mogelijk moet de accubak even los of je kunt er Wellicht net bij. Stekker los is ook een optie, wel toevallig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ik ga de boel zaterdag nog even goed reinigen met remmenreiniger en oude doeken en goed checken, ik weet niet zeker of ze beide keerringen vervangen hebben, weet eigenlijk ook niet of beide aandrijfassen eruit geweest zijn voor de koppeling.
Hoe weet ik of ik een PK6 bak (of PK4) heb?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Allebei de assen moeten uit de bak om deze eronder er onder
weg te krijgen.

Zover ik weet hangt er in de espace 4 een pk6 transmissie, het zal er ongetwijfeld op staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Nog maar even een update:

Over het gerammel, vandaag de auto even naar een (goede) garage in de buurt gebracht, ze zeggen dat het geklapper duidelijk uit de rechterveerpoot komt, dus alles nog maar eens nakijken en zorgen dat ik een nieuw toplager heb liggen voor het zover is. Weet iemand toevallig of er bij het montagepunt aan de wielkuipzijde ook kaal staal hoort te zijn? (dus waar je de veerpoot aan de onderkant tegen aan zet voor je hem vanuit de cabine vastbout)

Olielek is blijkbaar een ashoes die kaduuk is. De keerring is aan 1 zijde vervangen maar bij de ashoes aan de andere kant zit geen keerring, maar alleen de ashoes die de olie op zijn plek houdt zeggen ze. Dit wordt volgende week even gerepareerd door ze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

@mechanic, toch nog even een vraag als het mag:
Voordat ik de schokbrekers, toplagers en nieuwe stofkappen + aanslagrubbers monteerde had mijn hond een van de aanslagrubbers te pakken en er iets vanaf geknaagd. Leek mij in mijn leken-brein niet zo heel belangrijk maar hij is wel ietsje korter geworden dan toen hij nieuw was. Kan een slecht/kapot/korter aanslagrubber dat geklapper veroorzaken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Ik was abuis in mijn gedachte, de pk6 heeft inderdaad enkel rechts een aandrijfas keerring en links een aandrijfas hoes.
In de jaren 90 ging dat al vaak mis bij de jb/jh transmissies, en kan de bak ineens droog staan. Afijn, dat is helder cq opgelost nu.

Dat aanslag rubber heeft enkel als doel klappen op te vangen op het einde van de veerweg. Op een vlakke weg heb je die in feite dus niet nodig.
Als dat rubber nu ligt te klapperen geeft dat natuurlijk geluid, de lengte van dat rubber is mbt bijgeluiden echterniet relevant.
Wellicht heb je een defecte schokdemper ontvangen, zou niet de eerste zijn..
Loshalen (na visuele inspectie) en kijken naar afwijkingen is het enige wat je kunt doen lijkt me.

Of dat stuk carrosserie blank staal is weet ik niet, kan me niet voorstellen dat het onbehandeld is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Dank weer Mechanic!
Ik besloot net even naar dat aanslagrubber te kijken, maar wat me vooral opviel is dat als ik mijn velg/band aan de bovenkant beetpak en flink heen en weer trek, ik speling voel. Flinke speling met redelijke klik, dus weer even de brug op bij de DHZ garage en in no time had ik 3 monteurs om me heen staan die meekeken.
Het lijkt erop alsof de zuigerpen van de schokbreker speling heeft, kom ik natuurlijk maar op 1 manier achter en dat is de hele boel (weer) demonteren. Als dat zo is is het garantie...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Dat is dan met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' dus een defecte demper, klote want dubbel werk..

Bestel dan meteen wel een aanslag rubber mee weer, dan is het ook echt allemaal fris.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Ja dit wordt dan de 4e keer dat de boel uit elkaar gaat 😂. Aanslagrubber meebestellen uiteraard!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

De nieuwe demper is bijna onderweg, wordt keurig opgelost door de leverancier. Alleen de werkplaatskosten, tsja, die moet ik maar slikken dan. Vandaag nog even gecontroleerd of het dit inderdaad was, want ik wil echt zeker weten dat ik niet zelf iets verkeerd gemonteerd heb ofzo. Nou ja, het resultaat mag er zijn


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Sowhé...dat is dan wel duidelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door Fendy »

Zo, vandaag de nieuwe schokdemper ontvangen en gelijk gemonteerd. Hij rijdt nu eindelijk zoals het zou moeten, geen gerammel en gekraak meer (behalve het dashboard (iemand dat wel eens aangepakt?) en de achterklep dan).
En het olielek is gisteren ook verholpen met een nieuwe ashoes. Eindelijk!
Sinds half januari was dit de 'schade'

Nieuwe koppeling + DM vliegwiel 1500 euro
Ashoes vervangen 240 euro
Nieuwe stabilisatorstang-einden 60 euro
Nieuwe Stuurkogel rechts 30 euro
schokbrekers + lagers + rubbers 310 euro
5 keer naar de garage om te monteren en checken enzo 270 euro
Bij elkaar dus zo'n 2500 euro in 4 weken tijd, maarrr ik ben heel blij dat ie nu goed is! Alleen nog uitlijnen, voor zo' 6 tientjes en dan is ie echt weer af! En van die rubberdoppen scoren voor de achterklep, maar dat heeft geen haast.

Dank voor het meedenken keer op keer Mechanic!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 15
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsellende Espace 4 PHII

Bericht door mechanic »

Goedendag hé, dat is allemaal niet mals maar gelukkig is het voor nu dan afgelopen met geld strooien.
Zoals bij vrijwel alle modellen uit die tijd is enkel de sporing af te stellen, maar die 6 tientjes zijn beter besteed dan 2 nieuwe banden en alsnog 6 tientjes!

Een rammelend/krakend interieur hou je niet tegen op een gegeven moment zonder flink te schroeven.
Allemaal lang geleden dat ik zoiets los heb gehad, er is veel info te vinden o.a hierover hoe het eea los kan. Dashboard los is best een klus maar redelijk te doen als je weet hoe.

Niemand die zegt dat een espace goedkoop goed te houden is, maar voor nu veel rij plezier!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht