Zuinig rijden met een hybride? Onderwerp is opgelost

Plaats reactie

Topic author
CreatoX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2015 13:38
Actief als: particulier

Zuinig rijden met een hybride?

Bericht door CreatoX »

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het hybride rijden in de Austral Full Hybrid erg bijzonder. Het is mijn eerste hybride auto en heb daarom geen idee hoe andere hybride auto's rijden.

Met een normale benzine auto, en met een beetje je best doen, haal ik 1 op 18 gemiddeld. Sterk afhankelijk van de weersfactoren.
Maar deze hybride rijd niet echt zuiniger. Wat mij vooral opvalt en verbaast is dat bij het opladen van de accu de motor zoveel verbruik heeft dat deze heel erg onzuinig is. 1 op 4 á 1 op 5 zijn geen uitzonderingen. Uiteindelijk heft dit zich op door op de (onzuinig) opgeladen accu te rijden. In de winter haal ik dan 1 op 17 en in de zomer 1 op 20.

Het gaat me vooral om het gedrag waarop het hybride systeem werkt. Een accu is mooi, maar gaat ten koste van exta brandstofverbruik. Dit is toch helemaal niet logisch?
Ik zou juist denken dat de extra verloren energie naar de accu zou moeten gaan, zoals bij het regenereren. Maar nu pompt de auto zonder effectief voordeel extra brandstof naar de motor om de acco vol te krijgen waarna dit vervolgens gecompenseerd wordt.

Denk mijn punt wel gemaakt te hebben. Nogmaals, ik ben niet bekend met andere hybride auto's. Maar wanneer ik mijn collega mag geloven (Toyota rijder) haalt hij, zonder zijn best te doen, makkelijk 1 op 23.

Wat is jullie ervaring?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Austral-130
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2024 15:12
Actief als: particulier

Re: Zuinig rijden met een hybride?

Bericht door Austral-130 »

Mijn korte ervaring met de mild hybrid 130 is dat mijn gemiddeld brandstof verbruik 6,6 l/100 is. Dit terwijl ik met mijn vorige suv, geen Renault, rond de 5,2/100 zat. met een 150pk automaat en zonder hybride.... Mogelijk verbeterd dit nog iets met de tijd.
Austral mild hybrid - jan 2024 - packs: look - safety - comfort - around view - adaptive cc - electrische achterklep - verwarmde voorruit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frobeltech
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2023 21:00
Actief als: particulier

Re: Zuinig rijden met een hybride?

Bericht door Frobeltech »

Ik zit op ca 5.6 - 5.9 l/100 km. Dit is met veel snelweg (110) en altijd op adaptive cruise control en na ca 10 000 km (en winterbanden). In mijn Mazda 6 Sportbreak (veel areodynamischer) met 165 PK automaat en ook altijd op adaptive cruise control zat ik op 6.7 l / 100 km. Dus de hybride is echt wel zuiniger. Ik rijd altijd in stand Comfort.
Renault Austral Iconic Esprit Alpine e-tech full hybrid 200; 4Control, Harman Kardon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Austral200user
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2023 12:44
Actief als: particulier

Re: Zuinig rijden met een hybride?

Bericht door Austral200user »

Herkenbaar. Ik merk vooral nu het wat kouder is dat de toegevoegde waarde van de accu afneemt (lees verbruik stijgt).
Dat is allemaal wel verklaarbaar, immers hebben elektrische auto's ook last van.
Alleen de wijze waarop Renault het vullen van de accu heeft ingeregeld vind ik waardeloos.
Het rijden en overschakelen is veel te onrustig, vooral omdat geregeld - vanuit het niets - de motor in volle belasting schiet.
Waarom Renault er niet voor heeft gekozen om, net als veel andere auto's, de motor op een lager toerental te laten draaien begrijp ik niet.
Bij Toyota hebben ze (naast meestal een fatsoenlijke 4 cilinder) een CVT aandrijving. Alleen al daardoor zijn de momenten van overschakelen soepeler.
Nadeel is het geluid waarbij toerental motor niet lijkt te kloppen met versnelling. Los daarvan vond ik bijvoorbeeld de Corolla Cross enorm rumoerig t.o.v. de Austral.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

michielsanders
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2023 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Son en breugel

Re: Zuinig rijden met een hybride?

Bericht door michielsanders »

Mijn verbruik met de mild hybrid 130 is gemiddeld vanaf juli tot december 12,9KM/L - 7,7L/100KM.
Ik rijd wel stevig door op de snelweg, en kom ook graag vlot op snelheid. altijd op de sportstand.

Hiervoor had ik een passat 150pk automaat en daarmee was mijn gemiddelde van oktober tot juli 12,8KM/L - 7,8L/100KM
Renault Austral Techno Mild Hybrid 130. 14-07-2023. Kleur Bleu Iron dak Noir Étoilé. Pack safety. Pack comfort. Pack around view camera. Elektrisch bedienbare achterklep. Draadloze oplader voor smartphone. Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit. Dakrails. Afneembare trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht