Laad snelheid Comfort Range

Renault 5 E-Tech Electric
Plaats reactie

Topic author
SJQV
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Onderwerpen: 0
Laatste bezoek: 09 sep 2025 19:59
Actief als: particulier

Laad snelheid Comfort Range

Bericht door SJQV »

Als nieuweling op het forum zal ik mij even voorstellen: SJQV, woonachtig in de regio Utrecht en na jarenlang Italiaans te hebben gereden nieuw in de wereld van de Franse auto’s.

Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse bezitter van een R5 Iconic Cinq Comfort Range. Ondertussen ben ik aardig vertrouwd geraakt met de auto. Het is een fijne dynamische en comfortabele auto. Je hebt niet het idee met een auto uit het compacte segment onderweg te zijn. Voor het laden van mijn auto ben ik aangewezen op publieke laadpalen. In de omgeving van mijn woning kan ik kiezen uit meerder palen van verschillende aanbieders. Over het laden en dan met name de snelheid daarvan gaat mijn vraag.

Renault geeft op dat een R5 Comfort Range met maximaal 11 kW kan laden. Gedurende meerdere laadsessie bij verschillende laadpalen en met diverse apps is het mij nog niet gelukt om ook maar enigszins bij deze snelheid in de buurt te komen. In alle gevallen haal ik met mijn auto een maximale laadsnelheid van ca. 4 kW. Hoe verloopt dit bij andere R5 gebruikers? Halen jullie wel de maximale laadsnelheid van 11 kW?

In eerste instantie dacht ik aan een restrictie van de paal. De regio Utrecht kampt tenslotte met tekorten op het elektriciteitsnetwerk. Echter… Recent parkeerde ik naast een mede lader bij een paal die ik vaker gebruik. Op deze paal wordt het geleverde vermogen op een display weergegeven. De collega lader kreeg ca. 11 kW van de laadpaal. Een vermogen dat ik dus nog nooit heb behaald. Na aansluiten van mijn auto en activeren van het laadproces liep de laadsnelheid van de andere auto terug. Logisch, dacht ik, het maximale vermogen wordt nu verdeelt over twee auto’s. Echter het niveau werd niet evenredig verdeeld. De andere auto kreeg ca. 6,6 kW terwijl mijn R5 het met 2,3 kW moest doen… Na ongeveer een uur laden ben ik terug gelopen naar mijn auto om te kijken hoe de vlag er toen voor hing. De balans was iets beter, mijn auto kreeg nu circa 3 kW, maar evenredig was het niet. De andere auto kreeg nog steeds 6 kW.

Iets zegt mij nu dat er iets niet goed gaat in de boordlader van mijn auto. Uiteraard heb ik de dealer benaderd met deze vraag. Zij geven echter aan dat het aan het batterij percentage van de auto kan liggen en dat een auto met een grotere batterij sowieso eerder de volle snelheid krijgt dan een auto als de R5 met een kleinere batterij. Ik vind dit moeilijk te geloven. Ten eerste is een batterij met netto 52 kW niet perse klein en ten tweede geeft Renault de laadsnelheid van 11 kW zelf op. Wat heb je aan die getallen als de snelheid niet gehaald kan worden…?

Dus nogmaals in het kort mijn vraag:
Wat is de laad ervaring van andere R5 gebruikers? Is het met een R5 Comfort Range mogelijk om met 11 kW te laden?

Ow ja, een snellader heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet dus niet of die opgegeven waarde van 100 kW door mijn auto wel gehaald wordt.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

maarten916
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Laatste bezoek: 09 sep 2025 21:43

Re: Laad snelheid Comfort Range

Bericht door maarten916 »

Ik heb thuis een 11kw laadpaal. Zodra ik de auto aansluit, wordt ie direct geladen met 11kw.
Dus geen problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jasper79
Lid
Lid
Laatste bezoek: 09 sep 2025 22:03

Re: Laad snelheid Comfort Range

Bericht door Jasper79 »

Hier grijpt soms de load balance van de laadpaal in en gaat hij met 5kWh laden. Meestal 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut