scenic 2 uit 2008 Electrische Ramen werken niet meer

Plaats reactie

Topic author
Mdehooge
repeating visitor
repeating visitor
Actief als: particulier

scenic 2 uit 2008 Electrische Ramen werken niet meer

Bericht door Mdehooge »

Goedendag, mijn ramen van de scenic 2 conquest uit 2008 - apk ok - stopten met werken - eerst de achterramen toen de bestuurderskant. De Renault doet erg ingewikkeld - het kennisniveau is gedaald over de afgelopen jaren - en noemt 180 euro per uur ex btw zoekkosten. Ik heb de paravenen schoon laten maken - de auto was vrij vochtig van binnen en rook muffig - en nu is, de auto is droog van binnen. Er zijn geen zekeringen gesprongen - volgens de dealer - maar zeker weet ik dat niet. Twee vragen: waar zitten de zekeringen van de ramen, en 2] waar moet ik naar zoeken als leek op dit gebied. Het is een oude auto, maar heb de koppeling net vervangen en wil geen 200 euro per uur aan zoekkosten betalen -en is verder nog lekker om in te rijden. Als iemand een goede [beun] garage weet, ook prima. Hoor van u. Marinus uit Alphen aan den Rijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Re: scenic 2 uit 2008 Electrische Ramen werken niet meer

Bericht door Mathijs »

Als je schrijft dat de auto erg vochtig was en muffig ruikt, dan denk ik dat de draden onder de linkervoorstoel nat zijn geworden.
Daar zitten twee stekkerblokken, en als die nat worden corroderen ze met tal van elektrische gremlings tot gevolg.

Zomaar even twee topics daarover :
- https://www.renaultforum.nl/forum/stekk ... 29189.html
- https://www.renaultforum.nl/forum/stekk ... 28465.html

Bij de dealer moet je met deze auto's eigenlijk niet meer komen, niet alleen het uurtarief is bezopen, ze zien je ook als een liefhebber die alles in orde wilt hebben als je met zo'n oude auto nog bij hen komt, en dan ben je al snel een melkkoe voor ze. De goede nagelaten, die leiden nu onder de slechte, maar zoek een goede onafhankelijke Renault garage.

Op dit forum is erg veel te vinden over deze problematiek, enige handigheid is echter wel vereist.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mdehooge
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Mdehooge »

Bedankt, ik heb die stekkerblokken gezien, heb de lade onder de stoel weggehaald en zag een blok liggen. Is het de bedoeling die blokken te vervangen of enkel de draden. Als die blokken vervangen moeten worden, hoe kom ik eraan en nog een vraag - moet de stoel eruit gehaald worden - lijkt met nogal een klus. Hoor van u vriendelijke groeten, Rinus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

KDL
lid
lid

Bericht door KDL »

Als je eerst bekijkt of er vuil, roest ofzo in de stekkerblokken zit heb je al meer info

Je kunt de kabbels, zonder blokken doorsolderen, of stekkers van de sloop knippen en hergebruiken in jouw auto.

Kabels kunnen bechadigd zijn op die plek, of ergens anders

Je kunt ook voor de veiligheid eerst de accu loskoppelen (minpool is voldoende)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mdehooge
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Mdehooge »

Bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Je moet niets aan dat blok doen indien er geen sporen van roest/water aanwezig zijn! Het kwam inderdaad voor dat daar water in kwam te staan en dan gingen de draadjes in de connector roesten en dan braken ze gewoon af. Vaak kon je dan (doordat meerdere draadjes dezelfde kleur hebben) niet meer zien waar welk draadje hoorde.
Dus als alles er goed en droog uit ziet, daar niet meteen gaan beginnen met demonteren.
Je kan ook eens de draadbomen in de portieren controleren, te beginnen bij het bestuurdersportier. Bij/tussen de scharnieren zie je de kabelboom en connector zitten. Met een hevel kun je de connector ontgrendelen en (met wat moeite) uitnemen. Hier kan ook wat vocht in de connector komen.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Nu: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Noir Nacre (NV676)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mdehooge
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Mdehooge »

Bedankt, het blok onder mijn voorstoel is droog en ziet er goed uit. Er is ook een verhaal - van een kennis - die zegt dat er een contact zit in het raammechanisme zelf, en dat ik dat moet vervangen. Ziet er op internet makkelijk uit. Overigens doet mijn bestuurderskant voorraam het weer, ineens, maar de achterramen zijn nog dood. Dus daar ga ik mee aan de slag, bedankt voor de ondersteuning. Rinus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Je doelt op.de 'temic' module welke op de motor geschroefd zit en waar de stekker in gaat.
Voorheen niet los te krijgen, inmiddels wel. Er is verschil tussen wel/geen comfort sluiting.

Zijn de ramen per stuk gestopt met werken, of per voor en achter? Het is wel een geel zwak punt, kunt eventueel de module van de werkende aan de andere kant proberen. Dan is het direct duidelijk.

Bij de megane van deze generatie is er een nieuwe stekker te koop welke beter contact maakt.
Het los/vast maken van de stekler kan ook vaak al helpen, dan is een nieuwe stekker vaak de oplossing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mdehooge
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Mdehooge »

Bedankt, nee de ramen zijn een voor een achter gestopt- verder doen alle zaken achter het goed, zelfs het kinderslot die je met de knop- de deur - kan vergrendelen bij de bestuurderskant. Die stekker, hoe heet die precies zodat ik op parts.nl kan kijken naar de stekker en ik zal de deuren - achter enkel - eens de bekleding uitbouwen en kijken naar de stekker. vriendelijk dank, Rinus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Je zal de eerste niet zijn met een scenic van dit model met 3-4 defecte mechanismen. Ze gaan namelijk werkelijk allemaal kapot.
Als je de panelen los neemt kijk ook of er een geleider is gemonteerd met een boutje door de ruit ipv het plastic nokje.

Het is tegenwoordig heel goed verkrijgbaar.
Screenshot_20260507_184445_Chrome.jpg
Screenshot_20260507_184409_Chrome.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mdehooge
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Mdehooge »