[spoed groeven in remschijven]
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
[spoed groeven in remschijven]
Op onze twingo van 1999 1.2 8v blok zitten 2 remschijven.
De schijven waar we hem mee kochten waren ongelijk afgesleten. Er zat een groef van ongeveer 1 cm breed en een halve mm diep.
Nu dacht ik dat dit slijtage was door vuil tussen de blokjes en de schijf.
Vandaag heb ik de schijven vervangen voor een nieuw setje, maar de blokjes laten zitten. Dit omdat deze nog ruimschoots dik zijn.
Tot mijn schrik zag ik net na een half uurtje rijden dat er nog geen krassen, maar wel kleurverschil in de schijven zit. Is het nu zo dat het remblokje door de nieuwe schijf weer netjes recht slijt en dat er geen beschadigingen aan de schijf meer komen, of is het misschien zo dat er iets van verhardingen ofzo in de blokken zitten, waardoor hij invreet op de schijf? Ik heb de blokken bekeken, maar zag niet echt vreemde dingen..
Ik hoop dat iemand me snel kan helpen, want weet dus niet of we er nou nog mee moeten rijden of niet.
De schijven waar we hem mee kochten waren ongelijk afgesleten. Er zat een groef van ongeveer 1 cm breed en een halve mm diep.
Nu dacht ik dat dit slijtage was door vuil tussen de blokjes en de schijf.
Vandaag heb ik de schijven vervangen voor een nieuw setje, maar de blokjes laten zitten. Dit omdat deze nog ruimschoots dik zijn.
Tot mijn schrik zag ik net na een half uurtje rijden dat er nog geen krassen, maar wel kleurverschil in de schijven zit. Is het nu zo dat het remblokje door de nieuwe schijf weer netjes recht slijt en dat er geen beschadigingen aan de schijf meer komen, of is het misschien zo dat er iets van verhardingen ofzo in de blokken zitten, waardoor hij invreet op de schijf? Ik heb de blokken bekeken, maar zag niet echt vreemde dingen..
Ik hoop dat iemand me snel kan helpen, want weet dus niet of we er nou nog mee moeten rijden of niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 nov 2017 09:33
- Actief als: particulier
die groeven gaan er weer inkomen als je de remblokken niet vervangt.
de blokken niet vervangen is verkeerde zuinigheid, blokken kunnen verharden, scheef wegslijten enz. en dit komt het remgedrag niet ten goede, dus nieuwe schijven ook nieuwe blokken. En zo duur zijn die echt niet.
de blokken niet vervangen is verkeerde zuinigheid, blokken kunnen verharden, scheef wegslijten enz. en dit komt het remgedrag niet ten goede, dus nieuwe schijven ook nieuwe blokken. En zo duur zijn die echt niet.
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
Nee ging me ook niet om de kosten.. (Zeker niet bij die twingo..) Maar de blokken zijn nog zó dik.. Denk dat de vorige eigenaar er na het monteren een paar keer te vroeg vol mee in de ankers is gegaan dan ofzo..
De blokjes zijn besteld. Neem aan dat ik er nu nog wel een paar km (2 ofzo) mee kan rijden toch? Gewoon niet te hard remmen?
De blokjes zijn besteld. Neem aan dat ik er nu nog wel een paar km (2 ofzo) mee kan rijden toch? Gewoon niet te hard remmen?
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Inderdaad bij vervangen van de schijven de blokjes meteen mee vervangen, dan leven je nieuwe schijven waarschijnlijk langer.
je kan er best mee rijden, houd er alleen rekening mee dat hij nu alleen met het "nokje" (wat in het uitgesleten deel zat) remt.
hoe meer je remt hoe meer het inslijt zowel je schijf als het blokje.
Als je er op zou staan om het zo goedkoop mogelijk te houden dan kan je de blokjes ook proberen recht/plat te vijlen.
hoogstwaarschijnlijk zal het niet helemaal recht zitten, maar het effectieve oppervlak is in ieder geval wat groter waardoor er wat minder kans is op snel verkeerd inslijten
voor nood is het mogelijk, maar zeker voor permanent zou het niet mijn keus zijn.
je kan er best mee rijden, houd er alleen rekening mee dat hij nu alleen met het "nokje" (wat in het uitgesleten deel zat) remt.
hoe meer je remt hoe meer het inslijt zowel je schijf als het blokje.
Als je er op zou staan om het zo goedkoop mogelijk te houden dan kan je de blokjes ook proberen recht/plat te vijlen.
hoogstwaarschijnlijk zal het niet helemaal recht zitten, maar het effectieve oppervlak is in ieder geval wat groter waardoor er wat minder kans is op snel verkeerd inslijten
voor nood is het mogelijk, maar zeker voor permanent zou het niet mijn keus zijn.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen
Hide post links |
-
- Net ingestapt
Afdraaien van de schijven was een betere oplossing geweest naar mijn mening. Het is goedkoper dan het vervangen van schijven en remblokken en zorgt er weer voor dat de remschijf zgan nieuw is en parallel staat met de as (als er op de auto wordt afgedraaid). Dit icm met nieuwe remblokken zorgt voor 2 gladde delen waardoor er beter contact gemaakt kan worden tussen remblok en schijf wat de remprestaties zal verbeteren. Misschien is dit voor de volgende keer een betere en goedkopere oplossing.
Mvg
Mvg
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Kleurverschil van de schijf komt wss door de beschermlaag die erop zit.
Je kan je blokken prima laten zitten! Met een beetje schuurpapier een laagje eraf schuren, en de zijkantjes iets schuin schuren. Levert helemaal geen problemen op. Tip voor de volgende keer als je schijven vervangt: maak ze goed schoon met remmenreiniger.
Je kan je blokken prima laten zitten! Met een beetje schuurpapier een laagje eraf schuren, en de zijkantjes iets schuin schuren. Levert helemaal geen problemen op. Tip voor de volgende keer als je schijven vervangt: maak ze goed schoon met remmenreiniger.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-