Iemand dit al eens aan de hand gehad? (EGR)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Willem69
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 dec 2009 05:56

Iemand dit al eens aan de hand gehad? (EGR)

Bericht door Willem69 »

Mijn grand espace IV 2.2Dci uit 2004 staat bij de garage :( Afgelopen weekend foutmelding op het dashboard, Inspuitsysteem defect en niet meer vooruit te branden dat ding.
Anyway, maandag naar de garage om 'm uit te lezen en te repareren uiteraard.

Omdat ik even tijd had ben ik even blijven rondhangen bij het uitlezen van de foutcodes en wat bleek, luchtmassameter stuk (geen idee waar het over ging, ben niet zo technisch als het om dieselmotoren gaat).
Dat onderdeel vervangen, maar tijdens een testrit, zo vertelde de monteur, dezelfde foutmelding.
Niet meer uitgelezen maar even verder gekeken en de pakking van het kleppendeksel bleek lek... olie all over the place.

Lang verhaal kort, tijdens het weer terugbouwen van de onderdelen, miste de monteur twee slangetjes die schijnbaar aan een pompje zaten om de EGR klep te regelen, volgens hem. Hij was bang dat ze mss. omdat het kleppendeksel eraf lag in het blok gevallen waren maar kon het zich eigenlijk niet voorstellen.

Bij navraag bij de renault dealer bleek dat de slangetjes er ws. zijn afgehaald om een storing te verhelpen en dat het ook geen kwaad kon als ze er niet op zaten. :roll: Voor de zekerheid ging de monteur het EGR huis en klep wel even goed schoonmaken want hij kon er nu toch makkelijk bij :)

Komt iemand dit verhaal bekend voor :?: Heeft iemand een idee of het inderdaad geen kwaad kan zonder die slangetjes :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Een standaard verhaal over de EGR is dat hij oa op/met vacuum werkt, koppel je de EGR los door de slangetjes
los te halen en plaatselijk af te doppen, dan werkt de EGR dus niet meer.
Effect is dat hij de uitlaatgassen niet meer recirculeerd, waardoor je motor inwendig minder vervuild, maar pas op,
er zijn systemen die ook elektronisch controle houden op de EGR, en dan een storing kunnen geven, maar dan
komt er overduidelijk een melding over de EGR. :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Een moderne motor met EGR-systeem gaat in "noodloop"als de EGR losgekoppeld wordt of defekt raakt.
Dan kan je nog wel thuiskomen, maar vraag niet hoe!!
Dus zorg dat de motor tip top in orde is dan laat hij je niet in de steek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Stekker van egr mag losgekoppeld worden zonder probs hoor. Moet wel zeker zijn dat de klep in de goede stand staat. (en hoe dat moet weet ik niet). ik heb een jaar of twee zo gereden, nooit egr probs gehad of foutmeldingen..
Was vel satis 2.2 dci

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ DHL, was dus nog een "oude dieselbak".
De moderne zoals ik schreef accepteren dat niet meer en gaan in noodloop, en terecht, de EGR zit er niet voor niets op.
Dus schoonhouden en onderhoud plegen is de boodschap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Nee, was volgens mij dezelfde motor in Vel Satis, nl 2.2 dCi 150 pk (je weet wel... die "goede" motoren)
Is idem als de 2.2 in Espace...
Ik geloof, maar ben niet zeker, dat de stekker moest losgemaakt worden zonder het contact aanstaat. En dat ze dan steeds op de open stand bleef staan. Ik heb dan voor de zekerheid de stekker goed getaped zodat er geen vocht inkon. Heb er duizenden kilometers mee gereden, nooit een foutmelding gehad, nooit een egr panne.
Het schijnt dat de latere generaties egr wel beter bestand zouden zijn tegen aanroeten door gebruik van Teflon langs de binnenzijde. Wat ook opvalt is dat de egr sneller vervuilt bij mensen die "voorzichtig" rijden... Regelmatig eens goed doortrekken met een diesel is noodzakelijk (als 't ie goed warm gereden is natuurlijk).

Mijn raad zou zijn egr laten kuisen, en onmiddellijk laten afkoppelen... Geloof me, zal geen foutmeldingen geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Willem69
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 dec 2009 05:56

Bericht door Willem69 »

Bedankt voor jullie input. Stelt mij weer wat gerust.

Helaas begaf de turbo het tijdens de testrit bij de garage. Ze gaan dus ook die vervangen... het wordt hoog tijd dat ik eens die staatsloterij win :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Bericht door Geert S »

BTW mocht je de EGR uitgeschakeld houden (geen zwarte kwalm meer bij lekker gassen, maar wel wat meer zure regen door de verhoogde NOx uitstoot) dan is het handig de klep intern af te doppen aangezien een jaartje zonder werkende klep rijden resulteert in een inwendig vastgekoekte klep.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Als er EOBD op het motormanagement zit (vanaf 2004) en je trekt de stekker van de egr los, sta je in no time langs de kant van de weg met een auto die loopt als een natte krant. De Europese commisie (de E in Eobd) heeft daar echt wel over nagedacht. WillemS praat waarschijnlijk ook uit ervaring.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

De mijne was inderdaad van 2003. Wist ik niet dat dit achteraf veranderde. Was dit het jaar van de Euro 4 verplichting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ Hema, ik praat niet uit ervaring als gebruiker maar als technicus. Ikzelf houd de wagens die ik behandel zoveel mogelijk "origineel", maar wel schoon. Regelmatig goed onderhoud is het behoud van je wagen en auto's van de laatste 10 jaar kunnen makkelijk 500.00 km en meer rijden, maar gaan vaak kapot doordat de gebruiker nalatig is.

Over EOBD nog het volgende (het is een voorspelling): Binnenkort kan het gebeuren dat je wordt aan gehouden en niet alleen moet blazen(zoals nu al voorkomt) maar dat ook je wagen aan de diagnose-stekker(EOBD) moet om te zien of hij op dat moment nog aan de milieu-eisen voldoet.
Echt hier ben ik van overtuigd dit gaat gebeuren!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Moet natuurlijk 500.000 km zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Klopt als een bus, als je de cusrus van Forté gehad hebt met de bijbehorende plaatjes en uitleg, dan leer je
gelijk dat het grootste gedeelte van alle storing veroorzaakt word door vervuiling en dus achterstallig onderhoud,
en nee, ik heb de cursus niet gevolgd......maar weet het wel :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Bericht door Geert S »

Hmm ben het qua milieu niet helemaal eens met de EGR de reden is namelijk de verbrandingstemperatuur te verlagen zodat er geen rare stikstofverbindingen ontstaan. De ontbossing middels zure regen die ons door de linkse rakkers is belooft is nooit uitgekomen. De plaatjes van verwoeste bossen staan mij nog helder voor de geest maar waar zijn die bossen, bij ons zijn ze zomers errug groen.
Wanneer je naar fijnstof kijkt blijkt dat ineens toe te nemen met een EGR klep en da's nou ook niet echt leuk. Nou dan plakken we er toch een filter aanvast. Hiervan worden auto's steeds zwaarder, zit er steeds meer materiaal in en kost het steeds meer energie om een auto te maken. Vraagje: waarom verbruiken auto's van 20 jaar geleden ongeveer evenveel als moderne auto's terwijl de motoren toch steeds efficienter worden? Nou ja, ze werden evenredig zwaarder.

Auto's hebben volgens de fabrikant weinig onderhoud nodig. Mijn eigen espace hoeft slechts eenmaal per 30.000km naar de garage. En nu zegt een monteur dat de motoren zo snel stuk gaan door gebrekkig onderhoud, nou ja zeg....

En als zo'n auto dan snel aan z'n eind komt (1.9 en 2.2 dCi) dan is het milieu daar ook helemaal niet mee gedient. Dus hoppa die EGR eraf en screw de politiek-correcte-europese-unie-bureaucratisch-geregelde-neuzelende-alleen- maar-aan-hun-eigen-baantje-niet-verder-dan-hun-neus(zittingstermijn)-denkende-rakkers.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Bericht door Socrates »

Geert S schreef:Dus hoppa die EGR eraf en screw de politiek-correcte-europese-unie-bureaucratisch-geregelde-neuzelende-alleen- maar-aan-hun-eigen-baantje-niet-verder-dan-hun-neus(zittingstermijn)-denkende-rakkers.

Groet'n
Afbeelding Helemaal mee eens. Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

hey dat is nieuw hier
echt wijze woorden :mrgreen:
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht