Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MBP
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2010 12:15
Actief als: particulier
Locatie: Wassenaar

Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door MBP »

Ik heb een Espace 3.5 v6 IV uit 2004 waarbij heel af en toe de stuurbekrachtiging uitvalt. Het gebeurd alleen als het redelijk koud en vochtig is. De hele zomer heb ik nergens last van gehad, maar sinds een paar weken is het weer 2 keer gebeurd. Meestal valt hij uit als de motor koud is en ik de wijk uitrij over een aantal verkeersdrempels die in een bocht liggen. Als ik in stuur en de stuurbekrachtiging weigert dan gaat dit gepaard met een slippende en piepende multi riem. Afgelopen winter heb ik dit ook gehad, heb toen het hele stuurbekrachtigingssyteem laten spoelen en voorzien van nieuwe olie. Het heeft helaas niet geholpen.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Vast dank voor het meedenken.

Michiel.
ESPACE IV 3.5 V6 :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door fgrooten »

Mijn gevoel zegt dat er lucht in het systeem zit, heb ik met mijn peugeot ook eens gehad.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door demi »

MBP schreef:Ik heb een Espace 3.5 v6 IV uit 2004 waarbij heel af en toe de stuurbekrachtiging uitvalt. Als ik in stuur en de stuurbekrachtiging weigert dan gaat dit gepaard met een slippende en piepende multi riem.
Michiel.
Als je multie riem slipt dan staat op dat moment je stuurbekrachtigingspomp stil. Als deze stil staat is er geen bekrachtiging meer.

Doordat je riem slipt ..... "verbrand" hij ook steeds een beetje waardoor hij steeds vaker gaat slippen.

Ik zou eens beginnen met en nieuwe Multieriem, meelooprol en spanrol

In ieder geval ..... het probleem gaat zich niet zelf oplossen, zeker niet nu het kouder gaat worden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010 21:35
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Rojo69 »

Volgens mij heb je een mooi weer auto.
Nee, zonder gekheid.
Voiture is van 2004, dat betekent dat in 2009 je multiriem vervangen moesten worden ongeacht de km's.
Is dit gedaan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MBP
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2010 12:15
Actief als: particulier
Locatie: Wassenaar

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door MBP »

Heren, dank voor alle reacties.

Ik heb een jaar geleden (Nov 2009) de motor moeten vervangen ( gebroken drijfstanglager), heb toen ook spanrollen en riemen vervangen.

Lucht zou mogelijk het probleem kunnen zijn, maar hoe krijg je die eruit. Is het niet een zelf ontluchtend systeem.
Zou het misschien de stuurbekrachtigingspomp kunnen zijn, hoe kom je daar achter.
ESPACE IV 3.5 V6 :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door fgrooten »

Zit er überhaupt nog wel genoeg olie in het bekrachtigingssysteem?

In principe is het een gesloten systeem, maar door een lek kan het natuurlijk voorkomen dat er lucht (of nog erger water in de vorm van condens) in het systeem komt. Dan krijg je de meest rare dingen.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door WillemS »

Als je de pomp wilt ontluchten dien je met draaiende motor het stuur van uiterst links naar uiterst rechts te draaien, en telkens even vasthouden op de uiterste stand. Dit herhaal je een paar keer. Dan moet het systeem ontlucht zijn. Dan oliepeil controleren en evt. bijvullen.
Een nieuwe spanrol kan ook defekt zijn of niet goed afgesteld. Procedure is dacht ik na montage en op pijlmerk zetten, de motor eerst 2x ronddraaien en dan opnieuw op pijlmerk zetten. Doe je dit niet goed dan krijg je problemen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door demi »

Hmzzz.....even Dr. House raadplegen dan maar
Afbeelding

De patiënt heeft devolgende klacht;
MBP schreef:Ik heb een Espace 3.5 v6 IV uit 2004 waarbij heel af en toe de stuurbekrachtiging uitvalt.
Dus het is maar af en toe, niet de hele tijd, dus mocht er lucht of vocht in zitten dan was de klacht de hele tijd aanwezig.

En omdat het maar af en toe is doet de stuurbekrachtigingspomp voor de rest het uitstekend, dus die is denk ik niet stuk
MBP schreef:Als ik in stuur en de stuurbekrachtiging weigert dan gaat dit gepaard met een slippende en piepende multi riem.
De reden dat de riem piept en slipt is; of de spanrol spant niet meer voldoende, de riem heeft zich waarschijnlijk te veel gelengt door misschien een productie fout, of er is een onderdeel wat zwaar draaid, aircopomp, dynamo, waterpomp, meelooprol, spanrol.
MBP schreef: Het gebeurd alleen als het redelijk koud en vochtig is.
Rubber krimpt minder dan ijzer en alluminium, dus als de patiënt smorgens vroeg vertrekt is het blok nog steenkoud en dus is er de meeste krimp, de riem daarintegen is het minst gekrompen. normaler wijze zou de spanrol dit verschil wegwerken, maar wat nu als deze niet meer voldoende spant ..... dan krijg je dus slip wanneer de pomp moet gaan werken als je een bocht wil draaien. en zodra het blok op temperatuur komt en dus uitzet kan de slip verdwenen zijn.

Ik stel voor om eens te kijken s'morgens vroeg door geheel uit te draaien naar links en naar rechts, houd het stuur even vast en draai dan de andere kant op en dan weer vasthouden. de pomp moet dan hard werken en misschien is er dan iets te zien

Is er niets te zien ...... dan word het onderdelen vervangen net zolang tot het probleem is opgelost :shock:

Maar dan nog even een vraag ?? Als de riem slipt en hij piept ..... krijg je dan ook een foutmelding dat je dynamo niet meer werkt of het accu lampje gaat branden ???
Mocht dit niet het geval zijn ..... dan slipt naar mijn mening dus alleen de stuurpomp en zit hier misschien toch de fout ??? niets is eeuwig levend, zelfs een stuurpomp niet :think:

Gaat het accu lampje wel branden dan staat dus alles stil van de riem en is het misschien toch de spanrol .........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Geert S »

'k Denk dat het aan de riemspanning ligt. Bij koude motor is de riem ook koud en vaak wat vochtig (kijk nu maar uit het raam waar dat van komt :) ) dit wordt erger wanneer de lucht onder de motorkap opwarmt en de koude vlakken gaan condenseren vooral de riem wordt laat warm omdat die nogal luchtgekoeld is zullen we maar zeggen. Slippende riemen zijn echt een typische koud/vochtig weer kwaal. Maar jah, als wel alles vorig jaar is vervangen.... Er loopt geen olie op de riem vanuit een lekkende keering of iets dergelijks? Een riem smeren helpt nl. niet erg tegen piepen :lol: :lol: :lol:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MBP
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2010 12:15
Actief als: particulier
Locatie: Wassenaar

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door MBP »

Beste Demi en Geert,
Ik ben onder de indruk van jullie analyse deze heeft een bijna wetenschappelijk niveau!!!!

Ik geloof ook dat het probleem samenhangt met de riemspanning en jullie analyse verklaard waarom dat op die specifieke momenten gebeurd. Ik zal opletten of het controlelampje van de dynamo gaat branden als het zich weer voordoet, is mij tot nu toe niet opgevallen.Je hebt ook wel wat anders aan je hoofd als je denk een bocht te kunnen maken, maar je stuur lijkt vast te zitten. Is de spanrol bij deze motor na te stellen?

wordt vervolgd.

Grt Michiel
ESPACE IV 3.5 V6 :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door demi »

MBP schreef:Is de spanrol bij deze motor na te stellen?
Nee helaas, het is een automatische spanner. Eenvoudig princype doormiddel van een veer en deze is niet strakker na te spannen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bertvanesch
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2012 21:00
Actief als: particulier

Stuurbekrachtiging valt weg espace 2004

Bericht door bertvanesch »

Hallo, wie kan me helpen of van raad voorzien?
Mijn stuurbekrachtiging van espace 16V van 2004 valt af en toe still; het lijkt dan of het stuur vast zit; vooral als ik snelheid minder > kom van de snleweg af en schakel terug maar het stuur zit even 'vast' dat is echt schrikken.

Als ik terug schakel stuurt hij weer prima; het gebeurd ook wel dat de motor afslaat al hij langzamer draait;

Ik heb een lpg g3 installatie, als ik op benzine rijdt heb ik het probleem van afslaan niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig haperende stuurbekrachtiging

Bericht door mechanic »

Even kort door de bocht: De 3.5V6 ( v4y motor ) heeft geen automatische spanrol voor de multiriem.
Je hebt ook 2 multiriemen, 1 korte voor de stuurpomp welke je spant door de stuurpomp te kantelen, en andere voor de airco en de dynamo met een schroefbediende spanrol. Riemen liggen ontzettend strak, soms zo dat je de spanrol bijna kapot draait om aan de voorschrift spanning te komen.
Een stuurbekrachtiging die soms uitvalt ligt erg vaak aan de stuurpomp. De afdichtingen in de pomp slijten en door sommige krachten kan deze inwendig lekken en uitval veroorzaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht