Tunen 1.9dci 2004 Onderwerp is opgelost

Plaats reactie

Topic author
Verwijderd 5770

Tunen 1.9dci 2004

Bericht door Verwijderd 5770 »

Hoi,

iemand ervaring of advies over een eventuele tuning van 1.9 dci 2004.
Ik rij met een caravan van 1500 kg erachter..
In de lage toeren (onder de 2000) heeft ie toch wel wat moeite bij een kleine hellingspercentage.
Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om hem door het tunen wat onderin sterker te maken..
Vooral vanuit stilstand helling op...

Ik hoor het graag,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mickey25m
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 28 apr 2011 12:28
Actief als: particulier

Re: Tunen 1.9dci 2004

Bericht door mickey25m »

Hoi Hagro,

Toevallig had ik van de week ziptuning gemailt.

die belde me netjes terug om het een en ander uit te leggen.
nou geldt dit voor een laguna 2006 1.9 dci

De testbank gemeten Ziptuning resultaten
Voor uw Laguna 1.9 dCi 130pk hebben wij een veel toegepaste, op de testbank en praktijk geteste software.
Het vermogen stijgt van 130 pk naar 160 pk. Het koppel stijgt van 300 Nm naar ruim 360 Nm. Met name het koppel is belangrijk voor de trekkracht.
De ervaring bij onze klanten is dat de aanpassing bij dit voertuig goed merkbaar is. Zie ook de rijervaringen op onze website.

• ISO9001 TUV certificeerde software aanpassingen met een motorgarantie > Zie certificaat ( PDF )
• Onafhankelijke klanten beoordelingen > Lees meer
• Meer dan 1200 rijervaringen online > Lees meer
De Ziptuning uniek gemeten acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur na tuning is 9.2 seconde. Origineel was de acceleratietijd ongeveer 10.2 seconde.
In de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/uur zal de verbetering groot zijn. De topsnelheid stijgt van 204km/uur naar 209 km/uur.
Prijs incl. BTW
Deze software aanpassing biedt Ziptuning u aan voor Euro 499.00 inclusief BTW + 60,- Euro montage kosten. Maar deze maand betaald u geen montage kosten.

LET OP heb geen baad bij de advertentie alleen maar informatief bedoelt.

bij mij raden ze het af , omdat ik de tweede eigenaar ben en al ruim 200.000 km heb.

hoop dat je er wat aan heb.

Groetjes
Renault Laguna 2006 1.9 DCI 130pk Initiale

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13

Bericht door BramvT »

hagro schreef:Ik rij met een caravan van 1500 kg erachter..
In de lage toeren (onder de 2000) heeft ie toch wel wat moeite bij een kleine hellingspercentage.
Zo erg als met deze Renault zal het toch niet zijn hè ? :mrgreen:

Zonder dollen, ik lees altijd met grote interesse over het chippen van Renault diesels, zit er aan te denken om dat ook bij mijn 1.9 DTI te laten doen.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mickey25m
Lid
Lid
Laatste bezoek: 28 apr 2011 12:28

Bericht door mickey25m »

Hoeveel km.heb je op de teller?
Renault Laguna 2006 1.9 DCI 130pk Initiale

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Even een algemene opmerking over het trekken van een caravan.
Zorg altijd dat de motor lekker soepel rond loopt en beslist niet met te weinig toeren.
2.000 tpm is het absolute minimum, je hebt dan minimale doorstroming van olie en koelvloeistof, dus de boel wordt lekker (te)heet.
Ikzelf rijd al 32 jaar met een tandemasser ( de combinatie is dan plm 3.000 kg en 12 meter lang) en houd de toeren zo tussen de 2.500en 3.500. bevalt goed. Daalt de snelheid door een helling of tegenwind, dan terugschakelen en de toeren dicht tegen de 3.500 aan houden.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30

Bericht door Hema »

Je kunt het koppel en daarmee het vermogen wel laten stijgen, maar daar heb je turbo druk voor nodig en die turbo gaat pas echt lekker draaien als er voldoende uitlaatgas stroom is. Het is maar de vraag of je juist onder die 2000 omw/min al kunt profiteren van de chip tuning. In een koppel kromme kun je dat vaak zien (= afgegeven koppel bij een bepaald toerental). Misschien hebben ze zo'n koppel kromme voor je zodat je kunt kijken of er onder de 2000 omw/min gebeurt wat je wilt.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21

Bericht door Pleiades »

EGR Klep dichtgooien kan ook helpen. Alleen weet ik niet of dit helemaal legaal is :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

EGR dicht gooien doet niet af aan de prestaties. Is in feite niet correct om het te doen maar ik zie niet in wie dat kan controleren. Op de keuring zien ze dat ook niet. EGR gaat volledig open bij volgas.
Ik koppelde de EGR wel los indertijd omdat deze door roetvorming vast kwamen te zitten. Werden in het atelier ontelbare EGR's vervangen.
Bij de 1.9 dci zou ik nog durven om hem te laten chippen. Omdat die in 130 pk versie ook bestaat. De 2.2 diesel nooit. Die versnellingsbakken gaan nu al stuk onder het fabriekskoppel...
Let op want er zijn grote verschillen in chippen en tuningboxen. Tuningboxen verlengen de inspuittijd.. meer vermogen maar ook meer roeten... En dat gaat goed... tot het misloopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid

Bericht door Hema »

Wie EGR gaat controleren is E-OBD. Bouwjaar is 2004 dus het kon wel eens een twijfel geval zijn of E-OBD aktief is. E-OBD is bedoeld om onderdelen die op een motor zitten die ervoor zorgen dat de euronormen gehaald worden ook goed functioneren. Wordt EGR gewenst, dan moet het er ook komen. Zo niet wordt de NOx uitstoot hoger als waar de auto voor is type goed gekeurd en MOET er een lampje gaan waarschuwen en gaat de het vermogen op een laag pitje. Bij de meeste diesels wordt dit door de luchtmassameter gecontroleerd.
Ik zou btw juist denken dat bij volgas de EGR klep juist dicht moet omdat er dan vermogen geleverd moet worden er er zuurstof rijke lucht naar binnen moet en geen zuurstof arme lucht (uitlaatgas)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21

Bericht door Pleiades »

EGR gaat alleen open wanneer je met een constante snelheid rijdt. Maar de interne vervuiling is veel minder wanneer de klep dicht staat, en hou je op de langere termijn meer vermogen over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Er gaat in ieder geval geen lampje branden bij loskoppelen. Gaat ook niet in noodloop. Kan je doen zonder probs.
Wat je daar zegt over de OBD... dat is toch enkel bij verkoop dat de keuring haar stekker erin steekt?
En dan nog, EGR afkoppelen is gewoon stekkertje uittrekken. Ik deed wel wat tape rond het stekkertje zodat er geen water en vuil in kon.
Moet wel opletten en eens aan de mechaniekers hier vragen wanneer de stekker eruit moet. Weet ik niet meer. Kan zijn dat je het moest doen bij draaiende motor maar kan ook zijn dat het moet met contact af.

Nog even zeggen... is niet goed voor milieu maar wel aanrader voor de 1.9 en 2.2 motoren...
En nu even voor mezelf.... 2.0 dCi, zou het hier ook nog moeten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

En kun je mij ook van advies dienen voor een 1.9 DTI (uit 2001)......een direct ingespoten diesel en al met elektronisch aangestuurde pomp ? :think:

KM.ST is nu 223.000

Wel of niet doen ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid

Bericht door Hema »

Lees dit eens: http://www.encyclo.nl/begrip/OBD

Ik help bijna dagelijks mensen die nog maar 50 of 60 km/h kunnen rijden omdat het OBD lampje aangaat en het vermogen niet meer geleverd wordt.
OBD II (Amerika) en E-OBD (Europa) zijn hetzelfde en moeten in de auto controleren of de schadelijke uitstoot binnen de normen blijft. Gebeurt dat niet, dan komt er een melding (emmisie systeem controleren) of er gaat een lampje aan en het vermogen wordt teruggenomen om de bestuurder te dwingen aktie te ondernemen. (E) OBD is meer dan alleen een aansluiting bij je voeten.
Benzine auto's controleren met een lambda (zuurstof) sonde in de uitlaat en diesel met de luchtmassa meter.
De ene auto is er gevoeliger voor als de andere, maar een diesel van na 2003/2004 is er in no time achter. Of je nou de stekker eraf trekt of de EGR sluit met een metalen plaatje, er komt een moment waarop je een melding krijgt en je auto niet meer trekt. Probeer het maar niet met een Euro 5 diesel want die is er aan het einde van de straat al achter.

De E-OBD tester hoeft er dus niet in om te weten dat er iets mis is. De stekker gebruik je als er iets mis is om aan het systeem te vragen wat er mis is. Ik weet van bijna alle automerken de E-OBD stekker te zitten en al helemaal van de Euro 5 vrachtwagens met AdBlue systeem. Als die een melding hebben kunnen ze de snelweg niet meer op zo sloom wordt het ding dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Euro 4 in 1.9 of 2.2 gaat nooit branden door afkoppelen EGR. Meestal hebben die mensen andere problemen zoals drukval in de rail. Komt regelmatig voor. Wij koppelden er in de tijd zoveel af en hadden enkel gelukkige mensen die niet om het jaar een wagen hadden die in noodprogramma ging omdat de EGR vast zat...
Hoe het met de 1.9 dTi zit weet ik niet, maar de klachten kwamen steeds bij 1.9 dci en 2.2 dci...
Ben er veel gaan depanneren. Op een gegeven moment had Renault de perfecte klep met teflon... Was ook niets waard. Dus afkoppelen die boel.
Alles wat ze erop zetten om de uitstoot te verminderen is nefast voor de betrouwbaarheid. Denk aan roetfilters, katalysatoren, EGR enz... Lijkt wel een hardloper met een plastic zak op z'n hoofd :lol:
En een Renault in noodloop heeft het zelfs moeilijk om te vertrekken... die haalt zelfs geen 60 meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Als je het juiste onderhoud pleegt aan de motor hoef je niks af te doppen, en/of kunstjes uit te halen.
Ga Chippen dan verander je de kenvelden zodanig dat het koppel of vermogen op een andere plek(toerengebied) komt te liggen. Veelal geeft het meer vermogen, vooral bij turbo diesels.
Maar je motor wordt wel tot aan of over de limiet afgeregeld. Het kan een tijd goed gaan.
Als je de vermogens en koppel kromme van je huidige motor kent en die gegevens gebruikt bij het rijden en trekken, zal je niet in de problemen komen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 5770

Bericht door Verwijderd 5770 »

Hallo,

sorry dat ik zo laat reageer...
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb 150.000 op de teller staan , maar er is bij de 120.000 een nieuwe motor ingegaan (garantie Renault)
Ik rij voor de rest probleemloos met deze auto.
Ik probeer ook boven de 2000 toeren te blijven, maar zodra de combinatie rolt ( helling op) dan moet ik hem echt flink doortrekken in z,n 1, anders dan slaat hij dood zodra ik overschakel naar z,n tweede versnelling.
Het motortje moet er flink aan trekken dus vandaar mijn vraag voor tuning..
Ik wil hem ook niet over de kop jagen, motortemp loop al flink op (europabrug) dus het is even afwegen of ik er wel goed aan doet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

hagro schreef:Hallo,

sorry dat ik zo laat reageer...
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb 150.000 op de teller staan , maar er is bij de 120.000 een nieuwe motor ingegaan (garantie Renault)
Ik rij voor de rest probleemloos met deze auto.
Ik probeer ook boven de 2000 toeren te blijven, maar zodra de combinatie rolt ( helling op) dan moet ik hem echt flink doortrekken in z,n 1, anders dan slaat hij dood zodra ik overschakel naar z,n tweede versnelling.
Het motortje moet er flink aan trekken dus vandaar mijn vraag voor tuning..
Ik wil hem ook niet over de kop jagen, motortemp loop al flink op (europabrug) dus het is even afwegen of ik er wel goed aan doet...
Inmiddels heb ik een paar weken geleden mijn 1.9 DTI laten chiptunen bij www.tunex.nl te s'Heerenberg (tussen Arnhem en Doetinchem)...en ben daar zeer tevreden over. (van 80 naar ongeveer 100 pk) :thumb:
Ziet er ook allemaal professioneel uit daar en het kostte mij 245.- euro incl....kreeg de originele chip mee, er moest een nieuwe in, maar dat is bij een DCI niet nodig, zo heb ik mij laten vertellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Reinoud
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jul 2011 23:31

Bericht door Reinoud »

Ik overweeg ook mijn auto te laten tunen. Heb nu een 1.9 dci 130 pk uit 2006 en daarvoor een 1.9dci 120 pk uit 2004.
De 130 pk heeft een vervelende dip in de koppel-toeren kromme die snel optrekken verhindert. De 120 pk had een veel gelijkmatiger curve en was zeer handelbaar bij toerentallen van 1500 tot 2000 toeren. Waarom Renault de Megane met deze 130 pk versie verziekt heeft weet ik niet.
Om het eveneens gestegen brandstofverbruik tegen te gaan en gelijk de prestaties van de motor te verbeteren leek me tuning een goede optie. Zie echter op diverse sites dat dit vooral de prestaties vanaf 2000 toeren verbetert en nauwelijks bij lage toerentallen. Wellicht wordt de turbo die pas bij 2000 toeren tot leven komt wat verder opgejaagd. Of dit u helpt met het optrekken met uw caravan is dus maar de vraag. In z'n vier met 2500 toeren een helling op met de caravan zal wellicht beter gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Motor Pech
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 21 sep 2011 12:37

Bericht door Motor Pech »

Ja, ik heb ervaring met het laten tunen van mijn 1.9Dci in een Scenic II 2005, bij ca. 200.000 km. De auto liep mooier stationair, de trekkracht bij weinig toeren en dus het optrekken was opmerkelijk beter, liep mooier stationair en ongeveer 8% minder verbruik.

Echter... twee maanden later, na ca. 100km trekken van mijn caravan gaf de motor de geest. Eerste vermoeden was de turbo aangezien de motor even heel heftig ging draaien en alle olie verbrand was. Bij demontage bleek echter turbo in orde en motor nog maar op drie cylinders te lopen. Drie opties: revisie, ruilmotor, of voor een habbekrats naar Polen. Dat laatste werd.

Dankzij het tunen of zou dit toch zijn gebeurd? Motorschade in de de renault diesel blijkt aardig wat voor te komen, maar ik laat geen oudere auto's meer tunen en met een nieuwe denk ik eigenlijk ook niet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut