Turbo erg luid

Plaats reactie

Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Hallo allen,

Nadat mijn 2006 trafic 1.9dci de geest heeft gegeven (distributie geknapt tijdens het rijden, 1 verstuiver vast niet meer de moeite waard, is al de 2e keer) vandaag een knappe uit 2002 gekocht.

Dus het betreft:
Een trafic 1.9 dci uit 2002 met een FLOC F9Q760 motor en PK6021 versnellingsbak.

Bij de proefrit merkte ik al meteen dat ik de turbo hoorde bij het rijden maar dacht toen dat zal wel aan dit type trafic liggen.

Bij het naar huis rijden kreeg ik toch wat argwaan en heb de goede raadgever google eens geprobeerd, nu heb ik een aantal dingen gelezen maar wil nu wat meer duidelijkheid.

Het geluid:
Als de auto stationair loopt hoor je niks bijzonders, als ik ga rijden dan hoor je de turbo aanjagen en als ik het gas dieper indruk komt het gefluit van de turbo boven het motorgeluid uit.

Hoe dieper het gas ingedrukt word hoe harder het geluid (klinkt vrij lochies) hij doet het in alle 6 versnellingen, geen verlies van vermogen ofzo verder lijkt alles prima.

Ik las via google dus meerdere dingen:
1 De turbo gaat het (binnenkort) begeven.
2 er is ergens een lek in het turbosysteem.
3 de maf sensor zorgt ervoor dat de turbo (extreem) word aangejaagd en zou foute waardes kunnen geven.

Ik heb mijn (simpele) odb2 reader aangesloten en krijg geen meldingen

Ik heb momenteel nog de optie om de turbo van de dode trafic uit 2006 eraf te halen voordat deze word afgevoerd naar de sloop.

Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Alle tips zijn welkom
Bijvoorbeeld of de turbo van de 2006 past op de 2002 of hoe ik erachter kom of dat kan behalve door te passen.

Alvast bedankt sorry voir de lange tekst maar voledige info is het halve werk.

Groetjes Bart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door ap1 »

Aftermarked luchtfilter ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Hallo ap1,

Zou u de vraag duidelijker kunnen uitleggen?

Bedoelt u het filter in de motorkap, die op de motor zelf of de luchtmassameter ?

Hoor graag van u.
Groetjes Bart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Kata »

Heb je al eens onder de motorkap gekeken terwijl iemand de motor wat in toeren jaagt om eventueel de bron van het gefluit te vinden?

Een lekkende slang, aansluiting of eventueel koeler is zo redelijk snel te achterhalen.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Hoi Kata,

Ja maar alleen even snel maar als de auto stil staat en er word gas gegeven dan klinkt het normaal, alleen tijdens het rijden klinkt die extreem luid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Kata »

Ok, dan lijkt het me al geen lekke slang/aansluiting. Maar dan zou het echt met het belasten van de motor te maken hebben.

En is er tijdens het rijden een verschil tussen ineens volgas geven of langzaamaan? Is maar dat je inlaatdruk bij ineens volgas geven direct hoger is dan bij langzaamaan.
Vanop afstand is het allemaal nogal moeilijk raad geven dus probeer maar mee te denken over hoe ik eea zou testen.

Ben ook geen expert, er zijn er hier die bij wijze van spreken al aan het jaartal en type motor kunnen zeggen wat er eventueel mis is.

Als je kan best even wachten op hun reacties.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Hoi Kata,

Dat hier veel mensen zijn die soms bij het jaartal en type motor het probleem al weten is precies de reden dat ik het hier vraag 😅

Als ik stil sta hoor ik alleen de motor.

Op het moment dat ik ga rijden hoor je de turbo aanslaan en dan hoor je hem echt flink gieren (soort fluitend geluid)

Ik hoor het in elke versnelling en als ik eenmaal op snelheid ben en het gaspedaal vast (stil) hou dan hoor je de turbo een beetje, als ik dan het gas in druk hoor je hem weer flink jagen.

Op het moment dat ik boven de 2000 toeren kom klinkt het alsof de turbo zwaar overtoeren maakt.

Ikzelf vermoed dat dit geluid er altijd is alleen dat je het normaal niet hoort en pas als er iets mis is dat je zoeits gaat horen.

Misschien weet iemand of het mogelijk kan zijn dat bijvoorbeeld 1 van de schoepen niet goed is (een hoekje eraf of een schuurtje of kras in het ijzer) en dat daardoor de airflow niet 100% optimaal is en die daardoor die geluid produceerd ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Turbo erg luid

Bericht door Valkenet »

Hebben ze de traffic nog een beurt gegeven voor u hem meenam. Het namelijk zo zijn dat de aanzuigslang van het luchtfilter niet goed vast zit.
Dit kan een ontzettend gefluit opleveren.

Zou dat eerst even controleren, kost tenslotte niets.

De turbo's zijn van de 1.9 dci hetzelfde, dus die zou ik er zo wie zo afhalen, net als de dynamo en aircopomp.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Hallo Martin,

Bedankt voor de info ik ben blij om te horen dat de turbo van de oude bus hetzelfde is als de nieuwe dat scheelt een turbo reviceren of een nieuwe kopen.

Ja de bus heeft recent nog een beurt gehad ik heb nog niet echt tijd gehad om het een en ander na te lopen zoals de slangen enzo goede tip ga ze zaterdag even na kijken.

Tot nu toe alleen maar bezig geweest met alle spullen overbouwen (ik ben glazenwasser en heb een watertank enzo achterin) en weer geld verdienen.

Over de dynamo en de aircopomp, zijn die nog goed als de distributie en de multiriem gesprongen zijn ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Kata »

Hopelijk dan toch zoals in 1e instantie het vermoeden dat het een niet goed aangesloten (of losgekomen) slang is. Toch nog maar ns goed kijken/luisteren met draaiende motor. En zonder draaiende motor de slangen ns wat manipuleren.

En wat een afgebroken stukje betreft -> Als dat zo is heb je veel kans dat de turbo gewoon stuk gaat. Die dingen maken namelijk gigantisch veel toeren en bij het minste stukje onbalans (bij een afgebroken stukje bijvoorbeeld) draait die zo in de soep met alle nare gevolgen vandien.

Ik denk persoonlijk dat de aircopomp of dynamo niet direct veel last gaan ondervinden van een gesprongen (multi)riem. Is maar dat die gewoon gaan 'uitbollen' tot ze stilstaan.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Bedankt alvast voor alle tips.

Ga morgen proberen een afspraak te maken (hopen dat er een brug vrij is) bij een doe het zelf garage om de hoek van waar mijn kapotte bus staat en de turbo eraf halen en dan haal ik meteen de dynamo en aircopomp er af.

En dan daar de nieuwe bus op de brug en de turbo wisselen.

Nog tips voor het eraf halen van de turbo, bijvoorbeeld nog pakkingen of afdichtrubbertjes ofzo nodig ?

Ik ga zelf ook nog wel wat video's kijken van hoe ze dat doen dus kom daar ook meestal wel wat tips tegen.

Alvast bedankt voor al jullie tips en opmerkingen en jullie horen na het weekend wel hoe het afgelopen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Turbo erg luid

Bericht door Valkenet »

Ik zou niet gelijk de turbo gaan vervangen. Eerst alles controleren. Zou wel onderdelen van de oude bus demonteren.
Ga je toch vervangen dan in ieder geval nieuwe pakkingen monteren. Oude Slangen en leidingen schoon maken voor montage.
Boutjes met kopervet monteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Turbo erg luid

Bericht door mechanic »

Een trafic uit 2002 is ook geen wonder wat betreft geluids isolatie.
Neem de luchtslang eens van de turbo en voel aan de as of er speling op zit.

Wat Valkenet al schrijft, altijd nieuwe pakkingen. Beste is ook de olie aanvoerleiding vervangen (of heel goed schoonmaken), olie tekort is vaak de oorzaak van turbo slijtage.

Lukraak de turbo en andere zaken vervangen zonder diagnose lijkt me onverstandig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door ap1 »

Luchtfilter zorgt ook voor geluids demping. Zit er een sportfilter in het originele huis of een open luchtfilter dan zorgt dat voor herrie als je belast gas geeft.

Kan ook zijn dat hij getuned is tot zijn max dan heb je ook tering herrie met belast gas geven/ optrekken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Turbo erg luid

Bericht door Bart1984 »

Bedankt voor jullie extra informatie.

De luchtfilter is gewoon standaard dus geen sport ofzo en de auto is niet getuned

Ik wil dit overigens (misschien) als ik alles heb nagekeken en het turbo probleem verholpen is zelf doen via voorgeprogameerde obd apparaatje

Ben er alleen niet zeker van of dat wel verstandig is aangezien de leeftijd en toch al bijna 3 ton op de teller.

Eigenlijk zou ik dat dan meer willen doen om het verbruik terug te dringen maar de ± 30pk en ±30nm koppel meer komen ook wel van pas ivm watertank achterin met meestal rond de 800L water.

Ik ben er inmiddels bijna 100% zeker van dat het de turbo zelf is dus ik denk dat de andere turbo overzetten op deze bus de beste optie is aangezien deze nog goed is (voor zover ik weet, ik heb hem nog niet van binnen kunnen bekijken)

Ik ga ervan uit dat de pakking te halen is bij een winkel zoals partspoint (voorheen brezan)

Ik zal ook meteen vragen of ze zo een olie aanvoerleiding hebben en anders goed schoonmaken.

Het ziet er naar uit dat ik maandag een brug kan huren bij de dhz garage (ik hoor dat morgen) en ga morgen alvast de pakking regelen.

Aangezien de turbo er toch af zal moeten als er bijvoorbeeld speling in zit, ook zal ik het overdrukventiel (als ik de naam goed heb) controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht