uitlezen met Rencom

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
Dozoo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018 11:00
Actief als: particulier

uitlezen met Rencom

Bericht door Dozoo »

Hallo allemaal,

Onlangs toch maar eens besloten om een origineel Rencom diagnose/uitlees systeem aan te schaffen.Het lijkt mij wel makkelijk om niet voor iedere storing naar de dealer te hoeven met onze Espace en Scenic.
Ben al redelijk bekend met VCDS (voor volkswagen) en Rencom lijkt hier wel een beetje op, bediening/werking is in ieder geval geen probleem.

Waar ik wel tegen aan loop is dat ik zo goed als niets terug kan vinden (op internet) over de foutcodes, wat deze betekenen, waardoor deze veroorzaakt worden.
Heeft iemand hier wel ervaring mee?

(Voor VCDS zijn wel sites waar de codes uitgelegd staan en wat eventueel de oorzaak kan zijn, dit was ik gewend en dacht dat het voor Rencom ook zo zou zijn)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door mechanic »

Naar mijn weten gebruikt Renault als uitlees apparatuur een Can-Clip. Daarbij heb je ook de originele codes waarin de titel vaak al ee richting geeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door Thomas84 »

Ik gebruik zelf een Can Clip, welke de dealer ook gebruikt. Daar krijg je altijd een code te zien met omschrijving van de storing. Rencom heb ik nog niet gezien bij de dealer. Misschien voor universele garages?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Dozoo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018 11:00
Actief als: particulier

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door Dozoo »

Mechanic en Thomas 84 bedankt voor de genomen moeite om te reageren!

CanClip is inderdaad het tool wat dealers gebruiken om uit te lezen. Maar hier is voor een particulier niet aan te komen en als dat wel zou lukken is het ontzettend duur. Tenminste een legale originele versie, ik wil liever geen imitatie, illegale, gehackte of chinese versie.
Rencom is een versie die bedoeld is als vervanger voor CanClip voor particulieren/doe het zelvers en misschien ook wel niet dealers. Dit is een tool specifiek voor Renault (en Nissan en Dacia).

En inderdaad in CanClip komt een code met daarbij een omschrijving te staan. Het kan zo zijn dat je met de omschrijving alleen niet precies weet wat en waardoor er iets aan de hand is, de code kan hierbij helpen. En de code/omschrijvingen zijn niet altijd de fouten zelf maar kunnen ook oorzaken van een andere (wel of niet vermelde) fout zijn.

Hetzelfde geldt voor Rencom ook hier komt een code met omschrijving te staan maar ik weet niet of de codes en omschrijving bij beide hetzelfde, of ongeveer hetzelfde zijn.

Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft, heeft er al iemand met Rencom gewerkt, weet iemand of de codes hetzelfde zijn als in CanClip, zijn de codes ergens in op te zoeken. Hiermee bedoel ik dan: bij fout code "ab12" en "omschrijving fout" kjk dan naar component A, B, of C. (Het tussen " " geplaatste gedeelte is een verzonnen voorbeeld)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door Thomas84 »

Ik heb zelf een Chinese clone. Nieuw zijn deze rond de 150 euro en werkt perfect. Dezelfde functionaliteit als de dealer, alleen sleutels inlezen gaat niet.
Renault gebruikt DF codes, deze codes zijn meestal via internet wel te vinden. Ik heb zelf een werkplaatshandboek van de Espace IV als PDF waar ik de codes in op zoek.

Een standaard overzicht heb ik nog niet kunnen vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Dozoo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018 11:00
Actief als: particulier

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door Dozoo »

Thomas84 bedankt voor je reactie en tip van het werkplaatshandboek.
Ben zelf niet in het bezit hiervan maar heb wel iemand kunnen laten kijken om een (rencom)code hier in op te zoeken. Deze code (DF118 Starterbutton) kwam niet in het werkplaatshandboek voor, dus deze code is in ieder geval niet 1 op 1 gelijk aan CanClip.
Door verschillende negatieve verhalen over (chinese)clonen van de CanClip ben ik hier wat huiverig voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door Thomas84 »

Als het om een Espace IV gaat komt hij wel voor in het handboek.

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Dozoo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018 11:00
Actief als: particulier

Re: uitlezen met Rencom

Bericht door Dozoo »

Lijkt erop dat jij een beter handboek hebt dan diegene die voor mij zou kijken. Bedankt!
Misschien dat ik zelf ook eens moet gaan zoeken voor een handboek.

Na eventjes zoeken kom ik een link tegen voor een handboek en die link is van..... Thomas84, prima gedaan.
In de Engelse versie kom ik inderdaad de code tegen, in de Nederlandse versie nog niet (zoekend bij 87). Maar de Engelse versie zou voor een phase 2 zijn, mijn auto is een phase 1 (2005)
Niettemin, deze rencom code komt dus wel overeen, nu kijken of ik de informatie van de ph2 om kan zetten naar mijn ph1.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Uitlezen
    door henk1966 » » in Algemeen Scenic
    2 Reacties
    207 Weergaves
    Laatste bericht door gamdalf