Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is goed?

Algemeenheden Espace, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
pkoole
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2013
Laatste bezoek: 09 okt 2014 09:39
Actief als: particulier

Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is goed?

Bericht door pkoole »

Nadat de airco een paar keer was uitgevallen op het moment dat de motor warm liep (Espace IV 2.0T met caravan erachter) gaf de airco het op de heetste dag van het jaar (vrijdag 2 aug) het helemaal op.
Terug in Nederland een paar airco specialisten langs geweest. Deze kunnen de computer niet uitlezen, of slechts gedaaltelijk foutcodes lezen. Eentje kon de computer wel goed uitlezen en heeft de fouten verwijderd. De airco zou het weer moeten doen, maar hij gaf mij het advies om deze niet te gebruiken omdat volgens hem de vullingsgraad te laag was en hierdoor de compressor te hard moet werken en deze kapot gaat doordat er door de lage vullingsgraag ook te weinig smering is.

Moet ik de airco opnieuw af laten vullen met de bovenstaande waarden?

Hij lijkt mij namelijk dat de grote inspanning van het vakantieverkeer met een caravan en extreem warm weer, de boosdoener is van de storingen. Als de storing verwijderd is zou de airco dan gewoon weer moeten werken?
Ik moet wel zeggen dat voor de storingen de airco al niet meer optimaal koelde. Dat deed hij trouwens na de vorige vulling, 2 jaar geleden, trouwens ook al niet.

Hoe wordt de vullingsgraad bepaald?

De laatstgenoemde airco specialist gaf aan dat de druk hierbij geen indicatie is. Bij een fysieke meting van het systeem staat deze op 8,5 Bar. Na het starten geeft de garagecomputer aan dat de druk oploopt tot 18 Bar. Dit zou een indicatie zijn dat de vullingsgraad te laag is. 18 Bar zou een te hoge druk zijn. Als de vullingsgraad nog lager zou zijn, of met warm weer zou de druk nog veel hoger worden, wordt mij verteld. Mogelijk met fatale gevolgen voor de compressor.

Heb ik een nieuwe condensor nodig als er een paar lamellen los zitten?
De laatstgenoemde airco specialist controleerde ook meteen de condensor. Zowel met normaal licht als met blauw licht. Ik neem aan dat de condensor niet lekte want daar kwam de monteur niet op terug, maar wel gaf hij aan dat er een nieuwe condensor in moest omdat de lamellen los zitten. Is een nieuwe condensor nodig als hij niet expliciet lekt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is go

Bericht door WillemS »

In het airco-circuit zit R134A koelvloeistof en olie(Sanden) voor smering van de pomp.
Beide in een bepaalde hoeveelheid. Er verdwijnt per jaar zo ongeveer 3-5% van de vulling, dus regelmatig onderhoud is gewenst. Eerst merk je dat het iets minder koel wordt in de wagen, wacht je te lang met onderhoud dan zal op enig moment de airco niet meer werken, en dat gebeurt meestal als je hem het hadst nodig hebt. Er zit een kontakt in de leiding die de airco uitschakeld als de druk te laag wordt, dit om schade aan de compressor te voorkomen. Een goede aircospecialist zal het systeem legen en vacumeren om te checken of er lekkage's zijn. Vervolgens zal hij bij goedkeuring het systeem afvullen met de juiste hoeveelheden R134A en olie. Vervolgens gaat hij meten of er voldoende koeling is, pas dan zal hij de wagen afleveren.
Een paar losse lamellen zijn niet zo'n groot probleem, maar corrosie wel.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
pkoole
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2013
Laatste bezoek: 09 okt 2014 09:39
Actief als: particulier

Re: Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is go

Bericht door pkoole »

Hallo Willem,

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Begrijp ik het nu goed dat 8,5 Bar en 18 Bar werkdruk niets zegt, of betekend het dat met 8,5 Bar er nog voldoende koelvloeistof in moet zitten om een juiste werking te garanderen. De auto heeft voor het laatst 2 jaar geleden verse airco vloeistof gehad.
Is het uberhaubt te controleren of de airco juist gevuld is of is dit pas achteraf te zeggen?

Groeten, Piet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16676
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is go

Bericht door mechanic »

De druk zegt weinig, er kan immers ook druk zijn als het koudemiddel zo goed als op is.
Enige echte manier is zoals gezegd de airco afvullen.
Een paar lamellen minder, de koeling van de airco kan hierdoor benadeeld worden en bij erger worden gevolg schade ontstaan. Monteer een imitatie condensor, vele malen goedkoper dan een originele. Zo blijft je airco in orde, en je portemonnee ook. Vernieuw ook de pakkingen :)

Je komt airco's tegen die gewoon in slaan door de druk, maar het koudemiddel helemaal op is en de airco dus ook niet koelt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
pkoole
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2013
Laatste bezoek: 09 okt 2014 09:39
Actief als: particulier

Re: Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is go

Bericht door pkoole »

Hoeveel zou een imitatie moeten kosten? Deze airco specialist rekent 130 ex Btw ex montage. Bij de montage moeten de bumper en de koplampen eraf. Daardoor komt er nog zo'n dik honderd euro bij. Is dit redelijk? Ik ga er vanuit dat zelfmontage niet mogelijk is ivm de hoge druk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16676
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is go

Bericht door mechanic »

Origineel kost die veel meer, die prijs is redelijk. Bumper en koplamp zijn er zo af, vraag of hij de airco leeghaalt zodat je zelf de condensor kan v.v en hij d airco weer vult. Scheelt weer wat montage kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is go

Bericht door WillemS »

Ik heb het verleden jaar gedaan bij een Fiat Punto'95. Italiaanse auto's zijn lastig, alles moet los, ben er wel een tijdje mee bezig geweest, veel boutjes en schroeven zaten vastgeroest. De condensor + filter was van AVA(imitatie). Inklusief afpersen en vullen was ik totaal 230,00 euro kwijt. Zeer redelijke pijs.
Met geduld is het heel goed te doen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht