versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MARINO-ad
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2011 15:35
Actief als: particulier

versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door MARINO-ad »

Hallo,
Wie kan mij eggen hoe ik het vlugst den versnellingsbak uitbouw?
Danke bij voorbaat
Marino

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door Rossy »

Nu kan ik bijdehand gaan lopen roepen om er een bommetje in te gooien maar daar schiet niemand wat mee op.

Nou, gaat ie dan.

Benodigd gereedschap:
- Garagekrik
- Assteunen
- Wringijzer
- Ratel
- Doppen 30, 24, 22, 19, 17, 16, 13, 11 en 10
- Kort verlengstuk
- Momentsleutel
- Ringsleutel 17, 16, 13 en 10
- Bankhamer
- Doorslag / pendrijver 5mm
- Olie opvangbak
- Carterplug sleutel vierkant of een deurklink met de stift eraan
- Torx 20 sleutel

Benodigde onderdelen / materialen
- Versnellingsbakolie 75W80, c.a. 3,3 liter
- Carterring 77.03.062.062 (Renault)
- Aandrijfas spie (Renault)

Goed, alle gereedschappen verzameld, alle onderdelen aangeschaft, tijd om te gaan sleutelen!
- Maak beide accupolen los.
Onder de auto:
- Verwijder de wieldoppen/naafkappen van de voorwielen en draai de naafmoeren aan beide kanten zover los dat ze nog 2 slagen op de aandrijfassen zitten. Gebruik hiervoor dop 30 met het wringijzer, verleng eventueel het wringijzer met behulp van de stang van de krik. Geef de assen een paar klappen dat ze los schieten, gebruik hier eventueel het verlengstukje voor.
- Draai de wielbouten van de voorwielen 1 slag los met dop 19, gebruik eventueel het korte verlengstuk.
- Krik de auto op en plaats de assteunen onder de langsbalkjes onder de bodem van de auto.
- Verwijder de voorwielen.
- Zet de olie opvangbak onder de aftapplug van de versnellingsbak, verwijder deze met behulp ven de carterplug sleutel of de deurklink (past precies in de aftapplug!) en tap de versnellingsbak af. Plaats de aftapplug terug met het nieuwe ringetje. Let op, er is een duidelijke groef in de ring zichtbaar, deze moet naar de versnellingsbak gericht zijn!
- Maak nu de bouten van de fuseekogels los van de draagarmen, hier kunnen bouten en moeren gebruikt zijn met zowel dop 16 als dop 17, druk de draagarm iets naar beneden en draai de fusees zo dat de aandrijfassen vrij komen.
- De linker aandrijfas is te verwijderen door de 3 bouten op de versnellingsbak los te draaien met dop 13.
- De rechter aandrijfas is geborgd met een spie waar je de doorslag / pendrijver en de hamer voor nodig hebt, verwijder de spie en trek hem van de versnellingsbak af.
- Zoek boven de aandrijfas de startmotor en verwijder hiervan het hitteschild (indien aanwezig) met dop 10 en maak de draden los met dop 13.
- Verwijder het deksel van het vliegwiel met sleutel / dop 10
- Indien aanwezig, verwijder de reactiestang tussen de versnellingsbak en het motorblok met dop 16.
Boven de auto:
- Haal alle onderdelen die boven de versnellingsbak zitten uit de motorruimte.
- Maak de koppelingskabel los uit de hevel en uit het oog op de versnellingsbak.
- Maak de 2 bouten en 1 moer van de startmotor los met dop / sleutel 16 en verwijder hem naar de onderzijde van de auto, haal de draden terug van de startmotor door het oog op de versnellingsbak.
- Verwijder de BDP sensor met dop 11. Let op, dit zijn speciale bouten, raak deze niet kwijt!
- Leg de draadboom aan de kant, maak de stekker van de achteruitrijlicht schakelaar los, deze bevindt zich schuin boven de linker aandrijfas.
- Verwijder de kilometer teller kabel.
- Maak de moer van de achterste motorsteun los met sleutel / dop 16.
- Maak de moer van de voorste versnellingsbak steun rubber, welke aan de voorzijde door het subframe steekt, los met dop 16.
- Ondersteun de motor met de krik.
- Verwijder de voorste versnellingsbak steun met sleutel / dop 16.
- Draai de bouten en moeren van de versnellingsbak los met dop 16.
De versnellingsbak kan nu naar buiten geschoven worden en naar boven worden gekanteld om te verwijderen.
Als er niet genoeg ruimte is, draai dan het subframe deels los. Aan de bestuurderszijde de bouten geheel verwijderen, aan de passagierszijde de bouten een eind los draaien. Hier heb je dop 22 of 24 voor nodig. Ook het steuntje wat het subframe met de langsbalk verbind moet los, hiervoor gebruik je dop 13.

Monteer alles in omgekeerde volgorde.
Wanneer de auto weer op de wielen staat, zet dan de naafmoeren vast met 300 NM en de wielbouten met 100 NM.
Aan de voorzijde van de versnellingsbak zit de vulplug. De versnellingsbak is goed gevuld wanneer de olie uit het gat komt lopen, dit is ongeveer 3,3 liter.

Hiermee moet het wel gaan lukken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MARINO-ad
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2011 15:35
Actief als: particulier

Re: versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door MARINO-ad »

danke
voor uw tips, dan kunnen we er aan beginnen
ik laat U weten hoe het gelukt is
MvG
Marino

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric Mentink
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2012 22:52
Actief als: particulier

Re: versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door Eric Mentink »

Ik heb een r19 cabrio met een automatische versnellingsbak. Kan iemand aangeven of er grote verschillen zijn met het uitbouwen t.o.v. een handbak zoals hier beschreven?
Een ander probleem is dat het typeplaatje op de bak is verdwenen. Ik heb begrepen dat er 4 typen automatische versnellingsbak kunnen zijn. Waaraan kan ik zien of ik de juiste vervangende bak heb? Kan ik eventueel elektronische problemen verwachten wanneer ik een 'fysiek passende' bak heb?

Groet,
Eric

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door Rossy »

Hallo Erik,

Het uitbouwen en inbouwen gaat op dezelfde manier.
Alleen voor de automaatolie moet je ATF DII hebben.
Welk type bak er in de auto hoort te zitten kan de Renault dealer aan de hand van het chassisnummer opzoeken.
Wanneer je een bak hebt van hetzelfde type en met hetzelfde indice nummer (bijvoorbeeld MB3 007) moet de computer geen problemen geven, tenzij ook deze kapot is.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric Mentink
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2012 22:52
Actief als: particulier

Re: versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door Eric Mentink »

Beste Antonio,
Begrijp ik uit de omschrijving dat de bak uiteindelijk naar de bovenzijde van de auto verwijderd wordt? Of laat je hem naar beneden zakken? Het lijkt mij een behoorlijk zwaar onderdeel...
Eric

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: versnellingsbak renault 19 cabrio 1995

Bericht door Rossy »

Naar boven toe of opzij.
Naar beneden zit het subframe in de weg.
Het is flink sjouwen, een versnellingsbak is niet het meest makkelijke onderdeel om te demonteren.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht