Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Hoi Allemaal! Ik ben hier nieuw op het forum. Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een wonderschone Fuego GTX. Ik ben er harstikke blij mee, maar er zijn een paar kleine dingetjes die ik wil oplossen. De verwarming deed het eerst prima afgezien van de ventilator motor die ontzettend kabaal maakt. Dat blijkt een kapotte lager te zijn. Wat vervelender is, is dat de hendel die je verschuift voor de warmte als je hem naar het warme gedeelte schuift terugspringt naar het koude gedeelte. Sindsdien kan ik de auto niet meer warm krijgen, wat zeer vervelend als het zo koud is
Ook hoor is als ik bij lage snelheden aan het stuur draai pfft pfft. Is dat normaal of is er dan iets met de stuurbekrachtigingspomp?
Dag Yassine, welkom en gefeliciteerd met je Fuego.
De warm-koud-schakelaar zit rechtstreeks aangesloten op de klep bij de verwarming in de parafanbak. Er zitten geen veren of iets dergelijks tussen, en de constructie in je dashboard is ook doodsimpel, dus ik verwacht dat de klep z'n beste tijd gehad heeft. Dat komt overigens wel vaker voor.
Wat betreft stuurbekrachtiging, dat zou ik niet weten, die zit niet op m'n GTS
Dat geluid van de stuurbekrachtiging hoort er gewoon bij, had ik ook in mijn GTX 2Litres. Schijnt hetzelfde systeem te zijn als in de R30 en ook daar hoor je dat geluid (zegt men)
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Hallo Yassine. heb het zelfde probleem met de verwarming en het blijft koud in de auto.
Mag ik je vragen waar je woont dan zouden we het probleem samen kunnen oplossen.
Wat je al wel kunt doen , is om met de hand de verwarmingsklep open te zetten onder de motorklep en dan
schuinlinks boven de motor.
Je ziet daar een slang van de motor naar binnen gaan en daar zit dan de klep tussen.
Sucses en hoor van je. Gr Ben 2.2L.
Waarschijnlijk ben je vergeten de kabel van deze koud/warm schuif vast te zetten d.m.v. een klemmetje welke achter op het bedieningspaneel zit en die de buitenkabel "vasthoud". Het werkt eigenlijk hetzelfde als de handremkabel van een fiets. De buitenkabel moet vastgezet worden, zodat deze niet kan bewegen, om de binnenkabel op- en neer te laten bewegen (Volgens het principe actie=reactie). Zie bijgevoegde foto. Bij de rode pijltjes zijn de bevestigingsklemmen aangegeven. Controleer dit zonodig eerst voordat je alles weer gaat uitbouwen.
Het zou de reden kunnen zijn, maar hoeft natuurlijk niet.
Voor wat betreft de stuurbekrachtiging het volgende:
Het sissend geluid komt voor tijdens het sturen, maar is het best hoorbaar in de linkse en rechtse uiterste stand.
In de uiterste standen gaat namelijk het overdrukventiel van de hydraulische stuurbekrachtiging open, omdat in deze twee uiterste standen de druk het hoogst opgebouwd wordt in het systeem.
Het geluid rond de middenstand heeft te maken met het feit dat er en torsiestangetje gemonteerd is tussen de installatie en de stuurkolom. Dit stangetje is gemonteerd om een beter "gevoel" tijdens het sturen te geven. De stroming van de hydraulische vloeistof veroorzaakt , ik zal maar even zeggen "trillingen", welke als sissend geluid word ervaren. Dit is even een beknopte uitleg, maar in de praktijk zit het nog iets ingewikkelder in elkaar.
Maar in ieder geval geen reden tot paniek. Tegenwoordig is dit niet meer hoorbaar, omdat de systemen veel beter zijn geworden (de meeste zelfs electro-hydraulisch) en de isolatie veel beter is dan vroeger.
Hopende je hiermee voldoende geinformeerd te hebben en suc6 met alles.
Mocht je nog vragen hebben en dan hoor ik het wel.
Grtjs
Geert-Jan Koppes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
@ KOPPES Ik heb zelf niets opengemaakt, maar misschien dat het klemmetje het heeft begeven. Of misschien toch wat GS82 en dat klep het heeft begeven. Bedankt voor de uitleg, het klinkt heel logisch. Ik ben ook gerust gesteld wat de stuurbekrachtiging betreft. Mijn vorige auto had dat niet dus vandaar.
@BEN Ook bedankt voor de tip ik ga het uitproberen. Ik woon overigens in R'dam, maar ik ben (nog) niet zo handig moet ik bekennen
Fijn iig dat er zo'n forum is waar we elkaar kunnen helpen onze voitures op de weg te houden!
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Gisteren was het een warme zomerdag, 31°C.
Mijn wagen enkele uren in de zon geparkeerd en als ik weer wou aanzetten was de klank gewoon weg. Niets met klank weerkte. Carplay ook niet, de Renault app met geluid (radio, usb-stick etc...) evenzeer,...
Ik heb hier een offerte voor inruil op een R5 e-tech van 39000€. Maar ik schrok toch wel van het lage bedrag wat ze voor mijn Zoe teruggeven. Bij deze start ik een topic met de vraag wat jij voor je Zoe terug krijgt of hebt gekregen.
Beste forumleden. Ik heb een vraag. Ik heb een renault scenic 2 uit 2008. Het is een Tech Line uitvoering. Mijn vorige Tech Line uitvoering had op de middenconsole een toetsenbord (chroomkleurig). Hiermee kun je de navigatie instellen e.d. Mijn...