Vibratie panoramadak

Plaats reactie

Topic author
MrLeeeet
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2016 16:01
Actief als: particulier

Vibratie panoramadak

Bericht door MrLeeeet »

Hi allen,

Sinds begin november in het bezit van de Talisman. Heerlijke auto om mee te rijden, maar zoals aangegeven in het Kinderziektes topic vind ik de auto niet aan de kwaliteit voldoen t.o.v. de prijs. Gisteren mijn auto achtergelaten bij de dealer omdat het laatste deel van het panoramadak; het vaste deel zeg maar, trilt wat resulteert in een vervelend geluid. Volgens de dealer is het verholpen, maar ik hoor nog luid en duidelijk het geluid van beide kanten van het dak komen.

Mijn vraag aan mede-eigenaren van het panoramadak: Is dit normaal? Ik kan het geluid reproduceren door licht de achterste glasplaat omhoog te duwen, dit is tevens ook gelijk de oplossing wanneer het geluid opspeelt wat dus mijn vermoeden bevestigd: de glasplaat is gewoon niet juist geplaatst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



guy janssens
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2013 05:21
Actief als: particulier
Locatie: Kieldrecht ( Beveren ) Belgie

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door guy janssens »

Dak suist beetje vanaf 70km/h, is normaal denk ik, bij bmw is dit ook.
Trillingen geen last van
Clio I 1,4i 80pk( 1995 - 1998 ) , Megane I 1,9d( 1998 - 2002 ) , Laguna II 1,9dci 108pk ( 2002 -2007 ), foutje Mondeo IV 1,8tdci 125pk ( 2007 - 2013 ), Megane III 1,5dci 110pk edc( 2013 - 2016 ), Talisman I 1,6t benzine 200pk( 2016 - 2018 ), Audi S6 avant 2018-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door DHL »

Bij mijn Espace(s) toch nooit last gehad van geruis als het dak dicht was hoor. Denk niet dat het normaal is.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jumpman
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 aug 2016 13:43
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Jumpman »

Bij mij als ik harder dan 150 - 160 ga rijden, lijkt het alsof het voorste deel een beetje omhoog komt, waardoor ik een behoorlijk irritant geluid krijg, net als of de rubbers er niet meer tussen zitten. Als ik dan het voorste deel van het dak, naar beneden trek, klein beetje is al genoeg om het geluid te stoppen, maar het rijd alleen lastig hahaha. Bij de beurt ga ik het zeker aangeven.
Talisman Limousine 130dCi Intens, Blanc Glacier, Panorama Dak, Pack Easy Park Assist, R-Link 2 8,7" incl. Bose, 19" Alizarine, Wegklapbare trekhaak, Zwarte plastidip spiegels. sinds 11/08/2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Marnel
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 aug 2016 07:29
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Marnel »

Ik herken dit niet eigenlijk. Ik heb één keer met de auto in duitsland gereden richting Berlijn en toen even rond de 170 gereden maar ik kan mij niet herinneren dat er bij een bepaalde snelheid extra geruis of geluid kwam. Tuurlijk hoor je de wind natuurlijk, maar ik vond hem in verhouding nog vrij stil bij zo'n snelheid. De rest van de rit was meestal tussen de 140-160 km/u en ook toen vond ik het lekker stil. Ik heb de Talisman Grandtour trouwens.

Als aanvulling voor de oplettende lezer, technisch gezien dus twee ritjes, want ik ben er ook mee teruggereden uiteraard :-)
Voorheen: Ford Focus Wagon Titanium in Candy Red
Nu: Renault Talisman Estate Intens in Carmin Rouge

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mils
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Mils »

Kan ik uit bovenstaande reacties afleiden dat de meeste eigenaars van een panoramadak hierover tevreden zijn en deze optie terug zouden nemen of hebben jullie zoiets van "neen" hoeft niet meer?
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



guy janssens
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2013 05:21
Actief als: particulier
Locatie: Kieldrecht ( Beveren ) Belgie

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door guy janssens »

Heb er nog geen zomerervaring mee tot hiertoe beveel ik het aan.
Clio I 1,4i 80pk( 1995 - 1998 ) , Megane I 1,9d( 1998 - 2002 ) , Laguna II 1,9dci 108pk ( 2002 -2007 ), foutje Mondeo IV 1,8tdci 125pk ( 2007 - 2013 ), Megane III 1,5dci 110pk edc( 2013 - 2016 ), Talisman I 1,6t benzine 200pk( 2016 - 2018 ), Audi S6 avant 2018-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jumpman
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 aug 2016 13:43
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Jumpman »

Jumpman schreef:Bij mij als ik harder dan 150 - 160 ga rijden, lijkt het alsof het voorste deel een beetje omhoog komt, waardoor ik een behoorlijk irritant geluid krijg, net als of de rubbers er niet meer tussen zitten. Als ik dan het voorste deel van het dak, naar beneden trek, klein beetje is al genoeg om het geluid te stoppen, maar het rijd alleen lastig hahaha. Bij de beurt ga ik het zeker aangeven.

Ik heb het tijdens de beurt aangegeven dat het dak een irritant geluid maakt, maar ze zeggen het getest te hebben en dat alles binnen de welbekende toleranties valt.
Nou dan liggen mijn toleranties duidelijk lager dan die van Renault.
Ik rijd nu gewoon eigenlijk nooit meer harder dan 160km/h omdat het geluid dan te erg wordt. Dat lijkt me toch niet helemaal de juiste benadering. Maar een oplossing van mijn dealer ga ik niet krijgen.
Talisman Limousine 130dCi Intens, Blanc Glacier, Panorama Dak, Pack Easy Park Assist, R-Link 2 8,7" incl. Bose, 19" Alizarine, Wegklapbare trekhaak, Zwarte plastidip spiegels. sinds 11/08/2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bertovic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2016 01:01
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door bertovic »

Qua rijgeluiden en vibratie ben ik tevreden over het panoramadak. Ook bij hogere snelheden geen last, ik rij met Talisman Estate.
Wat ik wel een minpunt vind, is de grootte van de opening van het panodak bij open stand.
De opening is naar mijn mening quasi de helft kleiner dan ik ervaarde bij de VW Golf Variant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



r.zeevat
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2016 09:38
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door r.zeevat »

MrLeeeet schreef:Hi allen,

Sinds begin november in het bezit van de Talisman. Heerlijke auto om mee te rijden, maar zoals aangegeven in het Kinderziektes topic vind ik de auto niet aan de kwaliteit voldoen t.o.v. de prijs. Gisteren mijn auto achtergelaten bij de dealer omdat het laatste deel van het panoramadak; het vaste deel zeg maar, trilt wat resulteert in een vervelend geluid. Volgens de dealer is het verholpen, maar ik hoor nog luid en duidelijk het geluid van beide kanten van het dak komen.

Mijn vraag aan mede-eigenaren van het panoramadak: Is dit normaal? Ik kan het geluid reproduceren door licht de achterste glasplaat omhoog te duwen, dit is tevens ook gelijk de oplossing wanneer het geluid opspeelt wat dus mijn vermoeden bevestigd: de glasplaat is gewoon niet juist geplaatst.
Bij mij was het een krakend geluid. Dit is door de dealer opgelost door het plafond langs de zijkanten vast te kitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mils
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Mils »

Heb vandaag mijn panoramadak laten afstellen na een post van Elmac.
Het probleem was een zeer hinderlijk windgeruis vanaf 120 km/hr.
De monteur heeft dit snel en prima kunnen verhelpen door de voorkant van het dak iets te laten zakken dmv. twee schroefjes te lossen en het dak iets te laten zakken in de sleufjes en terug vast te draaien, zo gefixt :thumb:
Dus Jumpman er is wel degelijk iets aan te doen, even je dealer nog eens aanspreken :wink:
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Domi1963 »

Mils schreef:Kan ik uit bovenstaande reacties afleiden dat de meeste eigenaars van een panoramadak hierover tevreden zijn en deze optie terug zouden nemen of hebben jullie zoiets van "neen" hoeft niet meer?
Ik heb nog nooit een opendak gehad in geen enkele van mijn wagens welke ik ooit heb gehad. Ik geniet meer van een goed werkende airco installatie. De rede eigenlijk dat ik nooit een opendak heb gewild is dat er mettertijd vuil tussen komt op plaatsen waar men niet of moeilijk bij komt en nog later verstoppingen van de water afvoerleidingen wat op de duur resulteert in lekkages binnen. Ook las ik al op verschillende fora dat als de afvoerleidingen verstopt zitten, men deze probeert te ontstoppen met perslucht en dat dan soms van die soepele afvoerleidingen ergens los kunnen springen door de druk. En dan ben je verder van huis...
Wat wind geluid betreft: zit er bij de Talisman zo geen wind spoilertje zoals men dikwijls zag bij open daken of word dat nu weggelaten voor de esthetiek??
Waar ik wel voor te vinden ben is zoals ze nu in de Edpace 5 aanbieden in de duurdere modellen is een vast glazen dak. Dat zou ik eventueel wel zien zitten voor de licht inval bij duistere winterdagen. :wink:
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jumpman
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 aug 2016 13:43
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Jumpman »

Mils schreef:Heb vandaag mijn panoramadak laten afstellen na een post van Elmac.
Het probleem was een zeer hinderlijk windgeruis vanaf 120 km/hr.
De monteur heeft dit snel en prima kunnen verhelpen door de voorkant van het dak iets te laten zakken dmv. twee schroefjes te lossen en het dak iets te laten zakken in de sleufjes en terug vast te draaien, zo gefixt :thumb:
Dus Jumpman er is wel degelijk iets aan te doen, even je dealer nog eens aanspreken :wink:
OK thanks.
Zal het de volgende keer nog eens navragen.
Talisman Limousine 130dCi Intens, Blanc Glacier, Panorama Dak, Pack Easy Park Assist, R-Link 2 8,7" incl. Bose, 19" Alizarine, Wegklapbare trekhaak, Zwarte plastidip spiegels. sinds 11/08/2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mils
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Mils »

Domi1963 schreef:
Ik heb nog nooit een opendak gehad in geen enkele van mijn wagens welke ik ooit heb gehad. Ik geniet meer van een goed werkende airco installatie. De rede eigenlijk dat ik nooit een opendak heb gewild is dat er mettertijd vuil tussen komt op plaatsen waar men niet of moeilijk bij komt en nog later verstoppingen van de water afvoerleidingen wat op de duur resulteert in lekkages binnen. Ook las ik al op verschillende fora dat als de afvoerleidingen verstopt zitten, men deze probeert te ontstoppen met perslucht en dat dan soms van die soepele afvoerleidingen ergens los kunnen springen door de druk. En dan ben je verder van huis...
Wat wind geluid betreft: zit er bij de Talisman zo geen wind spoilertje zoals men dikwijls zag bij open daken of word dat nu weggelaten voor de esthetiek??
Waar ik wel voor te vinden ben is zoals ze nu in de Edpace 5 aanbieden in de duurdere modellen is een vast glazen dak. Dat zou ik eventueel wel zien zitten voor de licht inval bij duistere winterdagen. :wink:[/quote]

Ik heb ook lang getwijfeld of we het panoramadak gingen nemen en ben er nu (na 10.000 km) heel tevreden van.
Echt open rijden doe ik niet super veel, maar alleen de massa licht die je binnen krijgt, verruimd en geeft een heerlijk gevoel aan boord.
Natuurlijk vraagt dit ook extra onderhoud om verstoppingen... te voorkomen maar bij deze nieuwe generatie daken kan je alles goed zuiver houden hoor.
Die windspoiler is er zeker nog maar komt enkel omhoog bij het openen van het dak.
Het storend (wind)geluid was er met het dak gesloten en door het afstellen sluit dit terug iets vaster en is het probleempje opgelost :dance:
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Elmac
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 dec 2016 11:31
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Elmac »

Mils schreef:Heb vandaag mijn panoramadak laten afstellen na een post van Elmac.
Het probleem was een zeer hinderlijk windgeruis vanaf 120 km/hr.
De monteur heeft dit snel en prima kunnen verhelpen door de voorkant van het dak iets te laten zakken dmv. twee schroefjes te lossen en het dak iets te laten zakken in de sleufjes en terug vast te draaien, zo gefixt :thumb:
Dus Jumpman er is wel degelijk iets aan te doen, even je dealer nog eens aanspreken :wink:
Kijk, da's goed om te horen!

Pas vanaf snelheden boven de 180 km/u neemt bij mijn Talisman het windgeruis weer toe, maar dat soort snelheden kunnen toch alleen in Duitsland (tussen de Baustellen :D )
Talisman sedan Initiale Paris 160 EDC - mei 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mils
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Mils »

Zal het binnenkort eens testen op (hoge)snelheid! :)
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door Domi1963 »

Goed om te horen dat het opendak makkelijker te onderhouden is. Mss eens overwegen bij mijn volgende Renault...

Renault Talisman Grandtour initiale Paris Energy TCe 200 EDC
Verzonden vanaf mijn SM-935FG met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mheTalisman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2016 13:02
Actief als: particulier

Re: Vibratie panoramadak

Bericht door mheTalisman »

Is het mogelijk dat er een foto wordt geplaatst, waar die twee bewuste schroefjes zitten die losser/vaster gedraaid moeten worden?

Bij mijn garage kunnen ze het windgeruis nl niet nog meer verminderen, maar ik weet dus niet of zij het juiste wel gedaan hebben.

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht