Pagina 1 van 1
Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 08 jul 2025 09:17
door Terrz
Afgelopen weken tijdens onze vakantie gestrand met onze Megane IV 1.5 DCI (tellerstand ongeveer 145.000). Motor liep erg onregelmatig en gaf foutmeldingen. Na diagnose bleek dat 1 verstuiver niet goed was en 2 af en toe niet lekker meer meedeed. Auto is in NL weer gemaakt en er zijn op advies vier nieuwe verstuivers geplaatst; een prijzige reparatie.
De garagist vertelde mij dat dit probleem vaker voorkomt bij de deze generatie 1.5dci's vanwege het gebruik van zogenaamde Piezo verstuivers. Een dieselspecialist vertelde dat ze ook wel ombouwen deden naar het oude type verstuivers. In
dit topic wordt in de tweede post ook aangehaald dat dit type verstuivers erg gevoelig is en na 100.000km al versleten kan zijn. Ik kan op dit forum echter maar
een ander soortgelijke casus vinden.
Waarom kan ik hier zo weinig over vinden als dit zo vaak voorkomt? Komt dit dan toch weinig voor en heb ik pech gehad? Of plaatst bijna niemand iets over dit probleem?
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 08 jul 2025 19:55
door mechanic
Een verstuiver is een slijtage onderdeel tegenwoordig, het Piƫzo element slijt simpelweg.
Ook vervuiling speelt een grote rol.
Sinds het begin van deze motor begin 2000 zijn deze problemen er eigenlijk al. Heel zelden zie je er een waar het 5ton goed bij gegaan is.
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 09 jul 2025 14:27
door Terrz
Dat begrijp ik, maar 145.000 is wel erg vroeg toch? Een beetje verstuiver gaat toch wel 250.0000-300.000 kilometer mee lijkt mij? Ik lees heel weinig verhalen over defecte verstuivers bij lage kilometerstanden. Maar wellicht heb ik pech gehad? Wat is aan te raden qua termijn om het brandstoffilter te vervangen?
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 09 jul 2025 15:48
door A110
Zoals mechanic al aangegeven is een piezo verstuiver een slijtage onderdeel en deze slijt sneller dan een normale verstuiver, een piezo verstuiver gaat gemiddeld 150.000km mee (uitzonderingen daargelaten).
Het grote voordeel van een piezo verstuiver is de preciese en meerdere inspuitingen in zeer korte tijd. Daarom hebben ze dit type toegepast.
De techniek van andere type verstuivers heeft niet stil gestaan en die kunnen nu ook wat een piezo verstuiver kan en daarom stappen veel fabrikanten weer af van piezo en gaan ze voor de andere types.
Maar helaas zitten daar dus ook nadelen aan.
En dan is het ook heel belangrijk om goede kwaliteit brandstof te tanken of regelmatig (minstens 2x per jaar) een reiniger bij de brandstof te doen. Ook het brandstoffilter is belangrijk om, in mijn ogen, elk jaar te vervangen. Dit houd het brandstofsysteem gewoon schoon en gaat het langer mee. Maar dat is mijn eigen mening.
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 09 jul 2025 15:58
door Terrz
Ah oke, ik had verwacht dat ik dit dit dan veelvoudig zou tegenkomen op internet bij de zoektocht naar occasion aankoop advies over de 1.5dci. Wij hebbende auto met 118.000 gekocht, en tank eigenlijk altijd de "ultimate" variant ipv de normale bij de onbemande pomp hier. Maar, weet niet wat de vorige (lease) eigenaar heeft getankt en hoe vaak het filter vervangen is bij het reguliere onderhoud. Wat voor additief raad je aan?
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 09 jul 2025 16:21
door mechanic
Er zijn veel invloeden, kwaliteit van de onderdelen/brandstof/onderhoud/rijstijl etcetera.
Onderhoudsinterval vanuit fabrikant het liefst door de helft, vooral als je het zelf kunt.
Ipv elke 30dkm een beurtje elke 15dkm.
Brandstoffilter gaat normaal om de 60dkm, zou dan elke 30d adviseren.
145dkm is vroeg maar niet ongebruikelijk.
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 10 jul 2025 14:12
door Terrz
Bedankt ik hou zelf al 1x per jaar of 20.000km aan als interval ipv 15.000.
Brandstoffilter zal ik vaker vervangen.
Wat voor additief raad je aan om door de diesel te gooien?
En zijn er nog andere gekende slijtage/onderhoudskwesties bij dit type megane om rekening mee te houden?
Re: Problemen met Piezo verstuivers 1.5 DCI (Megane IV)
Geplaatst: 10 jul 2025 14:56
door mechanic
Bij goed onderhoud en goede brandstof is een additief niet perse nodig m.i. Voorheen gebruikte we forte, maar er zijn er zoveel..
30dkm is elk geval te lang voor een beurt, 20dkm stuk beter.