Pagina 1 van 1
aanjager kachel
Geplaatst: 13 jan 2010 10:30
door wolveman
Momenteel doet de aanjager van de kachel van mijn megane I cabrio het niet. Ik heb de zekering gecontroleerd, bedieningspaneel gedementeerd op een loszittend contact. Verlichting van het paneel functioneerd wel. Achteruitverwarming (ventilator) functioneerd wel. Temperatuur is wel instelbaar en functioneerd. Dus alleen geen blaassnelheid.
Wie kan mij hierbij helpen?
Geplaatst: 13 jan 2010 13:29
door RichTrip
Moet even wat duidelijker de klacht omschrijven. Als je aangeeft dat de temperatuur wel werkt, dan zal het zeker zo zijn dat de aanjagermotor wel draait en dat deze dus niet stuk is.
Indien de aanjagermotor wel draait, dan kan het probleem twee oorzaken hebben:
-Defecte kachelweerstand (weet niet waar die precies zit, zal ergens onder het dashboard zijn)
-Defecte draaischakelaar voor de snelheid op het bedieningspaneel (nieuw paneel zoeken op de sloop o.i.d.)
Als de weerstand kapot is ook goed de aanjagermotor checken, door lekkage/roest kan deze zwaarder gaan lopen en dus de weerstand mollen.
Succes!
Geplaatst: 13 jan 2010 16:38
door WillemS
@ Wolveman, als je bij de aanjagermotor knt komen dan zal je zien dat deze met een stekker verbonden is met de auto, deze stekkers kunnen de stroom nauwelijks aan en worden dus heet en smelten. De stekkerverbinding repareren of er tussenuit halen en de draden solderen. SUC6
Geplaatst: 14 jan 2010 07:51
door marc-o
Hoop voor je dat het niet de kachelmotor is, is nl een *&$-werk om te vervangen.
Helemaal als er ook nog airco in zit.
De kachelweerstand zit onder de parafan, bij de ruitenwissermotor.
Geplaatst: 28 jan 2010 08:25
door wolveman
Bedankt voor jullie reactie.
Er is een nieuwe weerstand gemonteerd. Helaas heeft deze het na een paar dagen ook de geest gegeven.
Geplaatst: 28 jan 2010 08:52
door RichTrip
Dat kan vrijwel zeker maar 1 ding betekenen, dan is je kachelmotor defect. Zie mijn eerdere reactie hierboven op 13 januari. Waarschijnlijk is er water in de motor gekomen door lekkage. Dit gaat roesten en dan loopt de motor zwaarder.