Pagina 1 van 1

distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 19:04
door Haan
Hallo allemaal ben net nieuw hier.

Ik heb een vraag: is het echt nodig om ook de waterpomp te vervangen als je de distributie riem wil vervangen en is er iemand die een site weet om een tekening te bekijken over de motor voor dat ik het los haal.
het gaat over een Twingo 1.2 uit 2003.

alvast bedankt.

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 20:13
door mechanic
Ik vernieuw de riem van een twingo in een goed uurtje, dus dan zal ik ook niet adviseren de pomp meteen mee te nemen als deze in goede staat is. Als het nu 5uur werk was zou ik dat wel doen.
Heb je een 8 of een 16 klepper, want de 16klepper is iets moeilijker goed op spanning te brengen.
Krukas kan je bij beide gewoon losrammelen met luchthamer, krukasbout weer terug draaien zodat je als je de distributiedeksels gedemonteerd hebt de motor kan draaien.
Meen dat er geen teken op de krukasstaat, dus draai de motor tot de nokkenas goed staat, merkteken op de poulie tegenover die op de motor. Als die goed staat even met een lakstift de krukas markeren, riemspanning voelen en dan de riem demonteren. Op de nieuwe riem staan tekens, waar het teken aan de binnenkant staat is voor de krukas, leg de riem op dezelfde spanning als de oude lag. Krukasbout moet eigenlijk op moment, maar ik rammel die altijd vast.
De spanrol van de 8klepper moet tegen de klok in gedraaid worden om de riem te spannen! Het lijkt alsof je daar speciaal gereedschap voor nodig hebt, maar de riem hoeft niet zo strak dus met de hand kan je de rol ver genoeg duwen. Of anders met een punttang met geboven tanden.

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 21:21
door Haan
Erg bedankt voor je snelle reaktie.
Het is een 8 klepper en de auto heeft nu 120.000 km gereden en is van 2003.
Ik woon in Roemenie en ga volgende week naar Holland met de Twingo en wil het in Holland bij een vriend van mij laten doen dus het moet nog 2500 km uit houden de riem.
Wat denk jij zal dat lukken.
Hier in Roemenie wil ik het niet doen de onderdelen zijn hier slecht.

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 21:27
door mechanic
Als de riem al 7jaar oud is en 120.000km gedraaid heeft zou ik het absoluut niet aanraden, sterker nog als het mijn auto was zou ik het niet doen. Verkopen ze daar geen gates riemen?

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 21:40
door Haan
Heb eens een nieuwe wiellager hier vervagne en die lag met 5000km er weer uit
Maar ik twijfel nu wel moet ik het wel doen of niet (de riem)

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 21:43
door Haan
Maar als ik het zelf doe en ik draai de motor niet, pak de oude riem eraf en zet de nieuwe riem er weer op dan komt het toch altijd goed of zie ik dat verkeert

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 21:46
door mechanic
Het voorschrift is 120.000km of 5jaar. Dus in '08 had die al vernieuwd moeten zijn.
Kans is dat je nog jaren met de riem kan rijden, maar kans is groter dat die binnen afzienbare tijd knapt en jij met motorschade zit. Meestal blijft het bij een revisie kop maar die kosten incl montage ook een ruime 1000e.
Roemeniƫ rijden volgens mij voldoende Renaults/Dacia, dus ze zullen er wel raad mee weten. Zonder waterpomp kost het vernieuwen van de multiriem,distributieriem+spanrol hier in Nederland meen een 400euro, in Roemenie zal het uurloon wat lager liggen en gebruiken ze ook originele delen. Ook geld een jaar garantie op montage. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar een riem is altijd goedkoper dan een kop.

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 21:51
door mechanic
Klopt, je kan de riem in elke motorstand eraf halen. Maar het is wel slim om even een merkteken te zetten zodat je niet perongeluk met je arm de nokkenas een tand verdraait met als gevolg dat de riem verkeerd ligt.
Ik bedoelde ook dat je de poulie verwijderd, en dan de bout terug draait. Dan kan je met gemonteerde riem de motor gewoon ronddraaien met een sleutel 18 tot het merkteken goed staat, geeft voor het gevoel iets meer zekerheid. Als je dan ook meteen het spanrolletje vernieuwd ben je zo klaar.
Ook hier geld: ben je niet helemaal zeker van jezelf, doe het dan niet en laat het over aan een vakman.

Re: distributie riem

Geplaatst: 21 okt 2010 22:26
door Haan
Nu oke voor de inlichten en ik zal morgen een riem bestellen en zal het zelf doen heb het wel vaker gedaan maar niet met een twingo.
ps: linker voor wiel moet eraf niet en dan onder het spatbord werken.

Re: distributie riem

Geplaatst: 22 okt 2010 12:22
door Haan
vanmorgen naar de garage geweest hier in Roemenie, enmorgen ben ik aan de beurt nieuwe d riem en waterpomp
kosten 110 euro incl matr. en werkloon.

Re: distributie riem

Geplaatst: 22 okt 2010 19:12
door mechanic
Daar kan je zelf niet voor werken. Het rechter voorwiel zou eventueel gedemonteerd moeten worden en de wielkuipbeplating eruit.
Wat een prijs zeg :D, kan je in elk geval met een gerust hart de lange rit maken.

Re: distributie riem

Geplaatst: 23 okt 2010 06:32
door Haan
Ja wat een prijsje he. De Lonen zijn hier erg laag als nu mijn vrouw neemt staat voor de klas en heeft opdit een maandloon van 220 euro per maand en de levens middelen zijn net zo duur en zelfs duurde als in Holland
Een liter benzine kost hier nu 1,20 euro en voor je maandloon koop je niet veel liters.

Wat een land wat een land,en toch ik mag er graag wonen. en mis Holland niet.

Re: distributie riem

Geplaatst: 23 okt 2010 10:34
door mechanic
Dan snap ik niet dat je normaal kan leven als de lonen zo laag zijn en levensonderhoud net zo duur als hier. Ben er nog nooit geweest dus heb er geen ervaringen mee :thumb:

Re: distributie riem

Geplaatst: 23 okt 2010 14:36
door Haan
Laat ik je dit zeggen, als je zo moet leven wordt je wel vindingrijk, wij wonen in een dorpje het huis is van ons zelf en de grond geen schulden bij de bank en verbouwen alles zelf grote kelder onder het huis voor de winter opslag.
Je moet het zien als Holland 40 jaar teug.
Maar er zijn genoeg mensen die in de stad wonen in een flat met grote schulden en dat worden dan de grote maffias zo van als het niet uit de lengte kan dan maar uit de breedte.
Maar goed de d.riem en waterpomp zit erop en achteraf was het niet nodig de oude zag er nog goed uit na 120.000 km maar ja dat kun je niet zien als je hem los heb. ik heb deze auto gekocht tot stond hij op 30.000 km en ga er van uit dat ze het toen niet vervangen hebben nu op 120.000km en echt je kan het niet zien het merk en de streepjes zijn nog duidelijk te zien.
Maar 1 uur werk was het niet we hebben er 3 uur over gedaan. de motor steun boven rechts moest ook los anders krijg je het bovenste kap er niet af.

Re: distributie riem

Geplaatst: 23 okt 2010 19:35
door Chicco
Haan schreef: vanmorgen naar de garage geweest hier in Roemenie, enmorgen ben ik aan de beurt nieuwe d riem en waterpomp kosten 110 euro incl matr. en werkloon.
Haan schreef: Maar 1 uur werk was het niet we hebben er 3 uur over gedaan.
Als ik het goed lees heb je dus zelf meegeholpen en op die manier de kosten op 110 Euro kunnen houden?

Re: distributie riem

Geplaatst: 23 okt 2010 19:45
door mechanic
Met de waterpomp erbij is het inderdaad iets langer werk, maar de distributieriem incl spanrol en multiriem is echt haalbaar met een uurtje.
Je hoeft ook niet altijd aan de distributieriem te zien of die goed of slecht is, het is en blijft rubber en net als met een band kan dat in 1x kapot gaan zonder aanleiding. Aanleiding bij jou zou zijn geweest het niet tijdig vervangen.

Re: distributie riem

Geplaatst: 23 okt 2010 21:04
door Haan
ach wat heet helpen, je kun toch niet met 4 handen in zon kleine auto iets doen.
maar des al niet te min ben blij dat ik het wel gedaan heb.
:thumb:

Re: distributie riem

Geplaatst: 26 okt 2010 03:32
door ricardo
De waterpomp van dit type motor gaat nog wel eens lekken. Ik lees vaak het advies om bij deze motor de waterpomp altijd te laten vervangen bij d/riem wissel. Die pomp is niet zo duur overigens. Span rollen ook altijd mee vervangen. Maar ik zie net dat het al gedaan is en nog wel voor slechts 110 euro.... Waar is die tijd gebleven......

Re: distributie riem

Geplaatst: 26 okt 2010 20:00
door mechanic
Van dit type motor is de kans dat de waterpomp echt lekt het kleinst kan ik uit ervaring melden. Omdat de riem slechts een goed uurtje werk is, kan je een goede pomp ook prima laten zitten. Een klein snottebelletje onder de rol van de pomp, door het gaatje, is geen rede de pomp te vernieuwen. Als je kijkt in de voorschriften van Renault staat er een mooi plaatje van een pomp met een snottebel, als het een droog spoor is hoeft deze niet vernieuwd te worden. Ben je van plan nog jaren te rijden is het wel raadzaam.