Pagina 1 van 1

Winterbanden steeds populairder

Geplaatst: 02 dec 2005 20:46
door Admin
LEIDEN - Steeds meer Nederlanders laten hun auto voorzien van winterbanden. De winterse omstandigheden van vorige week hebben een run op deze banden ontketend. Op het ogenblik is er een wachttijd voor de meest voorkomende maten, zei algemeen secretaris R. Spuijbroek van de Vaco, de vereniging voor de banden- en wielenbranche, vrijdag.

De winterbanden zijn sinds 1996 aan een gestage opmars met zo'n 7 à 8 procent per jaar bezig in Nederland. Vooral het professionele vervoer (politie, brandweer, ambulance en vertegenwoordigers) is uit veiligheidsoverwegingen overgegaan op het rijden op de band die onder de 7 graden Celsius beter werkt dan de 'gewone' band.

Nat weer

Half oktober tot half maart is ongeveer de tijd voor de winterbanden, die door een andere rubbersamenstelling en een ander profiel voor een beter grip op het wegdek zorgen, vooral bij nat weer. Inmiddels krijgen ongeveer een op de tien personenauto's in het najaar winterbanden onder.

Verplicht

Oorspronkelijk gebruikten vooral mensen die naar de wintersport gingen de seizoensbanden, daarna zagen leasemaatschappijen het rendement er van in. In het buitenland kunnen winterbanden zelfs verplicht zijn. Dat geldt niet voor buitenlanders, maar als een Nederlander in dat land betrokken raakt bij een aanrijding en hij rijdt op normale banden, dan kan het zijn dat hij voor de schade opdraait, aldus een woordvoerder van de ANWB.

Strengere regels

Spuijbroek van de Vaco vindt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat strengere regels moet opstellen voor de profieldiepte van vrachtwagens. Op dit punt is Nederland heel slecht bezig, voor vrachtverkeer accepteert VenW een profieldiepte van 0 millimeter, aldus Spuijbroek. De Stichting Keurmerk Busbedrijven hanteert voor touringcars een minimum profieldiepte van 2 mm op de voorbanden en 4 mm op de achterbanden (op de trekas).

Bron : www.nu.nl

Geplaatst: 13 dec 2005 22:21
door Huite
Ook wij zijn gezwicht voor de druk van de commercie en hebben winterbanden gemonteerd op de 3 deurs Meggie 2 1,9 dCi van mijn vrouw. Die rijdt zo'n 70.000 km per jaar met dat "ding" dus is veiligheid wel belangrijk. Of het nou echt veel toevoegd in Nederland is ons nog niet duidelijk. Dat het een hoop centjes kost wel. 857 euri voor een setje Conti's (810's) in de maat 205/55/16 perfect gemonteerd op een setje stalen vlegen is trouwens niet eens slecht te noemen. De deallurt vraagt er beduidend meer voor... :o

Twijfel, twijfel of het allemaal wel iets toevoegd... :roll:

Ciao, Huite (met zomerbandjes om zijn eigen Sportje!)

Geplaatst: 14 dec 2005 12:47
door renault15.17
Tja, je leest overal dat de verschillen wel groter worden tussen winter- en zomerbanden (d.w.z. de winterbanden worden steeds beter), maar zoals Huite al zegt het nut ervan is in Nederland zeer twijfelachtig. Met ons gematigd klimaat zijn de omstandigheden zelden slecht dat winterbanden lonen. En als de omstandigheden slecht zijn, zoals een week of twee geleden, dan staat toch iedereen vast :)
Nee, welke particulier kan/wil nu > € 800,- uitgeven als hij zonder die uitgave ook al jaren goed door de winter komt :roll:

Dave

Geplaatst: 14 dec 2005 17:21
door Jan
Onder de 7 graden zijn winterbanden beter dan zomerbanden.
Maar het item geld weegt natuurlijk ook zwaar mee. Zeker bij onze wat oudere renault's is het toch een aardige uitgave extra per auto. En inderdaad hebben we al die tijd gewoon zo gereden. Misschien als mijn 'winterauto' aan nieuwe banden toe is dat ik een setje ga kopen, afhankelijk van wat de prijs is.