Euro95-E10
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2690
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
- Actief als: particulier
Euro95-E10
Pompstations in Europa gaan overstappen naar Euro95 met 10% Ethanol.
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Renault
Deze Renaults zijn ongeschikt.
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Renault
Deze Renaults zijn ongeschikt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Re: Euro95-E10
Laat je 'm ombouwen tot gas 

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2690
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Nee, inruilen tegen een Qashquai, of misschien wel een Auris HSD. 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 12 okt 2010
- Laatste bezoek: 05 nov 2015 20:20
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Mijn Scenic vond het heerlijk van de zomer in Frankrijk ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 04 aug 2008
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Re: Euro95-E10
Het is slecht voor je pakkingen en slangetjes. Rijden zal 'ie best wel, maar hoe lang da's de vraag88weighed schreef:Mijn Scenic vond het heerlijk van de zomer in Frankrijk ...

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Re: Euro95-E10
De ongeblazen 2.0 16v in de Scenic moet 't wel aankunnen volgens de website hoorSocrates schreef:Het is slecht voor je pakkingen en slangetjes. Rijden zal 'ie best wel, maar hoe lang da's de vraag88weighed schreef:Mijn Scenic vond het heerlijk van de zomer in Frankrijk ...

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 13 dec 2008
- Laatste bezoek: 21 feb 2016 13:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 19 jun 2008
- Laatste bezoek: 10 apr 2025 22:45
Re: Euro95-E10
Op een motorfietsen-site vond ik dit:
In 2003 werden in Europees verband richtlijnen uitgeschreven die het gebruik van biobrandstoffen moesten stimuleren. Deze regelgeving zorgde ervoor dat alle lidstaten tegen 2010 een percentage gemengde biobrandstoffen van 5,75% haalden. In 2009 werd richtlijn over vernieuwbare energie (2009/28/CE) van kracht, waarin is vastgelegd dat het aandeel bio-ethanol in benzine tegen 2020 moet zijn verhoogd naar 20%.
Daar waar in Europa 'E5' biobrandstof (benzine met 5% bio-ethanol) dus gemeengoed is geworden gaat men in Frankrijk en vanaf 1 januari in Duitsland al verder door toepassing van 'E10' biobrandstof, waarbij het concentraat bio-ethanol is verhoogd naar 10%. In tegenstelling tot E5 is de nieuwe E10 biobrandstof echter niet geschikt voor alle auto's en motoren, omdat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.
In Duitsland blijft Euro95 voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar, maar in Frankrijk is volgens de ANWB Euro95 langs de snelweg nauwelijks nog verkrijgbaar. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor het octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10% bio-ethanol. Motoren die niet geschikt zijn voor deze brandstof zullen de duurdere E98 premiumbrandstof moeten tanken. In Nederland loopt het nog niet zo'n vaart en is E10 voorlopig nog slechts bij enkele tankstations verkrijgbaar.
Met benamingen als E10 in Duitsland en SP95-E10 in Frankrijk is voorlopig aan de pomp de E10 biobrandstof nog duidelijk herkenbaar, maar dat gaat in de nabije toekomst echter veranderen. Naar verwachting mag vanaf juni 2011 E10 biobrandstof gewoon als benzine worden verkocht, waardoor je extra alert zult moeten zijn. De huidige Euro95 (met 5% bio-ethanol) zal dan E5 gaan heten.
Om te checken of je E10 brandstof kunt tanken heeft de RAI vereniging in samenwerking met de BOVAG de website jebentalsnelduuurzaamopweg gelanceerd waar dit eenvoudig kan worden gecontroleerd.
Ik zal met mijn 2.0 16v laguna dus 98 moeten tanken als dit de gangbare brandstof in Europa gaat worden. Toch heb ik er al op gereden en niets van gemerkt. Prijsverschil met euro 98 is in het buitenland meestal minimaal. In tegenstelling tot Nederland. waar dat door komt snap ik ook niet.....
Iedereen de beste wensen voor 2011!
In 2003 werden in Europees verband richtlijnen uitgeschreven die het gebruik van biobrandstoffen moesten stimuleren. Deze regelgeving zorgde ervoor dat alle lidstaten tegen 2010 een percentage gemengde biobrandstoffen van 5,75% haalden. In 2009 werd richtlijn over vernieuwbare energie (2009/28/CE) van kracht, waarin is vastgelegd dat het aandeel bio-ethanol in benzine tegen 2020 moet zijn verhoogd naar 20%.
Daar waar in Europa 'E5' biobrandstof (benzine met 5% bio-ethanol) dus gemeengoed is geworden gaat men in Frankrijk en vanaf 1 januari in Duitsland al verder door toepassing van 'E10' biobrandstof, waarbij het concentraat bio-ethanol is verhoogd naar 10%. In tegenstelling tot E5 is de nieuwe E10 biobrandstof echter niet geschikt voor alle auto's en motoren, omdat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.
In Duitsland blijft Euro95 voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar, maar in Frankrijk is volgens de ANWB Euro95 langs de snelweg nauwelijks nog verkrijgbaar. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor het octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10% bio-ethanol. Motoren die niet geschikt zijn voor deze brandstof zullen de duurdere E98 premiumbrandstof moeten tanken. In Nederland loopt het nog niet zo'n vaart en is E10 voorlopig nog slechts bij enkele tankstations verkrijgbaar.
Met benamingen als E10 in Duitsland en SP95-E10 in Frankrijk is voorlopig aan de pomp de E10 biobrandstof nog duidelijk herkenbaar, maar dat gaat in de nabije toekomst echter veranderen. Naar verwachting mag vanaf juni 2011 E10 biobrandstof gewoon als benzine worden verkocht, waardoor je extra alert zult moeten zijn. De huidige Euro95 (met 5% bio-ethanol) zal dan E5 gaan heten.
Om te checken of je E10 brandstof kunt tanken heeft de RAI vereniging in samenwerking met de BOVAG de website jebentalsnelduuurzaamopweg gelanceerd waar dit eenvoudig kan worden gecontroleerd.
Ik zal met mijn 2.0 16v laguna dus 98 moeten tanken als dit de gangbare brandstof in Europa gaat worden. Toch heb ik er al op gereden en niets van gemerkt. Prijsverschil met euro 98 is in het buitenland meestal minimaal. In tegenstelling tot Nederland. waar dat door komt snap ik ook niet.....
Iedereen de beste wensen voor 2011!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Euro95-E10
Het gaat hier specifiek om de 2.0 "IDE" (F5R) motor, niet om de "gewone" 2.0 16V (F4R) motor die in zoveel Renault modellen ligt (heb hem ook). De 2.0 16V F4R zonder turbo is 1 vd meest robuuste Renault motoren, als die er al niet tegen kan zou niet best zijn.....5tl schreef: Ik zal met mijn 2.0 16v laguna dus 98 moeten tanken als dit de gangbare brandstof in Europa gaat worden.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Re: Euro95-E10
Zolas gezegd, het zal niet zozeer aan de motor liggen, alswel de pakkingen, slangen, tank en brandstofpomp die er niet tegen (zouden) kunnen. Kort gezegd alles wat met brandstof in aanraking komt. Als het de injectoren is gepasseerd is er niet meer zoveel aan de hand.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Euro95-E10
Wat ik daaraan niet begrijp, waarom zijn het dan vooral de turbo motoren die in de lijst staan? 

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Re: Euro95-E10
In de uitlaatgassen ga je ook de verbrandingsresten van ethanol aantreffen en die tasten (mogelijk) het turbinewiel aan. Als er enig risico is, dan zegt een fabrikant snel dat het niet toegestaan is.
Ook het motormanagement moet ermee overweg kunnen. De verbrandingswaarde van ethanol is lager, zodat meer brandstof ingespoten moet worden om hetzelfde koppel (vermogen) te krijgen. In de uitlaat zit een lambda sonde die dat constateerd. Motormanagement gaat daarop verrijken (meer brandstof inspuiten), maar vindt daar wel wat van. Er komt een grens aan wat motormanagement nog acceptabel vindt zonder meldingen te doen en lampjes te laten branden.
Motoren die worden omgebouwd voor E85 krijgen dan ook vaak andere (meer opbrngst) injectoren. Eerst E5, nu E10, straks E15 en E20, wat kan motormanagement aan zonder aanpassingen.
Ook het motormanagement moet ermee overweg kunnen. De verbrandingswaarde van ethanol is lager, zodat meer brandstof ingespoten moet worden om hetzelfde koppel (vermogen) te krijgen. In de uitlaat zit een lambda sonde die dat constateerd. Motormanagement gaat daarop verrijken (meer brandstof inspuiten), maar vindt daar wel wat van. Er komt een grens aan wat motormanagement nog acceptabel vindt zonder meldingen te doen en lampjes te laten branden.
Motoren die worden omgebouwd voor E85 krijgen dan ook vaak andere (meer opbrngst) injectoren. Eerst E5, nu E10, straks E15 en E20, wat kan motormanagement aan zonder aanpassingen.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 19 jun 2008
- Laatste bezoek: 10 apr 2025 22:45
Re: Euro95-E10
Als het inderdaad om de "normale" 2.0 16v gaat, dan ligt die ook in mijn Laguna Grand Tour uit 2005. Ik dacht dat de turbo motoren buiten de turbo ongeveer hetzelfde blok hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Euro95-E10
Dat klopt, gaat beide om een F4R motor.
Het verhaal van Hema klinkt aannemelijk, ik ben in ieder geval weer blij geen 2.0T te hebben gekocht
In de lijst staat verder: ".....en de volgende modellen geproduceerd tussen.... 1 januari 2000 en 31 december 2002"
Dan zijn de turbo modellen ná 2002 dus wel geschikt
Het verhaal van Hema klinkt aannemelijk, ik ben in ieder geval weer blij geen 2.0T te hebben gekocht

In de lijst staat verder: ".....en de volgende modellen geproduceerd tussen.... 1 januari 2000 en 31 december 2002"
Dan zijn de turbo modellen ná 2002 dus wel geschikt

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 12 okt 2010
- Laatste bezoek: 01 jul 2023 11:32
- Actief als: particulier
- Locatie: West-Brabant
Re: Euro95-E10
Heb afgelopen zomer in Frankrijk zowel de 95/E10 en de normale euro 95 getankt met onze scenic 2.0 16v van 11-2002 , net als de de Shell pomp langs de tolwegen die hadden de euro SP 95-E10 maar net als een Total die had het nog niet volgens de label aan de pomp of op de slang daar stond nog gewoon Sans Plomp 95 op zeg maar , dus ik denk ook dat het aan de maatschappij ligt bij wie je tankt .
Maar volgens de anwb en de renault dealer zou het met mijn auto moeten kunnen .
Maar volgens de anwb en de renault dealer zou het met mijn auto moeten kunnen .
Nu: Renault Clio 0.9 TCE Estate Limited eco2, Renault Twingo Dynamique Luxe 1.2-16v eco2
Ex : Renault Scenic 2.0 16v Expression Sport 2002 , Renault Laguna 1.8 rt Alizee 1995 , Renault Clio 1.2 rt 1996 .
Ex : Renault Scenic 2.0 16v Expression Sport 2002 , Renault Laguna 1.8 rt Alizee 1995 , Renault Clio 1.2 rt 1996 .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 14 jan 2007
- Laatste bezoek: 22 aug 2022 19:48
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 03 dec 2013
- Laatste bezoek: 30 jun 2015 08:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Erica
Re: Euro95-E10
Dus de Megane type 1 ph 2 1.4 16v mag wel.
Renault Megane 1 Ph2 1.4 16V Expression
Mazda3 MPS BK
Mazda3 MPS BK
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 29 dec 2010
- Laatste bezoek: 25 mar 2018 21:07
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Even inhakend op het topic.
Ik heb dus een espace 4 met 2.0t motor uit 2004. Als ik dan de link volg en de check doe, kan ik gewoon e10 tanken?
De waarschuwing geldt immers voor de motoren die tussen 2000 en 2002 geproduceerd zijn.?
Ik heb dus een espace 4 met 2.0t motor uit 2004. Als ik dan de link volg en de check doe, kan ik gewoon e10 tanken?
De waarschuwing geldt immers voor de motoren die tussen 2000 en 2002 geproduceerd zijn.?
Espace 3.5 V6 '04 Initiale automaat
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat
bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat
bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2690
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Ja kan gewoon. Maar het verbruik op E10 is een stukje hoger tov Euro 95. Dan ben je met Euro 98 vaak nog goedkoper uit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 01 jul 2010
- Laatste bezoek: 19 dec 2024 22:25
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Ik tank al 4 jaar E10 met m'n Megane. Tot nu toe nergens last van gehad.
Zal voor de volgende eigenaar zijn, want in Januari krijgen we (nou ja, krijgen) een Scenic.
In rees, scheelt E10 toch al gauw 10 cent met Euro95.
Inclusief de goedkopere boodschappen loont het voor ons om even naar Rees te rijden bij een bijna lege tank.
Zal voor de volgende eigenaar zijn, want in Januari krijgen we (nou ja, krijgen) een Scenic.

In rees, scheelt E10 toch al gauw 10 cent met Euro95.
Inclusief de goedkopere boodschappen loont het voor ons om even naar Rees te rijden bij een bijna lege tank.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 03 dec 2013
- Laatste bezoek: 30 jun 2015 08:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Erica
Re: Euro95-E10
Onze Megane heeft het veld inmiddels geruimd en hebben nu een 2007 twingo 1.2 16v voor terug (oude model). Ook hier gooi ik gewoon E10 in. Gaat perfekt. Verbruik geen idee of het meer is met E10. Bijna 1 op 16 met gemiddelde snelheid van 135kmh.
Renault Megane 1 Ph2 1.4 16V Expression
Mazda3 MPS BK
Mazda3 MPS BK
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Euro95-E10
Die E10 heeft een lagere verbrandingswaarde, Met andere woorden er is meer brandstof nodig om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen uit de verbranding. Ergo een hoger verbruik, linksom of rechtsom.
Een wat oudere wagen is erg gebaat bij een brandstof met een wat hogere energiewaarde, dit komt door de afzettingen in o.a. de verbrandingsruimte, het is dus mogelijk dat je met een 98 octaan brandstof een lager verbruik hebt.
Bovendien zal de electronika ook maximaal kunnen reageren op deze brandstof.
Bij een "slechtere" brandstof zal er eerder een "pingelneiging" kunnen ontstaan bij flink gasgeven en dan grijpt de elektronica in.
mvg WillemS
Een wat oudere wagen is erg gebaat bij een brandstof met een wat hogere energiewaarde, dit komt door de afzettingen in o.a. de verbrandingsruimte, het is dus mogelijk dat je met een 98 octaan brandstof een lager verbruik hebt.
Bovendien zal de electronika ook maximaal kunnen reageren op deze brandstof.
Bij een "slechtere" brandstof zal er eerder een "pingelneiging" kunnen ontstaan bij flink gasgeven en dan grijpt de elektronica in.
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 01 jul 2010
- Laatste bezoek: 19 dec 2024 22:25
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Dan moet m'n verbruiksmeter niet juist aangeven, want ik zie geen vesrchil in het verbruik als ik 95 of 10 tank.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 03 dec 2013
- Laatste bezoek: 30 jun 2015 08:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Erica
Re: Euro95-E10
Same here.
Renault Megane 1 Ph2 1.4 16V Expression
Mazda3 MPS BK
Mazda3 MPS BK
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Euro95-E10
Die verbruiksmeters geven een globaal verbruik aan en zijn zeker geen 100% korrekt.
Wil je het echt goed meten dan de tank goed vullen, km stand noteren en dan nadat de tank behoorlijk leeg is op dezelfde wijze vol tanken en km.stand noteren. Adh van de gereden km's en de getankte hoeveelheid kan je het juiste verbruik meten.
mvg WillemS
Wil je het echt goed meten dan de tank goed vullen, km stand noteren en dan nadat de tank behoorlijk leeg is op dezelfde wijze vol tanken en km.stand noteren. Adh van de gereden km's en de getankte hoeveelheid kan je het juiste verbruik meten.
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 03 dec 2013
- Laatste bezoek: 30 jun 2015 08:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Erica
Re: Euro95-E10
En daar zit er bij mij geen verschil in.
Renault Megane 1 Ph2 1.4 16V Expression
Mazda3 MPS BK
Mazda3 MPS BK
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Euro95-E10
Meten is weten, neem de proef op de som.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 10 mar 2013
- Laatste bezoek: 25 jan 2021 15:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Euro95-E10
Hang je sleurhut er maar eens achter...(hier een Megane II Phase II 1.6/16v)Ja kan gewoon. Maar het verbruik op E10 is een stukje hoger tov Euro 95. Dan ben je met Euro 98 vaak nog goedkoper uit.
Ik rij met Holtkamper Cocoon (kleine vouwwagen) en ik had ooit E10 getankt.... 400km verder.... WTF


volgende pomp 98 getankt en jahoor terug naar de 650kmpt.
Als dan bovendien De Bas ook nog eens zegt dat die

OPM.
Het volslagen imbeciele idee van biobrandstof heeft als gevolg dat er nog meer honger is op deze planeet omdat goede landbouwgrond wordt gebruikt voor verbouwing van de grondstofgewassen ipv. eetbare zaken.
Zullen we met de Renault Megane?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 16 nov 2010
- Laatste bezoek: 10 mei 2023 17:37
- Actief als: particulier
Re: Euro95-E10
Ik kan het causale verband tussen de biobrandstof en de honger niet helemaal zien, maar dat hier regen wouden voor worden gekapt staat volgens mij buiten discussie..
Voor mij al reden genoeg om geen e10 te tanken.....
Voor mij al reden genoeg om geen e10 te tanken.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 10 mar 2013
- Laatste bezoek: 25 jan 2021 15:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Euro95-E10
Landbouwgrond wordt gebruikt voor verbouw van gewassen ten behoeve van de productie van die alcohol.biobrandstof en de honger
Vaak betreft het dan boertjes die hiermee meer kunnen verdienen dan met eetbare zaken.
Check ook dit artikel even klik hier
Zullen we met de Renault Megane?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Euro95-E10
Als ik een lange rit met de caravan ga maken tank ik nooit E10 of iets dergelijks.
Gewoon het beste nemen dat er is, voor die paar centen meer rijd je veel lekkerder naar je bestemming.
mvg WillemS
Gewoon het beste nemen dat er is, voor die paar centen meer rijd je veel lekkerder naar je bestemming.
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 10 mar 2013
- Laatste bezoek: 25 jan 2021 15:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Euro95-E10
Ha jij hebt het ook ontdekt 

Zullen we met de Renault Megane?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Euro95-E10
Nee doe het al 37 jaar zo met de caravan er achter.
mvg WillemS
p.s. neem wel een litertje reserve olie mee, als je de rest van het jaar veel korte stukkies hebt gereden in Holland.
Er kan dan heel wat brandstof/vocht in de olie zitten die er bij een lange rit uit komt en dan heb je plots een te laag oliepeil.
mvg WillemS
p.s. neem wel een litertje reserve olie mee, als je de rest van het jaar veel korte stukkies hebt gereden in Holland.
Er kan dan heel wat brandstof/vocht in de olie zitten die er bij een lange rit uit komt en dan heb je plots een te laag oliepeil.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 10 mar 2013
- Laatste bezoek: 25 jan 2021 15:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Euro95-E10
37 jaar E10 vermijden is anachronisch
Zullen we met de Renault Megane?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Euro95-E10
slaat op het beste nemen dat er is !! b.v .98 octaan, V-power, excellium en dergelijke.
Bovendien rijden we al jaren met 5% bio troep in onze tank's, dus regelmatig een goede cleaner is geen overbodige luxe om algen groei en vocht te vermijden.
Bovendien rijden we al jaren met 5% bio troep in onze tank's, dus regelmatig een goede cleaner is geen overbodige luxe om algen groei en vocht te vermijden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut