Pagina 1 van 1
Trillingen bij stationair lopen Renault Laguna GT 2005
Geplaatst: 30 mar 2007 12:18
door Thijman
Ik ben in het bezit van een Renault Laguna Grand Tour 2.0 (99kw) uit 2005, type Tech Line.
Bij het stationair lopen (voor stoplicht of anderszins) worden we min of meer doorelkaar geschud door de trillingen in de auto. Ben al drie keer naar de dealer geweest, maar die kunnen niets vinden. Inmiddels hebben ze het motormanagement uitgelezen, motorsteun vervangen en gasklephuis schoongemaakt (geen garantie !), maar dit heeft niet mogen helpen. Het toerental heeft een regelmatig niveau, dus geen schommelingen in toerental.
Heeft iemand ook dergelijke ervaringen en/of misschien een idee waar dit mogelijk door veroorzaakt wordt ?
De dealer heeft me zelf verzocht dit eens op een forumsite te melden, want ze weten het gewoon niet !
Geplaatst: 01 apr 2007 00:51
door Mathijs
Jeetje, ja, ik herken dit wel. Niet bij een Renault overigens, maar is al zo lang geleden.
De oplossing was zo simpel, dat je er nooit op zou komen (nu dus ook niet...

)
Meende, even diep in mijn geheugen gravende, dat het iets te doen had met een brakke rotor in het verdelerhuis, het was soms net of die op 3 cylinders liep. Het motormanagement greep dan wel in, in zo verre, dat het toerental redelijk constant bleef, maar pas als je weer optrok, liep de motor weer als een zonnetje.
Moet er even weer over nadenken wat het ook al weer was.
Wanneer het een auto met handmatige choke zou zijn, zou je zweren dat die niet goed stond en de motor stond te verzuipen.
Zo veel weet ik nog.
Geplaatst: 03 apr 2007 19:29
door Rossy
Dan zou ik haast zeggen dat een penbobine niet helemaal lekker meewerkt.
Dit is door de dealer vrij eenvoudig te controleren door de tester te gebruiken.
Antonio.
Geplaatst: 04 apr 2007 09:18
door Thijman
Dank voor jullie reactie. Helaas hebben jullie te maken met een leek, dus een paar aanvullende vraagjes:
- Wat is een rotor in het verdeelhuis
- Wat is een penbobine ?
Geplaatst: 04 apr 2007 20:56
door Verwijderde gebruiker 25
de verdeler is het kapje waar de bougiekabels opzitten (dus niet de bougiekant)
dit is de verdelerkap. Als je deze eraf zou halen (let op de positie van de bougiekabels, deze moeten net zo aangesloten worden als ze zaten) zie je een rotor. Je kan de rotor de en de verdelerkap het beste tegelijk vervangen.
Mocht je dt zelf willen doen: het is een klusje van een half uurtje, en de verdeler kap met rotor hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes.
De penbobine weet ik zo 123 ook niet te besschrijven.
Geplaatst: 05 apr 2007 11:10
door Mathijs
Weet ook niet precies wat een penbobine is, dus maar even wezen googlen.
Kom ik zeer interessante stukjes tegen, waarvan sommigen dezelfde probleem hebben.
Één wist het op te lossen door bij het gasklephuis een schroefje te verstellen, de gasklep viel namelijk te ver terug bij gas-los
Bij een ander was een penbobine doorgeslagen, te herkennen aan zwarte puntjes.
Wat ik van het hele verhaal begrijp, is dat je bij pen-bobine's niet meer één bobine hebt die via een verdelerhuis de vonk over de verschillende bougie's veroorzaakt (vaak met wat spanning verlies tussen rotor en verdeelpunten), maar per bougie een eigen kleine bobine.
De google link :
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pen ... a=N&tab=iw
Ook op dit forum staat er een soortgelijk probleem bij de megane :
viewtopic.php?t=1348
Of een defecte penbobine een foutcode geeft, weet ik niet, maar op het problemcar.nl forum (via de google link in dit stukje) kwamen er geen foutcode's aan het licht.